XXL Nutrition

Hulp met homegym (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Urubu

Novice
Lid geworden
23 aug 2019
Berichten
4
Waardering
0
Vanwege druk prive/werk agenda, oppas gedoe, enz... wil ik mijn fitness abonnement opzeggen en een homegym inrichten.

Ik wil minimaal geld uitgeven, ik gebruik fitness als een ondersteuning voor mijn eerste sport (zwemmen/waterpolo) en natuurlijk met het helpen van vet verliezen en zo.

Ik zag de sticky topic over het beginnen van een homegym, maar vanwege mijn doel om minimaal geld uitgeven heb ik een paar vragen:

a) Trainingsbankje
Ik ben groot (2,00 m plus / 135 kg), dus mijn idee was om een bank aan te schaffen die minimaal tot 300 kg belastbaar is. De goedkoopste die ik kon vinden is de Again Faster Team Adjustable Bench (fitness delivery) van €229.
Klopt dat een beetje? Of zijn er die veel goedkoper zijn?

b) Halter, dumbbell, halterschijven
Wat is het probleem als ik 30mm koop? De 50 mm zijn zo veel duurder dan de 30mm
Wat is het probleem van kunststof halterschijven?

Ik verwacht niet heel veel gewicht te kunnen drukken of optillen, ik verwacht niet meer dan 150 Kg of zo.
Bijvoorbeeld, bij Gorillas een set van 100 kg Gripper Kunststof kost €165, is dat heel slecht?

c) Power Rack
Ik heb iets nodig om de halter op te leggen natuurlijk, maar heb ik dan een rack nodig?
Kan ik niet gewoon 2 lossen standen kopen? Ik vraag dat natuurlijk omdat 2 lossen standen volgens mij goedkoper zijn dan zo een rack.

Naast zo vloer matten en een plek om de gewichten op te bergen, heb ik nog iets nodig?

Alle vragen die ik stel, stel ik omdat ik minimaal geld wil uitgeven. En omdat ik fitness als ondersteuning voor andere activiteiten wil ik geen overbodig geld uitgeven.

Alvast bedankt!
 
Qua bankje zou ik voor rond de 200 euro op marktplaats kijken of er een tweedehands bankje (barbarian, megatec etc.) Te vinden is. Dan heb je gewoon goed spul die z'n geld waard blijft.

Ik train zelf met 30mm schijven en dit gaat op zich prima, maar 50mm blijft z'n geld waard en het is makkelijker en goedkoper om speciality bars te kopen. Ook zijn 30mm stangen vaak laag belastbaar. Ook zijn 50mm stangen vaak gelagerd, wat prettiger liften is.

Kunststof schijven zijn echt zooi. Het is gewoon beton en dus erg dik, dus je kan er maar weinig tegelijk op je bar schuiven. Gietijzer is veel beter en behoudt z'n waarde, die kunststof schijven raak je aan de straatstenen niet kwijt

Qua rack is de vraag welke oefeningen je precies wil doen. Ik heb erg lang getraind op Squat stands en dit ging gewoon heel prima, maar een halfrack is wel veel stabieler en biedt meer mogelijkheden.
 
Qua bankje zou ik voor rond de 200 euro op marktplaats kijken of er een tweedehands bankje (barbarian, megatec etc.) Te vinden is. Dan heb je gewoon goed spul die z'n geld waard blijft.

Ik train zelf met 30mm schijven en dit gaat op zich prima, maar 50mm blijft z'n geld waard en het is makkelijker en goedkoper om speciality bars te kopen. Ook zijn 30mm stangen vaak laag belastbaar. Ook zijn 50mm stangen vaak gelagerd, wat prettiger liften is.

