Fitness Seller

Hypertrophy Specific Training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

axestream

Freaky Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
10 mrt 2003
Berichten
5.504
Waardering
5
http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft of op basis van een goede theoretische kennis een mening over heeft?

Op zich klinkt het heel interessant en ook best aannemelijk. In de nieuwsgroepen zijn er ook mensen die hierbij zweren, dus effect heeft het zeker wel, alleen is de vraag of het effectiever is dan de traditionele schema's.
 
het is in ieder geval een pracht van een schema qua variatie op je gewone split schema. er zijn mensen die er bij zweren, er zijn anderen die et regelmatig in hun schema opnemen voor variatie. ik zou zeggen, niet iedereen reageert even goed op het schema, dus probeer het uit! het is in ieder geval verfrissend!
 
Ik train al tijden zo en ik zal het ook blijven doen. Sowieso vind ik de trainingen leuker en de resultaten zijn goed.

De theorie erachter is dat je probeert om het CZS zo min mogelijk te 'stressen' door niet (altijd) tot failiure te trainen, maar wel de spieren een constante prikkel te geven.
Korte theoretische uitleg:
Door gewichtstraining wordt er meer mRNA(uit de getrainde spiercellen) uit de celkern vervoerd naar de ribosomen. Ook wordt de ribosoom activiteit verhoogd. Het mRNA zegt eigenlijk tegen de ribosoom(een organel) dat er eiwit moet worden aangemaakt. Er gebeuren daarna nog de nodige processen, waar ik je niet mee zal vervelen, uiteindelijk betekent dit een verhoging van de eiwit synthese. Deze verhoging van de eiwit synthese is slechts tijdelijk. Uit onderzoeken komt een gemiddelde van 36 uur naar voren. Na deze periode gaan de hoeveelheden mRNA en de activteit van de ribosomen weer naar de oude hoeveelheid.
Doordat je om de dag al je spiergroepen traint probeer je dus het mRNA en de ribosoom activeit hoog te houden. Het is wel de bedoeling dat je steeds zwaarder kunt trainen(what a suprise), waardoor je deze prikkel blijft doorgeven.
 
Interessant artikel axestream! heb jij het zelf al eens geprobeerd? Wat waren jouw bevindingen ervan? Ik ga et afprinten en het eens proberen!
 
Zekers de moeite waard. Maar ik zie geen specifieke oefeningen voor de abs staan, Kan zijn dat ik erover heen heb gelezen.
Maar ga hem wel ee keertje inpassen ja. Gewoon voor de afwisseling al.

ah, zie m al staan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 't zelf nog niet geprobeerd, maar vond wel dat het er heel interessant uit zag. Zoals Spike zegt lijkt het me in ieder geval prima als afwisseling. Alleen HST doen had ik dus m'n twijfels over en het schijnt dus dat het voor de een beter werkt dan voor de ander.

Om het een tijdje te proberen was ik sowieso al van plan.
 
Wat ik er over hoor is dat de meesten er wel qua kracht op vooruitgaan maar niet qua spiermassa (sommigen raken zelfs spiermassa kwijt)

Maar je kan het altijd proberen
 
Ik heb het alleen nog uitgeprint, nog niet grondig bestudeerd, maar wat voor gewicht neem je nou bij bijv 1x10 squat ten opzichte van wat je normaal doet? Gewoon dat gewicht waarbij je maximaal 10 herhalingen kunt doen?
 
Heb er zelf goede ervaringen mee. Vooral me kracht nam erg snel toe. En het is erg prettig training. heel je lichaam is pumped.

Tevens train je ook spiergroepen die je niet zo graag traint hard mee omdat er per spiergroep maar 1 of 2 werksets plaatsvinden.

Vond alleen moeilijk de schouders met een algemene oefening te trainen kwam meestal toch weer op verschillende "raises" vormen.

Hoe ziet jou hst schema eruit burn ?
 
Originally posted by Zwier

Hoe ziet jou hst schema eruit burn ?

Ik train niet echt meer met een vast schema. Zorg er wel voor dat ik alle spiergroepen train. Ik werk ook niet met een vast aantal reps, maar train gewoon (bijna) nooit tot failure. Ik wissel wel wat af qua reps, maar het blijft meestal tussen de 4 en 8 herhalingen.
Basis oefeningen zijn altijd squats, deadlifts en bankdrukken. Nadeel is wel dat het een grote belasting is voor de onderrug, maar daar lijk ik aan te wennen.

Ik denk dat het belangrijkst gewoon is dat de mRNA, ribosoom en MGF activiteit in alle spieren hoog blijft, zonder je CZS teveel te belasten. De veranderingen in herhalingen zoals aangegeven in het hst programma, zijn meer ontwikkeld als afwisseling, bescherming tegen blessures(15 reps) en soort van 'shock effect'(negatives+ week rust).
Zelf train ik dus niet echt precies meer zoals aangegeven in het HST systeem.
 
burn, i hail you!!! jij ziet blijkbaar in dat een hogere frequentie kan en goed kan werken, en dat tot failure trainen is geen vereiste is!!
 
Originally posted by Spike
burn, i hail you!!! jij ziet blijkbaar in dat een hogere frequentie kan en goed kan werken, en dat tot failure trainen is geen vereiste is!!

Tnx :D

Maar je hebt zeker gelijk. Daarnaast ook zeer weinig last van spierpijn, waardoor de volgende training met de goede intensiteit getraind kan trainen.
Elk trainingsschema heeft zijn voor en nadelen, maar ik zie weinig voordelen om elke training tot 'failure' te trainen.
 
Originally posted by burn


Ik denk dat het belangrijkst gewoon is dat de mRNA, ribosoom en MGF activiteit in alle spieren hoog blijft, zonder je CZS teveel te belasten.

Blijven we wel een beetje normaal praten mensen
:D
 
Originally posted by RichardV
Originally posted by burn


Ik denk dat het belangrijkst gewoon is dat de mRNA, ribosoom en MGF activiteit in alle spieren hoog blijft, zonder je CZS teveel te belasten.

Blijven we wel een beetje normaal praten mensen
:D

Lol, ik had het erboven wat uitgebreider uitgelegd vandaar.

mRNA: Messenger RNA > geeft aan welk eiwit de ribosoom maakt.
Ribosoom: organel dat eiwit maakt
MGf: mechanogrowth factor is de locale afgifte van igf-1 belangrijk voor hypertrofie.
 
Back
Naar boven