AndroidHealthClinic

Iemand ervaring met het carnivoordieet

Bezoekers in dit topic

Ja, wat dan nog maar eens aantoont dat vlees zo voedzaam was dat 1 keer genoeg vlees per aantal dagen voldoende was...niet?

Maar om het dan alle dagen te gaan eten zonder wat anders bij.

En of ze gezond waren toen das ook nog de vraag.
 
Hmmm inderdaad; Maar hoe deden onze voorouders dit dan? Zij jaagden in gebieden waar er weinig eetbare groenten en zo waren en hun dieet was vaak enkel vlees. En de Masai krijgers... die eten toch ook enkel vlees?

(Veel van) Onze voorouders aten niet alleen vlees maar ook heel veel gewassen, knollen, bessen, fruit etc. Doordat ze aten wat ze konden vinden hadden ze een gevarieerd eetpatroon (in tegenstelling tot de eerste boeren die een soort gewas verbouwde) en waren daardoor vrij gezond.

Alleen vlees eten slaat dus nergens (zoals vermeld je mist micro's) op en het argument "ja maar vroeger ...." Ook niet omdat de jagers en verzamelaars op duizenden verschillende manieren voortleefde en er niet een levenswijze was.

Lees anders het boek "sapiens" waarnaast bovenstaande nog veel meer over de mens wordt beschreven
 
Verder vind ik dat Galen voor een keer helemaal niet zo "arrogant" reageerde maar gewoon terecht afvroeg waarom je iemand op Youtube zal geloven
 
Ik zie niet in waarom je enkel vlees zou eten ?
 
In before scheurbuik.:D
 
(Veel van) Onze voorouders aten niet alleen vlees maar ook heel veel gewassen, knollen, bessen, fruit etc. Doordat ze aten wat ze konden vinden hadden ze een gevarieerd eetpatroon (in tegenstelling tot de eerste boeren die een soort gewas verbouwde) en waren daardoor vrij gezond.

Alleen vlees eten slaat dus nergens (zoals vermeld je mist micro's) op en het argument "ja maar vroeger ...." Ook niet omdat de jagers en verzamelaars op duizenden verschillende manieren voortleefde en er niet een levenswijze was.

Lees anders het boek "sapiens" waarnaast bovenstaande nog veel meer over de mens wordt beschreven
Perfect. Hier kan ik iets mee. Wel jammer want vond het carnivoor dieet super :)
 
Verder vind ik dat Galen voor een keer helemaal niet zo "arrogant" reageerde maar gewoon terecht afvroeg waarom je iemand op Youtube zal geloven
Ik geloof niet zomaar iemand op Youtube. Ik vind het een beetje vreemd dat niemand het volgende lijkt te lezen: ik luister naar een video waarop een arts vragen beantwoordt van kijkers en daar, op basis van zijn wetenschappelijjke medische kennis, een uitgebreid antwoord op heeft. EN dan vraag ik aan de mensen hier wat er er van vinden.... Simpel.
 
yasmine
ik ben van mening dat je niet uit een dieet mag halen gewoon basis houden is mijn mening
 
Ik geloof niet zomaar iemand op Youtube. Ik vind het een beetje vreemd dat niemand het volgende lijkt te lezen: ik luister naar een video waarop een arts vragen beantwoordt van kijkers en daar, op basis van zijn wetenschappelijjke medische kennis, een uitgebreid antwoord op heeft. EN dan vraag ik aan de mensen hier wat er er van vinden.... Simpel.
Wij konden moeilijk weten dat wat gelul over voorouders meer waarde heeft dan wetenschappelijke papers..
 
Ik geloof niet zomaar iemand op Youtube. Ik vind het een beetje vreemd dat niemand het volgende lijkt te lezen: ik luister naar een video waarop een arts vragen beantwoordt van kijkers en daar, op basis van zijn wetenschappelijke medische kennis, een uitgebreid antwoord op heeft. EN dan vraag ik aan de mensen hier wat er er van vinden.... Simpel.

Heb kort wat onderzoek gedaan naar deze meneer. Hij is geen arts / dokter, maar een chiropractor. In Nederland is 'dokter' een beschermde titel maar dat is in het buitenland niet altijd het geval. In de vorm van een vraag en antwoord format, beantwoord hij vragen van kijkers. In de meeste antwoorden geeft hij aan hoe hij bepaalde dingen heeft gedaan en welk resultaat dat bij hem geleverd heeft. Er worden vrijwel geen wetenschappelijke of medische onderbouwingen gegeven (wat ook niet vreemd is omdat het N=1 is. Het gaat om de ervaringen van één persoon).

Los hiervan zegt wel of geen dokter titel heel weinig over kennis van voeding en de effecten daarvan op ons lichaam en presterend vermogen. Dus puur omdat hij geen arts is, vind ik hem niet minder geloofwaardig. Hij gebruikt social media slim om mensen die een ketogeen dieet volgen, zover te krijgen om de producten uit zijn webshop te kopen. Hij maakt daar geen gezondheidsclaims, maar zegt wel dingen als. Dit is hoe ik zo optimaal mogelijk herstel van een blessure. Paar normale voedingsmiddelen, supplement X, supplement Y, supplement Z. Zonder een directe gezondheidsclaim neer te leggen, probeert hij dit wel te impliceren via allerlei posts op social media. Verstand van marketing heeft hij absoluut.

In verschillende uitingen op het internet (artikelen, podcasts) geeft hij aan dat het ketogeen dieet geen 'wonder dieet' is. Er is geen specifiek voordeel door in ketose te zijn stelt hij in een podcast. Het gaat om de specifieke invulling van het gehele eet en leefpatroon (waar KETO bij hem een onderdeel van is).
 
Je negeert bewust mijn verduidelijkingen. Troll.
giphy.gif
 
Ja, wat dan nog maar eens aantoont dat vlees zo voedzaam was dat 1 keer genoeg vlees per aantal dagen voldoende was...niet?

Gelukkig worden we nu wat ouder dan toen, zal vast niet door de betere levensstijl komen van nu. De argumenten van wat we vroeger deden vind ik zo stom hé, het klinkt gewoon leuk om dingen te doen als onze voorouders die jagers waren. Het is geen kinderspel wel? Toen werden ze (wilde gok) gemiddeld 40 jaar oud, wij nu gemiddeld 80-100 jaar oud. Ze dachten vroeger dat het lichaam tot veel minder in staat was dan waar we de afgelopen jaren achter zijn gekomen. Leven zoals vroeger is simpelweg dom want de gezondheid is er alleen maar op vooruitgegaan. Net zoiets als die vitaminesupplementen zo nutteloos zijn, waar komt dat idealistische beeld weg dat we van alle vitamines en mineralen zulke hoeveelheden moeten innemen? Of dat we überhaupt een tekort hebben en de 100% (ADH) bullshit is? Vroeger hadden ze geen supplementen, te weinig eten, geen goeie medicatie en totaal geen flauw benul hoe ze ziektes moesten bestrijden. Het kan lijken dat alles tegenwoordig zo slecht is met obesity, diabetes, kanker etc. maar we kunnen het "redelijk" bestrijden. Ziektes en gezondheidsproblemen zullen er altijd blijven, we leren ze alleen beter bestrijden. Maar ik zo nog wel een uur doortypen.
 
Veel ziektes bestonden heel lang geleden ook niet, omdat we toen niet zo oud werden. Naarmate we steeds ouder worden door betere voeding, leefomstandigheden en medicatie om simpele ziektes te bestrijden waar je vroeger dood aan ging (infectie bvb), kwamen nieuwere ziektes aan het licht.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Gelukkig worden we nu wat ouder dan toen, zal vast niet door de betere levensstijl komen van nu. De argumenten van wat we vroeger deden vind ik zo stom hé, het klinkt gewoon leuk om dingen te doen als onze voorouders die jagers waren. Het is geen kinderspel wel? Toen werden ze (wilde gok) gemiddeld 40 jaar oud, wij nu gemiddeld 80-100 jaar oud. Ze dachten vroeger dat het lichaam tot veel minder in staat was dan waar we de afgelopen jaren achter zijn gekomen. Leven zoals vroeger is simpelweg dom want de gezondheid is er alleen maar op vooruitgegaan. Net zoiets als die vitaminesupplementen zo nutteloos zijn, waar komt dat idealistische beeld weg dat we van alle vitamines en mineralen zulke hoeveelheden moeten innemen? Of dat we überhaupt een tekort hebben en de 100% (ADH) bullshit is? Vroeger hadden ze geen supplementen, te weinig eten, geen goeie medicatie en totaal geen flauw benul hoe ze ziektes moesten bestrijden. Het kan lijken dat alles tegenwoordig zo slecht is met obesity, diabetes, kanker etc. maar we kunnen het "redelijk" bestrijden. Ziektes en gezondheidsproblemen zullen er altijd blijven, we leren ze alleen beter bestrijden. Maar ik zo nog wel een uur doortypen.
Gemiddelde leeftijd zegt niet zoveel, één van de redenen dat we vroeger gemiddeld niet zo oud werden was omdat de kinder- en kraambedsterfte veel hoger lag.

