XXL Nutrition

Ik kom aan in vetpercentage ondanks calorie tekort (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Thomas1990

Novice
Lid geworden
16 nov 2021
Berichten
15
Waardering
5
Lengte
1m94
Massa
93kg
Vetpercentage
20%
Hi Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb mijzelf aangemeld omdat ik het niet meer snap en een beetje ten einde raad ben. Ik ben dan ook erg benieuwd of mensen dit herkennen en kunnen aangeven waar mijn fout ligt of dat dit gewoon is waar iedereen doorheen gaat.

Kleine introductie over mijn huidige waardes.
Leeftijd: 31 Jaar
Lengte: 1,94 m
Gewicht: 93kg
Vetpercentage 20% ( en stijgende)

Ik ben samen met mijn vriendin in Juli begonnen met trainen. Wij trainden 3x in de week in de sportschool een full body schema. Daarnaast proberen wij elke dag +/- 45 min te wandelen. De calorie behoefte is door mijn personal trainer gezet op 2400 kcal. De eerste weken tot maanden viel ik af en kwam ik in spiermassa aan.

01-08-2021 : Vetpercentage 21%
13-08-2021: Vet percentage 19,6% | Spiermassa 74,2 kg
25-08-2021: Vet percentage 17,4% | Spiermassa 75 kg
Toen vakantie gehad (wel getraind maar niet gemeten)
15-10-2021: Vet percentage 17.1% | Spiermassa 76,4 kg

En daarna is het in verval geraakt:
25-10-2021 Vet percentage: 19,5 % (!) | Spiermassa 73,9kg
01-11-2021 Vet percentage: 19,4% | Spiermassa 72,9 kg
08-11-2021 Vet percentage: 19,9 % | Spiermassa 72 kg

Binnen 10 dagen is er een ommekeer geweest in mijn lichaam samenstelling die ook echt zichtbaar is. Er is niks veranderd in mijn eet gedrag. Ik heb altijd netjes alle macro's gehaald + mijn calorie behoefte van 2.400 kcal gehaald. Echter ben ik in de afgelopen maand alles kwijt wat ik de afgelopen 5 maanden was verloren / opgebouwd. Ik ben eerst gedacht dat ik misschien te lang in een calorie tekort heb gezeten waardoor mijn lichaam ineens zo reageert. Maar zelf met meer eten (naar behoefte) val ik nog af in mijn spiermassa. Het vreemde hierin is. Is dat mijn vriendin exact het zelfde mee maakt. Zij komt ook alleen maar aan in vet ondanks wij ons goed aan ons eetschema houden en genoeg krachtoefeningen in de week uitvoeren.

Ik ben sinds 2 weken ook gestart met een nieuwe trainingsschema een Upper-Lower schema met nog steeds de focus op compound oefeningen. Ik train nu 4 keer per week.

Hebben jullie enig idee wat de reden is dat mijn lichaam ineens zo'n ommekeer heeft gekregen. Het vervelende is dat het ook echt zichtbaar is in de spiegel. Ik zie ook daadwerkelijk dat het vet weer terug is waar het eerst weg was.

Mochten jullie nog vragen hebben die van belang zijn, dan beantwoord ik ze met alle liefde! Het is namelijk erg frustrerend en demotiverend dat waar je zoveel tijd en energie in stopt eigenlijk gevoelsmatig voor niks doet. Aan motivatie in ieder geval geen gebrek.

Groet,
Thomas
 
Als je gaat afvallen zul je naar verloop van tijd ook je intake daaraan moeten afstemmen.


Track je alles elke dag? Cheat je nergens?
Plakje extra? Koekje extra? Houdt je alles correct en secuur bij?( ook dat ene glas drinken extra)

Waarom heeft jou personal coach dit op 2400 "gezet" de enigste die de cals vast kan bepalen op onderhoud is de weegschaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou je ook niet teveel vastpinnen op weegschaalmetingen btw
 
Als je gaat afvallen zul je naar verloop van tijd ook je intake daaraan moeten afstemmen.
Als je dan dezelfde cals aanhoudt als waar je mee begon, en je valt kilos af. Ga je op een gegeven moment weer aankomen omdat je dan boven onderhoudt eet.

