Fitness Seller

Hypertrophy Specific Training , is dat wat?

Bezoekers in dit topic

HOI HOI HOI HOI...

Ik heb hier even niemand om het mee te vieren, dus... doe ik het maar met jullie. Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken, immers slechts weinig vrouwen kunnen het: maar het is gelukt!

Een tweede mijlpaal bereikt. Vanochtend stond chinnen op mijn progje en ik besloot eens zonder tegengewicht te kijken hoever ik kwam: 2 en een halve keer mezelf opgetrokken.. da's ongeveer 65 + 2 kg geweest!

Hieperdepiep! :dance:

Espi
 
Okidoki hier is een laatste update van de vorderingen.

Het klinkt idioot, maar ik ben heel tevreden ook al kan ik ineens MINDER gewicht aan dan de vorige weken. Waarom? Andere techniek! Intensievere uitvoering van een oefening blijkt er toe te leiden dat ik ineens minder kan 'pakken'. Dus....

In plaats van oefeningen af te wisselen zoals ik bijv deed voor rug (afwisselend chinnen en seated cable row) doe ik nu veelal dezelfde. Laatste wijziging was een andere triceps oefening.

Momenteel zit ik in 4e week (was weekje weg) en dat betekent 2x10 hh.
1. squatten (leg nu op advies van Spike de staaf iets lager, blijkt dat ik nu stabieler sta en dieper kan hurken, gevolg is dat ik minder gewicht aan kan) om en om met Roemeense DL
2. decline db drukken om en om met assisted chin up
3. kuiten standing calf raise, ook geëxperimenteerd met een been
4. shrugs om en om met 4 schouder oefeningen 2kg dbs: lateral raise, front raise en voor gek rondlopen in 8-jes met armen boven hoofd (Spike's schuld!!!) en dan afmaken met upright row (staaf van 5 kg)
5 preacher curl : nu niet meer afwisselen vind deze het fijnste, met EZ-staaf, laat deze ook verder zakken dan eerst, continu spanning erop gehouden om en om met cable press down met een v-vormig metalen grijpding voor triceps (in dit geval een riem).. ook fijn omdat ook nu de spanning er op blijft en de ellebogen bij elkaar gehouden worden.
6 abdominal crunch machine om en om met wood chop (hoge pulley en schuin naar onderen met beide handen wegtrekken): opnieuw Spike's schuld ;)

Voilà , dat is het folks...

Balen dat ik volgende week niet meer kan trainen maar ook lekker om in Noorwegen te zitten. En nog steeds GEEN alternatief buiten progje!

Begin nu iets minder uitgeteld te raken, vanavond voor het eerst in lange tijd weer naar spinning! Benieuwd of ik nog puf heb na gisterochtend getraind te hebben en ook of ik dan morgenochtend weer fris opnieuw alles dunnetjes over kan doen!

Espi
 
Originally posted by Garret
Als natural BB-er moet je niet meer dan 1 x per week een spiergroep trainen met basis oefeningen. Dit zegt een Nederlands Natural Bodybuilding kampioen 1994.( Hans Kroon)

ik moet hier even op terugkomen.
------------------------------------------------------------

Kroon ontdekte jaren geleden het systeem van de single set, waarbij je per oefening slechts één set doet – opwarmsets niet meegerekend.


Kroon trainde daarnaast op een schema waarin herstel centraal stond. Eén keer per week trainde hij een spiergroep, en niet meer.


,,Het is een goed systeem’’, zegt Kroon. ,,Maar je moet nooit denken dat je alles weet, dat je de wijsheid in pacht hebt. Je moet altijd openstaan voor verandering. Anders kom je nooit verder. Anderhalf jaar geleden kwam ik via ThinkMuscle – een erg goede site, trouwens – in contact met een systeem dat ze Hypertrophy Specific Training noemen. De wetenschappelijke onderbouwing zat goed in elkaar en, al was het radicaal anders dan mijn oude systeem, ik besloot het te proberen.’’


