MuscleMeat

Huidige energieprijzen en mogelijke problematiek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Henk123456

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
8 sep 2014
Berichten
3.231
Waardering
2.670
Lengte
2m28
Massa
148kg
Vetpercentage
7%
Nou mensen ik kom net uit een vast energiecontract vanaf 2019 en moet weer noodgedwongen wat nieuws uit gaan zoeken.
Ik had gehoopt dat nu de prijzen alweer een beetje zouden dalen maar ze worden weer hoger en hoger.
Gelukkig heb ik zonnepanelen en dus alleen te maken met gasverbruik in een vrije recente woning dus het is nog te doen.
Desalniettemin ga ik natuurlijk zeer veel meer betalen als ik nu op dit moment deed.
Hoe doen jullie dit in de huidige energiemarkt met de veel hogere prijzen?

Kan me zomaar voorstellen dat mensen die nu bijvoorbeeld 200 per maand betalen en in een nieuw contract komen 1000 euro of meer per maand moeten betalen.
Dit lijkt me eerlijk gezegd niet te doen en ik denk dan ook echt dat er een goede crisis inclusief rellen gaat uitbreken.
 
Waarschijnlijk heb je dan ook een slimme meter en zie je dus dagelijks het verbruik. Niet te lang douchen en straks geen verwarming aan is de enige manier om het een beetje betaalbaar te houden.
 
Ja kijk ik woon alleen en heb verder weinig vaste kosten dat gaat wel goed maar ik denk ook aan anderen.
Je zult maar een jong gezin hebben met kinderen en dus veel thuis zijn met de verwarming aan.
Dat ga je echt niet kunnen betalen met de huidige tarieven.
 
Ik heb een onbepaalde tijd contract bij Vattenfall met opzich vrij gunstige kortingen etc omdat ik er al ff zit maar omdat de prijs (deels) variabel is krijg ik ook gewoon prijswijzigingen doorgedrukt.
Per 1 oktober gaat mijn gas naar 2,02 per m3 en elektra naar 0,39 per kWh, of tijdens daluren 0,31 per kWh. Op zich nog te overzien maar makkelijk een verdubbeling tov een jaar terug.

Zonnepanelen laten nog steeds op zich wachten door alle leveringsproblemen van omvormers etc dus daar ga ik dit jaar geen profijt meer van hebben, zit al te overwegen een houtkachel oid in mn huis te trappen :p
Ja kijk ik woon alleen en heb verder weinig vaste kosten dat gaat wel goed maar ik denk ook aan anderen.
Je zult maar een jong gezin hebben met kinderen en dus veel thuis zijn met de verwarming aan.
Dat ga je echt niet kunnen betalen met de huidige tarieven.
Dit is inderdaad echt een probleem, als zo meteen de jaarafrekeningen komen gaan hier echt dramatische klappen vallen.
 
Ja dat bedoel ik een maatje van mij met 3 kinderen thuis betaalt al jaren 200 per maand ook nu.
Die heeft nu al een variabel tarief maar snapt niet dat hij straks duizenden euro's gaat moeten bijbetalen.
Gaat dus gegarandeerd in de problemen komen bij de jaarafrekening.
 
In België net hetzelfde.
Er is nu een groep opgericht van gelijkgestemden die weigeren de energiefactuur nog te betalen omdat de prijzen nergens meer om gaan.
Ze zijn nu nog maar met een paar honderd man dus zet geen zoden aan de dijk, geen idee of dat zou veranderen als er een paar duizend man gaat achterstaan.
Ik overweeg ook een houtkachel :o
 
Toevallig vroeg mijn vrouw gisteren wanneer ons contract afliep bij Essent. December kunnen we het verlengen en in juni 2023 zou het aflopen. Er is wel al storing op hun site dus ik kan me verbruik niet zien. Maar dat zal wel een dingetje worden, al denk ik niet dat wij heel veel verbruiken.
2 volwassene en 3 kinderen en betalen 170 euro per maand gas en licht. En krijgen elk jaar 300-500 euro terug.
Capture.PNG
 
Ja dat bedoel ik dit gaat echt niet goed als je een beetje een jong gezin hebt met dito kosten ben je hier als je pech hebt tegen de 1000 per maand kwijt aan energie.
Dat kan iemand met een normaal salaris toch never nooit niet betalen maar dat lijkt de politiek niet te snappen.

Dit is ook wel een leuke trouwens:


 
Toevallig vroeg mijn vrouw gisteren wanneer ons contract afliep bij Essent. December kunnen we het verlengen en in juni 2023 zou het aflopen. Er is wel al storing op hun site dus ik kan me verbruik niet zien. Maar dat zal wel een dingetje worden, al denk ik niet dat wij heel veel verbruiken.
2 volwassene en 3 kinderen en betalen 170 euro per maand gas en licht. En krijgen elk jaar 300-500 euro terug.
Ja ok maar val je dan in het variabel tarief dan gaat die 170 voorschot zomaar x 5 dus dan zit je al snap je.

