AndroidHealthClinic

hyperplasia & stretch (3xl bis) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Deejay_Spike

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
24 okt 2002
Berichten
6.329
Waardering
26
Ik geloof dat ik ergens in een van jouw posts las dat je dus fascia stretches deed omdat je vermoedde dat het hyperplasia zou kunnen veroorzaken.

op welk onderzoek basser jij je om dit te doen? ik ben wel benieuwd naar jouw bronnen :)

thx.
 
Ik vid dit wel tof van je Spike. normaal zou je t via een pm kunnen vragen maar zodoende leren we r allemaal van:thumb:
 
welja :D

ik vind bvb wel onderzoeken die spreken over hyperplasia dat voorkomt als gevolg van continue stretch (en dan is het geen gewone stretch, het is een stretch als gevolg van gewicht aan een ledemaat te hangen) bij dieren, maar ik vind nergens iets specifieks over fascia stretches...
 
Antonio, J. and W.J. Gonyea. Progressive stretch overload of avian muscle results in muscle fiber hypertrophy prior to fiber hyperplasia. J. Appl. Physiol., 75(3): 1263-1271, 1993.

dit onderzoek heeft het dus over hyperplasia door progressive stretch overload. dit wil zeggen dat aan 1 vleugels een gewicht werd gehangen (eerst 10% van het gewicht van het dier), en dit zo hield voor 24 uur. dag 2 en 3 rust, dag 4 was het 15%, dag 5 tot 7 rust, dag 8 was het 20%, dag 9 en 10 opnieuw rust, dag 11 tot 14 was dit 25% (ja, 4 dagen continue stretch), met dag 15 en 16 als rust, en tenslotte van dag 17 tot en met dag 38 hing er 35% van het gewicht van de vogel aal zijn vleugel.

hyperplasia kwam voor ja. spiermassa ook... na dag 38 was dit een toename in massa van 334% en een toename in het aantal spiervezels 90%. (en effe terzijde : spierlengte nam ongeveer 50% toe)

maar het gaat dus effectief over dieren, en over continu gestretcht te zijn, niet het kwartier stretchen dat je per dag doet.


verder ben ik bang dat zo'n stretching methodes verschikkelijk ziek zijn en verschikkelijk ongezond zijn voor je pezen. je pezen zijn gemaakt van collageen en elasting. respectievelijk voor kracht en elasticiteit. terwijl je ouder wordt, veranderen de collageen/elastine ratios in voordeel van collageen, of littekenweefsel. dit wil zeggen dat je pezen veel minder soepel zullen zijn, wat spierscheuringen tot gevolg kan hebben. dit risico verhoogt naarmate je ouder wordt. daarom dat je als ongetrainde persoon meestal veeel minder soepel bent naarmate je ouder wordt. en passief stretchen of zo'n stretches zoals hierboven komen erop neer dat je de mechanische kemnerkent van je spieren, pezen en ligamenten gaat veranderen, wat je meer blessures kan opleveren dan flexibiliteit of spiergroei.
 
ik neem aan dat 3xl zich baseert op de ideeën van John Parillo...
 
Parrilo en Mangravit.

Zal als ik tijd heb even opzoeken waar het precies stond
 
thx, ik ben benieuwd.

ik heb al een paar dingen gelezen maar volgens het onderzoek lijkt het me de moeite niet waard.
 
ik heb zo effe berekend...

op zo'n +/- 27 dagen continue stretching heb je een toename in massa van 334% en een toename aan het aantal spiervezels van 90%

nu, stel, je doet je fascia stretches 1 uur per dag, 7/7, dat is dan een toename (in de veronderstelling dat het zo werkt natuurlijk) van 0,14% per dag, betreffende de hyperplasia, en een toename van 0,51% per dag betreffende de toename in massa.

dus, om een resultaat te hebben, vergelijkbaar met het onderzoek, zou je 1 jaar elke dag religieus je fascia stretches moeten doen.

en dan hebben we het nog over 1 uur PER soort stretch je uitvoert. dus stel je wil het op je hams doen, dan is dat 1 uur per been.

en dan is het nog niet gegarandeert dat het zo zou werken.

maar moest het zo zijn... mja, misschien zit er wel iets in... maar ik zit dan weer met de issue van de pezen en ligamenten....
 
Back
Naar boven