AndroidHealthClinic

Hulp ivm Glutenvrij eten

Bezoekers in dit topic

Anoniem_1988

*Account gesloten door gebruiker*
10 jaar lid
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
3.980
Waardering
637
Lengte
1m74
Massa
64kg
Ik ben hier pas sinds midden Mei zo...en zit even ergens mee.

Ik ben zelf wel bezig met voedingsleer, vind het erg interessant en eet dan ook erg gezond. Ook eet ik glutenvrij, ivm intolerantie (geen allergie) voor gluten. Als ik het eet krijg ik last van mijn darmen en zolang ik goed en gezond eet zit ik niet aan de medicijnen. Dit laatste vind ik erg belangrijk, omdat ik het belangrijk vind de oorzaak aan te pakken dan afhankelijk te zijn van medicijnen.

Op het forum hier lees ik veel interessante dingen, vooral omtrent snelle/langzame eiwitten wat mij nog niet helemaal duidelijk was.

Nu is mijn vraag over mijn ontbijt.
Sinds een jaar nu eet maak ik elke ochtend:

- 250 gram magere kwark
- handje rauwe nootjes (paranoten,amandelen,walnoten,hazelnoten)
- stuk pure 99% (jaja) chocolade
- klein beetje gojiberries (even wellen in warm water)
- klein handje kokosrasp
- 1,5 eetlepel aman prana kokosvezels (heb ik echt nodig ter ondersteuning)
+
grote mok groene thee en mijn spirulina/chlorella supplementen

Het bevat wel veel mineralen/vitaminen/antioxidanten etc., maar zo kom ik hier achter op het forum dat...bijv. magere kwark te langzame eiwitten zijn, zeker voor de ochtend en dat ik beter snellere eiwitten kan nemen.
En dat het goed is ook meer langzame kh's te eten. Nu vind ik het erg moeilijk een goed ontbijt samen te stellen, aangezien ik meerdere dingen niet kan eten.

Heeft iemand hier goede tips voor me? Ook als je dan kijkt wat een goed ontbijt zou zijn in combi met wat ik qua sport doe.

Meer info zie mijn http://forum.dutchbodybuilding.com/f75/even-voorstellen-165585/ topic.

Alvast bedankt :o

Nuttige en leerzame tips/advies = karma ;)
 
Ik zou me geen zorgen maken of je eiwitten te langzaam zijn.

Wat KH's erbij zou niet verkeerd zijn wellicht muesli ? (of havermout / brinta)

Overigens wordt de GI van de KH altijd omlaag gehaald als je het eet samen met iets anders (eiwit en vet). Dus zelfs witbrood met boter en kaas heeft een lage GI (in vergelijking met witbrood met jam zonder boter, zelfs lager dan bruinbrood met jam)
 
Ik zou me geen zorgen maken of je eiwitten te langzaam zijn.

Wat KH's erbij zou niet verkeerd zijn wellicht muesli ? (of havermout / brinta)

Overigens wordt de GI van de KH altijd omlaag gehaald als je het eet samen met iets anders (eiwit en vet). Dus zelfs witbrood met boter en kaas heeft een lage GI (in vergelijking met witbrood met jam zonder boter, zelfs lager dan bruinbrood met jam)

Wil je haar darmstelsel laten crashen? Muesli, Havermout, Brinta, Brood => GLUTEN
 
Wil je haar darmstelsel laten crashen? Muesli, Havermout, Brinta, Brood => GLUTEN

weet ik veel.. ik dacht dat gluten zich alleen ontwikkelden als je deeg kneedde, zoals in brood..... (wat ik dus niet voorstelde, alleen noemde in het voorbeeld van hoe GI verlaagd wordt als je KH neemt met eiwit en vet)

en is er niet zoiets als glutenvrij... whatever ?
 
weet ik veel.. ik dacht dat gluten zich alleen ontwikkelden als je deeg kneedde, zoals in brood..... (wat ik dus niet voorstelde, alleen noemde in het voorbeeld van hoe GI verlaagd wordt als je KH neemt met eiwit en vet)

en is er niet zoiets als glutenvrij... whatever ?

