XXL Nutrition

Ik ben aan het cutten, maar val niet meer af.

  • Topic starter Midan
  • Startdatum
  • Reacties 29
  • Weergaven 3K
  • Volgers 11

Bezoekers in dit topic

Midan

Novice
Lid geworden
12 aug 2020
Berichten
10
Waardering
6
Lengte
1m84
Massa
70kg
Ik ben nu een maand of 3 aan het cutten. Begon op 75 kg, nu ben ik 70 kg.

Ik begon met 1900 kcal per dag en zit nu op 1700 kcal per dag. Ik hou alles strikt bij via myfitnesspal. Tot aan de hoeveel druppels olie ik in de pan doe :p

Dus die 1700 kcal is vrij nauwkeurig. Het kan in ieder geval niet dat ik denk dat het 1700 is terwijl het in praktijk 2000 is ofzo.

Verder doe ik 4 of 5 keer per week aan krachttraining. Mijn routine begin altijd met 2 compound oefeningen, en eindig met 3 of 4 andere oefeningen.

Dag 1:
Deadlift 3x5
Squat 3x10
Leg raises for buikspieren
Leg press
Hamstring raises

Dag 2:
Bench 3x5
Overhead press 3x10
lat pull down of pullups
Biceps
Triceps

Dag 3
Squat 3x5
Deadlift 3x10
Barbell row
Ab roller
Quad raises

Dag 4
Overhead press 3x5
Bench press 3x10
Lateral raises
Triceps/biceps
Chest flys

Nou is het zo dat ik de afgelopen maand eigenlijk niet ben afgevallen. En ik zit al op 1700 kcal. En ik heb zoiets, als ik nog lager ga dan wordt het wel extreem. Niet dat ik het niet vol kan houden voor nog een paar maanden, maar ik ben dan bang dat ik teveel spier verlies.

Mijn doel is vooral goed mijn buikspieren kunnen zien. Nu zie ik het aardig bij goede belichting, maar ben nog niet tevreden.

Wat denken jullie? Dit gewicht proberen te houden? Dus vetverlies en spiergroei totdat mijn buikspieren beter ontwikkeld zijn?
 
Ik zou zeker niet lager gaan. Behoud je je kracht nu? (Of word je mss zelfs wat sterker?)
 
En houd je verandering in je vetpercentage bij? Kan misschien nog meer zeggen dan je gewicht alleen.
 
Ik zou zeker niet lager gaan. Behoud je je kracht nu? (Of word je mss zelfs wat sterker?)
Onderlichaam wordt sterkers, bovenlichaam iets zwakker. Mijn overhead press en benchpress 3x5 is nu 2.5 kg lichter dan 3 maanden geleden.

Ik kan overigens niet eens meer mijn riem aan voor deadliften en squatten omdat het te groot is voor mijn taille nu, en zelfs zonder riem ben ik nu sterker dan met riem voorheen.
 
Onderlichaam wordt sterkers, bovenlichaam iets zwakker. Mijn overhead press en benchpress 3x5 is nu 2.5 kg lichter dan 3 maanden geleden.

Ik kan overigens niet eens meer mijn riem aan voor deadliften en squatten omdat het te groot is voor mijn taille nu, en zelfs zonder riem ben ik nu sterker dan met riem voorheen.
Dan ben je eigenlijk beetje aan het recompen lijkt mij, ik zou nog niet te veel veranderen.
 
En houd je verandering in je vetpercentage bij? Kan misschien nog meer zeggen dan je gewicht alleen.
Ja dat doe ik wel, maar dan met zo'n weegschaal. Weet niet hoe nauwkeurig dat is. Volgens dat ding zit ik nu op 12% maar ik denk dat het in realiteit wel wat hoger is. Maar het is dus 12% sinds een maand en net als met mijn gewicht niet meer omlaag gegaan. Ik heb het idee dat mijn weegschaal gewoon kijkt naar mijn lengte en gewicht en op basis daarvaan een vetpercentage berekent.

In de eerste maand gebruikte ik ook nog zo'n "Caliper" maar dat heb ik per ongeluk gewassen in de wasmachine en daarna was het niet meer bruikbaar.
 
Ja dat doe ik wel, maar dan met zo'n weegschaal. Weet niet hoe nauwkeurig dat is. Volgens dat ding zit ik nu op 12% maar ik denk dat het in realiteit wel wat hoger is. Maar het is dus 12% sinds een maand en net als met mijn gewicht niet meer omlaag gegaan. Ik heb het idee dat mijn weegschaal gewoon kijkt naar mijn lengte en gewicht en op basis daarvaan een vetpercentage berekent.

In de eerste maand gebruikte ik ook nog zo'n "Caliper" maar dat heb ik per ongeluk gewassen in de wasmachine en daarna was het niet meer bruikbaar.

Weegschaal is imo niet echt optimaal, zou persoonlijk eerder voor een 7 punts meting gaan
 
1700kcal op 1m84 is echt heel weinig.
 
Waarom wil je op 1.84 m en 70 kg nog verder afvallen?
 
Waarom wil je op 1.84 m en 70 kg nog verder afvallen?
Wil ik niet, het doel is niet af vallen maar meer van mijn buikspieren zien. Dat kan door afvallen, maar ook door trainen en niet teveel te eten. Maar ik begrijp je punt, als je graatmager bent zie je wel buikspieren, maar of dat mooi is 😂. Nu met 70 kg heb ik denk ik het "zwemmer" lichaam.
 