Track je alles elke dag? Cheat je nergens?
Plakje extra? Koekje extra? Houdt je alles correct en secuur bij?( ook dat ene glas drinken extra)

Waarom heeft jou personal coach dit op 2400 "gezet" de enigste die de cals vast kan bepalen op onderhoud is de weegschaal.
Ja, ik log echt alles. Ik heb vanuit de sportschool een onwijs fijne app waar je super makkelijk door middel van een barcode scan je eten kan toevoegen. Ik ben van nature al geen snoeper, juist omdat wij zo gemotiveerd zijn laten wij dit links liggen.
En heb ook wel eens gecheat. Uiteraard, maar ik zorgde er altijd voor dat het binnen mijn calorie behoefte viel. En als ik wist dat ik bijvoorbeeld 200 kcal erover geen dan compenseerde ik dat de volgende dag om 200 minder te eten.

Ik heb geen idee waarom mijn PT mij op 2400 heeft gezet. Als ik online kijk naar wat je caloriebehoefte is en wat ik met mijn lichaamssamenstelling moet binnen krijgen om af te vallen ligt allemaal rond de 2400 kcal. Dus daar heb ik nooit aan getwijfeld. Ik heb juist in de tijd dat mijn vetwaardes omhoog schoten ben ik gezakt in calorieën naar 2100 en nog kwam ik aan in vet.
 
Spiermassa omlaag en de verhouding vetmassa lijkt dan omhoog te gaan.

Je calorieën mogen omhoog, ondanks dat je vetter word. Je bent spiermassa aan het verliezen dus dat te kort doet je meer kwaad dan goed. Vriend van me heeft het op dezelfde manier mee gemaakt met een coach dat hem te lang in een tekort heeft laten staan, ook spiermassa verlies en vet omhoog.
:)Laat die coach vallen.
 
Ja, ik log echt alles. Ik heb vanuit de sportschool een onwijs fijne app waar je super makkelijk door middel van een barcode scan je eten kan toevoegen. Ik ben van nature al geen snoeper, juist omdat wij zo gemotiveerd zijn laten wij dit links liggen.
En heb ook wel eens gecheat. Uiteraard, maar ik zorgde er altijd voor dat het binnen mijn calorie behoefte viel. En als ik wist dat ik bijvoorbeeld 200 kcal erover geen dan compenseerde ik dat de volgende dag om 200 minder te eten.

Ik heb geen idee waarom mijn PT mij op 2400 heeft gezet. Als ik online kijk naar wat je caloriebehoefte is en wat ik met mijn lichaamssamenstelling moet binnen krijgen om af te vallen ligt allemaal rond de 2400 kcal. Dus daar heb ik nooit aan getwijfeld. Ik heb juist in de tijd dat mijn vetwaardes omhoog schoten ben ik gezakt in calorieën naar 2100 en nog kwam ik aan in vet.


De weegschaal bepaalt, niet een PC en online sites
 
Ik wil aanraden al bovenstaand/voorgaande advies te negeren, slaat echt helemaal nergens op. Heb je het je personal trainer niet gevraagd wat er aan de hand kan zijn?

Vergeet die vetpercentage en spiermassa metingen maar, dat kan een weegschaal of welke methode je ook gebruikt helemaal niet goed meten.

Je bent geen spiermassa aan het verliezen.

Wat doet je lichaamsgewicht en hoe gaat je kracht (voor reps) progressie?
 
Vergeet die vetpercentage en spiermassa metingen maar, dat kan een weegschaal of welke methode je ook gebruikt helemaal niet goed meten.