Maakt niet uit, niet iedereen weet wat het inhoudt. Mensen die mij niet kennen snappen ook niet waarom ik met hele maaltijden aan kom wandelen ipv een broodje kipfilet bijv. In 1e instantie denken ze gauw, ow die zit op dieet.. :(, tja...wel soort van...maar voor mijn eigen gezondheid.

Korte uitleg:
Gluten zijn een groep van eiwitten in granen, vooral in tarwe. Tarwe is nauw verwant aan andere granen met name rogge, gerst en haver. Deze granen bevatten dus ook hoeveelheden gluten.
Gluten zijn de eiwitten in tarwe die verantwoordelijk zijn voor de stevige structuur van het deeg. De gluteneiwitten zijn verantwoordelijk voor het netwerk, dat gevormd wordt tijdens het brood bakken. Deze structuur die tijdens de rijsperiode wordt gevormd is heel belangrijk. Zonder gluten heeft het brood geen structuur en zal het brood niet rijzen/gisten.
Gluten zijn normale eiwitten voor de meeste mensen en worden dan ook gemakkelijk verteerd via het maagdarmkanaal. Een klein deel van de bevolking kan echter geen gluten verteren, deze mensen zijn gluten intolerant.
 
Glutendieët.. erg lastig..! Toevallig 2 vrienden van mij die dit ook hebben..

Misschien een stom maar 's ochtends wat glutenvrij brood? Of andere glutenvrije producten die gewoon kH's bevatten. Om je nou aan de glutenvrije pasta te werpen 's ochtends lijkt mij niet lekker..! Maar als 2e maaltijd rond een uur of 10?

Ik weet niet precies hoe het zit met koolhydraten in glutenvrije producten dus misschien zeg ik nu hele rare dingen!?
 
Je kunt rijstwafels nemen 's ochtends voor wat extra koolhydraten. Zilvervliesrijstwafels bevatten langzamere koolhydraten dan de gewone witte.
Het lijkt me echt lastig om glutenvrij te eten, gelukkig hebben ze bij de Tuinen en de Natuurwinkel veel glutenvrije producten.
Als ik jou was zou ik daar eens gaan kijken naar een glutevrije soort pap, of muesli waar geen suiker aan toegevoegd is. ( misschien heb je dit al lang gedaan, in dat geval heb ik niets gezegd :) )
 
Van rijstwafels moet je dan wel een heel pak in 1x nemen, wil je een fatsoenlijke hoeveelheid KH-en binnenkrijgen :p
 
Glutendieët.. erg lastig..! Toevallig 2 vrienden van mij die dit ook hebben..

Misschien een stom maar 's ochtends wat glutenvrij brood? Of andere glutenvrije producten die gewoon kH's bevatten. Om je nou aan de glutenvrije pasta te werpen 's ochtends lijkt mij niet lekker..! Maar als 2e maaltijd rond een uur of 10?

Ik weet niet precies hoe het zit met koolhydraten in glutenvrije producten dus misschien zeg ik nu hele rare dingen!?

Je kunt rijstwafels nemen 's ochtends voor wat extra koolhydraten. Zilvervliesrijstwafels bevatten langzamere koolhydraten dan de gewone witte.
Het lijkt me echt lastig om glutenvrij te eten, gelukkig hebben ze bij de Tuinen en de Natuurwinkel veel glutenvrije producten.
Als ik jou was zou ik daar eens gaan kijken naar een glutevrije soort pap, of muesli waar geen suiker aan toegevoegd is. ( misschien heb je dit al lang gedaan, in dat geval heb ik niets gezegd :) )

Glutenvrij brood is best prijzig en eerlijk gezegd niet te eten... het is vaak zo droog..en je betaald vaak €5,- voor 4 baquetjes.

Ik heb een tijd rijstenwafels, maiswafels en glutenvrije crackers geprobeerd. Ik kreeg gauw weer honger erna, en dat dan 4 met vol beleg. En het rare is... weet niet of het psychisch is, maar krijg ook last van verstopping.

Sinds ik dus aan iets zoals kwark/yoghurt zit in de ochtend gaat het zo veel beter...

Ik doe veel boodschappen bij de natuurwinkel, ik ga even kijken...
Tja vind het ontbijtje erg lekker in de ochtend en voelt verder ook goed.