Jagers/verzamelaars konden als ze de kindertijd overleefden best een behoorlijke leeftijd bereiken, het ging pas fout toen wij gedomesticeerd werden door de granen, toen werd ons dieet veel minder variabel en veel meer afhankelijk van één/enkele gewassen. (uit het hoofd, vrij naar Sapiens van Harari)

Eten zoals "onze voorouders" betekent je richten op de vette delen en de organen omdat daar de meeste kcal en voedingstoffen inzitten, niet op de biefstukjes.
 
Gemiddelde leeftijd zegt niet zoveel, één van de redenen dat we vroeger gemiddeld niet zo oud werden was omdat de kinder- en kraambedsterfte veel hoger lag.

Jagers/verzamelaars konden als ze de kindertijd overleefden best een behoorlijke leeftijd bereiken, het ging pas fout toen wij gedomesticeerd werden door de granen, toen werd ons dieet veel minder variabel en veel meer afhankelijk van één/enkele gewassen. (uit het hoofd, vrij naar Sapiens van Harari)

Eten zoals "onze voorouders" betekent je richten op de vette delen en de organen omdat daar de meeste kcal en voedingstoffen inzitten, niet op de biefstukjes.
Niks mis met granen
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Niks mis met granen
Inderdaad, er is op zich niets mis met granen.

Wat ik bedoelde: de overgang van jagen/verzamelen naar landbouw was niet zo gunstig voor mensen op dat moment (zorgde er wel voor dat de mens als soort enorm kon groeien):
- afhankelijk van 1 plek, ipv verder kunnen trekken;
- afhankelijk van minder soorten voedsel, ipv andere dingen eten bij gebrek;
- veel harder moeten werken dan jagen/verzamelen
- meer last van ziektes, natuurrampen.
 
Hmmm inderdaad; Maar hoe deden onze voorouders dit dan? Zij jaagden in gebieden waar er weinig eetbare groenten en zo waren en hun dieet was vaak enkel vlees. En de Masai krijgers... die eten toch ook enkel vlees?

Deze mensen stierven op hun 30e. Dus tja...
 
Gemiddelde leeftijd zegt niet zoveel, één van de redenen dat we vroeger gemiddeld niet zo oud werden was omdat de kinder- en kraambedsterfte veel hoger lag.

Jagers/verzamelaars konden als ze de kindertijd overleefden best een behoorlijke leeftijd bereiken, het ging pas fout toen wij gedomesticeerd werden door de granen, toen werd ons dieet veel minder variabel en veel meer afhankelijk van één/enkele gewassen. (uit het hoofd, vrij naar Sapiens van Harari)

Eten zoals "onze voorouders" betekent je richten op de vette delen en de organen omdat daar de meeste kcal en voedingstoffen inzitten, niet op de biefstukjes.

Bullshit, daarboven op is orgaanvlees inderdaad gezond maar neemt de rest niet weg.
 
Bullshit, daarboven op is orgaanvlees inderdaad gezond maar neemt de rest niet weg.
Ik heb niets gezegd over een carnivoordieet.

Voor de rest verwijs ik je naar Sapiens van Hariri, m.n. hoofdstuk 5.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neolithic_Revolution#Consequences
The introduction of agriculture has not necessarily led to unequivocal progress. The nutritional standards of the growing Neolithic populations were inferior to that of hunter-gatherers. Several ethnological and archaeological studies conclude that the transition to cereal-based diets caused a reduction in life expectancy and stature, an increment in infant mortality and infectious diseases, the development of chronic, inflammatory or degenerative diseases (such as obesity, type 2 diabetes and cardiovascular diseases) and multiple nutritional deficiencies, including vitamin deficiencies, iron deficiency anemia and mineral disorders affecting bones (such as osteoporosis and rickets) and teeth.[57][58][59] Average height went down from 5'10" (178 cm) for men and 5'6" (168 cm) for women to 5'5" (165 cm) and 5'1" (155 cm), respectively, and it took until the twentieth century for average human height to come back to the pre-Neolithic Revolution levels.[60]
 
Back
Naar boven