AndroidHealthClinic

Hulp gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BirdOfHermes

Novice
Lid geworden
25 mei 2015
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
79kg
Beste leden van dit forum,

Ik hoop dat er hier iemand tussen zit die bereid is om mijn vragen te beantwoorden. Ik ben sinds 12 februari dit jaar fanatiek aan het sporten gegaan en realiseer me nu pas dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik mee bezig ben. Ik zie de laatste tijd minder vooruitgang dan aan het begin en begin dan ook te twijfelen aan wat ik doe.

Ik begon op 12 februari met een begin schema van 25 pushups/25 situps/25 squats (je moet ergens beginnen..) aangezien ik graag een wat 'getrainder' lijf wilde. Dit heb ik binnen ongeveer 1,5 maand op weten te bouwen naar 100 pushups/200 situps/35 squats. Ook ben ik er (thuis) gewichten bij gaan heffen (5x10 'curls' (??) per arm van 10 kilo en ben ik een 'veer' (4x25) gaan gebruiken voor mijn borst (heet dit zo?). Dit heb ik qua aantallen zo gelaten, wel heb ik de curls opgebouwd qua gewicht (ook hier geldt dat ik toch ergens moest beginnen) alleen heb ik het aantal situps verhoogd naar 250. Ik doe dit eigenlijk elke dag en ben hier 1-1,5 uur mee bzig. Soms verdeel ik het over de ochtend en de avond maar over het algemeen doe ik het in de avond. Ik neem 1 dag in de week rust. Nu ik de laatste tijd minder vooruitgang zie ben ik eens het e.e.a. op gaan zoeken en ben ik gestuit op het belang van de rustdagen. Ik dacht dat ik elke dag bezig moest zijn, echter las ik dat ik feitelijk voor niets getraind heb door niet genoeg rust te pakken. Is dit ook echt zo? Ik loop overigens sinds de laatste 2 weken ook 2x in de week hard (ongeveer 2,5 km).

Had ik meer rust moeten nemen en ben ik 'dom' bezig geweest door dit elke dag te doen? De rustdagen waar ik over las werden vooral aangeraden door fanatieke bodybuilders maar ik denk dat ik daar niet onder val? Dit (het 'doelloze' trainen) zou ik erg jammer vinden. Ik voelde wel erg goed onder het sporten tot een paar dagen geleden. Ik ben me sindsdien een beetje futloos gaan voelen en voor m'n gevoel is mijn vooruitgang gestagneerd. Ook sliep ik wat minder.

Is dit een te fanatiek schema waardoor ik nu inderdaad geen progressie kan maken? Mijn doel is niet om een echt bodybuilder lichaam te krijgen in de zin van Arnold Schwarzenegger, wel wil ik graag gespierder worden. Wat kan ik aan het bovenstaande veranderen om beter resultaat te zien? Ik vind het overigens prettig om thuis te sporten.

Moet ik bijvoorbeeld maar 1x in de 3 dagen deze oefeningen doen? Of moet ik elke dag eigenlijk wat anders trainen? Ik heb echt geen idee. Mijn doel is om genoeg spieren op te bouwen zodat ik er a) beter uit zie b) weer kan gaan kickboksen (dit heb ik een tijd gedaan toen ik jonger was, tijdens mijn studie ben ik daarna echter volledig inactief geworden).

Alle tips zijn welkom. Ik realiseer me dat ik helaas als een kip zonder kop aan de slag ben gegaan. Een voordeel is wel dat ik me na elke training goed voel, echter is een nadeel dat ik me schuldig voel als ik een dag niet sport. Is er iemand die mij een beetje in de juiste richting kan sturen? Moet ik meer rust nemen, meer slapen? Of kan ik deze lijn gewoon doorzetten en is het normaal dat ik nu even geen vooruitgang zie? Of zie ik met dit schema geen vooruitgang doordat ik geen apparaten gebruik?

Hartelijk dank voor een ieder die wilt helpen.
 
ik zou stoppen met waar je nu mee bezig bent. als je gespierder wil worden zal je toch naar een sportschool moeten gaan, aangezien je daar wat meer keus in gewichten hebt, want met alleen eigen lichaamsgewicht kom je niet zover.

het is verstandig om te beginnen met stronglifts of starting strength aangezien je nog een beginner bent, hiermee bouw je een goede basis op.

je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je in de richting van arnold schwarzenegger komt.
 
ik zou stoppen met waar je nu mee bezig bent. als je gespierder wil worden zal je toch naar een sportschool moeten gaan, aangezien je daar wat meer keus in gewichten hebt, want met alleen eigen lichaamsgewicht kom je niet zover.

het is verstandig om te beginnen met stronglifts of starting strength aangezien je nog een beginner bent, hiermee bouw je een goede basis op.

je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je in de richting van arnold schwarzenegger komt.

Dankjewel voor je reactie. Misschien dat ik dan toch maar eens een kijkje moet gaan nemen in een sportschool dan. Ik maak me ook niet zozeer zorgen om hoor, haha. Het is meer dat het niet m'n uiteindelijk doel is en hiernaast gaat er, neem ik aan, daar ook wel heel veel tijd en toewijding in zitten. Kudos voor degenen die dat wel redden.

Wel jammer om te horen dat ik met eigen lichaamsgewicht niet zo ver kan komen. Hier hoopte ik namelijk wel op. Het thuis oefenen beviel me goed.