Vroeg mij alleen af of het wel een verstandige combi is. Aangezien kwark dus langzame eiwitten zijn, noten ook meer vetten bevatten, de goji's snelle kh's (hoge GI) hebben...

2 x per dag eet ik ook extra vezels, via Aman Prana. Echt top spul en zeker een goede toevoeging... erg fijn om het te eten in combi met zuivel.

Bedankt voor de reacties. :o
 
Gluten vrij brood is inderdaad niet te eten en kost een godsvermogen.. zodra je er naar wijst valt het bij wijze van spreken al uit elkaar.. erg gecompliceerd dieet! Als je jezelf goed voelt bij dit ontbijt waarom dan niet gewoon hier bij blijven?

Blijf dit topic volgen, interessant onderwerp!
 
Boekweit grutten, Boekweitmeel, Nutrix, Havermout.
 
rijst, groenten, fruit en mager vlees + vis eten dan :o
 
Gluten vrij brood is inderdaad niet te eten en kost een godsvermogen.. zodra je er naar wijst valt het bij wijze van spreken al uit elkaar.. erg gecompliceerd dieet! Als je jezelf goed voelt bij dit ontbijt waarom dan niet gewoon hier bij blijven?

Blijf dit topic volgen, interessant onderwerp!

Gluten brood is niet mijn ding.. dan heb je idd gelijk. Ik houdt het gewoon bij mijn ontbijtje, voelt nog steeds erg goed.. :)

Boekweit grutten, Boekweitmeel, Nutrix, Havermout.

Boekweit = ga dit eens proberen samen met wat andere "grove" en glutenvrije granen. Ik zet alleen mijn ??? of ik het in de ochtend ook kan eten. Misschien een koude salade van maken die ik meteen de volgende ochtend kan opeten zodra ik ga ontbijten.
Nutrix = gewoon rijstebloem. Denk dat ik liever wat vasters eet.
Havermout = In haver zitten ook gluten

Ga wel proberen wat meer andere soorten granen te eten. Bij de de natuurwinkel waar ik vaak heen ga, verkopen ze veel soorten verschillende glutenvrije granen. Wilde rijst wil ik ook eens proberen..denk dat mij dat beter bevalt dan witte rijst. Dit dan voor de middag of avond met groente+vis/vlees.

rijst, groenten, fruit en mager vlees + vis eten dan :o

Ja zo at ik eigenlijk al :rolleyes:. Alleen dan ook niet zo veel fruit en als ik vlees eet is het soms ook wel vetter vlees (lam bijv.)

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit (biologisch)::rolleyes:
zuivel: kwark,volle yoghurt(weinig), echte feta/mozarella.
groente: veel soorten!
fruit: verse ananas of mango
vlees/vis: vanalles van mager tot vettige. Maar eet wel veeeel minder vlees dan vroeger.
noten/zaden: elke dag sowieso eet ik noten. bijv. paranoten, amandelen, hazelnoten, walnoten, pijnboompitten etc.

En ga zo naar de natuurwinkel even kijken voor toch wilde rijst ofzo. Witte rijst ligt mij niet zo goed, dus eens kijken naar wilde. En eventueel andere granen als toevoeging aan mijn eetwijze.:o
 
mischien cornflakes word gemaakt van mais

eet ik zelf wel graag en regelmatig ( samen met havermout )
 
Haver is van nature glutenvrij.
 
Laatst bewerkt:
Haver is idd van nature glutenvrij, maar in NL(en enkele andere Europese landen) is dat vaak besmet met tarwe en/of andere granen. Vandaar dat het coeliaken afgeraden wordt.
Wat je iig wel kan eten is haver uit Finland en USA. Zoek maar eens haver van 't merk Provena bij de natuurwinkel! Ik kan je zo een lijst met winkels(links dan) geven om dit te bestellen of loop eens langs een natuurwinkel.


En als ontbijt zou je ook pannenkoeken kunnnen eten van teff/boekweit/mais/gv meel. Desnoods een stapeltje bakken en in de koelkast/vriezer stoppen. De smaak zal wel even wennen zijn, maar 't vult iig wel.


