XXL Nutrition

Hulp bij trainingsschema...? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mana560

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
12 jan 2003
Berichten
14
Waardering
0
Zouden jullie ff je mening kunnen geven over dit schema?
Alvast bedankt!

Zondag:
-Borst / triceps

Maandag:
-Biceps

Dinsdag:
-Borst
-Schouders

Woensdag:
-Benen

Donderdag:
-Biceps
-Rug
-Schouders
-Borst

Ik train voornamelijk thuis...
 
Wat meer informatie graag, wat voor spullen heb je thuis? hoe lang train je? stats/gewicht/lengte? wat voor dieet heb je?
 
Ik heb een halterbank *(1 lange halterstang & 1 korte), dumbbells, hometrainer (warming-up) en een ez-curlstang. Ben pas een paar maanden begonnen met intensief trainen, ben 1.93 m en weeg rond de 77kg. Ik heb niet echt een bepaald dieet, heb je misschien daar ook tips over?
 
ik vraag me af of je spieren wel voldoende rust krijgen
 
Veel te veel...! Elke spiergoep 1 maal per week en de intensiteit opvoeren. (Ik toch) zou daar zwaar van overtraind raken.
 
Idd, je borst 3 keer per week?? 3 keer per 2 weken kan nog :) En hoeveel setjes doe je?

En je buik mag je ook wel zwaar trainen 1 keer per week. En veel eten en vooral veel eiwit. Als je supplementen gaat kopen, doe dan whey+glucose/dextrose voor na de training.
 
Meetsal 4-6 setjes per spiergroep. Maar hoe lang vinden jullie dat iemad moet trainen (in uren) per spiergroep per dag? In andere woorden: hoe lang duurt een training bij jullie?
 
niet langer dan 3 kwartier/ een uur. dan ga je spieren gebruiken als brandstof. Stel ik doe borst, die doe ik 9 setjes met 3 verschillende oefeningen. Daarbij buik op zelfde dag ook 9 setjes en voorkant schouder 3 setjes. dat zijn 21 setjes, die moeten binnen een uur af zijn.
 
Maar wat bedoel je precies met een setje? Hoeveel keer is dat voor jou?
 
Originally posted by mana560
Maar wat bedoel je precies met een setje? Hoeveel keer is dat voor jou?
Ik ben maar zo vrij hier op te reageren:)
In het algemeen is het zo dat je voor meer kracht en spierontwikkeling minder herhalingen doet (4-10) en voor conditie meer (>12).

Je zegt dat je nog maar een paar maanden intensief aan het trainen bent. Wanneer dat betekent dat je daarvoor helemaal niet trainde en dat je dus een echte beginner bent dan zou ik jouw schema absoluut afraden. Het is namelijk veel te zwaar.
Te zwaar omdat je maar liefst 5 keer in de week traint, te zwaar omdat je diverse spiergroepen 2 keer (biceps) of zelfs 3 keer (borst) per week traint, te zwaar omdat je 4-6 sets(!!) doet per oefening, te zwaar omdat je tussendoor te weinig rust hebt. Wanneer je van plan bent om nog lang te blijven trainen dan moet je echt veel rustiger beginnen!:cool: Je vraagt er namelijk om na een tijdje helemaal gefrustreerd te raken omdat je te weinig vooruitgang zult boeken. Je lichaam moet eerst wennen aan het feit dat het meer belast wordt dan het gewend is en die belasting moet je rustig opbouwen, anders kun je zo overtraint raken.

Ten eerste zou ik eerst eens met 2 maal (hoogstens 3 maal) in de week beginnen te tainen voor een aantal maanden. In deze maanden zou je de nadruk moeten leggen op wat meer zogenaamde samengestelde oefeningen (oefeningen waarbij meerder spieren zijn betrokken, bv bankdrukmachine) en minder de nadruk op isolatie-oefeningen (zoals bicepscurl). Aangeraden wordt voor beginners om eerst ook wat meer met machines te werken om de spieren te laten wennen.

Daarnaast zou ik niet meer dan 3 sets per oefening doen. Ook moet je de eerste maanden leren je oefeningen goed uit te voeren, met andere woorden de vorm is minstens zo belangrijk. Mijn ervaring is dat velen zich neigen blind te staren op het aantal sets en het gewicht om een zo goed mogelijk resultaat te halen, maar dat alleen is niet alles zaligmakend.
In deze thread heb ik ook nog iets o.a. over de vorm van de oefenigen geschreven.

Hoe dan ook er zijn meerdere factoren die bijdragen aan een goede training. Hiervoor zijn wel een aantal basisregels, maar niemand zal jou het ideale trainigschema kunnen geven. Uiteindelijk moet je zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt en de basisregels in acht houden.

