XXL Nutrition

Huis gekocht, waar beginnen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nootmuskaatje

True Natural Space Ranger
Elite Member
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
7.953
Waardering
8.775
Lengte
1m82
Massa
78kg
Vetpercentage
> 50%
Dag mede-DBBers, gezien er hier aardig wat huiseigenaren zijn kom ik voor raad. We zien door de bomen het bos bijna niet meer. Recent met mijn vriendin een leuke hoekwoning uit 1971 gekocht. 5 kamers, 2 dakkapellen, vloerverwarming, geïsoleerde spouwmuren, vloeren, dak en glazen (moet nog even checken of het gewoon dubbelglas of HR++ is). Verder wat leuke nieuwe dingen uit 2019: Goede keuken en badkamer, 9 zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Maar ook dingen waar nog wat aan gedaan moet worden. De daken van de dakkapel zijn nog niet geïsoleerd, de dak van de uitbouw moet verbeterd worden, er zijn amper stopcontacten (+ ze liggen 1.5m hoog) en de tuinen zien er niet uit.

We hebben beneden alle muren moeten slopen om stopcontacten te plaatsen. Het idee was verfen en klaar, maar achteraf na het kopen willen we het elektra werk toch beter aanpakken. Alle lambrisering er af gehaald, hele hoop papier- en zilvervisjes erachter gevonden. :p Blijken alle muren van beton te zijn. Nu wachten op een betonboorder om vervolgens te laten stucen, wat een aardige hap in ons spaargeld neemt. Boven voelde het laminaat toch niet zo lekker aan, waar het bed lag zat een verhoogd stukje en het veerde sowieso al wat. Toch besloten om de hele verdieping te vervangen, lagen er nog 2 lagen vloerbedekking onder inclusief zwarte schimmel. Nog een hap uit ons budget, maar wel weer de geruststelling dat er nu degelijk werk van gemaakt wordt en dat er dus ellende onder verstopt zat waar je nu alleen een dikke blok beton ziet. Je blijft maar dingen terug vinden die je moet veranderen.. :D

Nu moeten we goed kijken wat we nog wel en niet direct doen en later gaan doen, maar ik heb geen idee wat wijsheid is. De energielabel was C, maar in de tussentijd is er vloerverwarming, vloerisolatie, een hydride warmtepomp en zijn er 9 zonnepanelen bijgekomen. Ga ik geld besteden om de daken van de dakkapel te isoleren, of valt daar niet veel uit te winnen? En waar begin je mee om te kijken of alles goed ingesteld staat, de CV ketel, warmtepomp etc. Hoe ga je efficiënt met zulke dingen om? Ik zag al dat de CV ketel op 64 graden staat, maar weet niet of er meer uit te winnen valt? Ook is er één dakkapel waar 2 ramen lek zijn. Scheelt dat veel in verbruik i.t.t. de kosten, of kan dat toch even wachten? Al die kleine dingen tellen wel weer op in het kostenplaatje. Als het op den duur best wat geld zou kosten kan het beter eerder dan later. Maar als het weinig uitmaakt dan wachten we er liever mee gezien het behalve energiegebruik geen impact heeft.

Onze hybride warmtepomp kan ook actief koelen, maar dat gaat dan vooral via de vloerverwarming. Onze oude radiatoren kunnen daar weinig mee. Heeft het zin om bijvoorbeeld de radiator te vervangen in de slaapkamer voor ééntje die wel overweg kan met koud water, of is de impact daarvan klein? Er komt erg weinig zon op onze slaapkamer, dus is het al redelijk een koele ruimte. Maar dat zal geen 15-18 graden koel zijn in de zomer. Ik weet niet hoeveel impact zo'n radiator vervangen heeft, als die klein is kan ik toch beter sparen voor een split airco.

Een beetje hulp zou ik erg waarderen! Allemaal dingen waar ik bij stil sta maar echt niet weet waar ik het beste kan beginnen.
 
Je dak isoleren van je dakkappel zie ik niet snel meerwaarde van. Wel is het belangrijk om koude lekken snel te helpen.
 
Ik zou de daken fixen. Als het gaat lekken ben je verder van huis. Die ramen ook maar doen.
Een radiator die ook kan koelen, wat kost dat ? Je hebt al zonnepanelen, dan is een airco ook goed te doen. Maar je kunt ook de zomer afwachten en dan beslissen.
 