HST houdt in dat je elke spiergroep drie keer per week traint. Per groep pak je twee basisoefeningen, en elke oefening pak je weer met één werkende set. Kroon traint drie keer per week, en traint elke keer dus zijn hele lichaam. Slechts een dik uur is hij ermee kwijt.


,,Ik pak de agonisten samen met antagonisten. Hierdoor kun je de omvang van je training beperken en de intensiteit verhogen. Als ik bijvoorbeeld een opwarmset voor de borst heb gedaan doe ik daar meteen een opwarmset voor de rug achteraan. Zo bouw ik dan in twee tot drie stappen op naar de uiteindelijke werkende set. Dit is de set waar het om gaat die de prikkel moet geven tot opbouw.


De intensiteit van HST wisselt. In de originele trainingsschema’s, zoals Bryan Haycock die op ThinkMuscle publiceerde, train je in cycli van twee weken. Je traint twee weken met gewichten waarmee je maximaal twaalf tot vijftien reps kunt maken, daarna doe je dat twee weken met gewichten waarmee je acht tot twaalf reps maakt, en tenslotte twee weken met gewichten waarmee je niet verder komt dan sets van vijf tot acht reps.


,,Dat was te zwaar’’, zegt Kroon. ,,Mijn hele lichaam protesteerde. Ik begon dingen in mijn knieën en ellebogen te voelen die ik nog nooit had gevoeld, maar waarvan ik wist: dit is niet goed. Vooral die twee weken dat je vijf tot acht reps maakte waren niet te doen.’’


Daarom paste Kroon zijn schema’s aan. Hij verkortte de cyclus tot een week, en trainde dan op elke trainingsdag met een andere intensiteit. Op elke maandag gaat hij bijvoorbeeld op 12-15 RM zitten, en op elke woensdag op 8-12 RM en op de vrijdag op 5-8 RM. Dat doet hij dan zes tot acht weken, waarna hij negen dagen rust neemt zodat zijn lichaam herstelt en weer ontvankelijk voor trainingsprikkels wordt.


,,Ik werd er sterker door dan ik had durven dromen’’, zegt Kroon. ,,En ja, ik ben er ook van gegroeid. Maar nu begin ik toch een sticking point te bereiken, merk ik. Het wordt tijd voor iets anders.’’

bron: ergo
 
ben nu ook bezig met hst, zit nu in de 2e week. Heb er wel voor gekozen om het niet in te delen in blokken van 2 weken maar in blokken van een week.

1e week 15 reps
2e week 12 reps
3e week 10 reps
4e week 7 reps
5e week 5 reps
6e week 3 reps
 
back to basic.

Waar de ene BB-er zegt dat het niets is, zegt de ander juist dat hij mensen er 20kg mee heeft laten winnen in 3 jaar tijd (aldus Robbert Wolters).

Dit is een trainingsvorm die je kan perfectioneren. Je hebt niet meteen de beste vorm door, daardoor ga ik het volgende week ook eerst eens proberen.
Iedereen doet het op zijn eigen manier maar de truc is naar mijn mening dat je exact moet weten hoe je strategisch moet deconditioneren.

Als jij weet met welk gewicht je nog voldoende pressie kan uitoefenen op je spieren, dan kun je dat als begingewicht nemen.

Wellicht is dat 15x70kg als je 15x100 drukt, wellicht is het slechts 15x80kg.

Het is ook geen probleem om pas 1x in de 2 trainingen je gewicht te verhogen. Afgeleidt uit wat te lezen valt op die site, staat ook dat daadwerkelijke aanpassing van het lichaam aan de training pas geschiedt na een week of 2, soms pas na 3 a 4 weken, dus je kan nog wel ff.

En even voor Riki, lees de site goed bro, want dit is allesbehalve overtraining.

Vreemd genoeg weet iedereen wat HST is, maar heeft niemand ooit die site verder gelezen, dan de beginpagina (mij inclusief, wat ook de reden was dat ik het gewoon bagger vond)
 
Back
Naar boven