Ik zeg toch precies hetzelfde🤣🤣
 
Ik zeg toch precies hetzelfde🤣🤣
En iets over plots gaan aankomen van kcal die eerder een tekort waren, dat kan natuurlijk niet. En je laatste post zei weer dat de weegschaal bepaalt, terwijl dat als het om die vetpercentage en spiermassa metingen gaat juist niet zo is, dat was minstens onduidelijk. Dan is luisteren naar de PT misschien juist beter dan de weegschaal.

Ik zou je ook niet teveel vastpinnen op weegschaalmetingen btw
Hier wel mee eens ja.
 
Ik wil aanraden bovenstaand advies te negeren, slaat echt helemaal nergens op. Heb je het je personal trainer niet gevraagd wat er aan de hand kan zijn?

Vergeet die vetpercentage en spiermassa metingen maar, dat kan een weegschaal of welke methode je ook gebruikt helemaal niet goed meten.

Je bent geen spiermassa aan het verliezen.

Wat doet je lichaamsgewicht en hoe gaat je kracht (voor reps) progressie?

Mijn lichaamsgewicht is wel gezakt.

Gewicht:
21-07-2021 : 100,7 kg
13-08-2021 : 97 kg
25-08-2021 : 95,7 kg
15-10-2021 : 97 kg
25-10-2021 : 95,9 kg
01-11-2021 : 94,9 kg
08-11-2021 : 93,3 kg

Mijn kracht verschilt best wel erg. Dit komt denk ik met name ook vanwege het calorie tekort. Logischerwijs heb ik de ene training meer kracht en energie dan de andere. Ik probeer nooit in gewicht te dalen. En ik heb de afgelopen weken / maanden zeker wel progressie geboekt met het gewicht. Ik heb mijn trainingen zo ingeregeld. dat ik de ene week 12 / 10 / 8 herhalingen doe, de week erop 13 / 11 / 9 en dan 14/ 12 / 10 en dan gooi ik er gewicht bij en ga weer terug naar 12 / 10 / 8 .. Dit gezegd te hebbende is het ook zo dan als ik mij energie loos voel ik soms mijn set niet volledig kan afmaken.
 
Basis regel voor spiermassa te creëeren is dat je meer calorieën eet dan onderhoud, dit brengt zoiezo ook een deel vet met zich mee. Reken uit wat je onderhoud is, dit kan ook weken duren en ga daar 200/300 calorieen boven zit en icm met een degelijk schema/inzet bouw je spiermassa op.

Overigens 2300 calorieen op 93kg is wel heel weinig, zelfs al doe je heel de dag niets. Dus zou daarmee beginnen je calorie behoefte bepalen.

Die tell sell aparatuur die je vet en spier massa kan meten is niet accuraat, dus maak je daar geen zorgen over.
 
Mijn lichaamsgewicht is wel gezakt.

Gewicht:
21-07-2021 : 100,7 kg
13-08-2021 : 97 kg
25-08-2021 : 95,7 kg
15-10-2021 : 97 kg
25-10-2021 : 95,9 kg
01-11-2021 : 94,9 kg
08-11-2021 : 93,3 kg

Mijn kracht verschilt best wel erg. Dit komt denk ik met name ook vanwege het calorie tekort. Logischerwijs heb ik de ene training meer kracht en energie dan de andere. Ik probeer nooit in gewicht te dalen. En ik heb de afgelopen weken / maanden zeker wel progressie geboekt met het gewicht. Ik heb mijn trainingen zo ingeregeld. dat ik de ene week 12 / 10 / 8 herhalingen doe, de week erop 13 / 11 / 9 en dan 14/ 12 / 10 en dan gooi ik er gewicht bij en ga weer terug naar 12 / 10 / 8 .. Dit gezegd te hebbende is het ook zo dan als ik mij energie loos voel ik soms mijn set niet volledig kan afmaken.
Prima zo, gewoon door zetten.

Je gewicht neemt nog steeds af dus je bent flink vet aan het verliezen. Soms komt daar een tijdje onderhuids vocht voor in de plaats. Dat kan zelfs zo veel zijn dat je gewicht stagneert maar dat heb je nu nog niet eens ondervonden. Als je dan doorzet verdwijnt dat na een paar weken plots en zul je weer beter zien wat er echt aan vet/spiermassa verbeterd is.

Als je trainingen vooruit gaan en je een redelijke proteïne inname hebt en je relatief beginner bent dan gaat er sowieso geen spiermassa verloren. En je hebt ook nog een vetlaagje dat daartegen beschermt, daar wordt het energietekort uit gehaald.

Als je vetpercentage en spiermassa metingen vanuit een weegschaal komen dan zit daar zeker de fout, die is sowieso niet nauwkeurig en wijkt extra af met vochtschommelingen. Als het aan hand van huidplooimeting is dan kan dat ook inconsistent gedaan worden, zeker bij gebrek aan ervaring daarmee.

Kan wel zijn dat de aanpak uiteindelijk of binnenkort moet veranderen want je kunt niet eeuwig hetzelfde doorgaan, maar zolang je afvalt en trainingsprogressie maakt werkt wat je PT je laat doen.
 
Basis regel voor spiermassa te creëeren is dat je meer calorieën eet dan onderhoud, dit brengt zoiezo ook een deel vet met zich mee. Reken uit wat je onderhoud is, dit kan ook weken duren en ga daar 200/300 calorieen boven zit en icm met een degelijk schema/inzet bouw je spiermassa op.

Overigens 2300 calorieen op 93kg is wel heel weinig, zelfs al doe je heel de dag niets. Dus zou daarmee beginnen je calorie behoefte bepalen.

Die tell sell aparatuur die je vet en spier massa kan meten is niet accuraat, dus maak je daar geen zorgen over.
Los van het feit of de weegschaal bij de sportschool accuraat is of niet, je hebt wel een 'basis lijn' Als de waardes zakken of stijgen kan je daar wel uit opmaken of dat wat je doet aanslaat. En ik vind het mega lastig om mijn calorie behoefte te bepalen, juist omdat er zoveel verschillende verhalen zijn. Dan kijk ik al gauw naar het internet om je behoeftes te bepalen, die komen dan weer overheen met wat ik nu doe. Al heb ik wel altijd het idee gehad dat ik wel erg laag zat met mijn 2.400
 
Los van het feit of de weegschaal bij de sportschool accuraat is of niet, je hebt wel een 'basis lijn' Als de waardes zakken of stijgen kan je daar wel uit opmaken of dat wat je doet aanslaat. En ik vind het mega lastig om mijn calorie behoefte te bepalen, juist omdat er zoveel verschillende verhalen zijn. Dan kijk ik al gauw naar het internet om je behoeftes te bepalen, die komen dan weer overheen met wat ik nu doe. Al heb ik wel altijd het idee gehad dat ik wel erg laag zat met mijn 2.400
Ben je naast krachttraining en wandelen niet heel actief? Geen zwaar werk of extreme hobbies?

Ik zou niet lager dan 2400 willen gaan, maar met een rustig leven is het een redelijk beginpunt. Daarbij maakt het niet uit of het van formules of een inschatting komt, omdat je later toch gaat afstemmen door te reageren op wat je gewicht doet.

Met bijsturen a.h.v. resultaat benader je vanzelf je werkelijke kcal balans.
 
Prima zo, gewoon door zetten.

Je gewicht neemt nog steeds af dus je bent flink vet aan het verliezen. Soms komt daar een tijdje onderhuids vocht voor in de plaats. Dat kan zelfs zo veel zijn dat je gewicht stagneert maar dat heb je nu nog niet eens ondervonden. Als je dan doorzet verdwijnt dat na een paar weken plots en zul je weer beter zien wat er echt aan vet/spiermassa verbeterd is.

