Fitness Seller

hulp gevraagd bij perfecte balans te vinden tussen bodybuilding en kickboks

Bezoekers in dit topic

Tdog

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
2 okt 2012
Berichten
136
Waardering
3
Lengte
1m80
Massa
82kg
Vetpercentage
14%
Dag,

ik ben 24 jaar en train al ongeveer een jaar of 5. Ik heb wel wat spieren opgebouwd in die tijd maar ik ben verre van een serieuze bodybuilder. ik let niet echt op mijn voeding qua proteine/gewicht percentage maar ik vermijd junkfood en eet veel vlees enz voor de proteine. Ik ben nu sinds gisteren begonnen met kickboksen en zou dat verder willen doen en er serieus voor gaan. Het probleem waar ik mee zit is dat als ik zo eens rondkijk dat iedereen mager is en niet teveel spiermassas heeft. ik zou een schema willen die de perfecte balans heeft om allebei die hobby's uit te oefenen. Als ik zo eens bas rutten opzoek een mma fighter. Dan staat die gast toch wel serieus goed qua spiermassa en die is een zeer goede vechter. ik zou dat ook zo willen. Nu weet ik alleen niet hoe het te combineren. Teveel cardio = spiermassa dat je afbreekt na een tijdje. Ook vrees voor overload. ik ga altijd hard in de gym heb niet echt rustige dagen als ik train. ik ga altijd tot failure met elke set. is misschien niet goed maar kan niet anders dan er gewoon elke keer ervoor te gaan en alles te geven die agressie moet eruit anders loop ik telkens pissig rond. ik heb altijd al willen kickboksen of boksen en zal er nu eens aan beginnen. ik ben ook al 24jaar dus is al aan de late kant... Ik wil dus kickboksen maar ook bodybuilden zodat ik mijn kracht en massa die ik heb niet verlies want dat is toch belangrijk voor mij. Ik ben niet massas gespierd maar ben toch redelijk blij met wat ik momenteel heb en ik wil het niet kwijt door teveel cardio te gaan doen en zo het terug af te bouwen. ik zoek dus een perfecte balans van schema tussen spieren opbouwen en/of ze te behouden en cardio te doen, de kickboks dus. En niet al mijn spieren te verliezen door teveel cardio erbij te doen.

ik gebruikte sinds kort een schema uit een bodybuilding boeksje die bestond uit 5 fases. elke fase duurde 2 weken. ongeveer een jaar gebruikt.

Trainingsplit :

Ma. Borst - Triceps - kuiten.
Di. Rug - biceps - buik
Wo. Rust
Do. Benen
Vrij. schouders - trapezuis - buik

-de eerste 2 fases waren gericht op droog komen. 3x 15-20 - supersets - dropsets.
-de 3de en de 4de fases waren gericht op massa en kracht op te bouwen.
4x10 de 3de week en veel volume van oef. dan de 4de fase was 6x/week trainen 4x6 en elke spiergroep 3 keer aanpakken maar telkens maar 2 oef/spiergroep
-fase 5 was dan herstelling voor 2 weken.

ik merkte vooral bij die eerste 2 weken dat ik teveel spiermassa verloor. ik kwam wel droger wat wel leuk was maar de spiermassa die ik dan verloor was niet leuk. Dan gewoon voor een tijdje de 3de week en de 4de week gaan afwisselen. was daar wel blij mee.

Nu doe ik al 2 weken 1 spiergroep op een dag trainen. tot ik terug een ander schema heb. sets = 4x6-10 voor elke oef.

Ma. Borst : benchpress - incline db press - decline db press - flyes met machine (pectoral machine ofzo) - en dan low pulley cable front raises voor de borst (denk dat het voor de bovenkant is)
Di. Rug : deadlift - close grip chest pull - cable rows - buik
Wo. Biceps en triceps : biceps = dumbbell curls - hammer curls - preacher curls - incline db curls - concentration curls (doe meestal 4 oef. voor Biceps en 4 voor Triceps. wissel beetje af van oef/week.) Triceps = weighted dips - close grip bench press - triceps extention barbellcurls - overhead extention with rope - rope pulldowns - kickbacks
Do. schouders : dumbbell press - front raise - lateral raise -barbell front shrugs - barbell behind back shrugs - (reverse flyes met machine voor schouders en bovenkant rug.)
Vrij. Rug, borst : Pulldowns - pull ups (palmen naar je toe) - straight arm pullovers - one arm rb rows. - benchpress 2x6-8 tot failure.

