Fitness Seller

Ik heb vragen over thuis trainen maar dan wel goed!

Bezoekers in dit topic

niels1974

Novice
Waardering
3
Lengte
1m91
Massa
89kg
Vetpercentage
18%
Hallo,
Ik ben een man van 49 jaar en wil thuis trainen. Ik ben 1,91/ 89 kilo en heb verder geen overgewicht. Ik ben al meerdere keren lid geweest van een sportschool maar haak dan weer af. Ik heb een lichte vorm van autisme en vind het teveel prikkels. Ik merk dat ik liever thuis train.

Ik ben de afgelopen jaren achter elkaar aan beide schouders geopereerd (ingescheurde pezen aan beide kanten) en ben daardoor veel spiermassa verloren in mijn bovenlichaam. Ik ben verder actief.

Ik heb nu op mijn zolder een thuisgym gemaakt en ben daar gaan trainen. Ik merk echter dat ik met veel vragen zit en daarom steeds dingen verander omdat ik het wel goed wil doen. Daarom ben ik lid geworden van dit forum.

Ik wil nu eerst de nadruk op het boven lichaam leggen omdat er wel wat disbalans is tussen boven en onderlichaam naar mijn mening. Mijn benen en middel zijn redelijk sterk maar bovenlichaam is minder.

Ik wou 2x keer in de week een HIIT training van 20 of 30 minuten met de bokszak/ schaduwboksen via een fijne trainer op youtube die ik heb gevonden en 2 keer in de week dumbell training via onderstaand schema:

maandag en vrijdag:
HIIT training van 20 of 30 minuten met de bokszak/ schaduwboksen

dinsdag en donderdag:
2 korte setjes (3x10) overdag tijdens het werk in supersets:

set 1 ochtend:
1. Sideraise arms
2. dumbell squat
3. bicep curl
4. pull over met dumbell
5 push ups 1x6 en 1 max

set 2 middag:
6 bench press dumbell
7 incline fly dumbell
8 skull crusher
9 pull ups max

Is dit een mooi begin of zou ik ook sterker en gespierder kunnen worden met alleen boksen? Of mist er iets? En maakt het uit als je je training door de dag doet ipv in een keer?

Groet Niels

Laatst bewerkt:
Waarom 2 trainingen op 1 dag? Kan je niet bijvoorbeeld Ma & Do Set 1, Di & Vr set 2 en Wo & Za boxen en zondag rust?

• Like
Waarderingen: Mentat
Je wordt niet zo maar sterker als je tegen de 50 loopt. Dan moet je echt wel aan de bak. Ik zou dan liever machines dan barbell kiezen, dumbells kan ook maar meeste kans op blessures, door onstabiliteit.
Van boksen wordt je ook niet sterker, alleen maar moe. Terwijl je uitgerust moet zijn voordat je je krachttraining gaat doen.
Misschien is full-body 2a3x in de week het proberen waard. Check youtube voor dumbell programma/schema.

• Like
Je zegt gespierder te willen worden, maar in je vraag hint je dat je dat boksen leuker vindt. Zou hier dus nog even bij stilstaan of je wel echt gespierder wil worden of dat je boksen en lekker zweten gewoon veel leuker vindt. Dat kan ook een reden zijn dat je vaker KT niet volhoudt op de manier waarop je het doet.

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een schema met alle spiergroepen, de voordelen van de squat en deadlift is groter dan alleen de benen.

Machines heb je in een home gym meestal niet @RonnReeves , dus barbell is misschien dan een stapje beter dan dumbell?
Ik zou in deze fase altijd gaan voor een compound schema met focus op techniek, elke oefening meerdere spiergroepen laten raken. Schema ligt eraan of je 2 of 3 dagen wil trainen. Bij 2 zou ik full body gaan, bij 3 heb je wel wat meer keuzes alleen als je niet kunt commiteren aan 3 dan altijd voor 2 gaan. Mocht je dan nog zin hebben in een 3e keer dan kun je die extra leuk maken door gewoon lekker te trainen waar je zin in hebt of extra focus op die dingen waar je extra aandacht aan wilde besteden. Dat laatste, zo'n extra dag, is imo heel krachtig, want dat geeft je ruimte om KT echt leuk/nog leuker te gaan vinden.
Compound lijstje

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Mentat en RonnReeves
  • Topic Starter Topic Starter
Mijn doel is ook zeker niet om echt gespierd te worden. Ik wil gewoon gezond zijn en blijven en tsja een klein beetje ijdelheid is er wel, zou het leuk vinden als het er allemaal weer ok uitziet, niet dat het nu compleet drama is. Mijn bovenlichaam is echter door de 2 operaties hard achteruit gegaan en ik heb gemerkt dat als je 50 bent dat niet vanzelf weer aangroeit.