70kg en 1.84m zou voor mij een reden zijn om op onderhoud te gaan eten of bulken en de focus verleggen op spiergroei. Spiegel (neem bijv. wekelijks een foto) en evt. vet% word dan belangrijker dan je gewicht.

Kan het zijn dat je toch in de spiegel nog wat buikvet/vel ziet en daarom verder wil cutten?

edit: volgens mij is je laatste reactie indirect een 'ja' :D

Spiergroei en tijd kan er ook voor zorgen dat je een mooiere definitie krijgt van je buikspieren volgens mij. Vel dat naar mate de tijd weer wat strakker word na afvallen en spieren die dat ook helpen met 'opvullen'
 
1700kcal op 1m84 is echt heel weinig.
Maar ik ben dus niet heel zwaar en heb een kantoorbaan. Blijkbaar is 1700 kcal voor mij nodig om af te kunnen vallen.
 
Dan ben je eigenlijk beetje aan het recompen lijkt mij, ik zou nog niet te veel veranderen.
Goed punt. Ik ga sowieso niet onder de 1700. Misschien zelfs iets meer en dan meer cardio. Ik denk dat ik met 1700 kcal ook niet heel veel ruimte overlaat voor spiergroei.
 
Maar ik ben dus niet heel zwaar en heb een kantoorbaan. Blijkbaar is 1700 kcal voor mij nodig om af te kunnen vallen.
Prima, maar je eet wel op je BMR niveau en daarbij train je 5 x per week. Je eet echt veel te weinig. Ik snap waarom je lichaam nu protesteert.

31 jaar, 1m84, 70kg:

Basal Metabolic Rate1,655 calories per day
Sedentary1,986 calories per day
Light Exercise2,276 calories per day
Moderate Exercise2,566 calories per day
Heavy Exercise2,855 calories per day
Athlete3,145 calories per day
 
Als je onder je onderhoud eet en traint zoals je nu doet zal je afvallen en er echt dun (mager) uit gaan zien. Wat er niet is aan spieren ga je niet zichtbaar maken door verder afvallen.

Ga eens op onderhoud of net erboven eten en erbij trainen. Bij opbouwen van spieren zal je je ook minder irriteren aan dat dunne laagje vet wat er nog zit.
Want met 70kg op 1.84m zal je erg weinig massa hebben als je zegt nog zoveel vet te hebben.
 
Prima, maar je eet wel op je BMR niveau en daarbij train je 5 x per week. Je eet echt veel te weinig. Ik snap waarom je lichaam nu protesteert.

31 jaar, 1m84, 70kg:

Basal Metabolic Rate1,655 calories per day
Sedentary1,986 calories per day
Light Exercise2,276 calories per day
Moderate Exercise2,566 calories per day
Heavy Exercise2,855 calories per day
Athlete3,145 calories per day


Oprechte vraag: Hoeveel verschilt dit van persoon tot persoon? Dus puur op basis van je genen. Kunnen we stellen dat 95% van de mensen van mijn leeftijd, lengte en gewicht een bmr hebben van +- 1700? Of is het ook goed mogelijk dat mijn bmr op 1400 ligt?
 
Als je onder je onderhoud eet en traint zoals je nu doet zal je afvallen en er echt dun (mager) uit gaan zien. Wat er niet is aan spieren ga je niet zichtbaar maken door verder afvallen.

Ga eens op onderhoud of net erboven eten en erbij trainen. Bij opbouwen van spieren zal je je ook minder irriteren aan dat dunne laagje vet wat er nog zit.
Want met 70kg op 1.84m zal je erg weinig massa hebben als je zegt nog zoveel vet te hebben.
Ik kan zeker nog wat meer spier gebruiken. Ik denk alleen niet dat ik heel veel vet heb. Het probleem is bij mij alleen dat het vet zich voornamelijk bij mijn buik verzamelt. Zal ik een foto posten van hoe ik nu uitzie? Ben benieuwd waar jullie mijn vetpercentage plaatsen.
 
Wat je niet hebt kan je ook niet laten zien.
Ik heb ze wel :P Ik kan ze wel goed voelen onder het laagje vet. Maar ik geef je gelijk, als ze meer groeien zijn ze beter zichtbaar, ook met een beetje vet.


Maar het advies in dit topic is dus eigenlijk: Focus op spiergroei, niet op afvallen. Ik denk dat dat geen verkeerd advies is :)
 
Oprechte vraag: Hoeveel verschilt dit van persoon tot persoon? Dus puur op basis van je genen. Kunnen we stellen dat 95% van de mensen van mijn leeftijd, lengte en gewicht een bmr hebben van +- 1700? Of is het ook goed mogelijk dat mijn bmr op 1400 ligt?
Het is mogelijk. Net zo goed mogelijk dat je BMR zelfs hoger dan 1700 ligt, op bijvoorbeeld 1900.

Stel dat je BMR idd op 1400 ligt dan komen al je activiteiten die je op een dag doet daar nog bij (niet alleen je trainingen) en is 1700 alsnog gewoon te weinig.
 
Back
Naar boven