---------- Toegevoegd om 09:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:27 ----------

ik zou stoppen met waar je nu mee bezig bent. als je gespierder wil worden zal je toch naar een sportschool moeten gaan, aangezien je daar wat meer keus in gewichten hebt, want met alleen eigen lichaamsgewicht kom je niet zover.

het is verstandig om te beginnen met stronglifts of starting strength aangezien je nog een beginner bent, hiermee bouw je een goede basis op.

je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je in de richting van arnold schwarzenegger komt.

Kan overigens het niet genoeg rust nemen ook nog iets te maken hebben met het feit dat ik volgens mij over de laatste 3-4 weken minder resultaat heb gezien?
 
Lekker bewegen is nooit zinloos en met die oefeningen die jij doet doet heb je niet zoveel herstel nodig. Ik begrijp uit je verhaal, en ook aan de hand van je stats, dat je graag wilt aankomen. Dat gaat het best als je 3-4 dagen lekker knalt in de sportschool. Geen fancy schema's en rare oefeningen, gewoon zwaar en hard trainen (uiteraard rustig opbouwen). Squats, deadlifts, bankdrukken, bent over rows en overhead presses zijn de basis. Verdiep je eens in schema's als: stronglifts 5x5 of rippetoe 3x5. Valt heel veel over te vinden. Succes!
 
Lekker bewegen is nooit zinloos en met die oefeningen die jij doet doet heb je niet zoveel herstel nodig. Ik begrijp uit je verhaal, en ook aan de hand van je stats, dat je graag wilt aankomen. Dat gaat het best als je 3-4 dagen lekker knalt in de sportschool. Geen fancy schema's en rare oefeningen, gewoon zwaar en hard trainen (uiteraard rustig opbouwen). Squats, deadlifts, bankdrukken, bent over rows en overhead presses zijn de basis. Verdiep je eens in schema's als: stronglifts 5x5 of rippetoe 3x5. Valt heel veel over te vinden. Succes!

Dankje!

Ik ga het ook gewoon eens proberen denk ik! :) Niet geschoten is altijd mis. Ik zal me eens verdiepen in de schema's die je noemt en wellicht kan ik ook in een sportschool zelf eens om wat beginner tips vragen aan de hand van de dingen je noemt.
 
Dankje!

Ik ga het ook gewoon eens proberen denk ik! :) Niet geschoten is altijd mis. Ik zal me eens verdiepen in de schema's die je noemt en wellicht kan ik ook in een sportschool zelf eens om wat beginner tips vragen aan de hand van de dingen je noemt.

je kan natuurlijk ook weer beginnen kickboksen ipv wachten en daar bouw je in principe al een athletisch lichaam mee als je voeding in orde is natuurlijk
 
je kan natuurlijk ook weer beginnen kickboksen ipv wachten en daar bouw je in principe al een athletisch lichaam mee als je voeding in orde is natuurlijk

Ik zit er over te denken om het wellicht met elkaar te combineren. De spieropbouw door middel van het kickboksen ging niet heel snel bij mij persoonlijk en dan heb ik het met name over de armen en borst.

Graag zou ik hier wel iets 'sneller' verbetering in zien en het idee van de sportschool trekt me ook wel.

Echter heb je hier wel een punt mee. Misschien zou ik kunnen beginnen met 2x in de week naar de sportschool gaan (en dan natuurlijk niet alleen m'n armen en borst doen) en ook alvast 1x in de week gaan kickboksen zodat in ieder geval m'n conditie ook langzaam opbouwt.

Ik laat alles even op me inwerken ^^

Dankjewel voor je reactie!
 
Ik zit er over te denken om het wellicht met elkaar te combineren. De spieropbouw door middel van het kickboksen ging niet heel snel bij mij persoonlijk en dan heb ik het met name over de armen en borst.

Graag zou ik hier wel iets 'sneller' verbetering in zien en het idee van de sportschool trekt me ook wel.

Echter heb je hier wel een punt mee. Misschien zou ik kunnen beginnen met 2x in de week naar de sportschool gaan (en dan natuurlijk niet alleen m'n armen en borst doen) en ook alvast 1x in de week gaan kickboksen zodat in ieder geval m'n conditie ook langzaam opbouwt.

Ik laat alles even op me inwerken ^^

Dankjewel voor je reactie!

je gaat sowieso iets van spiermassa kweken vooral met op een heavy bag te slaan etc
 
Mocht je echt alleen op lichaamsgewicht willen kan je nog steeds groeien, door bijvoorbeeld alles weighted te doen. Zoek anders eens op Youtube naar Calisthenics kingz.
 
Mocht je echt alleen op lichaamsgewicht willen kan je nog steeds groeien, door bijvoorbeeld alles weighted te doen. Zoek anders eens op Youtube naar Calisthenics kingz.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ja ok, beetje verkeerd geformuleerd misschien, maar je snapt best wat ik bedoel: oefening die je normaal op lichaamsgewicht doet verzwaren met eventueel een rugzak met gewicht erin of een weightbelt.
 
Ja ok, beetje verkeerd geformuleerd misschien, maar je snapt best wat ik bedoel: oefening die je normaal op lichaamsgewicht doet verzwaren met eventueel een rugzak met gewicht erin of een weightbelt.

Top! Bedankt voor je tip!
 
Back
Naar boven