Volgens mij kost zo'n radiator, afhankelijk van de maat "slechts" een paar honderd euro. Ik zou daarmee wachten tot je een zomer hebt meegemaakt, of als je constateert in de zomer dat het te warm wordt, alsnog vervangen.
Isoleren dakkapel en raamlekkage verhelpen zou ik zeker doen. Warmte stijgt immers dus per saldo zul je daar altijd profijt van hebben.

Overigens tip van flip; inventariseer alles wat er mogelijkerwijs kan worden gedaan, maak een begroting en bepaal dan op basis van prioriteit, budget en kosten/baten waar je mee begint en wat eventueel later wordt gedaan. Met een totaaloverzicht kun je veel beter keuzes maken op deze manier en hou je het voor jezelf ook overzichtelijk. Je kunt er ook meteen een planning aan hangen als het veel werkzaamheden zijn en je het fijn vindt om dingen af te vinken :cool:
 
Ik zou de daken fixen. Als het gaat lekken ben je verder van huis. Die ramen ook maar doen.
Een radiator die ook kan koelen, wat kost dat ? Je hebt al zonnepanelen, dan is een airco ook goed te doen. Maar je kunt ook de zomer afwachten en dan beslissen.
Het dak van de uitbouw zal idd op redelijk korte termijn gefixt moeten worden, maar kan nog even wachten. Kwam terug in de bouwkundige keuring om dat binnen 3 jaar te doen. Zo'n radiator zal idd enkele 100en euro's zijn zoals Vonk aangaf, maar kan ook tegen de 1k aanzitten voor een actieve ventilo convector. Een airco zal een stuk grotere kost zijn, maar als zo'n radiator niet voldoende toe zou voegen kan ik beter daarvoor sparen voor later.
Volgens mij kost zo'n radiator, afhankelijk van de maat "slechts" een paar honderd euro. Ik zou daarmee wachten tot je een zomer hebt meegemaakt, of als je constateert in de zomer dat het te warm wordt, alsnog vervangen.
Isoleren dakkapel en raamlekkage verhelpen zou ik zeker doen. Warmte stijgt immers dus per saldo zul je daar altijd profijt van hebben.

Overigens tip van flip; inventariseer alles wat er mogelijkerwijs kan worden gedaan, maak een begroting en bepaal dan op basis van prioriteit, budget en kosten/baten waar je mee begint en wat eventueel later wordt gedaan. Met een totaaloverzicht kun je veel beter keuzes maken op deze manier en hou je het voor jezelf ook overzichtelijk. Je kunt er ook meteen een planning aan hangen als het veel werkzaamheden zijn en je het fijn vindt om dingen af te vinken :cool:
Dat idee had ik ook met het isoleren. Maar we hebben het over een paar vierkante meter aan daken van de dakkapellen en 2 lekke ramen van misschien samen 1 vierkante meter. Als dat een tientje de maand extra kost dan kunnen we dat budget beter eerder elders voor gebruiken, maar als dat al tegen 2 a 3 tientjes aan zit toch beter eerder doen.

Het vervelende is vooral dat we ook afhankelijk zijn van vakmensen. We zijn zelf twee complete leken op zulk gebied. We hebben nu een begroting met de essentiële dingen, dus het stucen, verf, laminaat, meubels etc. De rest zijn extra's die niet direct hoeven, waarvan we goed moeten nadenken hoeveel het toevoegt om het gelijk met de rest te pakken of er mee te wachten.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
Een leek zijn is niet erg als je een beetje handig bent en de tijd ervoor kan nemen. Verven en laminaat zou je heel goed zelf kunnen doen

Zelf zou je ook noodoplossingen kunnen toepassen totdat een professional het fikst. Met een kitspuit en wat kit (of liquid rubber oid) kan je best wat lekkages oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Een leek zijn is niet erg als je een beetje handig bent en de tijd ervoor kan nemen. Verven en laminaat zou je heel goed zelf kunnen doen

