XXL Nutrition

Ik voel nooit dat mijn borst getraind wordt. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Probeer bayesian flys.
 
Al die oefeningen zeggen geen reet als TS niet weet hoe hij z'n borst aanspant :)
 
Knap als je kan bankdrukken zonder je borst aan te spannen.
 
  • Like
Waarderingen: Lef
Knap als je kan bankdrukken zonder je borst aan te spannen.
Ik heb ook zo mijn twijfels over het nut van wat je al dan niet voelt tijdens een training.
 
Laatst bewerkt:
Knap als je kan bankdrukken zonder je borst aan te spannen.
Ik ga er maar gewoon vanuit dat je echt wel begrijpt wat ik bedoelde met mijn post.
 
Ik begrijp het in elk geval niet.
Ten eerste zal het je verbazen hoe goed je schouders en triceps het over kunnen nemen als je aan het bankdrukken bent. De meeste mensen houden hun ellebogen te hoog.

Wat ik eerder zei, een gewicht drukken en bewust je borstspier aanspannen (lees: de nadruk leggen op het samentrekken van je borst) zijn twee verschillende dingen.
Zoals meerdere mensen al riepen: mind muscle connection.

Mensen kunnen wel roepen dat ze flys moeten toevoegen, maar het verbaast mij heel erg als iemand niet al standaard fly bewegingen in hun schema hebben :)

Als jij je spieren wilt laten groeien moet je weten hoe je de betreffende spier aanspant, op commando. Als je dat niet kan heb ik slecht nieuws voor je :)
 
Ten eerste zal het je verbazen hoe goed je schouders en triceps het over kunnen nemen als je aan het bankdrukken bent.
Integendeel, in mijn ogen is de bench press evengoed een oefening voor triceps en schouders.

De meeste mensen houden hun ellebogen te hoog.
Akkoord. Maar bedoel je te hoog om de borst goed aan te pakken? Want daarmee ben ik niet akkoord.

Wat ik eerder zei, een gewicht drukken en bewust je borstspier aanspannen (lees: de nadruk leggen op het samentrekken van je borst) zijn twee verschillende dingen.
Zoals meerdere mensen al riepen: mind muscle connection.
Ik heb serieus mijn twijfels over het belang van die mind muscle connection.
 
Integendeel, in mijn ogen is de bench press evengoed een oefening voor triceps en schouders.

Akkoord. Maar bedoel je te hoog om de borst goed aan te pakken? Want daarmee ben ik niet akkoord.

Ik heb serieus mijn twijfels over het belang van die mind muscle connection.

Te hoog om de borst optimaal aan te pakken. Als jij bankdrukt omdat je een grotere chest wilt, moet je daar ook de nadruk op leggen.

Als jij bankdrukt voor grotere schouders en triceps dan is dat een hele andere disccusie, aangezien TS het specifiek over zijn borst heeft :)

Bankdruk jij tijdens een schouderdag? Of tijdens een armen dag? Volgens mij niet.
 
Te hoog om de borst optimaal aan te pakken. Als jij bankdrukt omdat je een grotere chest wilt, moet je daar ook de nadruk op leggen.
Waarom zou het hoger brengen van de ellebogen de borst minder optimaal pakken? Minder gewicht?

Bankdruk jij tijdens een schouderdag? Of tijdens een armen dag? Volgens mij niet.
Momenteel bench ik niet. Een schouderdag of armdag heb ik niet. Een borstdag ook niet trouwens.
 
Waarom zou het hoger brengen van de ellebogen de borst minder optimaal pakken? Minder gewicht?

Momenteel bench ik niet. Een schouderdag of armdag heb ik niet. Een borstdag ook niet trouwens.

Waarom iemands lichaam werkt zoals het werkt, heb ik geen antwoord op. De beste tip voor borst (bench, incline bench, dumbbell bench) die ik ooit heb gekregen is om m'n ellebogen wat lager te houden.
 
Waarom iemands lichaam werkt zoals het werkt, heb ik geen antwoord op. De beste tip voor borst die ik ooit heb gekregen is om m'n ellebogen wat lager te houden.
Ok.

De pec major is een sterke "transverse flexor" (geen idee wat de nederlandse term is, transversale buiging?) van de schouder, terwijl de voorste schouderkop een eerder zwakke bijdrage daartoe levert. Zou je daaruit niet kunnen afleiden dat de borst meer specifiek aangesproken wordt wanneer je de ellebogen verder uit elkaar laat komen om de schouderflexie (een functie van de voorste schouderkop) te minimaliseren?
 
Ok.

De pec major is een sterke "transverse flexor" (geen idee wat de nederlandse term is, transversale buiging?) van de schouder, terwijl de voorste schouderkop een eerder zwakke bijdrage daartoe levert. Zou je daaruit niet kunnen afleiden dat de borst meer specifiek aangesproken wordt wanneer je de ellebogen verder uit elkaar laat komen om de schouderflexie (een functie van de voorste schouderkop) te minimaliseren?
Geen idee. Heb je het zelf wel eens op beide manieren geprobeerd? Ik ervaar een betere contractie van m'n borstspieren door m'n ellebogen wat omlaag te houden. Hoe iemand dat wetenschappelijk wilt verklaren moet ik echt aan anderen overlaten :)
 
Wijde grip + 90 graden ellebogen + laten zakken bovenkant borst = meer chest, maar schouders voelen onstabiel en soms strak (weet geen betere bewoording)

Smalle grip + 45 graden ellebogen + laten zakken rond tepels = meer triceps, maar triceps voelt raar, vooral na zware sets.

een wijde grip, ellebogen 60-70 graden + laten zakken rond tepels = tot nu toe voelt dit het lekkerst aan.

