MuscleMeat

Iemand ervaring met het carnivoordieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dat kan dus wel. Misschien moet je wat minder bier consumeren en de genoemde onderzoeken eens proberen door te lezen?

Hier een mooie samenvatting voor je :)
- Bewerkt vlees (hotdogs, salami, knakworst etc.) veroorzaakt kanker, het bewijs is zo sterk dat bewerkt vlees sinds 2015 onder Klasse 1 valt (dezelfde categorie als alcohol en tabak).
- Rood vlees (rund, varken, wild etc.) veroorzaakt waarschijnlijk dikkedarmkanker, valt onder Klasse 2A. Onderzoek laat positieve verbanden zien tussen rood vlees en (dikkedarm)kanker, echter moet hier nog meer onderzoek naar gedaan worden.
- Consumptie van cholesterol en verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol.
- LDL-cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekte.
- Vlees is rijk aan cholesterol en verzadigd vet.
- Carnivoordieet bevat geen vitamine C, vergroot de kans op bijvoorbeeld scheurbuik.
- Rauwe melk bevat vaak ziekteverwekkers.
- Dagelijks en grote hoeveelheden orgaanvlees eten kan leiden tot hypervitaminose A (zowel chronisch als acuut).
- Carnivoordieet bevat geen bron van vezels.

En dan hebben we het nog niet gehad over andere negatieve effecten van vleesconsumptie (bijv. het milieu, jaarlijks komt 14,5% van de wereldwijde CO2 uitstoot van vleesproductie en veehouderij).

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513325/ (vezels en mortaliteit)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2649700/ (vitamine C)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890836/ (rauwe melk)
http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/ (rood vlees kanker)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3603726/ (meta-analyse cholesterol en atherosclerose).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2125600/ (meta-analyse effect voedingscholesterol op serum cholesterol)
Ik geloof wel dat "het kan" maar niet aan de hand van je bovenstaande post. Je kan zaken wel isoleren, dit geeft echter niet aan hoe zich dit verhoudt naar alternativieve diëten. Noch over de rol van kwaliteit, kwantiteit en het exclusief eten van vlees.

Een niet-holistische benadering zegt mogelijk in een breder perspectief niet zoveel over de vergelijking met andere voedingspatronen in een geval als dit die- dit zou je met een beetje zoekwerk naar losse onderzoeken en analyses zo kunnen stellen - wellicht vrijwel alle zaken die "ongezond en schadelijk" zijn met zich meebrengen. Vandaar dat ik me afvroeg of er concreet iets bekend is en niet "zijn er onderzoeken naar vlees".

Ik vraag dus niet is vlees ongezond. Ik vraag juist is het mogelijk om het af te zetten tegen een gemiddeld westers dieet. Dat laatste is uiteraard erg lastig vast te stellen. Want er is zoals ik net al zei op vrijwel alle onderdelen van onze voeding in isolement een vrij mooie lijst onderzoek te maken die aangeeft wat er mis mee is. Micro's die je tekort komt zou je overigens vrij makkelijk kunnen supplementeren.

P.s. je dacht ik kop hem ff binnen als iemand erbij zet dat er een biertje genuttigd is? Altijd wachten tot er eentje die handschoen oppakt als je iets dergelijks neerzet. Erg creatief.
 
Laatst bewerkt:
Jeoma, wat raad je dan aan om te eten ipv rood vlees om toch aan je eiwitten te komen, zeg 150 tot 200 gram per dag en hoe weeg je de negatieve aspecten van die altenatieven (want ook die zullener zijn) af tegen de negatieve aspecten van rood vlees.

Zelf eet ik vaak vegetarisch, heel soms nog een stuk vlees of vis.

Gemiddeld eet ik tussen de 140-160 gram eiwitten per dag, ik weeg 75kg.

Linzen, kikkererwten, (bruine, zwarte, kidney) bonen, zaden (hennep, pompoen etc.), quinoa, zilvervliesrijst. Soms ook vegetarische burgers, tempeh of kwark/vis.

CONCLUSIONS:
The results from this systematically searched meta-analysis of RCTs support the idea that the consumption of ≥0.5 servings of total red meat/d does not influence blood lipids and lipoproteins or blood pressures.

Als je mijn post helemaal had gelezen, zie je inderdaad dat ik aangeef dat het verband met alleen rood vlees zeer waarschijnlijk is, maar dat er meer onderzoek gedaan moet worden. De onderzoekers in de door jouw geciteerde studie geven dat zelf ook aan. Verder negeer je weer mooi alle argumenten en reageer je zonder enige inhoud of toelichting.

