AndroidHealthClinic

Ik kom slecht in slaap na het sporten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Looney-_-

Cool Novice
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
73
Waardering
28
Lengte
1m87
Massa
81kg
Vetpercentage
12%
Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen dus doe het maar hier. Het is nu 01:24, niet bijzonder verder maar normaal heb ik nou toch wel ongeveer 1.5+ uur slaap erop zitten. Helaas is dat nu niet het geval omdat ik op maandag, dinsdag en donderdag training heb met voetbal. De tijden zijn meestal van 20.00 tot 22.00 (soms 22.30.) op een aardige intensiteit. Ik eet na de training rond 23.00 nog zo’n 500kcal (avocado,walnoten,magere kwark, blauwe bessen) en dan rond 23.30 duik ik het bed in. Op de dagen dat ik niet voetbal train ik ‘s ochtends of begin avond en dan slaap ik als een roos. Dus dat het ligt aan een te hoge intensiteit voor het slapen gaan was mij wel duidelijk. Alleen is het helaas onmogelijk om eerder te trainen met voetbal. Heeft iemand dezelfde ervaring en/of wat tips wat te doen na een zware training op de late avond? Ik drink alleen 2-3 bakken koffie ‘s ochtends en voorderest neem ik geen “opwekkende” middelen voor het slapen gaan (m’n vriendin hierbij niet meegerekend)
 
Sowieso is laat sporten en dan slapen minder goed voor je nachtrust door stress op het lichaam, maar er kunnen wel wat dingen zijn die je kunt doen of niet kunt doen om het te verbeteren

1. voeding
Slaapt slecht door kwark

Lees die even door, kan zijn dat het door de kwark komt. Probeer eens minder/iets anders/ander moment/geen en dan kun je dat uitsluiten. Ook al is er misschien geen goed onderbouwde reden voor, althans die heb ik nog niet echt sluitend kunnen vinden, ik had hier ook last van en eet nu een pakje kipfilet in plaats van kwark. Ik merk het verschil en schaal het dus onder de noemer 'iedereen reageert anders op bepaalde voeding'.... ;)

2. supplementen
ZMA of Magnesium nemen geeft meer rust aan je spieren - walnoten hebben ook veel magnesium dus dat zou ook wel goed moeten zijn

3. Media apparaten en licht
Niet op je telefoon voor het slapen, geen tv in de slaapkamer, geen felle lampen - basically je lichaam langzaam naar het slapen toe laten gaan. Hier is veel over te googlen.

Alles natuurlijk zelf nog googlen en zelf bevestigen wat ik (men) hier tegen je zeg, want straks lig je zonder vriendin met honger op bed voor geen reden maar 'because they said so' :D
 
Gezien het tijdstip van tikken van dat bericht en je andere topics die je aanmaakt zal het grootste gedeelte zitten in het licht van media apparaten
 
Stop gewoon met dat kut voetbal joh
Beste antwoord op je vraag, topic kan dicht! :slotje:

Doe na het sporten nog even iets ontspannends, lees een boek of neem een bad bijvoorbeeld.
 
Gezien het tijdstip van tikken van dat bericht en je andere topics die je aanmaakt zal het grootste gedeelte zitten in het licht van media apparaten
Ik dacht dat het (blauw) licht effect achterhaald was, en vooral veroorzaakt werd door bepaalde hersenactiviteit voor het slapen.
 
Ik dacht dat het (blauw) licht effect achterhaald was, en vooral veroorzaakt werd door bepaalde hersenactiviteit voor het slapen.

Voetbaltraining + flinke maaltijd + telefoongebruik = hersenactiviteit op standje gekkenhuis = niet slapen

Logisch toch?
 
Ik dacht dat het (blauw) licht effect achterhaald was, en vooral veroorzaakt werd door bepaalde hersenactiviteit voor het slapen.
Maar dan nog komen je gedachten niet echt tot rust.
 
Voetbaltraining + flinke maaltijd + telefoongebruik = hersenactiviteit op standje gekkenhuis = niet slapen

Logisch toch?

Als alles zo logisch was voor iedereen dan was 1. iedereen hetzelfde 2. er haast geen forum nodig ;)
 
Slapen kort na het sporten gaat vaak lastig door twee factoren: stress en warmte.

Telefoon houdt je hersenen actief, dus beter om die te laten liggen. Door te stretchen kun je mogelijk spieren helpen ontspannen en stress van je zenuwstelsel verlagen.

Warmte is eenvoudig. Je lichaam moet goed afkoelen om te kunnen slapen. Neem een warme douche na het sporten. Je lichaam koelt hierna beter af. Zorg ook voor een koele slaapkamer.

Verder qua voeding: niet te veel, magnesium helpt spieren ontspannen. Tryptofaan helpt je lichaam bij aanmaak van serotonine en melatonine, en zit bijvoorbeeld in banaan, maar ook avocado. Dus eigenlijk lijkt je voeding wel goed.

Ik sport zelf ook altijd laat, en mijn tip is vooral ook: haast je niet. Ik probeer eerst te ontspannen voordat ik naar bed ga. Liever 6-7 uur goede slaap dan 8 uur rusteloos in bed liggen. Slaap forceer je niet. Zodra ik ga liggen val ik in slaap, maar daar komt ook bij dat ik geen moeite heb mijn gedachten uit te zetten. Dat is voor veel mensen ook een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven