Fitness Seller

Iemand ervaring met een ijsbad na legday? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kaassaus

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
3 nov 2019
Berichten
1.740
Waardering
2.560
Lengte
1m81
Massa
85kg
Vetpercentage
> 50%
Ik train (krachttraining) nu terug een maandje of 3 sinds ik voor een lange tijd gestopt ben geweest (4-5j)
Hierbij doe ik 2x upper en 2x lower. Dus train elke maandag en donderdag benen.
De spierpijn aka DOMS in mijn boven benen en booty gaan gewoon niet weg. En nee ik ben geen beginner. Dat is altijd al zo geweest sinds ik vroeger jaren lang als een bro 1x per week benen trainden. (Met overkill aan volume uiteraard waardoor ik 5 dagen mank liep)
Mijn benen en booty zijn op donderdag op gevoel 90% hersteld maar dan begint het terug van voor af aan :')..
Ben wel aangenaam verrast hoeveel spiergroei je meer kan bereiken met een goede upper/lower inplaats bro split.

Volume is nu ook niet al te hoog. En dan lift ook nog vrijwel pussyweights vergeleken Robin.
Ik push eigenlijk altijd close to failure met de eerste squat variant. De rest van de oefeningen op een gecontroleerde goede form van rond de 70% input.

Maandag:
Squat 3x5 (80kg)
Goodmornings 3x8
Legpress 3x10
Leg curl 3x10
Calf raises 4x12


Donderdag:
Frontsquat 3x5 (60kg)
Romanian deadlift 3x8
Machine leg extension 3x10
Machine leg curls 3x10
Calf raises 4x12

(Verhoog gewichten 2.5-5kg per 2 weken)

Doe ik wat fout of ben ik gewoon een pussy?

Nu zat ik met de vraag of iemand ervaring heeft met een ijsbad post leg workout. Zou dat aanvoelbaal verschil maken?
Liever een korte dan lange pijn.
Mits ik geen bad heb zat ik te denken aan dit te kopen lol (en dan vullen met ijs en water):
https://www.bol.com/nl/p/zitbad-voo...XGA8dy4wQw8vRoLLelyEp_8rmc3psDoRoCJq0QAvD_BwE



giphy.gif

:wave:
 
Laatst bewerkt:
Doe dan een warm bad, massage, stretches en bodyweight squats om het bloedtoevoer beter te laten verlopen a.k.a. meer nutriënten die naar deze spier gaan om te herstellen. Daarnaast kun je het beste gewoon trainen met doms, het is geen indicatie van dat je nog niet hersteld bent om weer te trainen.

Meer eten, meer proteins.

Een ijsbad is alles behalve goed in bodybuilding.
 
Laatst bewerkt:

Minder volume per training of hogere frequentie per week handhaven wilt ook wel eens helpen.
 
Heb het niet zo bij de hand, maar een ijsbad heeft zeker voordelen en is wetenschappelijke onderbouwing voor. Hockeycoach Marc Lammers heeft dit bij het dameshockeyteam geïntroduceerd en afgekeken van de paardensport .
 
Laatst bewerkt:
Oud olievat in de tuin zetten water erin en je hebt een cheap ass ijsbad:).
 
No Werkt voor geen kut. Ga wandelen dat is net zo 'effectief' maar heeft tenminste nog andere voordelen.

 
Veel poeppraatjes over niets in die vid. Ga het gewoon proberen.
 
Helpt wel wat bij het herstel ja maar verwacht geen wonderen.
 
No Werkt voor geen kut. Ga wandelen dat is net zo 'effectief' maar heeft tenminste nog andere voordelen.

Ik heb die postcast niet geluisterd, want duurt te lang, maar het heeft wél meerwaarde, het is wellicht heel beperkt, maar wel een meetbaar effect.

Het bevordert het herstel. Vandaar dat het Nederlandse Dameshockeyteam op de Olympische Spelen in Peking, waar het warm is, hier gebruikt van heeft gemaakt. In samenwerking met TNO en DSM is destijds een ijsbad ontwikkeld en de ideale temperatuur en tijd bepaald. Dit is een zeer kritische factor. Binnen de paardensport wordt dit al veel langer gebruikt om herstel te versnellen.

Hier een heel kort filmpje waarin de Oranje Dames dit toe passen naar aanloop van de OS in Peking in 2008

Edit:
Voor krachttraining zijn er ook onderzoeken te vinden waarin negatieve aspecten zijn aangetoond:
 
Laatst bewerkt:
Ja werkt wel. Bij mij lukt het soms wel, en soms helemaal niet. Bij gelijke water temperatuur. Bespoedigd het herstel en onderdrukt ontstekingsreacties van het lichaam.
Lees maar een wat artikelen van Wim Huff the iceman.
 
Ik heb die postcast niet geluisterd, want duurt te lang, maar het heeft wél meerwaarde, het is wellicht heel beperkt, maar wel een meetbaar effect.

Het bevordert het herstel. Vandaar dat het Nederlandse Dameshockeyteam op de Olympische Spelen in Peking, waar het warm is, hier gebruikt van heeft gemaakt. In samenwerking met TNO en DSM is destijds een ijsbad ontwikkeld en de ideale temperatuur en tijd bepaald. Dit is een zeer kritische factor. Binnen de paardensport wordt dit al veel langer gebruikt om herstel te versnellen.

Hier een heel kort filmpje waarin de Oranje Dames dit toe passen naar aanloop van de OS in Peking in 2008

Edit:
Voor krachttraining zijn er ook onderzoeken te vinden waarin negatieve aspecten zijn aangetoond:
Hetzelfde meetbare effect als lopen wordt in de podcast gezegd. Ik zou mijn tijd in dit geval er sowieso niet aan verspillen aangezien TS gewoon pussy is. Doms gaan wel weg als je blijft trainen met een goed schema.

Dat een hockeyteam het doet betekent niet meteen dat het daardoor werkt. Op topniveau hebben ze vaak het idee alles maar te proberen om 1% voordeel te krijgen. Vaak niet onderbouwd door de wetenschap maar mentaal kan ook heel veel doen. Onderschat de kracht niet van jouw geloof in iets dat werkt.

Maar enfin alles beter dan random droge naaldjes in jezelf prikken :roflol:
 
Hetzelfde meetbare effect als lopen wordt in de podcast gezegd. Ik zou mijn tijd in dit geval er sowieso niet aan verspillen aangezien TS gewoon pussy is. Doms gaan wel weg als je blijft trainen met een goed schema.

Dat een hockeyteam het doet betekent niet meteen dat het daardoor werkt. Op topniveau hebben ze vaak het idee alles maar te proberen om 1% voordeel te krijgen. Vaak niet onderbouwd door de wetenschap maar mentaal kan ook heel veel doen. Onderschat de kracht niet van jouw geloof in iets dat werkt.

Maar enfin alles beter dan random droge naaldjes in jezelf prikken :roflol:

Ja maar die potcast zit gevuld met soyboy twigs doe nog nooit benen hebben getraind.
Warsch hebben ze het zelf nog nooit geprobeerd. Wetenschappers weten niet precies waarom DOMS voorkomt en wat je er aan kan doen. Daarom vroeg ik ook achter ervaringen. Geen haat maat.
 
Ja maar die potcast zit gevuld met soyboy twigs doe nog nooit benen hebben getraind.
Warsch hebben ze het zelf nog nooit geprobeerd. Wetenschappers weten niet precies waarom DOMS voorkomt en wat je er aan kan doen. Daarom vroeg ik ook achter ervaringen. Geen haat maat.
Noem je nu de 105kg wereldkampioen powerliften een soy boy die nooit Squat? :roflol:
 
Je bent een aantal jaren gestopt.
Wat heb je in die jaren gedaan aan sport? Met name voor je benen? Ik heb ook een tijd niet aan krachttraining gedaan.
Ik heb veel gelopen en gefietst, mijn benen herstellen nu sneller dan daarvoor.
 
Back
Naar boven