Ik voel me borst juist extreem goed..

Met benchen probeer ik als het ware mijn handen naar elkaar te duwen terwijl ik de stang vast heb(zeg maar zoals je dumbells naar elkaar toe druk), dit zorgt er voor mijn gevoel juist voor dat ik me borst alleen maar meer aanspan..

Probeer eens je handen uit elkaar te duwen terwijl je de stang vast heb, geef ik iig de voorkeur aan.

Ik neem aan dat je bedoelt om je handen naar elkaar toe te 'duwen' als je de stang vast hebt?

@TS
Probeer gewoon eens in rust je borstspieren aan te spannen en weer loslaten. Hand op je borst leggen en voelen hoe ze zo veel mogelijk op spanning staan. Zo krijg je controle over het spannen van je borstspieren en kun je meenemen als je bankdrukt

Oops sorry man, raar verwoord, ik bedoelde dat je juist niet de handen naar elkaar toe duwt, maar net alsof je de barbell uit elkaar wilt trekken of wilt breken zoals een pen.
 
Laatst bewerkt:
Wijde grip + 90 graden ellebogen + laten zakken bovenkant borst = meer chest, maar schouders voelen onstabiel en soms strak (weet geen betere bewoording)

Smalle grip + 45 graden ellebogen + laten zakken rond tepels = meer triceps, maar triceps voelt raar, vooral na zware sets.

een wijde grip, ellebogen 60-70 graden + laten zakken rond tepels = tot nu toe voelt dit het lekkerst aan.



Probeer eens je handen uit elkaar te duwen terwijl je de stang vast heb, geef ik iig de voorkeur aan.
Sluit me bij je aan
 
Wijde grip + 90 graden ellebogen + laten zakken bovenkant borst = meer chest, maar schouders voelen onstabiel en soms strak (weet geen betere bewoording)

Smalle grip + 45 graden ellebogen + laten zakken rond tepels = meer triceps, maar triceps voelt raar, vooral na zware sets.

een wijde grip, ellebogen 60-70 graden + laten zakken rond tepels = tot nu toe voelt dit het lekkerst aan.



Probeer eens je handen uit elkaar te duwen terwijl je de stang vast heb, geef ik iig de voorkeur aan.

Ik neem aan dat je bedoelt om je handen naar elkaar toe te 'duwen' als je de stang vast hebt?

@TS
Probeer gewoon eens in rust je borstspieren aan te spannen en weer loslaten. Hand op je borst leggen en voelen hoe ze zo veel mogelijk op spanning staan. Zo krijg je controle over het spannen van je borstspieren en kun je meenemen als je bankdrukt
 
Te hoog om de borst optimaal aan te pakken. Als jij bankdrukt omdat je een grotere chest wilt, moet je daar ook de nadruk op leggen.

Als jij bankdrukt voor grotere schouders en triceps dan is dat een hele andere disccusie, aangezien TS het specifiek over zijn borst heeft :)

Wat versta je onder "te hoog" om de borst optimaal aan te pakken? Als je de hoek armen/romp bedoel, hoe groter de hoek des te minder betrokkenheid van de (voorkant)schouder, hoe kleiner de hoek des te minder betrokkenheid van de borst.

Als je bankdrukken als overall oefening doe zoek je dus de hoek die alle spieren optimaal er bij betrekt. Doe je BPom de borst te accentueren dan zoek je de hoek die minimaal de overige spieren erbij betrekt dus een grote hoek.


Bankdruk jij tijdens een schouderdag? Of tijdens een armen dag? Volgens mij niet.

Wat zou daar het voordeel van zijn?
 
Probeer eens je handen uit elkaar te duwen terwijl je de stang vast heb, geef ik iig de voorkeur aan.

Oops sorry man, raar verwoord, ik bedoelde dat je juist niet de handen naar elkaar toe duwt, maar net alsof je de barbell uit elkaar wilt trekken of wilt breken zoals een pen.

Taak van de rug/achterkant schouder (dus juist antagoon) wat hoop je daarmee te bereiken?
 
Wat versta je onder "te hoog" om de borst optimaal aan te pakken? Als je de hoek armen/romp bedoel, hoe groter de hoek des te minder betrokkenheid van de (voorkant)schouder, hoe kleiner de hoek des te minder betrokkenheid van de borst.

Als je bankdrukken als overall oefening doe zoek je dus de hoek die alle spieren optimaal er bij betrekt. Doe je BPom de borst te accentueren dan zoek je de hoek die minimaal de overige spieren erbij betrekt dus een grote hoek.




Wat zou daar het voordeel van zijn?
Kleine hoek tov de romp is meer tricep, te grote hoek meer front delts, toch. Maar je voelt toch zelf wel bij welke hoek je borst t meest aanspreekt lijkt me? Ik schat, een graadje of 60-70 voelt super voor mij.

Edit; over die stang 'uit elkaar trekken'. Las van de week hier een tip om stang juist in elkaar te willen schuiven in positive movement. Hebben mensen baat bij hier, schijnt goed te voelen. Ga het zelf ook eens proberen :)
 
Back
Naar boven