Kunststof schijven zijn echt zooi. Het is gewoon beton en dus erg dik, dus je kan er maar weinig tegelijk op je bar schuiven. Gietijzer is veel beter en behoudt z'n waarde, die kunststof schijven raak je aan de straatstenen niet kwijt

Qua rack is de vraag welke oefeningen je precies wil doen. Ik heb erg lang getraind op Squat stands en dit ging gewoon heel prima, maar een halfrack is wel veel stabieler en biedt meer mogelijkheden.
Er zijn tegewoordig ook 30 mm bars die zwaar belastbaar zijn.fitness seller heeft zo een lange zwaar belastbare stang.

Ben zelf begonnen met 30 mm materiaal. Werkt even goed.
Heb nu ook wel 50mm schijven omdat ik achteraf nog een legpress en kuitentoestel gekocht heb. Maar denk niet dat Ts dit gaat doen.
Voor de doelen van Ts zijn speciality bars niet echt nodig imo.
Rechte baar en een ez baar en 2 korte 30 mm dumbells kom je al heel ver.

@ts ik zou niet voor van die kunstoffen schijven gaan waar ze weet ik veel wat in stoppen. Zand,beton?

Ik zou gewone metalen schijven kopen. Of metalen schijven met rubber rond mocht je het geluid willen beperken.

Ik zou zoal niels zegt eens kijken op 2e hands sites voor een degelijk bankje.
Koop wel een verstelbaar bankje.
Als je dan nog een half rack ofzo koopt heb je alles wat je nodig hebt om deftig te trainen.
 
Minimaal geld uitgeven en een homegym bouwen gaat niet echt samen.
Je zou je wensen dan een beetje moeten bijstellen.

https://www.fitness-seller.nl/heavy-duty-half-rack/
Halfrack: €259

https://gorillasports.nl/deal/vlakke-fitnessbank
Goedkoop kutbankje: €55

https://www.fitness-seller.nl/olympische-halterstang-220-cm/
15kg niet gigantisch zwar belastbare stang: €79,-

Vervolgens de 50mm schijven 2e hands kopen.
+-€400,-

Ben je zo'n €793 kwijt en dan heb je de goedkoopste spullen dat je maar hebt.
Je kan natuurlijk andere goedkopere dingen zoeken
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Het probleem van marktplaats is dat de belastbaarheid van het bankje meestal niet wordt vermeld, maar ik zal kijken of ik iets kan vinden.

Ik ga inderdaad niks bijzonders doen, gewoon standaard oefeningen: bench press, biceps, triceps, squat, deadlift... En waarschijnlijk niet met heel veel gewicht, niet meer dan 150 KG denk ik. Daarom denk ik dat 30 mm goed genoeg is.

Kunststoof is een 'no go', OK. Weet iemand toevallig waar ik zo gietijzer halterschijven / halterset goedkoop kan vinden? Er zijn zo veel sites :)

Ik weet dat zo homegym aanschaffen geld kost, maar wat ik probeer te voorkomen is duizend euro's uit te geven voor iets dat ik niet nodig heb.
 
Marktplaats in de gaten houden. Als je je (goede!) spullen zoals een deftig bankje, powerrack, schijven (neem met kunststof coating ivm geluid) en bar koopt dan blijft het zijn geld echt wel waard. Bij verkoop lever je er dan nauwelijks op in en heb je wel fatsoenlijk spul om mee te trainen.
 
Bedankt voor de reacties!

Het probleem van marktplaats is dat de belastbaarheid van het bankje meestal niet wordt vermeld, maar ik zal kijken of ik iets kan vinden.

Ik ga inderdaad niks bijzonders doen, gewoon standaard oefeningen: bench press, biceps, triceps, squat, deadlift... En waarschijnlijk niet met heel veel gewicht, niet meer dan 150 KG denk ik. Daarom denk ik dat 30 mm goed genoeg is.

Kunststoof is een 'no go', OK. Weet iemand toevallig waar ik zo gietijzer halterschijven / halterset goedkoop kan vinden? Er zijn zo veel sites :)

Ik weet dat zo homegym aanschaffen geld kost, maar wat ik probeer te voorkomen is duizend euro's uit te geven voor iets dat ik niet nodig heb.
Er zijn kunsstof schijfen zien er echt plastiek uit. Zijn dikker dan gewone schijven. Deze zou ik niet nemen.