Zelf zou je ook noodoplossingen kunnen toepassen totdat een professional het fikst. Met een kitspuit en wat kit (of liquid rubber oid) kan je best wat lekkages oplossen.
We doen idd zoveel mogelijk zelf. Alle muren, kozijnen en deuren verven we zelf en ook het laminaat leggen we idd zelf. Eventueel gaan we ook het voorstrijk zelf doen, afhankelijk van hoeveel geld dat bespaart met de stucadoor. Maar zelf ramen vervangen, daken van buiten isoleren etc zie ik iets minder zitten. Elektra hebben we de vader van m'n vriendin voor als ex electricien, alleen voor de gaten en het frezen moeten we een betonboorder regelen. Er zijn geen lekkages, alleen twee 'lekke' ramen. Maar dat zijn dus gewoon ramen waarvan het gas tussen de twee glazen er uit is. Dus daar heb ik praktisch enkel glas voor nu.
 
Het verhaal is wat warrig, wat logisch is als je tussen de bomen het bos niet meer ziet. De punten die je overhebt en je probleem vormen zijn er alleen niet zoveel volgens mij

- 2 dakramen lek
- 2 dakkapellen zonder isolatie
- EXTRA: leidingwerk boven aanpassen om te kunnen koelen

In principe als nu alles open ligt moet je alleen uitzoeken of je het laatste puntje wil doen, puntje 1 & 2 kun je prima later doen. Zelf ook met verbouwingen te maken en zelf denk ik o.a. aan de volgende punten.

- Geld, wat kost het en wat levert het op (logisch punt)
- Rommel, wat moet er allemaal open en als het open gaat wat komt er dan mogelijk nog meer te voorschijn (ik reken voor onzekerheden extra marge)
- Vakmannen, die lui regelen is al moeilijk zat en als je een dakdekker over de vloer hebt is het soms goedkoper en makkelijker als hij nog wat extra's doet.
- Tijd, gooi je er een laminaatje in van een paar honderd euro of ga je een vloer leggen die er 20 jaar in moet blijven liggen. Dat zijn keuzes waardoor je sommige dingen groter of kleiner aan zou pakken
- Onafhankelijk advies, een timmerman geeft vaak eerlijker advies of loodgieterswerk dan een loodgieter ;)
- Keuzes, neem pas een keuze over iets als je het begrijpt, vertrouw andere niet zomaar. Ik wist niks over dauwpunten en toen ik dat begreep zag ik af van het isoleren van het dak zoals dat een aannemer zei dat het moest. Een andere aannemer begreep het wel en adviseerde weer anders zonder dat ik hem hints gaf.

Mijn mening over het geheel.
Leer je huis eerst kennen met betrekking tot verbruik en dan weet je zelf vaak wel wat je moet aanpassen om minder energie te verbruiken. Zo te horen heb je al een huis waar redelijk wat aan gedaan is, waardoor je kosten niet heel hoog zullen zijn als jij niet aan die temp knop zit te draaien en heel het huis warm stookt en maar in 1 kamer zit. Als je met dat leidingwerk boven bedoeld kunstof leidingwerk die ook geschikt is voor een warmtepomp (lage temperatuur) en je denkt dat in de toekomst te willen doen dan kun je dat meepakken, maar voor het koelen zou ik het in een jaren 70 woning niet doen. Ik schat zo in dat je weinig kans hebt dat dat echt lekker gaat werken. Wij hebben ook een jaren 70 woning en we begonnen met het idee we willen energie neutraal en na een paar weken research was de conclusie; een jaren 70 woning kun je geen 2020 woning van maken tenzij je er geld in gooit dat je nooit gaat terugverdienen. Daarom zit er ook een hyrbride pomp in waarschijnlijk. Je krijgt dat huis niet warm in de winter op een lage temperatuur systeem zonder er belachelijk veel geld tegenaan te gooien.

Als je energieneutraal wil wonen en dingen zoals van het gas af voor een normale prijs dan moet je postzegeltuin wijkjes opzoeken of zelf iets nieuws bouwen over het algemeen. Veel mensen proberen het met veel geld en eindigen door k-bedrijven met een huis wat het niet oplevert en alle meuk zoals vochtproblemen. Met je spouwmuren geisoleerd zou ik elke dag even 30min doorluchten, want dat spuiten ze ook te pas en te onpas in elk huis tegenwoordig. De isolerende en ventilerende werking van spouwmuren schijnt niet meer te bestaan....

Oud dubbelglas kan overigens ook erg veel kou in huis brengen. Dat verjaard ook ondanks dat weinig mensen daar echt naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
- 2 dakramen lek
- 2 dakkapellen zonder isolatie
- EXTRA: leidingwerk boven aanpassen om te kunnen koelen
Dat zijn de dingen waar we het nog niet zo goed mee weten. In de tuin moeten twee bomen verwijderd worden en geheel anders betegeld worden, maar daar zijn we al over uit dat dat als laatst komt. :p We hebben geen flauw idee of die paar dingen nou veel kosten in energie of dat we er best een jaar mee kunnen wachten. We hadden een redelijk ruim budget om alles in 1x te doen, maar zoals je al zei kom je overal van alles tegen en moet je ineens een stucadoor hebben voor +-150m2 en een hele verdieping aan degelijk laminaat dat idd 20 jaar meegaat.
Mijn mening over het geheel.
Leer je huis eerst kennen met betrekking tot verbruik en dan weet je zelf vaak wel wat je moet aanpassen om minder energie te verbruiken. Zo te horen heb je al een huis waar redelijk wat aan gedaan is, waardoor je kosten niet heel hoog zullen zijn als jij niet aan die temp knop zit te draaien en heel het huis warm stookt en maar in 1 kamer zit. Als je met dat leidingwerk boven bedoeld kunstof leidingwerk die ook geschikt is voor een warmtepomp (lage temperatuur) en je denkt dat in de toekomst te willen doen dan kun je dat meepakken, maar voor het koelen zou ik het in een jaren 70 woning niet doen. Ik schat zo in dat je weinig kans hebt dat dat echt lekker gaat werken. Wij hebben ook een jaren 70 woning en we begonnen met het idee we willen energie neutraal en na een paar weken research was de conclusie; een jaren 70 woning kun je geen 2020 woning van maken tenzij je er geld in gooit dat je nooit gaat terugverdienen. Daarom zit er ook een hyrbride pomp in waarschijnlijk. Je krijgt dat huis niet warm in de winter op een lage temperatuur systeem zonder er belachelijk veel geld tegenaan te gooien.

Als je energieneutraal wil wonen en dingen zoals van het gas af voor een normale prijs dan moet je postzegeltuin wijkjes opzoeken of zelf iets nieuws bouwen over het algemeen. Veel mensen proberen het met veel geld en eindigen door k-bedrijven met een huis wat het niet oplevert en alle meuk zoals vochtproblemen. Met je spouwmuren geisoleerd zou ik elke dag even 30min doorluchten, want dat spuiten ze ook te pas en te onpas in elk huis tegenwoordig....

Oud dubbelglas kan overigens ook erg veel kou in huis brengen. Dat verjaard ook ondanks dat weinig mensen daar echt naar kijken.
Energieneutraal hoeven we niet te leven. Het is meer een afweging of het geld dat er nu in gestoken zou worden er snel uit verdiend zou worden, of dat we de kleine beetjes isoleerwerk beter kunnen laten wachten om nu meer budget voor de rest te hebben.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor leidingwerk we hebben. Voor wat ik heb gelezen kan onze warmtepomp wel koelen via de radiatoren en vloerverwarming, maar dat zulke oude radiatoren niet heel geschikt zijn. Dan zal het koelen weinig toevoegen op de slaapkamers lijkt mij. Ik weet niet of je naast een andere radiator nog meer moet vervangen.
 
Begin bij het dak en werk zo naar beneden is mijn motto altijd. Als je glas HR+ is zou ik dat nog even laten. Ik zou niet zomaar alles HR ++ maken, want dat is een flinke investering. Ook moet je kijken wat de opbouw van spouw is, en de glaskeuze en dikte voor bepalen U-waarde
 
Dat zijn de dingen waar we het nog niet zo goed mee weten. In de tuin moeten twee bomen verwijderd worden en geheel anders betegeld worden, maar daar zijn we al over uit dat dat als laatst komt. :p We hebben geen flauw idee of die paar dingen nou veel kosten in energie of dat we er best een jaar mee kunnen wachten. We hadden een redelijk ruim budget om alles in 1x te doen, maar zoals je al zei kom je overal van alles tegen en moet je ineens een stucadoor hebben voor +-150m2 en een hele verdieping aan degelijk laminaat dat idd 20 jaar meegaat.