Veel succes!:thumb:
 
Doe maar vrij hoor :D

Ik ben het met friso eens dat het te zwaar is... maar niet per sé omdat je een beginner bent. Gevorderden doen ook niet een spiergroep 3 keer per week (zonder AS iig).

Ook ben ik het eens dat je samengestelde oefeningen doet (benchpress, squats, deadlift)... alleen biceps kan je volgens mij niet trainen met compound, right? dus bicepscurl is okay :p Oh jah en alleen machines ben ik ook tegen omdat je dan veel stabilisatie spieren niet traint en daar krijg je later problemen mee (blessures), dus iig regelmatig met los ijzer trainen.

En om terug te komen op je vraag... ik doe 6-9 sets per spiergroep. 4-6 setjes is niet teveel, wel verdelen over verschillende oefeningen. Wat friso zegt 4-6 per oefening is teveel, maar per spiergroep zeker niet. En ik streef naar 6-10 herhalingen per set voor de meeste spieren.
 
Originally posted by CrocoDillon
alleen biceps kan je volgens mij niet trainen met compound, right?

Jawel, met de latpull bijvoorbeeld, hoofdzakelijk traint die de rugspieren, maar ook de biceps wordt ingeschakeld.

Ben het verder met je eens dat je niet alleen met machines moet trainen, maar voor beginners is het wel een goede manier om aan regelmatige training te wennen. Losse gewichten doen inderdaad meer een beroep op stabiliserende spieren en zijn goed voor de spiercoördinatie en dat is weer gunstig voor optimale kracht- en spierontwikkeling. Maar trainen met machines ter afwisseling kan geen kwaad natuurlijk.
 
Maar dat is minimaal, ik voel mijn biceps echt nauwelijks bij latpull... maar ik probeer me dan ook te concentreren op mijn rug. Voor de rest geef ik je gelijk :D Bicepscurl kan er nog wel bij voor 2/3 dagen per week :p
 
Kijk, ik heb zeker al enige tijd ervaring met fitness. Maar op een zeer willekeurige en onstabiele basis, ik had geen vast schema. De oefeningen kan ik allemaal vrijwel vlekkeloos uitvoeren, maar nu is het probleem hoeveel ik alles kan trainen. In dat opzicht hebben jullie gelijk: ik ben een beginner. Maar in het algemeen heb ik al een ruime tijd gefitnessed...
Bedankt voor de reacties!
 
Originally posted by mana560
Zouden jullie ff je mening kunnen geven over dit schema?
Alvast bedankt!

Zondag:
-Borst / triceps

Maandag:
-Biceps

Dinsdag:
-Borst
-Schouders

Woensdag:
-Benen

Donderdag:
-Biceps
-Rug
-Schouders
-Borst

Ik train voornamelijk thuis...


Donderdag:
-Biceps
-Rug
-Schouders
-Borst +
-----------------
?????????

Veel te veel. Ik zou ook de Woensdag bijv rust nemen en de vrijdag weer trainen. Ik zou elke dag een grote spiergroep en een kleine spiergroep doen. En bij je Rug zou ik triceps nemen en bij je borst biceps.
 
Wat zijn de ideale oefeningen voor thuis, om zo veel mogelijk massa te kweken?
(ik heb een halterbank *(1 lange halterstang & 1 korte), dumbbells, hometrainer (warming-up) en een ez-curlstang)
 
ik zou als ik jou was een sportschool opzoeken. kost je wel geld maar dan krijg je persoonlijk advies en je kan beginnen met machineoefeningen en dan inderdaad minder trainen maar wek intensief. tegen de tijd dat je thuis bent uitgetrained of t schiet niet meer op zou je (in mijn ogen) toch een sportschool opzoeken om meer variatie erin te brengen.
als je dan toch thuis wil trainen met jouw apparatur waarvan ik geen kijk heb op welke gewichten je ter beschikking hebt.

zondag: borst: bankdrukken schuin en vlak.
dan kan je de voorste schouderkoppen pakken met ofwel dumbelpress of barbellpress. dan de laterale koppen met dumbels.

dinsdag: rug met optrkken aan een deurpost of een klimrek in de buurt en dumbelrow. gevolgd door shrug en achterste schouderkoppen met dumbbell bent over lateral.

donderdag: ik zou de armen samen pakken op een dag. biceps met de ezbar barb curl en dumbcurl. triceps met smal bankdrukken en ezbarextension.

vrijdag:benen zou ik dan tja, die kan je t best squatten maar dan moet je dat mar doen me de stang.

maar ik raad je zoalsgezegd aan om een sportschool op te zoeken en een trainingsmaat zodat je meer gemotiveerd kan raken en een spotter hebt

maar massa kweek je niet door te trainen, massa kweek je door veel te eten en veel te rusten, training heeft ondersteundende rol
Maar kijk gewoon wat rond op de forums, ik weet zekr dat er nuttig tips tussenstaan. succes ermee en laat t maar een keer horen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven