MuscleMeat

Ik kan niet staand squatten

Bezoekers in dit topic

Mouzer

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
27 apr 2003
Berichten
1.394
Waardering
3
Ik kan niet staand squatten om verschillende redenen.

1. Als ik het doe zoals gezegd wordt (benen op schouder breedte en diep doorzakken, wel rechte rug) lukt me dat niet. Volgens mij zijn mijn kuiten niet lenig genoeg ofzo, want ik kan echt bijna niet doorzakken, wel als ik op me tenen ga staan, maar dat lijkt me te onstabiel.
Wel als ik 1 meter uit mekaar ga staan en mijn voeten iets naar buiten draai. Is dat normaal trouwens of doe ik het fout ???

2. Ik heb altijd zo'n last van mijn knieen bij doe oefening.
Bij het liggend squatten dat je je dus horizontaal wegduwt, heb ik dit minder. Is dit ook een goede vervanging voor het staand squatten of is staand het beste?
 
LIGGEND squatten, hoe moet ik me DAT in hemelsnaam voorstellen?

Dat is toch legpressen?

Ik kan ook niet hurken, kukel dan gelijk om. Of te korte achillespezen, of zoals Spike zegt te weinig flexibele heupen.
Ik doe het dus ook wijd en dat heet de sumo squat of ook wel de Westside powerlifters sT.
Er is niets fout aan.. je kunt dan vaak ook meer gewicht squatten.
De laatste tijd kan ik zelfs dan niet eens goed, heb door te korte cranks nu behalve kniepijn ook pijn in heupgewricht gekregen...
En iedereen zeiken dat SQUATTEN slecht voor je knieën is!

Espi
 
gewoon squatten is het beste.

en schouderbreedte is te smal voor de meeste mensen, daar het moeilijk is om full te gaan en je evenwicht te behouden. je moet dan breder gaan tot je je evenwicht kan behouden en diep genoeg kan squatten.

wat voor last heb je aan je knie? je moet goed oppassen dat je knieën niet inwaarts indraaien. ook moet je licht genoeg beginnen zodat je geen omgekeerd effect hebt. dat je pijn hebt wil misschien zeggen dat je je knieën te ver vooruit laat gaan bij het squatten. ik zou zeggen, laat je uitvoering ook eens checken door een ervaren persoon (bij voorkeur een powerlifter)
 
Ik ben voor die knieen al eens bij de fysiotherapeut geweest. Alleen had ik daar liggend squat gedaan (das idd legpress espi). Hij had me een stand aangewezen door de voeten naar buiten te draaien, en vrij licht te beginnen. Dat ging ook goed, ik begon met zo'n 40 kg, zit nu al op de 80 a 90 zonder pijn (bij de legpress).

Maar zelfs als ik squat zonder een gewicht eraan doet het pijn aan me knieen. En wat bedoel je met inwaards draaien? Met voeten staan naar buiten, en ik sta zeker een meter breed met me voeten anders kom ik niet naar beneden :D
 
hoe sterk staan ze naar buiten gedraaid? moet je ook mee oppassen hé ;)

maar het kan zijn dat je knieën niet voorbij je voeten draaien wanneer je legpresst, en wel bij het squatten. moet je eens opletten.

met inwaarts draaien wil ik dus zeggen dat één van je of beide knieën naar binnen komen tijdens het naar boven komen in de squat. dit moet je vermijden door o.a. je knieên naar buiten te duwen wanneer je squat.
 
ik kan fout zijn, maar het feit dat je last hebt van je knieën tijdens het squatten kan zijn omdat je teveel met je knieën squat. (dus dat je teveel op je quads vertrouwt om de beweging uit te voeren)
 
ik had eerst ook zo'n probleem dat ik onstabiel stond als ik diep doorzakte, pakte daar eerst een plankje voor onder mijn hielen.
nu squat ik gewoon iets wijder
 
Back
Naar boven