Energieneutraal hoeven we niet te leven. Het is meer een afweging of het geld dat er nu in gestoken zou worden er snel uit verdiend zou worden, of dat we de kleine beetjes isoleerwerk beter kunnen laten wachten om nu meer budget voor de rest te hebben.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor leidingwerk we hebben. Voor wat ik heb gelezen kan onze warmtepomp wel koelen via de radiatoren en vloerverwarming, maar dat zulke oude radiatoren niet heel geschikt zijn. Dan zal het koelen weinig toevoegen op de slaapkamers lijkt mij. Ik weet niet of je naast een andere radiator nog meer moet vervangen.
Onderschat woongeluk niet met een tuin die af is. Ik heb het samen gedaan met een vriend hovenier, maar hoorde ook over hoveniers die geen werknemers kunnen vinden en dus samen met de klant aan de slag gaan. Kun je op besparen op die manier. Bomen kappen is gratis als je het hout weggeeft en als je echt budget wil gaan kun je met een trilplaatje de stenen er eerst zelf in leggen na wat youtube filmpjes en dan na een paar jaar het er goed in laten leggen. Ligt aan de tuin en hoeveel waarde je er aan geeft om in de tuin te kunnen zitten. Wij zijn van de 1 vakantie per jaar en een hond lekker laten racen door de tuin en houden we van thuis zijn.

Ja een ruimte iets aan laten doen en je bent uiteindelijk de hele ruimte aan het doen, dat hebben we ook gemerkt, maar is logisch en moet je dus ook verwachten in je budget. Genoegen nemen dat je het niet kunt voorzien, maar wel berekend hebt ;)

Beneden vloerverwarming (die kan koelen) en boven airco die kan koelen/verwarmen een idee? Wij laten de radiatoren nog ff hangen, maar het plan is om beneden met vloerverwarming te werken (onze verbouwing is beneden) en boven puur op elektriciteit met de airco's in de kamers boven waar we het nodig hebben. Als dat prima werkt dan gaan de radiatoren eraf. Nu werk ik al thuis met alleen de airco aan en het is prima zo, rest van het huis is 16 graden overdag. Dus efficienty door gericht te koelen/verwarmen is hier het motto.

Koelen via oude leidingen (koper/ijzer) die over de muur lopen geloof ik niet zo, die moeten dan zo enorm koud zijn om effect te hebben....denk dat dit meer is voor de nieuwbouw is waar ze de muren/vloeren koelen doordat daar de leidingen in zitten. Maar onderzoek het zelf zou ik zeggen!

Deze dingen uitzoeken zou mijn prio 1 zijn, want het voelt misschien als niet direct kosten besparen wat je wel doet met zelf verven, maar een verkeerde keuze kost je vaak meer. Je kunt daarnaast beter zelf de keuze verkeerd maken na goed onderzoek dan blindelingsvertrouwen in mensen die geld aan je verdienen.
 
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat voor leidingwerk we hebben. Voor wat ik heb gelezen kan onze warmtepomp wel koelen via de radiatoren en vloerverwarming, maar dat zulke oude radiatoren niet heel geschikt zijn. Dan zal het koelen weinig toevoegen op de slaapkamers lijkt mij. Ik weet niet of je naast een andere radiator nog meer moet vervangen.
Dat koelen via radiatoren en vloerverwarming zou ik persoonlijk niet te veel geld in investeren, iedereen die ik ken met dit is er nou niet echt laaiend enthousiast over. De vloer voelt wat koeler wat het iets aangenamer maakt maar het blijft gewoon warm binnen.
 
Dat koelen via radiatoren en vloerverwarming zou ik persoonlijk niet te veel geld in investeren, iedereen die ik ken met dit is er nou niet echt laaiend enthousiast over. De vloer voelt wat koeler wat het iets aangenamer maakt maar het blijft gewoon warm binnen.
Het heeft pas echt een onderscheidend effect als je hele huis AAA geïsoleerd is en bijvoorbeeld gezamenlijk met een WTW ventilatiesysteem zijn werk kan doen. Ik kan het hele jaar de thermostaat op 19gr zetten en in de zomer is het niet warmer dan 23gr in huis en in de winter niet koeler dan 22gr. Denk dat het inderdaad niet goed tot zijn recht komt in oudere huizen die niet over al die moderne regeltechniek en gecombineerde systemen beschikken.
 
