Originally posted by mana560
Maar wat bedoel je precies met een setje? Hoeveel keer is dat voor jou?
Ik ben maar zo vrij hier op te reageren
In het algemeen is het zo dat je voor meer kracht en spierontwikkeling minder herhalingen doet (4-10) en voor conditie meer (>12).
Je zegt dat je nog maar een paar maanden intensief aan het trainen bent. Wanneer dat betekent dat je daarvoor helemaal niet trainde en dat je dus een echte beginner bent dan zou ik jouw schema absoluut afraden. Het is namelijk veel te zwaar.
Te zwaar omdat je maar liefst 5 keer in de week traint, te zwaar omdat je diverse spiergroepen 2 keer (biceps) of zelfs 3 keer (borst) per week traint, te zwaar omdat je 4-6 sets(!!) doet per oefening, te zwaar omdat je tussendoor te weinig rust hebt. Wanneer je van plan bent om nog lang te blijven trainen dan moet je echt veel rustiger beginnen!

Je vraagt er namelijk om na een tijdje helemaal gefrustreerd te raken omdat je te weinig vooruitgang zult boeken. Je lichaam moet eerst wennen aan het feit dat het meer belast wordt dan het gewend is en die belasting moet je rustig opbouwen, anders kun je zo overtraint raken.
Ten eerste zou ik eerst eens met 2 maal (hoogstens 3 maal) in de week beginnen te tainen voor een aantal maanden. In deze maanden zou je de nadruk moeten leggen op wat meer zogenaamde samengestelde oefeningen (oefeningen waarbij meerder spieren zijn betrokken, bv bankdrukmachine) en minder de nadruk op isolatie-oefeningen (zoals bicepscurl). Aangeraden wordt voor beginners om eerst ook wat meer met machines te werken om de spieren te laten wennen.
Daarnaast zou ik niet meer dan 3 sets per oefening doen. Ook moet je de eerste maanden leren je oefeningen goed uit te voeren, met andere woorden de vorm is minstens zo belangrijk. Mijn ervaring is dat velen zich neigen blind te staren op het aantal sets en het gewicht om een zo goed mogelijk resultaat te halen, maar dat alleen is niet alles zaligmakend.
In deze
thread heb ik ook nog iets o.a. over de vorm van de oefenigen geschreven.
Hoe dan ook er zijn meerdere factoren die bijdragen aan een goede training. Hiervoor zijn wel een aantal basisregels, maar niemand zal jou het ideale trainigschema kunnen geven. Uiteindelijk moet je zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt en de basisregels in acht houden.
Veel succes!