Dit doe ik nu momenteel als schema. ja ik weet het waar zijn die benen? die train ik al de laatste maanden niet meer. probeer je erover te zetten :) mag wel in het nieuwe schema staan hoor geen probleem.

bovenop deze schema zou nu dus de Ma,Di, Do. kickboks bijkomen wat ik eerst zou doen en dan pas gaan fitnessn. dus eerst gaan kickboksen en dan fitnessn. nu vrees ik dat ik teveel zal doen en men lichaam teveel zal overbelasten en zo terug men spieren zal afbreken wat niet de bedoeling is. ik wil gewoon een deftig schema die ervoor zorgt dat ik nog steeds massa en kracht opbouw of toch zeker behoud maar ook nog kan gaan kickboksen wat dus al die cardio inhoud. ik zoek de perfecte balans tussen een vechtsport uit te beoefenen en fitnessn. wil er iemand me alstublieft hiermee helpen of me raad geven? ik zal op ma, di, do. wel telkens een shake drinken wat ik anders voorheen niet deed omdat ik daar teveel van verdikte. maar met dat ik nu toch meer cardio zal doen zal ik het nodig hebben die extra proteine. als je nog niet in slaap bent gevallen en je door mijn verhaal hebt gevochten en raad weet i.v.m. mijn huidige situatie gelieve dit te posten ik zou dit zeer waarderen!!!!!!!

bedankt voor uw aandacht hopelijk kunt u me helpen hierin een balans te vinden. ik wil vooral mijn spiermassa behouden niet dat het enorm is maar wil het ook niet kwijt. ben al teveel moeten terugkomen door overbelasting en overloaden enz en zou eindelijk eens een goede balans willen vinden. als ik voelde dat ik leeg was vooraleer ik al aan een training begon wist ik dat ik me aan het overbelasten was en nam een deloadweeksje. 1 week 50% van mijn gewicht nemen die ik voordien nam. daar ben ik wel maar pas 2 maanden geleden achtergekomen dat dat enorm helpt om terug op krachten te komen want ik deed anders gewoon door moe of niet altijd tot failure en dan verloor ik zo men spiermassa. ja niet alles, maar toch iets. En ik vrees nu dat ik wel weet dat je af en toe een deload week moet nemen dat met die kickboks die er nu bijkomt ik terug men lichaam zal overbelasten en terug spiermassa zal verliezen door al die cardio workouts. mijn vraag aan jullie is = bestaat er een perfecte balans om mijn doelen te combineren? zoja gelieve het me te vertellen :)

zal even mijn gewichten erbij zetten die ik ongeveer neem per oef. gewoon ter info. week per week verschilt het wel al eens. ben wel redelijk blij met mijn huidige kracht/massa verhouding en wil dit zo houden.

4x6-10 reps

Benchpress +- 100 kg (90-110)
incline db press +-36-40kg
decline db press +-30kg
pulldowns +- 90kg
cable rows +- 62-68kg
db rows +- 36-40 kg
shrugs +- 100kg
db shoulder pres +- 28-32kg
weighted dips +- 40kg-60kg + lichaamsgewicht.
db curls +- 16-20 kg
squat +- 0kg

denk dat dat zo beetje de belangrijkste zijn. ben wel redelijk blij met deze gewichten en wil dat zo houden. wil niet terug afdalen door teveel te doen. ik weet dat mijn huidige schema niet perfect is maar het werkt wel voor me. toch voor een maand of 2 dan voel ik men lichaam aftakelen. daarom dat ik een schema wil die me voldoende rust geeft voor alles maar gericht op massa en kracht en dan bij kickboks doe ik mijn cardio om vet te verbranden en iets droger te komen. ooh ja ik ben 1m80 en weeg +-73 kg mijn excuses voor dit enorm lang verhaal hopelijk is het een beetje duidelijk overgekomen wat ik precies wil en zoek. nu is het wachten op een reactie. hopelijk weet er iemand een perfecte balans tussen deze 2 sporten voor mij. Bedankt om dit te lezen!!! Groetjes.
 
Eerst krachttraining dan pas kickbox is tip 1. Krachttraining op 80% anders ben je te moe voor kickbox
 
met krachttraining bedoel je dan meer vb 5x5 van set enz? en hoeveel keer trainen? welke oefeningen? hoeveel sets & reps? 1 spiergroep per dag of 2? 3x perweek trainen of 5? :) toch al bedankt voor de reactie.
 
Eerst krachttraining dan pas kickbox is tip 1. Krachttraining op 80% anders ben je te moe voor kickbox

heb zelf juist altijd andersom gedaan.
ten eerste omdat je die energie egt bij het boksen nodig hebt en ten tweede had ik altijd nog wel flinke dosis adrenaline na het trainen wat wel goed van pas kwam met kracht training.

het ligt er ook erg aan wat je liever wilt boksen of fitness. zelf vond ik boksen altijd het belangrijkste dus schoot fitness er nog al eens bij in.

vind het overigens zelf ook heel moeilijk om hier een goede balans in te vinden. vooral om je spieren voldoende rust te geven. wat ik vaak probeer is om eerder op de dag te fitnessen en in de avond te boksen.
 
je traint 5 jaar en bent 73 kg

uuhm? in plaats van hier commentaar te geven zou je beter advies geven. anders zwijgen ;) ik zou ook 100 kg kunnen wegen maar ik verkies een weinig lichaamsvetpercentage. ik zie je toch ook niet snel meegaan met me in de gym. Maar wat zit ik me hier te verdedigen ik ben blij met men fysiek en dat is het enige dat telt. Als je men gewicht weet en ziet met welke gewichten ik train vindt ik dat zeker niet mis. al weeg ik maar '73' kg maakt me niet veel uit. wel dat ik er niet als een ballon uitzie van 100 kg.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven