AndroidHealthClinic

Ik kan 40kg squatten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Geoffke

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 okt 2002
Berichten
1.217
Waardering
0
potverdommelingen...

ik vind het gewoon vernederend dat ik maar 40kg kan squatten, en 100kg kan legpressen.

Het vreemde is dat mijn quadriceps mijn beste spiergroep is en dat ze duidelijk groeien.

Alleen gaat het gewicht niet omhoog.
Da's klote.
Toen ik en iemand anders uit mijn gym onze benen vergelijkten, dan sprong ik echt bovenuit qua massa en deffinitie.

Het vreemde is dat die kerel makkelijk 120kg squat.

Ik train quads 1x per week, voor 6 echte sets.
Ik stretch meer dan voldoende na training, doe 5m cooldown...
Mijn eiwitinname is hoog genoeg, 'k neem glutamine/creatine/multivitamine.

Ik weet het echt nie meer,
Need some advice.
Ik wil toch minstens 70kg squatten, want ik dacht dat ik één of andere huisvrouw 40kg heb zien squatten.

En dat is toch wel erg dat ik niet sterker ben haar. Grrrrrrr :mad:
 
Idd erg vreemd! Krijg je echt niet meer omhoog? Of wil je perse 20reps doen met die 40 kg? probeer eens 5 reps met 70 ofzo? Langzaamaan opbouwen.

Is het probleem trouwens dat je snel verzuurd of krijgje gewoon je 1Rm niet hoger?
 
Originally posted by admin
Idd erg vreemd! Krijg je echt niet meer omhoog? Of wil je perse 20reps doen met die 40 kg? probeer eens 5 reps met 70 ofzo? Langzaamaan opbouwen.

Is het probleem trouwens dat je snel verzuurd of krijgje gewoon je 1Rm niet hoger?

De dagen na mijn beentraining heb ik dikwijls nog pijnlijke spieren.
Cardio op de fiets kan ik nie, want na 15min moet ik ophouden van de spierpijn in my quads.
Ik doe 6 herhalingen met 40kg, ik ga wel volledig naar beneden.
Ik doe front-squat
 
Dat is idd vreemd, ik leg presste afgelopen week 3x8 160-170-180 kg en heb woensdag gesquat met 5x5 vanaf 57 tot 77 kg (tussenstappen van 5 kg).

Maar ja, ik bankdruk net 35 kg..

Leg pressen doe ik al vrij lang, maar squatten nu voor de 6e week. Leg je de halter wel goed op je trapezius?
En geen dikke slurf eraan want da's slecht voor je nek.

O ja, als ik een standaard manier zou hebben met squatten had ik ook geen hoog gewicht, dus ben ik wijd gaan staan, dat is veel stabieler.. kun jij hurken en toch op platte voeten blijven zitten? Zo nee, dan wijdstand proberen, is veel stabieler. Toen pas heb ik squatten aangedurfd..

Succes joh!

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Dat is idd vreemd, ik leg presste afgelopen week 3x8 160-170-180 kg en heb woensdag gesquat met 5x5 vanaf 57 tot 77 kg (tussenstappen van 5 kg).

Maar ja, ik bankdruk net 35 kg..

Leg pressen doe ik al vrij lang, maar squatten nu voor de 6e week. Leg je de halter wel goed op je trapezius?
En geen dikke slurf eraan want da's slecht voor je nek.

O ja, als ik een standaard manier zou hebben met squatten had ik ook geen hoog gewicht, dus ben ik wijd gaan staan, dat is veel stabieler.. kun jij hurken en toch op platte voeten blijven zitten? Zo nee, dan wijdstand proberen, is veel stabieler. Toen pas heb ik squatten aangedurfd..

Succes joh!

Espi

Ik ga wijd staan ja...

Ik deathlift 140kg, en bankdruk 80kg 10x, en squatten... 40kg
 
Originally posted by Geoffke


De dagen na mijn beentraining heb ik dikwijls nog pijnlijke spieren.
Cardio op de fiets kan ik nie, want na 15min moet ik ophouden van de spierpijn in my quads.
Ik doe 6 herhalingen met 40kg, ik ga wel volledig naar beneden.
Ik doe front-squat
Lijkt me duidelijk dan: je hebt eenhoog aantal fast twitch spiervezels.
Je bent snel uitgeput maar je kan wel explosief uitdrukken, juist?

Verder de frontsquat is voor bijna iedereen intensiever en zwaarder dus ik denk dat je eens en regular squat moet proberen met wat meer gewicht....
Goed opwarmen dan ineens een zwaarder gewicht met weinig reps om je kracht te verbeteren, en je uithouding ook aan werken door wat hogere reps te pakken af en toe.
Spike zal je wel meer kunnen helpen.
 
hmm... waarom blijft iedereen de squat vooral vergelijken met quads ?

het zijn niet de quads die het meeste van het werk verrichten, maar de hams en de glutes.

zijn die sterk, en is je uitvoering goed, dan zal je veel meer squatten.


zelfs met front squats slaag ik erin om mijn glutes meer de voelen dan mijn quads...

maar idd, doe eens gewoon regular squats...
 
En gewoon rustig opbouwen elke week 10kg meer om mee te beginnen en dus eindig je ook met 10kg meer en anders tja.......tis wel klote ja, kan wel berijpen hoe je je voelt :D :(

En train je je hamstrings / gluteus wel goed en sterk genoeg, want als dat vaaatdoekjes zijn dan komt er ook weinig bij je squat omhoog.
 
De enige manier om deftig te kunnen squatten is effectief te squatten!

Ik bedoel maar, begin gewoon 2x per week deftig te squatten en na even zal je gewicht wel serieus omhoog gaan. Met jouw fysiek zal je met degelijke training binnen de 3 maand echt wel over de 70kg. zitten hoor... Gewoon ff de schaamte negeren en ervoor gaan!
 
Originally posted by Spike
hmm... waarom blijft iedereen de squat vooral vergelijken met quads ?

het zijn niet de quads die het meeste van het werk verrichten, maar de hams en de glutes.

zijn die sterk, en is je uitvoering goed, dan zal je veel meer squatten.


zelfs met front squats slaag ik erin om mijn glutes meer de voelen dan mijn quads...

maar idd, doe eens gewoon regular squats...

Ik kan alleen reg. squats met een verhoogje onder mijn hielen. Anders val ik om.
En ik heb goede hammies.
Spike, ik begrijp je denkwijze niet. Bij het squatten verrichten de quads toch het meeste werk?
Want squatten is toch de ultieme quadoef.? Nietwaar?
 
net niet.

correct squatten, be it powerlifting sT of gewichtheffers sT, het gros van het werk wordt gedaan door de hammies en hoe dieper je gaat, hoe meer je glutes werken.
je kan trouwes zien welk deel ongeveer het meeste moet werken door te zien hoeveel druk er op bepaalde plaats wordt beoefend. onderzoeken hebben uitgewezen dat de heupen (hams/glutes) zowel in een gewichthefferssquat als in een powerlifterssquat meer werk verrichten dan de quads (knie-extensie). check mijn artikel over full squatten (onderaan artikel) voor meer details.

als je gewone squats enkel kan met een verhoogje dan is er iets mis met je vorm, dat moet je dan laten nazien door een powerlifter.
 
Nee, de squat is niet echt voor de quadriceps maar voor gluteus (en zoals Spike zegt ook voor de hamstrings). Ik dacht eerst ook dat het een quad oefening was, maar op ExRx staan rechts de doel en synergist spieren erbij.
De front squat is wat meer voor de quads bedoeld. Maar bij mij heeft die weinig zin, aangezien ik het gewicht dat mijn quads zeer gaan doen niet getild krijg met mijn armpies (woensdag kon ik wegens vermoeide armen van bankdrukken op ma) zelfs 37,5 kg niet omhoog krijgen tegen het borstbeen.
Voor een pure geïsoleerde quad oefening is de leg press beter vind ik zelf. maar de squat is gewoon beter als algehele oefening. Wijd staan lost alle stabiliteitsproblemen op vind ik..

Idd. die fast-twitch domineren bij jou, ik zie je al flauw vallen als je eens mee zou doen aan een spinningles. Hou je nooit vol.:nana:

Een advies zou zijn om toch wat meer cardio te doen, daar hebben gewichtheffers en BB-ers meer baat bij dan je denkt, het creëert wat meer duurvermogen.

Laat weten hoe het gaat...

Espi

PS: verrek krijg nou wat.. even naar ExRx gekeken en ze scharen de gewone squat toch ook onder quads! Oefeningen voor de gluteus heb ik bij hem met een lampje moeten zoeken!

Front squat
Target : Quadriceps
Synergists :
Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Soleus

Dynamic Stabilizers :
Hamstrings
Gastrocnemius

Stabilizers :
Erector Spinae Deltoid
Anterior Deltoid, Lateral
Supraspinatus Pectoralis Major, Clavicular
Trapezius, Upper
Trapezius, Middle
Levator Scapulae
Trapezius, Lower
Serratus Anterior

Antagonist Stabilizers:
Rectus Abdominis
Obliques

Gewone squat
Target: Quadriceps

Synergists
Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Soleus

Dynamic Stabilizers
Hamstrings
Gastrocnemius

Stabilizers
Erector Spinae

Antagonist Stabilizers
Rectus Abdominis
Obliques

Full squat
Target: Quadriceps

Synergists
Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Soleus

Dynamic Stabilizers
Hamstrings
Gastrocnemius

Stabilizers
Erector Spinae
Antagonist Stabilizers
Rectus Abdominis
Obliques


En tot slot nog even op gluteus oefeningen gezocht:
Zelfde full squat:

Target: Gluteus Maximus
Synergists:
Quadriceps
Adductor Magnus
Soleus

Nou jaaaaaa..
 
Laatst bewerkt:
hmmm... hoe lang doe je al squatten? want ik ben ok pas sinds 2 maanden begonnen met serieus te trainen van me benen en pas een maand met squatten... op t begin had ik moeite met 60 kg en kon 90 kg net een paar keer omhoog tillen.

nu til ik 100 kg alsof t nix is :) miss moeten je benen er gewoon even aan wennen... iig ik merk GROOT verschil bij mij.... broeken zitten nu kei strak om me benen :D

nouja.. hard trainen en gewoon niets om geven dat je niet zoveel kan squatten nu ! met doorzettingsvermogen en geduld kom je al een heel eind :)
 
Squatten is een samenstelling van verschillende acties van spieren. Quads zijn zeker een groot aandeel aangezien logischerwijze dit de spiergroep is die de extentie van de knie moet maken.

Echter moet je ook de extentie van de heupen maken om rechtop te komen van een squat en aangezien de gluten en hams samen véél sterker zijn dan de quads ga je zoiezo meer kracht kunnen genereren vanuit je gluten en hams.

De uitvoering is dus van groot belang en bepaald grotendeels welke spiergroepen het meeste belast worden. om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken blijkt uit praktijk dat sommige mensen "heup squatters" zijn en anderen dan weer meer "quad" squatters.
 
Dat gekke plankje kan bij sommige zeer zeker wel van nut zijn spike. Bepaalde mensen hebben last van een 'korte' achillespees. Ze pleuren letterlijk om anders...heeft niks meer met die vorm te maken. Maar idd, het gros van de plankgebruikers heeft het niet nodig.
 
wel, ik begin te denken dat zelfs van DIE personen voor een groot deel geen 'korte' achillespees hebben.

WEL hebben ze stijve spieren, vooral stijve hamstrings dan.


laat DIE personen wat soepeler worden in hun hamstrings, en ik ben er 100% zeker van dat die personen van wie je dacht dat die korte achillespezen hadden, gewoon zullen kunnen squatten.



het heeft misschien niet onmiddellijk met de vorm te maken, maar dan wel met het verlies aan evenwicht door gebrek aan flexibiliteit.


Waarom ik zo denk? heb onlangs een heel interessant boek gelezen, en tevens uit ervaring.

blokje verhoogt de hiel, daardoor kan je jezelf rechter opstellen. dit heeft als gevolg dat je minder heup flexi/extensie hebt, en wel meer knie flexie/extensie.

Wat heeft dit als gevolg? je dan al stijve hamstrings werken minder, en je lichaam moet minder vechten tegen die stijve hamstrings om evenwicht te behouden.


Geloof je nog steeds dat het je kuiten zijn?
goed, dan kan je naast je hamstrings te verlengen, ook hetzelfde met je kuiten doen.

pezen stretch je best niet wil je alles gezond houden ;)
 
Originally posted by Frenkpie
hmmm... hoe lang doe je al squatten? want ik ben ok pas sinds 2 maanden begonnen met serieus te trainen van me benen en pas een maand met squatten... op t begin had ik moeite met 60 kg en kon 90 kg net een paar keer omhoog tillen.

nu til ik 100 kg alsof t nix is :) miss moeten je benen er gewoon even aan wennen... iig ik merk GROOT verschil bij mij.... broeken zitten nu kei strak om me benen :D

nouja.. hard trainen en gewoon niets om geven dat je niet zoveel kan squatten nu ! met doorzettingsvermogen en geduld kom je al een heel eind :)

Als jij na 2maand training 100kilo volledig kan squatten dan ben je erg sterk van jezelf vind ik.
In mijn gym kunnen ze dit pas na een paar jaar trainen.
Er zijn altijd van die genetische aangelegde gelukzakken, ... tja life isn't fair
 
100kg. na twee maand is niet echt zo uitzonderlijk hoor... vrien van mij heeft nog nooit gesquat maar deed eerste keer wel meteen 6*100. Ligt er gewoon aan wat je voorgeschiedenis is, hij deed al 8 jaar karate en basket.

Ikzelf heb over 100kg. zo'n 5-6 maand gedaan.

Edit: owja, en mensen die al heel hun leven voetballen doen ook los 100 zonder ooit een gym gezien te hebben.
 
ik kan na anderhalf jaar trainen 205kg squatten :D :D

wiihaa
 
Oh, ik doe de gewone niet zo heel diepe squat maar als ik eenmaal op gang ben gaat het wel steeds beter..

Deed maandag squat op middelzware benendag omdat ik met squatten niet tot falen durf te gaan (wel met leg press). Had 12x62 (of 65 kg), 12 x 67 (of 70) en 12x 72 (of 75)..

't Was mijn 6e of 7e keer dat ik dit doe... ;)
 

Soortgelijke topics

Back
Naar boven