XXL Nutrition

Hulp nodig bij keuzes basis materialen homegym (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DonnieB

Novice
Lid geworden
28 feb 2011
Berichten
20
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
85kg
Hey allemaal,

Ik hoop dat ik dit in het goede subforum heb geplaatst.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, de sticky gelezen en heb eea gezocht maar kom er niet helemaal uit.
Ik merk door mijn nieuwe werkrooster dat de sportschool geen reele optie meer voor me is. Ik ben pas om 19u thuis en heb geen zin om rond primetime te sporten en overal op te moeten wachten.

Nu wil ik thuis eea gaan opzetten maar heb maar beperkte ruimte. Mijn doel is krachttraining.

Nu dacht ik eraan om een adjustable bench aan te schaffen en zware verstelbare dumbbells (Bowflex 42 kilo is volgens mij de enige optie die zware dumbbells aanbiedt voor bv chest press). Dit biedt kansen voor dumbbell chest press, incline dumbbell chest press, dumbbell deadlift en alle kleinere oefeningen. Wellicht is dit voor mij al voldoende..

Toch lees ik op het forum veel mensen die een power rack aangeschaft hebben. Misschien doe ik hier toch beter aan..
Ik zie zo een twee drie geen goede ruimte in mijn woning om een geheel power rack te zetten, maar zie ook wel half racks voor bij komen (zoals van ATX) en zelfs foldable power racks (zoals van ATX en Rogue).
Als ik toch ruimte kan vinden voor een half rack (in de muur bevestigd) en dan een olympische halter met gewichten aanschaf, en daarnaast een adjustable bench en de lichtere Bowflex verstelbare dumbbells van 24 kilo voor arm en schouder oefeningen heb ik volgens mij een redelijke basis. Zit er nog groot kwaliteitsverschil in de verschillende racks die aangeboden worden? Er zijn zoveel merken, ik zie ATX wel veel voorbij komen.

Hoe denken jullie over het idee? Wat vinden jullie van de basis? Ik vraag dit daarnaast ook omdat ik bang ben om de superdure Bowflex 42 kilo set aan te schaffen en vervolgens in de loop der tijd mogelijk toch een rack aanschaf en dan niet zulke zware dumbbells meer nodig heb en toch beter de goedkopere 24kg versie had kunnen kopen omdat ik dan toch chest press, squatten en deadliften met schijven ga doen.

Ik ben erg benieuwd. Ben trouwens ook benieuwd naar jullie ervaringen met de Bowflex dumbbells, omdat er nu ook andere opties als Nuobells en MX55 dumbbells bestaan die wat korter lijken te zijn (maar lager eindgewicht mogelijk dus minder geschikt voor dumbbell chest press lijkt me)..

Veel vragen in 1 bericht, alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk nooit die verstelbare dumbell's nemen en zeker niet de bowflex.. Om de simpele reden dat die 42kg dumbell's gewoon veel te lang zijn, bijna 70 cm..
Ook heb ik diverse malen gehoord dat op een gegeven moment die schijven los gaan zitten en zelfs eruit vallen!

Als ik dan verstelbare dumbell's zou nemen zou ik gaan voor de nuobell met evt nog losse magneetschijven van 1 kg per stuk zodat je tot 34kg of mss 36 kg kunt gaan en dan zot je op een 50 cm breedte wat gelijk is aan de olympische dumbell's.
Persoonlijk vind ik dat wel de max voor dumbell's..
Als je de 34 of 36 te licht vind kun je toch gewoon wat meer reps in elke set doen?

Evt zou ik de iron master ook dan nog een optie vinden. Al ga ik uiteindelijk voor een complete set hex dumbell's va 5-50kg, maar wat je al aangaf moet je wel de ruimte hebben voor zoiets.
 
Rack, barbell met schijven, verstelbare en/of platte bank, lat pulley en verstelbare dumbells of vaste
 
RiPo thanks voor je tip. Ik dacht dat de schijven alleen bij de imitatie versies van de Bowflex er tussen uit konden vallen, had nog geen verhalen gelezen over de originele Bowflex. Ik vind die Nuobells ook heel fijn eruit zien en het grote voordeel is inderdaad dat ze kleiner worden naarmate je minder gewicht pakt en dus een grotere rom bieden. Ik zie alleen weinig over de nuobells, kan niet goed inschatten of het een stabiel merk is omdat ze nog relatief nieuw op de markt lijken te zijn. De Iron Masters zien er ook super uit, maar dit is wel weer meer werk. Wat me bij de Iron Masters een beetje weerhoudt is dat er geen rubber coating om de schijven zit, waardoor het minder “floor-proof” is.
 