Als je trainingen vooruit gaan en je een redelijke proteïne inname hebt en je relatief beginner bent dan gaat er sowieso geen spiermassa verloren. En je hebt ook nog een vetlaagje dat daartegen beschermt, daar wordt het energietekort uit gehaald.

Als je vetpercentage en spiermassa metingen vanuit een weegschaal komen dan zit daar zeker de fout, die is sowieso niet nauwkeurig en wijkt extra af met vochtschommelingen. Als het aan hand van huidplooimeting is dan kan dat ook inconsistent gedaan worden, zeker bij gebrek aan ervaring daarmee.

Kan wel zijn dat de aanpak uiteindelijk of binnenkort moet veranderen want je kunt niet eeuwig hetzelfde doorgaan, maar zolang je afvalt en trainingsprogressie maakt werkt wat je PT je laat doen.
Hier had ik (uiteraard) nog helemaal niet aan gedacht. Wist niet eens dat het mogelijk was om onderhuids vocht op te slaan waar eerst vet zat. Ik zie alleen echt in de spiegel dat het 'vet' terug is gekomen waar het juist eerst weg was.

Ik ga er ook zeker mee door, ik heb een doel en dat doel zal ik behalen. Het werkte alleen mega demotiverend en ik zoek naar antwoorden die mijn PT mij niet kan geven. Want ja, ik heb het hier ook al met mijn PT over gehad. Die geeft aan dat wij gewoon door moeten gaan en dat het zeker niet ligt aan mijn eten noch mijn training. Hij snapt er zelf ook niet waarom de waardes ineens zo zijn veranderd.
 
Ben je naast krachttraining en wandelen niet heel actief? Geen zwaar werk of extreme hobbies?

Ik zou niet lager dan 2400 willen gaan, maar met een rustig leven is het een redelijk beginpunt. Daarbij maakt het niet uit of het van formules of een inschatting komt, omdat je later toch gaat afstemmen door te reageren op wat je gewicht doet.

Met bijsturen a.h.v. resultaat benader je vanzelf je werkelijke kcal balans.
Nee, ik doe zittend werk. Dus ben naast de krachttraining en wandelen niet erg actief. Met 4x sporten in de week en regelmatig wandelen vond ik al dat ik goed bezig was haha
 
Los van het feit of de weegschaal bij de sportschool accuraat is of niet, je hebt wel een 'basis lijn' Als de waardes zakken of stijgen kan je daar wel uit opmaken of dat wat je doet aanslaat. En ik vind het mega lastig om mijn calorie behoefte te bepalen, juist omdat er zoveel verschillende verhalen zijn. Dan kijk ik al gauw naar het internet om je behoeftes te bepalen, die komen dan weer overheen met wat ik nu doe. Al heb ik wel altijd het idee gehad dat ik wel erg laag zat met mijn 2.400
Ja, want het internet weet zeker hoe jou dagelijks leven/ritme is en weet of je ambtenaar bent of stratenmaker en bovendien zal internet ook wel weten of ie een hard gainer bent of niet.

Daarom je calorie behoefte accuraat berekenen kan alleen als je 7 dagen ed evenveel calorieën eet, “leeg” weegt smorgens en deel dat door 7 en dan heb je een betrouwbaar weekgemiddeld, waarbij hormoon schommelingen, tijdstip wanneer je eet en dagelijkse veranderingen in macros (vocht) weinig impact hebben op het totaal plaatje.

Week erop ga je ed meer/minder calorieeen eten en kijk je wat het weekgemiddelde van week 2 doet. Vandaar dat dit proces soms weken kan duren voordat je uberhaupt kunt beginnen met afvallen/aankomen.

Met 2300 calorieen pd wat je nu doet val je zoiezo af, omdat je al best laat zit maar als nadeel geef je jezelf minder ruimte om de calorieën nog verder te laten dalen indien je stagneert en tevens met een “crash dieeet” is de kans groter dat je ook spiermassa verliest.
 