Ik heb gewone metalen.
Maar heb ook metalen met rubber rond.(geen plastiek)

Met rubber rond zijn wat duurder maar maken minder lawaai.
 
Al mijn 30mm materiaal is gietijzer en ik ervaar geen lawaai. Alleen deadlift misschien, maar dat doe ik niet op zolder, want dat hoor je ondanks rubber matten bij de buren. Alles in de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld via marktplaats voor onder de euro per kilo. Ik heb een bar van fitness seller van 30 euro, 200cm geloof ik en die is al tot ver over de 150 belast, geen probleem.
 
Al mijn 30mm materiaal is gietijzer en ik ervaar geen lawaai. Alleen deadlift misschien, maar dat doe ik niet op zolder, want dat hoor je ondanks rubber matten bij de buren. Alles in de loop der jaren bij elkaar gesprokkeld via marktplaats voor onder de euro per kilo. Ik heb een bar van fitness seller van 30 euro, 200cm geloof ik en die is al tot ver over de 150 belast, geen probleem.
Ik ervaar lawaai. Laden van de schijven o.a. Niet dat dat een hels kabaal is.Maar heb een buur wonen vlak boven mn gym. Ik wil het lawaai dus zo veel mogelijk

Heb ook metalen 30 mm schijven.

Een 30 mm stang is voor de meeste mensen goed genoeg.

En vind dumbbels met 30 mm stangen handiger dan 50 mm. Die van 50 mm zijn te lang vind ik persoonlijk. Onhandiger voor bepaalde dumbbel oefeningen.
 
Er zijn tegewoordig ook 30 mm bars die zwaar belastbaar zijn.fitness seller heeft zo een lange zwaar belastbare stang.

Ben zelf begonnen met 30 mm materiaal. Werkt even goed.
Heb nu ook wel 50mm schijven omdat ik achteraf nog een legpress en kuitentoestel gekocht heb. Maar denk niet dat Ts dit gaat doen.
Voor de doelen van Ts zijn speciality bars niet echt nodig imo.
Rechte baar en een ez baar en 2 korte 30 mm dumbells kom je al heel ver.

@ts ik zou niet voor van die kunstoffen schijven gaan waar ze weet ik veel wat in stoppen. Zand,beton?

Ik zou gewone metalen schijven kopen. Of metalen schijven met rubber rond mocht je het geluid willen beperken.

Ik zou zoal niels zegt eens kijken op 2e hands sites voor een degelijk bankje.
Koop wel een verstelbaar bankje.
Als je dan nog een half rack ofzo koopt heb je alles wat je nodig hebt om deftig te trainen.

Ik heb precies die stang van fitness-seller inderdaad voor het zwaardere werk :) Is echt een mooi ding.

Ik heb ook alles jaartje bij jaartje opgebouwd en ben nu te ver met 30mm spul om alles weg te doen. Ik heb ook een Football bar en Trap bar voor 30mm. Achteraf gezien had ik liever 50mm gehad, gezien de speciale bars wat makkelijker te verkrijgen zijn (ik zou bijvoorbeeld graag een safety squat bar hebben). Verder merk ik ook niet gek veel verschil met 50mm als ik een keer naar de sportschool ga inderdaad.
 
Losse squat stands zou ik afraden, zijn niet veilig,... liever dan een 2ehands halfrack of powerrack.
Bankje is eventueel zelf te maken als je een beetje handig bent, staan video's van op youtube:

Ik heb zelf jarenlang met 30mm gewichten getraind, alleen met deadlift vind ik een olympische stang echt veel meerwaarde bieden. Met andere oefeningen maakt het niet erg veel uit. Heb gietijzeren schijven, 30mm kunststof is vaak meuk.
 
Back
Naar boven