Ik vind de cardio van bokszaktraining leuk en dat half uur is zo om. Ik werk echter veel thuis en op dagen dat ik werk kan ik geen cardio doen want ik moet wel representabel zijn. Maandag en vrijdag ben ik vrij dus dan kan cardio. Ik wil dan tussen het werk door het bovenlichaam schema gaan doen voor een periode om dat weer gelijk te trekken. Daarna zou ik een full body schema kiezen. Ik zou het liefst een zo goed mogelijk schema hebben voor borst/boven rug en schouders. Ik heb enkel dumbells een bankje (verstelbaar) en een optrekstang.

Een foto van mijn zolder. Enige nadeel is de hoogte. Is overal laag eigenlijk.

Bedankt alvast voor alle hulp in het begin van mijn zoektocht.

Groet Niels

Bijlagen

• 20230807_102353.jpg
    20230807_102353.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 134
Met deze doelen en setup zou ik lekker wat trainen met het schema wat je hebt en kijken wat het je brengt, mocht je het leuk gaan vinden dan zou ik als eerste investeren in een squatrek met barbell zodat je bekende schema's kunt gaan afwerken. Gewoon lekker eerst een tijdje dit en vanzelf loop je uit de gewichten en is tussendoor KT niet meer genoeg voor je ;)

Het kan voor kracht handig zijn om te kijken of je gedurende de week in ieder geval alle basis bewegingen erin hebt zitten:

Squat
Hinge
Horizontale push
Horizontale pull
Verticale push
Verticale pull

Daarbij iets voor je core (buik en lage rug)
Mogelijk iets voor biceps en triceps
Eventueel side en rear delt
Eventueel kuiten

• Like
Waarderingen: Solway Firth
Mijn doel is ook zeker niet om echt gespierd te worden. Ik wil gewoon gezond zijn en blijven en tsja een klein beetje ijdelheid is er wel, zou het leuk vinden als het er allemaal weer ok uitziet, niet dat het nu compleet drama is. Mijn bovenlichaam is echter door de 2 operaties hard achteruit gegaan en ik heb gemerkt dat als je 50 bent dat niet vanzelf weer aangroeit.

Ik vind de cardio van bokszaktraining leuk en dat half uur is zo om. Ik werk echter veel thuis en op dagen dat ik werk kan ik geen cardio doen want ik moet wel representabel zijn. Maandag en vrijdag ben ik vrij dus dan kan cardio. Ik wil dan tussen het werk door het bovenlichaam schema gaan doen voor een periode om dat weer gelijk te trekken. Daarna zou ik een full body schema kiezen. Ik zou het liefst een zo goed mogelijk schema hebben voor borst/boven rug en schouders. Ik heb enkel dumbells een bankje (verstelbaar) en een optrekstang.

Een foto van mijn zolder. Enige nadeel is de hoogte. Is overal laag eigenlijk.

Bedankt alvast voor alle hulp in het begin van mijn zoektocht.

Groet Niels
Doelen kan je beter altijd hoger stellen dan wat je realistisch kan verwachten.

Ik squat met 2 dumbells van 15 kilo 3x12
Dan lijkt het me onmogelijk dat je bovenlichaam achterloopt. Tenzij je echt vel over knook bent, maar dan nog.
Train gewoon ub en lb fatsoenlijk en als je na een hele tijd (jaren) flink wat vvm erbij hebt, kun je pas denken over achterlopende gebieden.

Zit nog wel een kleine nuance in met hoe lang de rustpauze is, maar dan is de vraag is of en in hoeverre je nog kracht aan het trainen bent of dat het meer krachtuithoudingsvermogen of (work)capacity is. Wat op zich ook prima is om te trainen, maar iets anders is.

Met twee DBs vraag ik me af of er geen beperkende factoren zijn waar je eerder last van hebt dan van de benen. Dit kan je oplossen door een vorm van splitsquats te doen.

De vraag is ook hoe sterk de rest is als de benen het sterkst zijn.

Suggestie voor OP:
Bij 2x per week kan je 1 training doorschuiven.

Laatst bewerkt:
  • Like
Zit nog wel een kleine nuance in met hoe lang de rustpauze is, maar dan is de vraag is of en in hoeverre je nog kracht aan het trainen bent of dat het meer krachtuithoudingsvermogen of (work)capacity is. Wat op zich ook prima is om te trainen, maar iets anders is.