Volgens mij hebben die Nuobell's ook geen rubber coating er om zitten.. Anders zouden die losse magneetschijven niet er goed aan blijven zitten gezien fitness-sneller dat er wel bij zet op hun site.
Maar met verstelbare dumbell's moet je sowieso niet te gek doen en laten droppen op de (rubber) vloer.. (Nog een reden voor mij om voor vaste dumbell's te sparen)

Voor wat betreft de bowflex, ga maar eens op YouTube zoeken.
 
Als je ervaring hebt met het trainen, weet je toch precies wat je nodig hebt?
 
RiPo je hebt gelijk. De nuobells zijn ook van ijzer. Ik ga nu serieus twijfelen tussen beide opties. Bowflex idd van de baan ivm grootte en mogelijke onbetrouwbaarheid. Een andere hele goede optie lijken me de mx55 dumbbells. Soort nuobells maar dan wel met rubber lijkt het. Grootste uitdaging wordt denk ik om ze daadwerkelijk ergens te kunnen bestellen. Nagenoeg alles lijkt uitverkocht op elke site. Ga het eens goed bekijken, thanks.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: RiPo
Persoonlijk zou ik voor vaste dumbells gaan zodat je nooit hoeft te wisselen en gelijk je dumbells kan pakken. Uiteraard wel een stuk duurder maar zeer zeker het gemak waard. Om de prijs te drukken kan je bv een setje kopen van 12,5 kg + 17,5 kg + 22,5 kg + 27,5 kg
 
Ik zou voor een inklapbaar rek gaan van ATX; een bewezen goed merk met een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding. Verstelbare dumbbells zijn leuk, maar niet als ze 70cm lang zijn en gevoelsmatig heb ik een prettiger gevoel bij vaste dumbbells (alleen zijn die nu niet te koop voor normale prijzen).
 
Rack is voor de thuisfitnesser natuurlijk fijn omdat je geen spotter hebt. Dumbells lijken multi functioneel en fijn omdat je geen spotter hebt maar ik heb na een jaar met dumbells kutten, toch de switch gemaakt naar 30mm bar. Deadlifts en Squats zijn echt 10x fijner met een bar, het gewicht is beter te stacken en ben gewoon algeheel blij met de keuze ;)
 
Goede tips mannen!
 
Zoals StefanCJ850 al zegt zou ik als je beperkte ruimte hebt voor een inklapbaar rack gaan met spotterarms erbij (veiligheid voorop als je thuis traint ) en is maar 60 cm van de muur al . Dan nog een lat pulley die nemen meestal ook niet veel ruimte in beslag erbij . Heb zelf van megatec (tegenwoordig van atx verkrijgbaar)de megatec triplex die zonder bench ervoor ook weinig ruimte in beslag neemt (na trainen bench bv recht op zetten tegen de muur en past als je los wilt benchen mooi tussen de inklapbare rack) en met die machine kan je ook zeer veel oefeningen doen staan op YouTube wel filmpjes van . En uiteraard shitload aan gewichten enzo . Lees hier meer mensen die klagen over de bowflex 40kg ik heb ze zelf ook en ervaar ze niet als te groot kan alle oefeningen ermee doen zonder dat ze elkaar in de weg zitten... hopelijk heb je hier wat aan 👍🏻
 
Thanks voor de uitgebreide tips mannen!! Balen dat alle bankjes uitverkocht zijn bij fitness seller.
 
Ik ben bezig met een review over de IronMaster dumbbells, die zijn ook verstelbaar en zo'n beetje de beste die je kunt krijgen.

Ze zijn wel vrij duur, wat je ook kan doen is dumbbells kopen van 10, 20, 30 kg en magneet gewichtjes of van die clip ons zodat je zelf dumbbells van 10,12,14,20,22,24, etc kan maken. Fitness Seller verkoopt ook losse stands (noemen ze haltersteunen), die zijn niet duur en nemen weinig ruimte in.
 
Kijk ook eens naar power block dumbells...zijn imo de beste verstelbare dumbells
Kan ik alleen maar beamen! Heb de Powerblock's nu zo'n twee maanden in bezit en kan er werkelijk niks negatiefs over zeggen. De greep is zoals ze moet zijn, het verstellen gaat in minder dan 5 seconden en de schijven blijven mooi op hun plaats en maken geen geluid!
De prijs is ernaar maar dan heb je ook wel wat. Als je het bij een officiële retailer koopt krijg je er tien jaar garantie op.
 
Back
Naar boven