Nee, ik doe zittend werk. Dus ben naast de krachttraining en wandelen niet erg actief. Met 4x sporten in de week en regelmatig wandelen vond ik al dat ik goed bezig was haha
Is het ook, vrij ideaal zelfs.

Hier had ik (uiteraard) nog helemaal niet aan gedacht. Wist niet eens dat het mogelijk was om onderhuids vocht op te slaan waar eerst vet zat. Ik zie alleen echt in de spiegel dat het 'vet' terug is gekomen waar het juist eerst weg was.

Ik ga er ook zeker mee door, ik heb een doel en dat doel zal ik behalen. Het werkte alleen mega demotiverend en ik zoek naar antwoorden die mijn PT mij niet kan geven. Want ja, ik heb het hier ook al met mijn PT over gehad. Die geeft aan dat wij gewoon door moeten gaan en dat het zeker niet ligt aan mijn eten noch mijn training. Hij snapt er zelf ook niet waarom de waardes ineens zo zijn veranderd.
Je eigenbeeld in de spiegel kan gek genoeg ook wel eens afwijken, zeker met vochtschommelingen. De waarschijnlijkheid dat je onder deze omstandigheden echt significant vet aankomt, en dan ook nog eens zo veel in een week of 2, is vrijwel onmogelijk. Maar je kunt wel door wat meer of minder zout te eten of stress en vermoeiing wisselingen in de vochtbalans krijgen die er ook zo uitzien. Net als wat je misschien door de dag heen ziet; s'ochtends net uit bed een heel andere look dan s'avonds/na al het eten en trainen.

Jammer dat je PT daar niet zoveel uitleg over wist te geven. Maar als het goed is ben je gewoon prima op weg en kun je zomaar over enkele weken of dagen weer een verschil de juiste richting op zien.
 
Ja, want het internet weet zeker hoe jou dagelijks leven/ritme is en weet of je ambtenaar bent of stratenmaker en bovendien zal internet ook wel weten of ie een hard gainer bent of niet.

Daarom je calorie behoefte accuraat berekenen kan alleen als je 7 dagen ed evenveel calorieën eet, “leeg” weegt smorgens en deel dat door 7 en dan heb je een betrouwbaar weekgemiddeld, waarbij hormoon schommelingen, tijdstip wanneer je eet en dagelijkse veranderingen in macros (vocht) weinig impact hebben op het totaal plaatje.

Week erop ga je ed meer/minder calorieeen eten en kijk je wat het weekgemiddelde van week 2 doet. Vandaar dat dit proces soms weken kan duren voordat je uberhaupt kunt beginnen met afvallen/aankomen.

Met 2300 calorieen pd wat je nu doet val je zoiezo af, omdat je al best laat zit maar als nadeel geef je jezelf minder ruimte om de calorieën nog verder te laten dalen indien je stagneert en tevens met een “crash dieeet” is de kans groter dat je ook spiermassa verliest.
Thanks,

Als ik iets heb geleerd is dat sporten met alles wat er bij komt erg lastig kan zijn! Daarom ben ik ook naar dit forum gekomen. Jullie hebben er immers veel meer verstand van dan ik. Ik heb voor mij zelf nu voorgenomen om iets meer te gaan eten.
 
Met 2300 calorieen pd wat je nu doet val je zoiezo af, omdat je al best laat zit maar als nadeel geef je jezelf minder ruimte om de calorieën nog verder te laten dalen indien je stagneert en tevens met een “crash dieeet” is de kans groter dat je ook spiermassa verliest.
Dit (2400) is geen crash dieet, het is genoeg kcal voor voldoende van elke macro en z'n tekort komt ongeveer enkel uit training en wandelen. Zou niks extreems aan moeten zijn. (aannemende dat alle informatie naar waarheid is gegeven en de waardes overeen komen met wat in werkelijkheid wordt gegeten)
 
Back
Naar boven