AndroidHealthClinic

Hypothese: leren tijdens intensieve training versnelt het leerproces

Bezoekers in dit topic

Hallo mensen, zoals jullie zien is dit geen artikel maar een hypothese. Dit leek mij de beste sectie hiervoor.

Dit is een hypothese gebaseerd op eigen ervaring in combinatie met wat algemene kennis over het menselijk lichaam. Er zijn de laatste tijd al wat uitspraken over gedaan maar ik wil me focussen op een sterke trainingsintensiteit.

Hypothese:

Leren tijdens intensieve training versnelt het leerproces.

Eigen ervaring:
Ik trainde eerst altijd thuis en altijd rond examens etcetera had ik dus ook de tijd om ook extra te sporten.
Tijdens deze trainingen zette ik altijd powerpoints of samenvatting van dat vak aan op de computer en tijdens de rust tussen setjes nam ik deze stof dan ook door. Op een gegeven moment merkte ik dat de stof die ik tijdens zo'n training had doorgenomen veel beter bleef hangen dan wanneer ik gewoon normaal zat te blokken (een dutje na de training gaf nog een extra versterking op dit effect maar dat is een ander principe).

Op een gegeven moment ben ik daar dus ook over na gaan denken en bij een mogelijke uitleg gekomen.

Mogelijke verklaring:
Wat ik denk is dat dit niets meer of minder is dan gewoon puur overlevingsinstinct.
Stel je even voor, wanneer herinner je vaak details van situatie het beste?
Over het algemeen is dat tijdens gebeurtenissen met grote impact vooral wanneer je in groot gevaar bent.

Wat doet trainen met je lichaam tijdens zeer intensieve trainingen? Grote hoeveelheden stresshormoon en adrenaline vrijgeven.

fysiologisch gezien weet jou lichaam ook niet het verschil tussen echt gevaar en gesimuleerd gevaar (alleen emotioneel)

En wat is lesstof leren? Over het algemeen is dat eigenlijk gewoon details herinneren.

Conclusie:
Door gesimuleert gevaar zoals intensieve krachttraining te combineren met het doornemen van leermateriaal kan het survival instinct van het lichaam gebruikt worden om leren te bevorderen.

Natuurlijk is dit een hele simpele stelling eigenlijk maar ik wilde het gewoon een keer uittikken en zien wat jullie ervaring/mening hierover is.
 
Ik leer meestal tijdens de cardio (middelmatige intensiteit) en heb niets te klagen over mijn cijfers (8 a 9 meestal). Maar er is helaas geen controle groep dus ik weet niet wat de invloed van de cardio is. Doe dit maar om de cardio leuker te maken.
 
Dus voor jou is het een afleiding zodat de cardio minder gaapverwekkend is ;).

Er zijn onderzoeken naar licht bewegen en leren geweest die al aangeven dat dit een positieve correlatie heeft.

Zelf denk ik alleen dat in die situatie het versneld leren meer met de afgifte van endorphines te maken heeft, bijvoorbeeld van chocola eten tijdens het leren zul je ook een versterking van het leerproces krijgen (meer richting dopamine pathways dus geluk).

Maar wat je zei liet me wel nadenken en nu ga ik dus een aanpassing maken.

Wat ik nu dus denk, is dat een intense stress situatie en die situatie "overleven" eigenlijk het survival aspect in gang zet. Hoge stress/cortisol en (nor)adrenaline afgifte tijdens de handeling. En na het succesvol "overleven", bijvoorbeeld wanneer je een 1rm max hebt gedaan, een sterke afgifte van endorphines wat je hersenen signaleert van "dit was belangrijk, onthou dit!".

Ik denk dat vooral de combinatie van wat ik net beschreven heb het theoretisch gezien efficiënt zou moeten maken.
 
Over stress en het vermogen om te leren is best een hoop te vinden. Over het algemeen is stress negatief voor het opslaan van nieuwe informatie ([Link niet meer beschikbaar] , The Neuroscience Behind Stress and Learning , Learning and memory under stress: implications for the classroom : npj Science of Learning). Ik heb echter ook een artikeltje gevonden dat zegt dat het het leerproces kan verbeteren, mits de stress plaatsvindt rond hetzelfde moment als het leermoment (wat dus wel het geval is), en ook de stress te maken heeft met dat wat belangrijk is om te leren (wat dus niet het geval is: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364661306000453). Het is ook zo dat mensen juist in hun fight-or-flight response enorm weinig opslaan, omdat je lichaam alle aandacht verzet naar de functies die belangrijk zijn om te overleven, en niet op bijvoorbeeld het opslaan van nieuwe informatie.
Wikipedia heeft ook een vrij uitgebreid artikel over stress en leervermogen (Effects of stress on memory - Wikipedia)

In hoeverre er daadwerkelijk een significante hoeveelheid cortisol wordt aangemaakt tijdens trainen (ligt denk ik heel erg aan de intensiteit van je oefening, bijvoorbeeld meer bij een poging voor een nieuwe 1rm zoals je beschrijft) is ook niet helemaal duidelijk, evenals de endorphines die je naderhand aanmaakt, maar ik vind het wel aannemelijk.

Ik denk echter dat het verbeterde retentievermogen vooral ligt in de verbeterde focus die je op het leren legt in je rustperiodes ten opzichte van de relatief langere en saaiere leerperiodes die je normaliter hebt.
 
Dat is ook een mogelijkheid ja, vandaar dat het ook een hypothese is.
Maar jij noemt ook specifiek nieuw materiaal. Wat als het materiaal is dat je eigenlijk al 1-2x aandachtig bestudeerd hebt en ook snapt maar wat nu herhaald wordt.

En ik ben ook niet bepaald de normaalste (ofja iig niet het normaal gemiddelde) mens op deze wereld. Dus mogelijk werkt het bij mij ook ietsje anders.
Maar ook het missen van de bijbehorend emotionele stress zou een verschil kunnen maken.

In ieder geval bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit onderwerp ook wel interessant, maar dan vanuit een werkgerelateerde invalshoek. Je ziet nu steeds meer de Bike desks en treadmill desks verschijnen. Een leverancier hiervan claimt dat door de beweging je hart meer bloed rondpompt, ook naar je hersenen en dat dit een positieve uitwerking heeft op je productiviteit (zie dat hier ook onderzoeken naar gedaan zijn). Klinkt ook best logisch. Dus ik kan me best voorstellen dat dit dus ook invloed heeft op je studieresultaten.

Kanttekening is wel dat de fijne motoriek achteruit gaat bij het gebruik van zo'n desk, maar dat is voor jou nu niet relevant natuurlijk......
 
Ik denk toch dat endorfinen en dus ook dopamine ook wel echt een rol hierbij moeten spelen. Aangezien het voorbeeld als chocola eten wat ik aangaf ook werkt.
Het zou niet onlogisch zijn aangezien het lichaam graag dingen die geluk brengen onthoudt. En het lichaam zelf weet ook niet of het nou die chocola is of het leren, dus krijg je eigenlijk een correlatie effect.

Moet eigenlijk gewoon als ik wat tijd heb hier het neurologisch onderzoekscentrum inlopen met zo'n stelling (is 5 minuutjes lopen vanuit hier :p)
 
Back
Naar boven