XXL Nutrition

ik snap er niks meer van ...help

Bezoekers in dit topic

fungoid

Novice
10 jaar lid
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
90kg
Vetpercentage
18%
Hallo medesporters ,

Wie is in staat om mij duidelijk uit te leggen welke vetten nou WEL gezond zijn en goed , en welke NIET.. ?

een voorbeeld iets wat ik graag eet : studentenhaver

gemiddelde voedingswaarde per 100 gram :

Energie 2042 KJ / 489kcal

eiwit 13,8 g

koolhydraten 42,5 g waarvan suikers 34,9 g

hier komt het :

Vet 28,4 g , waarvan verzadigd 4,4, enkelvoudig onverzadigd 16,6 g , meervoudig onverzadigd 7,4 g

voedingsvezels 4,5 g , natrium 0.01 g

Wie kan mij aub uitleggen wat nou deze verschillende vetten betekenen , en of ik dit nou wel in mijn voedingsschema kan opnemen of niet ?

Hartelijk dank , ik kom er namelijk niet uit !

er bestaan geen gezonde vetten.

Je hebt een balans van vetten nodig, je wordt vet van een kcal overschot. Niet omdat je 'ongezonde' vetten eet.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties ! maar , hoe zit het nou met mijn studenten haver ? ik mag er graag een zakje van 250 gram per dag van op eten... maar al die verhoudingen etc , inclusief het speuren op internet hebben voor mij nog geen duidelijkheid gegeven

Gezond: alle vetten die van nature voorkomen en in natuurlijke hoeveelheden. Dat betekent dat het merendeel van je vetten (90%) verzadigd en enkelvoudig onverzadigd moeten zijn. Meervoudig onverzadigde vetten heb je wel nodig, maar in hele kleine hoeveelheden, daarom komen ze ook in nature maar in kleine hoeveelheden voor.

Goede vetbronnen: volle zuivel producten (bv: volle melk, kaas), boter, vlees, eieren, kokosnootolie, olijfolie, vis, nootjes/pinda's/zaden (maar geen plantaardige olie, en ik vind pindakaas persoonlijk ook geen goede bron).
Je kunt imo het beste je vetten uit volle melk en eieren halen (als dominante bronnen).

Ongezond: plantaardige olie, transvetten / geharde vetten / gehydrogeneerde vetten

Studentenhaver zou ik niet voor kiezen, het ziet er echt uit als troep. Merendeel van de kh zijn suikers, en de vetten balans is verre van goed.
Je kunt als koolhydraat bron beter kiezen voor rijst/brood/brinta/pasta/aardappels.

Laatst bewerkt:
De verzadigde vetten vallen mee. Onverzadigde vetten kunnen minder kwaad naar mijn mening, mits je uit andere voeding over de dag niet te veel vetten neemt.

Echter de suikers in studenthaver vind ik erger, bijna alle koolhydraten zijn suikers.
Deze suikers slaan op in vet, mits je het niet gebruikt met (intensief)sporten.

De eiwitten zijn top ;)!

Staat er op hoeveel van de dagelijkse hoeveelheid het is? Als je bij vetten ziet 15% en suikers 32.5% dan kan je daar bij de andere maaltijd iets mee aanpassen. Verder ben ik zelf ook nog regelmatig bezig met voeding.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt Michiel en Timothy ! dat is al een stukje van de puzzel !

Wat ik ken is: Onverzadigd is Oke, en Verzadigd is Verkeerd.

Zelf let ik daar niet op, ik let alleen op de hoeveelheid vetten en zorg dat mn voeding gezond is waardoor de kans dat transvetten erin zitten al klein(er) wordt.

Terug
Naar boven