Met twee DBs vraag ik me af of er geen beperkende factoren zijn waar je eerder last van hebt dan van de benen. Dit kan je oplossen door een vorm van splitsquats te doen.

De vraag is ook hoe sterk de rest is als de benen het sterkst zijn.

Suggestie voor OP:
Bij 2x per week kan je 1 training doorschuiven.
Voor 1.91 en 89kg bw is squatten met 30kg aan db's niet redelijk sterk, maar gewoon zwak (wel beter dan een ongetrained persoon). In ieder geval lang niet genoeg om over een achterlopend bovenlichaam te kunnen spreken.
Ik krijg dan gelijk de indruk dat iemand eigenlijk geen zin heeft om benen te trainen. Maar gezien OP denk ik dat ts zich nog even wat beter moet inlezen en gewoon voor een standaard schema moet kiezen, zoals jij al aangeeft.

• Like
Als ik thuis enkel dumbells ter beschikking heb dan zou ik mij een abbo pakken in pakweg een basic-fit. Kost niet veel en dan kan je zien of je het graag doet. Hou je dat vol kan je investeren in beter trainingsmateriaal voor thuis

Voor 1.91 en 89kg bw is squatten met 30kg aan db's niet redelijk sterk, maar gewoon zwak (wel beter dan een ongetrained persoon). In ieder geval lang niet genoeg om over een achterlopend bovenlichaam te kunnen spreken.
Ik krijg dan gelijk de indruk dat iemand eigenlijk geen zin heeft om benen te trainen. Maar gezien OP denk ik dat ts zich nog even wat beter moet inlezen en gewoon voor een standaard schema moet kiezen, zoals jij al aangeeft.
Dat doe ik omdat ik dat thuis heb. Niet omdat het het max is wat ik kan dragen. Het gaat me ook redelijk makkelijk af. Benen wil ik slechts onderhouden. Ik gaf ook aan dat ik niet echt de bodybuilding kant op wil. Ik heb alleen gemerkt dat als ik thuis train ik vaak met vragen zit en hoopte hier advies te kunnen krijgen. Omdat ik het idee heb dat mensen die echt bodybuilden er veel verstand van hebben.
Ik heb een hernia gehad met een klapvoet. Dus ik heb sowieso wat beperkingen in rug, benen en schouders. Maar kan wel gewoon trainen.
maar overal gezien zijn mijn benen gewoon prima.
Bedankt voor alle reacties. Ik ga gewoon door met mijn schema en over een paar maandjes als de schouders weer ok zijn naar een full body schema.

• Like
Als ik thuis enkel dumbells ter beschikking heb dan zou ik mij een abbo pakken in pakweg een basic-fit. Kost niet veel en dan kan je zien of je het graag doet. Hou je dat vol kan je investeren in beter trainingsmateriaal voor thuis
Dat heb ik al enkele keren gedaan maar dat bevalt me helemaal niet. Ik ben veel liever thuis aan het trainen. Rustiger, geen gedoe, niet wachten.

Dat was een probleem ivm autisme

Ik denk dat het besef vanzelf komt met een standaard schema, je loopt vanzelf uit de gewichten.

Dat gezegd hebbende; @niels1974 google eens 'progressive overload'.
Wees ook niet ongerust dat je snel de BB kant op gaat, het steeds sterker worden en je spieren prikkels geven is gewoon een vereiste om ook maar iets van verschil te gaan merken anders train je echt bijna alleen voor een goede doorbloeding. Je kunt letterlijk 80-90kg benchen en nog maar weinig borstspier ontwikkeling hebben om je een idee van te geven. Bij cardio wil je zweten, bij KT wil je je spieren triggeren en letten op je techniek, een heel ander soort intensiteit. Van je KT een cardio oefening maken met setjes van 20+ herhalingen is gewoon je tijd verdoen ;)

Laatst bewerkt:
  • Like
Mijn doel is ook zeker niet om echt gespierd te worden.
Het maakt niet uit wat je einddoel is, het principe van spieropbouw blijft hetzelfde.
Misschien dat je aan het begin een klein beetje resultaat boekt, maar dat is niet optimaal + stagneert al snel.

Maandag en vrijdag ben ik vrij dus dan kan cardio. Ik wil dan tussen het werk door het bovenlichaam schema gaan doen voor een periode om dat weer gelijk te trekken.
Ja leuk, maar het resultaat daar daar niet ineens anders om zijn.

Je bent allerlei excuses aan het zoeken, lijkt het wel. Maar wat jij leuk vind en wat jij wil, is niet optimaal voor de doelen die je wil behalen. Accepteer het of deal ermee

• Like
Waarderingen: RonnReeves en Mentat
Terug
Naar boven