Onderschat woongeluk niet met een tuin die af is. Ik heb het samen gedaan met een vriend hovenier, maar hoorde ook over hoveniers die geen werknemers kunnen vinden en dus samen met de klant aan de slag gaan. Kun je op besparen op die manier. Bomen kappen is gratis als je het hout weggeeft en als je echt budget wil gaan kun je met een trilplaatje de stenen er eerst zelf in leggen na wat youtube filmpjes en dan na een paar jaar het er goed in laten leggen. Ligt aan de tuin en hoeveel waarde je er aan geeft om in de tuin te kunnen zitten. Wij zijn van de 1 vakantie per jaar en een hond lekker laten racen door de tuin en houden we van thuis zijn.

Ja een ruimte iets aan laten doen en je bent uiteindelijk de hele ruimte aan het doen, dat hebben we ook gemerkt, maar is logisch en moet je dus ook verwachten in je budget. Genoegen nemen dat je het niet kunt voorzien, maar wel berekend hebt ;)

Beneden vloerverwarming (die kan koelen) en boven airco die kan koelen/verwarmen een idee? Wij laten de radiatoren nog ff hangen, maar het plan is om beneden met vloerverwarming te werken (onze verbouwing is beneden) en boven puur op elektriciteit met de airco's in de kamers boven waar we het nodig hebben. Als dat prima werkt dan gaan de radiatoren eraf. Nu werk ik al thuis met alleen de airco aan en het is prima zo, rest van het huis is 16 graden overdag. Dus efficienty door gericht te koelen/verwarmen is hier het motto.

Koelen via oude leidingen (koper/ijzer) die over de muur lopen geloof ik niet zo, die moeten dan zo enorm koud zijn om effect te hebben....denk dat dit meer is voor de nieuwbouw is waar ze de muren/vloeren koelen doordat daar de leidingen in zitten. Maar onderzoek het zelf zou ik zeggen!

Deze dingen uitzoeken zou mijn prio 1 zijn, want het voelt misschien als niet direct kosten besparen wat je wel doet met zelf verven, maar een verkeerde keuze kost je vaak meer. Je kunt daarnaast beter zelf de keuze verkeerd maken na goed onderzoek dan blindelingsvertrouwen in mensen die geld aan je verdienen.
Vandaar idd mijn vragen. Denk dat ik dan toch spaar voor een airco idd en de radiatoren lekker achterwege laat. Beetje zonde om daar geld in te steken voor een tegenvaller, waar een airco zeker zal helpen.
Vooral de vrouw is blij met een tuin die klaar is
Ik ben de chef en tuinman in huis. ;) Daar hecht ik zelf meer waarde aan dan m'n vriendin. Ik mag alleen geen sterk ruikende planten neerzetten.
Het heeft pas echt een onderscheidend effect als je hele huis AAA geïsoleerd is en bijvoorbeeld gezamenlijk met een WTW ventilatiesysteem zijn werk kan doen. Ik kan het hele jaar de thermostaat op 19gr zetten en in de zomer is het niet warmer dan 23gr in huis en in de winter niet koeler dan 22gr. Denk dat het inderdaad niet goed tot zijn recht komt in oudere huizen die niet over al die moderne regeltechniek en gecombineerde systemen beschikken.
Helder, thanks! In de toekomst zou ik wel een WTW systeem willen, maar een huis uit 1971 heeft inderdaad wel de beperkingen. Maar een airco boven en een paar graden uit de vloerverwarming onder zal dan ook prima zijn.
 
zo blijkt maar weer. zo denkt iedereen over dit topic anders. er is hier ook geen goed en fout in en alles heeft zijn eigen beredenering.

persoonlijk zou ik aanpakken wat je moet aanpakken voor als je er niet meer bij kan omdat jet het zo hebt ingericht.
andere dingen moet je ervaren of je er last van zal hebben.

en zoals veel mensen al aangeven nieuwe technieken in een oud huis. tja geeft nooit het gewenste resultaat.
 
Whahaha, ik heb niks te vertellen thuis. als de tuin netjes is, is er minder gezeur is mijn ervaring.
Wij komen redelijk goed door met een paar compromissen. Scheelt ook wel dat we redelijk dezelfde smaak hebben in kleuren en materialen.
 
Back
Naar boven