AndroidHealthClinic

Ideale combinaties spiergroepen op trainingsdagen?

Bezoekers in dit topic

Jordansz

Cool Novice
Lid geworden
26 dec 2018
Berichten
30
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Ben de laatste tijd erg bezig met een nieuw schema en wil deze ergens begin volgende maand gaan gebruiken. Als basis 4 dagen met optioneel nog een extra dag dus 5 dagen.
Optioneel daarnaast dan nog een dag thuis.

Waar ik in geintereseerd ben maar wat ik nog niet zo makkelijk kan vinden is welke spiergroepen je het beste kunt combineren. Op basis van wat ideale combinaties zijn wil ik mijn schema verder gaan verfijnen.
de spiergroepen zijn:

Schouders
Borst
Rug
Armen
Buik
Benen

Wie kan me op weg helpen? Ik heb gelezen dat je tegenstrijdige oefeningen moet doen dus bijvoorbeeld push en pull... trekken en duwen zodat je de spieren op verschillende manieren belast en zeker dus niet alleen maar pull oefeningen plannen op een dag omdat je dan onnodig je spieren belast?
 
Push schouders, triceps en borst.
Pull rug biceps en traps.
Legs benen.
 
Ben persoonlijk fan van benen, borst/schouders, rug, armen. Die eventuele 5e dag kan je dan bijvoorbeeld je zwakste spiergroep nog een keer pakken, met andere oefeningen indien je dat fijn vindt.
UB/LB/UB/LB of UB/LB/UB/LB/UB zijn ook prima bij 4 of 5 dagen.
 
Je hebt enorm veel mogelijkheden. Experimenteer met verschillende combinaties tot je een ideaal schema voor jezelf vindt.

Houd steeds in je achterhoofd om elke spiergroep twee keer per week af te matten.
 
Beste/ideale combinatie wordt bepaald door prioriteit.

Veel oefeningen hebben een overlapping (zeker wat betreft arm en schouderspieren) waardoor een bepaalde combinatie op dag 1 er voor kan zorgen dat je dag 2 een andere spier(groep) minder kan.

De combinatie die je kies moet dus afgestemd zijn op waar op dat moment he grootste behoefte ligt.
 
Beste/ideale combinatie wordt bepaald door prioriteit.

Veel oefeningen hebben een overlapping (zeker wat betreft arm en schouderspieren) waardoor een bepaalde combinatie op dag 1 er voor kan zorgen dat je dag 2 een andere spier(groep) minder kan.

De combinatie die je kies moet dus afgestemd zijn op waar op dat moment he grootste behoefte ligt.

precies dit.

Ikzelf heb achterlopende borst/kuiten, prima quads/back/armen/schouders (in verhouding) en middelmatige hamstrings/glutes.
Dus ik heb het als volgt ingedeeld:
- dag 1) quads/kuiten
- dag 2) borst/schouders/triceps
- dag 3) hams/glutes/abs/kuiten
- dag 4) rug/biceps

Zo kan ik de nadruk leggen (door eerder op de week erop te trainen en door gunstige combinaties) op mijn zwaktes!

Let wel op: als je meer compounds doet moet je hier rekening mee houden. Ik squat niet door een aantal blessures, dus kan quads en hams prima scheiden.
Ik doe voor quads vaak iets als; leg extentions/wall sits/bodyweight leg extentions en voor hams dan bijvoorbeeld; leg curls/glute brides/1 leg stiff legged deadlift.
Dit werkt prima, maar als je squat op maandag kun je beter niet op woensdag alweer je hams trainen.
Dus daar moet je ook rekening mee houden!
 
Back
Naar boven