170 euro met een heel gezin is niet veel met de oude tarieven gerekend maar je hebt ook mensen die al 400 per maand betaalden bijvoorbeeld.
 
Ja kan aan de andere kant hoe wil je dat doen met kleine kinderen en veel vuile was etc.
 
In België net hetzelfde.
Er is nu een groep opgericht van gelijkgestemden die weigeren de energiefactuur nog te betalen omdat de prijzen nergens meer om gaan.
Ze zijn nu nog maar met een paar honderd man dus zet geen zoden aan de dijk, geen idee of dat zou veranderen als er een paar duizend man gaat achterstaan.

Een bijzonder, bijzonder onverstandig idee, tenzij men echt heel graag in de problemen wilt komen. Dit zijn over het algemeen dezelfde types die post ongeopend bij het oud papier gooien omdat ze het overzicht niet meer hebben en al diep in de schuldenproblematiek zitten of anders goed op weg zijn.

Energieleveranciers hebben geen baat bij mensen die hun rekeningen niet betalen en willen ook niet nog meer klanten met betalingsachterstanden. Het is altijd beter om direct contact op te nemen met je leverancier en te kijken welke ruimte er is, eventueel met het oog op toekomstige lastenverlichtende maatregelen.
 
Aan de andere kant iemand met een modaal inkomen en een (groot of met kleine kinderen) gezin die ineens 5 keer zoveel gaat betalen gaat echt wel in de problemen komen.
 
In België net hetzelfde.
Er is nu een groep opgericht van gelijkgestemden die weigeren de energiefactuur nog te betalen omdat de prijzen nergens meer om gaan.
Ze zijn nu nog maar met een paar honderd man dus zet geen zoden aan de dijk, geen idee of dat zou veranderen als er een paar duizend man gaat achterstaan.
Ik overweeg ook een houtkachel :o
Sluiten ze je dan niet gewoon af als je niet betaald.

Een houtkachel installeren kost ook geld, hout zal duurder worden en er kan een stookverbod opgelegd worden.
 
Aan de andere kant iemand met een modaal inkomen en een (groot of met kleine kinderen) gezin die ineens 5 keer zoveel gaat betalen gaat echt wel in de problemen komen.
Het treft ook gezinnen hard die net teveel inkomen hebben, en altijd buiten de toeslagen vallen.
 
Een bijzonder, bijzonder onverstandig idee, tenzij men echt heel graag in de problemen wilt komen. Dit zijn over het algemeen dezelfde types die post ongeopend bij het oud papier gooien omdat ze het overzicht niet meer hebben en al diep in de schuldenproblematiek zitten of anders goed op weg zijn.

Energieleveranciers hebben geen baat bij mensen die hun rekeningen niet betalen en willen ook niet nog meer klanten met betalingsachterstanden. Het is altijd beter om direct contact op te nemen met je leverancier en te kijken welke ruimte er is, eventueel met het oog op toekomstige lastenverlichtende maatregelen.
Mij lijkt het ook logisch dat er dan gewoon nog kosten bijkomen bij weigering van betaling maar het is hier dus wel bezig.

Sluiten ze je dan niet gewoon af als je niet betaald.

Een houtkachel installeren kost ook geld, hout zal duurder worden en er kan een stookverbod opgelegd worden.
Ik kan mijn hout gratis krijgen.
 
Het treft ook gezinnen hard die net teveel inkomen hebben, en altijd buiten de toeslagen vallen.
Juist dit bedoel ik heb die vriend hier deze week gehad die zat er ook mee in de maag.
Mensen kunnen straks niet meer douchen etc joh.
 
Aan de andere kant iemand met een modaal inkomen en een (groot of met kleine kinderen) gezin die ineens 5 keer zoveel gaat betalen gaat echt wel in de problemen komen.
Ja, daar hadden ze de afgelopen jaren ook een beetje rekening mee kunnen houden toen de rente heel laag stond en ze allemaal zo nodig een groter huis moesten kopen met een lease auto voor de deur.

Dat is natuurlijk het andere uiterste en deze prijzen had niemand verwacht, maar velen leven wel vaak op de max van hun kunnen.
 
Een bijzonder, bijzonder onverstandig idee, tenzij men echt heel graag in de problemen wilt komen. Dit zijn over het algemeen dezelfde types die post ongeopend bij het oud papier gooien omdat ze het overzicht niet meer hebben en al diep in de schuldenproblematiek zitten of anders goed op weg zijn.

Energieleveranciers hebben geen baat bij mensen die hun rekeningen niet betalen en willen ook niet nog meer klanten met betalingsachterstanden. Het is altijd beter om direct contact op te nemen met je leverancier en te kijken welke ruimte er is, eventueel met het oog op toekomstige lastenverlichtende maatregelen.
Veel hebben ook zgn ‘alarm’ geslagen bij de overheid. Zei weten ook dat dit problemen gaat opleveren.
 
Back
Naar boven