"Observational associations between red meat intake and cardiovascular disease (CVD) are inconsistent. There are limited comprehensive analyses of randomized controlled trials (RCTs) that investigate the effects of red meat consumption on CVD risk factors."
 
Laatst bewerkt:
Zelf eet ik vaak vegetarisch, heel soms nog een stuk vlees of vis.

Gemiddeld eet ik tussen de 140-160 gram eiwitten per dag, ik weeg 75kg.

Linzen, kikkererwten, (bruine, zwarte, kidney) bonen, zaden (hennep, pompoen etc.), quinoa, zilvervliesrijst. Soms ook vegetarische burgers, tempeh of kwark/vis.



Als je mijn post helemaal had gelezen, zie je inderdaad dat ik aangeef dat het verband met alleen rood vlees zeer waarschijnlijk is, maar dat er meer onderzoek gedaan moet worden. De onderzoekers in de door jouw geciteerde studie geven dat zelf ook aan. Daarnaast zegt de studie ook helemaal niks over cholesterol. Verder negeer je weer mooi alle argumenten en reageer je zonder enige inhoud of toelichting.

"Observational associations between red meat intake and cardiovascular disease (CVD) are inconsistent. There are limited comprehensive analyses of randomized controlled trials (RCTs) that investigate the effects of red meat consumption on CVD risk factors."
Vind jij het OK dat bewerkt vlees met een verhoging van 18% onder dezelfde noemer valt als roken dat een relatieve verhoging van 2500% teweeg brengt?
 
Vind jij het OK dat bewerkt vlees met een verhoging van 18% onder dezelfde noemer valt als roken dat een relatieve verhoging van 2500% teweeg brengt?

Ja. Het is minder riskant dan roken? Geweldig, dat betekent dus dat het risico verwaarloosbaar is. Daarnaast is het per 50 gram.
 
Zelf eet ik vaak vegetarisch, heel soms nog een stuk vlees of vis.

Gemiddeld eet ik tussen de 140-160 gram eiwitten per dag, ik weeg 75kg.

Linzen, kikkererwten, (bruine, zwarte, kidney) bonen, zaden (hennep, pompoen etc.), quinoa, zilvervliesrijst. Soms ook vegetarische burgers, tempeh of kwark/vis.



Als je mijn post helemaal had gelezen, zie je inderdaad dat ik aangeef dat het verband met alleen rood vlees zeer waarschijnlijk is, maar dat er meer onderzoek gedaan moet worden. De onderzoekers in de door jouw geciteerde studie geven dat zelf ook aan. Verder negeer je weer mooi alle argumenten en reageer je zonder enige inhoud of toelichting.

"Observational associations between red meat intake and cardiovascular disease (CVD) are inconsistent. There are limited comprehensive analyses of randomized controlled trials (RCTs) that investigate the effects of red meat consumption on CVD risk factors."

Hoe schaal jij de negatieve aspecten van peulvruchten in? Het feit dat ze onder andere fytaat, lectines en saponinens bevatten? Als je naar studies gaat zoeken zal je ook een waslijsten met negatieve uitwerkingen op je lichaam kunnen vinden.
 
Ik geloof wel dat "het kan" maar niet aan de hand van je bovenstaande post. Je kan zaken wel isoleren, dit geeft echter niet aan hoe zich dit verhoudt naar alternativieve diëten. Noch over de rol van kwaliteit, kwantiteit en het exclusief eten van vlees.

Een niet-holistische benadering zegt mogelijk in een breder perspectief niet zoveel over de vergelijking met andere voedingspatronen in een geval als dit die- dit zou je met een beetje zoekwerk naar losse onderzoeken en analyses zo kunnen stellen - wellicht vrijwel alle zaken die "ongezond en schadelijk" zijn met zich meebrengen. Vandaar dat ik me afvroeg of er concreet iets bekend is en niet "zijn er onderzoeken naar vlees".

Ik vraag dus niet is vlees ongezond. Ik vraag juist is het mogelijk om het af te zetten tegen een gemiddeld westers dieet. Dat laatste is uiteraard erg lastig vast te stellen. Want er is zoals ik net al zei op vrijwel alle onderdelen van onze voeding in isolement een vrij mooie lijst onderzoek te maken die aangeeft wat er mis mee is. Micro's die je tekort komt zou je overigens vrij makkelijk kunnen supplementeren.

P.s. je dacht ik kop hem ff binnen als iemand erbij zet dat er een biertje genuttigd is? Altijd wachten tot er eentje die handschoen oppakt als je iets dergelijks neerzet. Erg creatief.

"Vegetarian diets confer protection against cardiovascular diseases, cardiometabolic risk factors, some cancers and total mortality. Compared to lacto-ovo-vegetarian diets, vegan diets seem to offer additional protection for obesity, hypertension, type-2 diabetes, and cardiovascular mortality."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4073139/

"Vegetarian and vegan diets increase beneficial plant foods and plant constituents, eliminate the intake of red and processed meat, and aid in achieving and maintaining a healthy weight. The direct and indirect evidence taken together suggests that vegetarian diets are a useful strategy for reducing risk of cancer."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3048091/

"Research shows that plant-based diets are cost-effective, low-risk interventions that may lower body mass index, blood pressure, HbA1C, and cholesterol levels. They may also reduce the number of medications needed to treat chronic diseases and lower ischemic heart disease mortality rates. Physicians should consider recommending a plant-based diet to all their patients, especially those with high blood pressure, diabetes, cardiovascular disease, or obesity."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662288/

"A nonlinear association between hPDI and all-cause mortality was observed. Healthy plant-based diet scores above the median were associated with a lower risk of all-cause mortality in US adults."

Bron:
https://academic.oup.com/jn/article-abstract/148/4/624/4965931?redirectedFrom=fulltext

Moet ik doorgaan? ...

Hoe schaal jij de negatieve aspecten van peulvruchten in? Het feit dat ze onder andere fytaat, lectines en saponinens bevatten? Als je naar studies gaat zoeken zal je ook een waslijsten met negatieve uitwerkingen op je lichaam kunnen vinden.

Weer het verhaal van de antinutriënten. Het zou dan vooral gaan om verminderde absorptie van ijzer, zinc etc. Er zijn studies naar gedaan en hieruit blijkt dat fytaten inderdaad een dip in ijzerabsorptie veroorzaken. Echter wanneer dit gecombineerd wordt met de inname van minimaal 50mg vitamine C wordt dit effect al teniet gedaan. Het is mogelijk dat je als veganist/vegatarier wel iets meer zinc nodig hebt. Echter weegt dit niet op tegen de positieve effecten van o.a. fytaten.

Ook kan je d.m.v. koken of weken het gehalte zeer sterk laten afnemen. Ik zou je hier dus ook geen zorgen over maken. Gekookte bonen bevatten nog slechts 1% van de lectinen in rauwe bonen.

https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/bk-1982-0203.ch008
https://www.spandidos-publications.com/or/23/3/787
https://link.springer.com/protocol/10.1385/0-89603-396-1:505
 
Laatst bewerkt:
"Vegetarian diets confer protection against cardiovascular diseases, cardiometabolic risk factors, some cancers and total mortality. Compared to lacto-ovo-vegetarian diets, vegan diets seem to offer additional protection for obesity, hypertension, type-2 diabetes, and cardiovascular mortality."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4073139/

"Vegetarian and vegan diets increase beneficial plant foods and plant constituents, eliminate the intake of red and processed meat, and aid in achieving and maintaining a healthy weight. The direct and indirect evidence taken together suggests that vegetarian diets are a useful strategy for reducing risk of cancer."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3048091/

"Research shows that plant-based diets are cost-effective, low-risk interventions that may lower body mass index, blood pressure, HbA1C, and cholesterol levels. They may also reduce the number of medications needed to treat chronic diseases and lower ischemic heart disease mortality rates. Physicians should consider recommending a plant-based diet to all their patients, especially those with high blood pressure, diabetes, cardiovascular disease, or obesity."

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662288/

"A nonlinear association between hPDI and all-cause mortality was observed. Healthy plant-based diet scores above the median were associated with a lower risk of all-cause mortality in US adults."

Bron:
https://academic.oup.com/jn/article-abstract/148/4/624/4965931?redirectedFrom=fulltext

Moet ik doorgaan? ...
Doorgaan met wat precies?

Je doet nu hetzelfde als je doet met vlees, maar dan omgedraaid. Je ontwijkt compleet mijn vraag en mijn kanttekeningen en gaat gewoon verder met "vlees is slecht en hoera voor planten". Dit leuk je op met een aantal onderzoeken die je uit de pubmed zoekfunctie hebt gevist. Het heeft compleet niks te maken met wat ik me afvraag, dus als je op zoek bent naar een soort "gelijk" kap er dan mee. Ik zeg namelijk niet dat je ongelijk hebt. Ik zeg alleen dat je compleet langs het onderwerp heen lult en irrelevante onderzoeken post. Dat is iets dat een eerstejaars student doet die altijd in het midden op de eerste rij zit in de collegezaal. Kalmeer ff gast. Je hoeft niet te "winnen". Maar je beantwoordt iig niet waar ik naar vroeg. Sterker nog je versterkt precies het gebrek aan relevantie dat ik in eerste instantie aangaf.

Of je hebt een probleem met begrijpend lezen, of je bent louter bezig met een vega campagne. Probeer er in het laatste geval wat objectiever in te staan, dit schreeuwt namelijk confirmation bias. Nogmaals, ik heb nog niks gezien dat het mogelijk maakt om allerlei voedingspatronen als geheel met elkaar te vergelijken. Waarschijnlijk omdat het in de praktijk gewoon lastig is om een dergelijk onderzoek goed op te zetten. Dat maakt het lastig om zaken goed naastelkaar te leggen.

Stop iig even met samenvattingen en abstracts te posten als "kijk hoeveel ik gelijk heb". Niemand heeft er wat aan omdat je op die manier regelmatig met zevenmijlslarzen over de context, relevantie en opzet van onderzoeken heen stapt.

Conclusie: er is nog heel weinig onderzoek gedaan naar het effect van een dergelijk dieet op een wat langere termijn. We weten zodoende dus ook niet hoe zich dat verhoudt met andere voedingspatronen die we relatief concreet af kunnen kaderen. Dat is prima, ik snap alleen niet waarom dat geen legitieme conclusie kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Daar komt bij, volgen de wet van GetBig XXL mag jij Jeoma niks zeggen vanwege je stats. Hij roept nu fuuuaaarkkkk.
 
@AuserB

Je bijdrage aan (ook) deze discussie vind ik een mooie!

(bericht geëdit omdat de discussie al veel verder was)
 
Laatst bewerkt:
Ja. Het is minder riskant dan roken? Geweldig, dat betekent dus dat het risico verwaarloosbaar is. Daarnaast is het per 50 gram.
Meer dan 700 van de 800 studies die de WHO heeft bekeken waren observational. Wat men hier dus doet is vragen aan mensen wat ze eten en op basis daarvan leggen ze correlaties vast. Wat jij maar NIET wil begrijpen is dat je uit zulke studies GEEN conclusies kunt trekken. Je kan corrigeren voor een aantal belangrijke factoren zoals dieet, levensstijl, leeftijd,... maar je kan NOOIT alle factoren uitsluiten. Je kan nooit zeggen het is sowieso vlees dat ervoor zorgt dat deze verhoging van 18% waarneembaar is.Tenzij er uitgebreide RCTs komen op heel lange termijn, is er absoluut onvoldoende bewijs om te zeggen dat het kankerverwekkend is. En kom niet af met roken, dit is van een totaal ander niveau namelijk een relatieve verhoging van 2500%. Als jij nu weer gaat aankomen rotten met je verbandzever zet ik je op mijn negeerlijst.
 
Inbefore Jeoma is een veganactivist.

Lolol. Ik probeer het op een objectieve en wetenschappelijke manier te benaderen. Mijn conclusie is dat er genoeg bewijs is om vast te stellen dat het carnivoordieet alles behalve gezond is en mogelijk negatieve effecten heeft op de gezondheid.

Conclusie: er is nog heel weinig onderzoek gedaan naar het effect van een dergelijk dieet op een wat langere termijn. We weten zodoende dus ook niet hoe zich dat verhoudt met andere voedingspatronen die we relatief concreet af kunnen kaderen. Dat is prima, ik snap alleen niet waarom dat geen legitieme conclusie kan zijn?

Ik ben zelf geen veganist noch ben ik bezig met een "vegacampagne". Als je denkt dat er weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van (LDL)cholesterol, vitamine C tekorten, verzadigd vet en kanker dan raad ik je aan eens op het internet te kijken. We weten dus wel hoe een plantaardig (vega) dieet zich verhoudt met andere voedingspatronen. Veganisten hebben vergeleken met andere voedingspatronen minder kans op kanker, mortaliteit, hart- en vaatziekte, diabetes en hypertensie.

Ooit gehoord van de Inuit Paradox?
 
Lolol. Ik probeer het op een objectieve en wetenschappelijke manier te benaderen. Mijn conclusie is dat er genoeg bewijs is om vast te stellen dat het carnivoordieet alles behalve gezond is en mogelijk negatieve effecten heeft op de gezondheid.



Ik ben zelf geen veganist noch ben ik bezig met een "vegacampagne". Als je denkt dat er weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van (LDL)cholesterol, vitamine C tekorten, verzadigd vet en kanker dan raad ik je aan eens op het internet te kijken. We weten dus wel hoe een plantaardig (vega) dieet zich verhoudt met andere voedingspatronen. Veganisten hebben vergeleken met andere voedingspatronen minder kans op kanker, mortaliteit, hart- en vaatziekte, diabetes en hypertensie.

Ooit gehoord van de Inuit Paradox?

Mss drinken veganisten ook door de band minder alcohol en roken ze minder. En nog andere zaken.
 
Mss drinken veganisten ook door de band minder alcohol en roken ze minder. En nog andere zaken.

proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimage.ibb.co%2Fmsd2H9%2Fbumc0026_0124_f01.jpg



https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3603726/figure/F1/
 
Lolol. Ik probeer het op een objectieve en wetenschappelijke manier te benaderen. Mijn conclusie is dat er genoeg bewijs is om vast te stellen dat het carnivoordieet alles behalve gezond is en mogelijk negatieve effecten heeft op de gezondheid.



Ik ben zelf geen veganist noch ben ik bezig met een "vegacampagne". Als je denkt dat er weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van (LDL)cholesterol, vitamine C tekorten, verzadigd vet en kanker dan raad ik je aan eens op het internet te kijken. We weten dus wel hoe een plantaardig (vega) dieet zich verhoudt met andere voedingspatronen. Veganisten hebben vergeleken met andere voedingspatronen minder kans op kanker, mortaliteit, hart- en vaatziekte, diabetes en hypertensie.

Ooit gehoord van de Inuit Paradox?
Laat maar hangen. Je gaat gewoon blind verder met je eigen verhaal, waar ik helemaal niet in geïnteresseerd ben. Tenzij iemand nog iets toe te voegen heeft dat wel concreet, interessant of bruikbaar is heb ik weinig aan de "klassiekertjes" over vlees en planten en het blijkt compleet nutteloos te zijn dit in een wat concretere richting te sturen.
 
Laat maar hangen. Je gaat gewoon blind verder met je eigen verhaal, waar ik helemaal niet in geïnteresseerd ben. Tenzij iemand nog iets toe te voegen heeft dat wel concreet, interessant of bruikbaar is heb ik weinig aan de "klassiekertjes" over vlees en planten en het blijkt compleet nutteloos te zijn dit in een wat concretere richting te sturen.

Ik snap wat je bedoeld. Je vraag is of het mogelijk is om een carnivoordieet af te zetten tegen een gemiddeld westers dieet.

Dit is mogelijk. Ik raad je aan over de Inuit Paradox te lezen, mocht je het interessant vinden.

Daaruit zou je (samen met vele andere onderzoeken) kunnen concluderen dat het carnivoordieet inferieur is aan een plantaardig dieet, op basis van risico op HVZ, kanker en diabetes.

In deze studie hebben ze gekeken naar de Inuit populatie (eskimo's). Deze eten namelijk als carnivoor. Het volgende blijkt:

"A decreasing trend in mortality from IHD in Inuit populations undergoing rapid westernization supports the need for a critical rethinking of cardiovascular epidemiology among the Inuit and the role of a marine diet in this population."

Van carnivoor dieet naar een westers dieet. Wat blijkt? De populatie heeft een minder groot risico op hart- en vaat ziekte. Seems pretty obvious.

https://www.researchgate.net/public...isease_among_the_Inuit_-_What_is_the_evidence
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoeld. Je vraag is of het mogelijk is om een carnivoordieet af te zetten tegen een gemiddeld westers dieet.

Dit is mogelijk. Ik raad je aan over de Inuit Paradox te lezen, mocht je het interessant vinden.

Daaruit zou je (samen met vele andere onderzoeken) kunnen concluderen dat het carnivoordieet inferieur is aan een plantaardig dieet, op basis van risico op HVZ, kanker en diabetes.
Zeker geen kanker en carnivoordieet is superieur voor bodybuilding. Heb jij een account aangemaakt om je onzin hier te komen promoten?
 
Zeker geen kanker en carnivoordieet is superieur voor bodybuilding. Heb jij een account aangemaakt om je onzin hier te komen promoten?

Ik hoop echt dat je aan het trollen bent. Heb je ook nog bronnen om al die dubieuze claims van je te ondersteunen?
 
Back
Naar boven