Oh en de gv cake v/d AH(hebben ze bij de broodafdeling in een aparte vriezer) is écht een aanrader:thumb:
 
Haver is idd van nature glutenvrij, maar in NL(en enkele andere Europese landen) is dat vaak besmet met tarwe en/of andere granen. Vandaar dat het coeliaken afgeraden wordt.
Wat je iig wel kan eten is haver uit Finland en USA. Zoek maar eens haver van 't merk Provena bij de natuurwinkel! Ik kan je zo een lijst met winkels(links dan) geven om dit te bestellen of loop eens langs een natuurwinkel.

En als ontbijt zou je ook pannenkoeken kunnnen eten van teff/boekweit/mais/gv meel. Desnoods een stapeltje bakken en in de koelkast/vriezer stoppen. De smaak zal wel even wennen zijn, maar 't vult iig wel.

Oh en de gv cake v/d AH(hebben ze bij de broodafdeling in een aparte vriezer) is écht een aanrader:thumb:

Hé thanks voor je reactie.
Ik eet nu al een tijd ipv gedroogd fruit -> boekweit. Had even een tijdje Quinoa geprobeerd, maar op een gegeven moment vond ik het echt raar smaken. Grove boekweit is echt goed te doen, doe het in de avond in het water leggen om te weken en de volgende ochtend lek ik het uit.

Haal het ook bij mijn Natuurwinkel, doe daar veel van mijn boodschappen. Ik had het met de eigenaar ook nog over haver en hij zei ook dat het niet glutenvrij was. Tja..weet het even niet meer, ik ga het wel een keer proberen hoe het bevalt. Ik heb geen coeliakie, maar glutenvrij eten heeft wel geholpen dat ik van mijn klachten af ben.
 
Graag gedaan ;) Kijk eens op http://www.glutenvrijemarkt.com/contents/nl/d89.html
Schijnt in de aanbieding te zijn ooknog.

Ik ben zelf wel coeliaak, dus dit is voor mij een bekend probleem ;)
Quinoa vind ik zelf niet zo lekker, evenals teff, maar boekweit weer wel.
Zelf eet ik veel rijst, makkelijk 3* p/ dag. Maar weinig mensen die ik ken kunnen dat 's ochtends ook. Nu is 't wel zo dat er tig soorten rijst zijn en ik 't op alle mogelijke manieren kan klaarmaken :D

Enne gedroogd fruit eet ik vaak, evenals vers fruit. Voor de vezels en vitamientjes, want met gv eten krijg je soms te weinig voedzame stoffen naar binnen.
 
Graag gedaan ;) Kijk eens op http://www.glutenvrijemarkt.com/contents/nl/d89.html
Schijnt in de aanbieding te zijn ooknog.

Ik ben zelf wel coeliaak, dus dit is voor mij een bekend probleem ;)
Quinoa vind ik zelf niet zo lekker, evenals teff, maar boekweit weer wel.
Zelf eet ik veel rijst, makkelijk 3* p/ dag. Maar weinig mensen die ik ken kunnen dat 's ochtends ook. Nu is 't wel zo dat er tig soorten rijst zijn en ik 't op alle mogelijke manieren kan klaarmaken :D

Enne gedroogd fruit eet ik vaak, evenals vers fruit. Voor de vezels en vitamientjes, want met gv eten krijg je soms te weinig voedzame stoffen naar binnen.

Vind voedingsleer aardig interessant dus probeer alles uit me voeding te halen. Vind Quinoa ook wat vreemd smaken, teff heb ik hier ook liggen. Ik heb het een tijdje volgehouden dat in de ochtend te eten in vorm van zelfgemaakte brood...maar pfff vind het ook niet zo. Maar mijn ontbijtje wat ik al een tijdje aanhield en dan de snelle suikers (gedr.goji's) vervangen door boekweit proeft aardig goed :D.

Lastig dat jij wel de vorm van coeliakie hebt, maar wat je zegt is idd ook zo. Ik eet ook al lang glutenvrij en het is gewoon een kwestie van gewenning wat wel en wat niet.

In iedere geval houdt ik de magere kwark wel even vast in de ochtend, voel me er wel prima bij en smaakt me toppie :). Pap van boekweit ofzo zie ik nou ook niet zo zitten... Ik moet net als jij al zo letten op wat je eet, het moet wel een beetje leuk blijven :)
 
Back
Naar boven