MuscleMeat

Ik loop vast: iemand die me kan helpen?

  • Topic starter iwgnn
  • Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 512
  • Volgers 2

Bezoekers in dit topic

iwgnn

Novice
Lid geworden
1 apr 2017
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m74
Vetpercentage
22%
Hoi allemaal,

Ik lees altijd een tijdje mee hier op het forum en heb veel gehad aan de adviezen hier. Nu vroeg ik me af of iemand me misschien kan helpen, want ik loop een beetje vast in mijn vooruitgang.

Het afgelopen jaar ben ik, door enkel op voeding te letten, 12 kilo afgevallen (van 72 naar 60.) hierbij heb ik echter vaak ook (te) weinig gegeten, zoals bijvoorbeeld 1000 calorieën per dag. Inmiddels ben ik er achter dat dat zo ongeveer het slechtste is wat ik had kunnen doen, aangezien mijn BMR zo rond de 1240 zit. Ik ben toen langzaam gaan opbouwen en eet nu 1250 calorieën. Ik track wel altijd Mn eten en hou alles bij in myfitnesspal. Ik was van plan Mn calorieën weer op te bouwen, maar merk dat als ik dat doe, ik meteen weer aankom. Ik wil echter niet stagneren, maar het liefst nog wat kilo's kwijt, om zo ook mijn vetpercentage te verlagen.

Ook doe ik sinds een aantal maanden nu krachtttraining, drie keer per week, omdat ik graag strakker en sterker wil worden. (En het überhaupt beter is dan enkel lijnen) Mijn sportschool maakt full body schema's voor me. Na me er wat in verdiept te hebben, ben ik erg enthousiast en wil ik dan ook graag vooruitgang boeken. Mijn vetpercentage is nu 22 procent, wat ik graag wil verlagen.

Nu snap ik dat alles tijd nodig heeft, maar de afgelopen maand heb ik erg goed op mijn voeding gelet, maar ben ik helemaal niks afgevallen. Mn vetpercentage is ook niet lager. Zodra ik meer eet, kom ik vrijwel meteen aan.

Vraag: Ik ben bang dat ik mijn stofwisseling totaal verpest heb, maar vroeg me af of er iemand advies heeft wat ik nu het beste kan doen.. ik wil wel écht mijn vetpercentage omlaag krijgen, strakker wordend: moet ik meer gaan eten of niet/ dit nog even volhouden/wachten op spieropbouw? Ik lees van velen van jullie dat cardio ernaast doen ook een goede manier is om vet te verbranden. Ik ben wel nog zo kort bezig dat ik bang ben mijn spieren te veel te belasten.

Oftewel: ik weet niet wat nu wijsheid is. Ik wil op naar die strakke buik, maar ook een gezond en sterk lichaam.
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt, zeker als je de moeite hebt genomen dit helemaal te lezen!

Groeten,
 
Als je nu 60 kg weegt op 1,74 m zou ik zeker niet meer af gaan vallen!

Als ik jou was zou ik mijn eten langzaam op gaan voeren en kracht training erbij gaan doen.
Ja je zal zwaarder worden en in eerste instantie zat dat zijn omdat je meer maag/darm vulling zal krijgen. Ook zal je in het begin wat vocht vast kunnen houden als je meer gaat eten. Dat kan zo al 1 a 2 kg schelen als je meer gaat eten. Dat is echt geen vet wat je aankomt!

Je doet er beter aan je niet teveel op de weegschaal blind te staren maar te kijken naar de spiegel en je progressie in kracht.
Je wil strakker worden en meer spieren dan zal je echt boven je onderhoud moeten eten. Wil je afvallen dan eet je onder je onderhoud.

Ik zou nu eerst eens in een week of 2 opbouwen naar je onderhoud. Dat is je BMR vermenigvuldigd met je activiteiten factor. (let wel op dat dit een berekende schatting is!)
Activiteitsfactor:
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,75 Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etc.

Dan eens een paar weken op onderhoud eten en zien wat je voor progressie maakt in de spiegel en kracht en ja... ook wegen.
In het begin zal dat best eng zijn om weer wat aan te komen. Maar je kan er niet onder vandaan als je nu verder wil komen .
Tenzij je zo weinig wil blijven eten... maar dan zal je ook geen spieren opbouwen.

Dus ga die uitdaging met jezelf aan. Je zal zien dat met kracht training je strakker in je vel komt te zitten en een mooier figuur zal krijgen dan dieten en cardioen.

Heb je vragen stel ze dan hier! We zijn er om elkaar te helpen. :)
succes!
 
Dankjewel voor je reactie!

In mijn hoofd staat zwaarder worden inderdaad gelijk aan ook dikker: maar eigenlijk is jouw tip dus dat ik juist wat meer moet gaan eten om strakker te worden.

Zou ik daarmee uiteindelijk ook mijn vetpercentage verlagen? Hopelijk is dat geen domme vraag haha: ik moet idd minder naar de weegschaal kijken, maar vetpercentage leek me een goede optie om te zien of ik goed bezig ben.
 
Zwaarder wil niet zeggen dikker! Als je traint en zwaarder wordt kan je ook mooier gevormd worden en strakker met meer spieren. En vergeet niet dat spieren zwaarder zijn dan vet. Je taille kan bijvoorbeeld afnemen terwijl je wel zwaarder wordt.

Dus ja.... ik zou zeggen ga meer eten en probeer het gewicht een beetje los te laten.

Ik denk dat je meer tevreden gaat worden als je wat zwaarder bent en strakker wordt dan lichter en geen lijnen.
 
Zo klinkt het inderdaad heel logisch!
Haha blijkbaar moest ik het even van iemand anders horen... :)
Ik heb inderdaad mijn onderhoud even uitgerekend bij mijn sportniveau: 1900 calorieën ongeveer!
Hoognodig tijd dat ik daar naartoe ga werken en hopelijk zie ik dan op lange termijn weer resultaat.

Heel erg bedankt voor je advies!
 
Soms moet je er even op gewezen worden. :)

Probeer in ieder geval minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht binnen te krijgen (dus 60-70 gram).
2-2,5 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht (120-150 gr).
rest van je kcal opvullen met koolhydraten.
 
Back
Naar boven