XXL Nutrition

I’m in (voorstellen)

Bezoekers in dit topic

He kerel leuk je verhaal te hebben gelezen. Hier een zelfde soort verhaal. Ik ga je volgen.
Heel veel succes toe gewenst!
Nice!! 😊 ik verwachtte al wel wat mensen hier tegen te gaan komen die voor een andere leven hebben gekozen, die kan ik mooi als voorbeeld gebruiken! 😁erg motiverend om te horen dat je een zelfde soort verhaal hebt! 🙏🏽🙏🏽 zeker als ik je foto zie 😁💪🏽

Laatst bewerkt:
1000 maal dank! 😊
Hier kan ik wel wat mee!

Duidelijk verhaal, ik ga nog even goed lezen en ook uitproberen!!

En ik heb wel mijn twijfels en zorgen over de eiwitten die ik neem, want mijn zweet stinkt best wel erg als ik aan mn kleren ruik en anders dan normaal.. 😅 dacht dat dit eraan lag dat ik net uit bed kom als ik naar de gym ga en daarna pas douche.. mijn slaapzweet ofzo.
ik train zo hard ik kan, minimaal een uur kracht per dag en neem 2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, dit leek me wel oke voor zo ver ik heb kunnen lezen.. ik neem geen shakes en haal alles uit voeding, zou dit ook nog uitmaken?

In alle gevallen kom ik er vast wel aan uit, maar nog maals bedankt!! 🙏🏽🙏🏽
Ruikt je zweet naar amoniak🤗

Ruikt je zweet naar amoniak🤗
Ben ff gaan ruiken.. nee kan er geen ammoniak in herkennen, gewoon stinkzweet 😆 maar hij ruikt wel heel anders dan wanneer ik (na douche) gefietst heb, maar volgens mij is dat normaal.. zal wel goed zijn dan! Het leek me alleen een beetje zonde als ik al die eiwitten naar binnenwerk om vervolgens uit te plassen of op te slaan als vet!

En wat de geur betreft, weet niet of anderen me ruiken maar ben ook niet van plan om voor én na sporten te douche.. dan houden mensen maar een beetje afstand, is misschien handiger ook, want ik vind het altijd vet ongemakkelijk als mensen een praatje willen maken terwijl ik me probeer te focussen op 1 ding😅

Ben ff gaan ruiken.. nee kan er geen ammoniak in herkennen, gewoon stinkzweet 😆 maar hij ruikt wel heel anders dan wanneer ik (na douche) gefietst heb, maar volgens mij is dat normaal.. zal wel goed zijn dan! Het leek me alleen een beetje zonde als ik al die eiwitten naar binnenwerk om vervolgens uit te plassen of op te slaan als vet!

En wat de geur betreft, weet niet of anderen me ruiken maar ben ook niet van plan om voor én na sporten te douche.. dan houden mensen maar een beetje afstand, is misschien handiger ook, want ik vind het altijd vet ongemakkelijk als mensen een praatje willen maken terwijl ik me probeer te focussen op 1 ding😅
Haha ben je effe gaan snuffelen🤣🤣
Amoniak is te weinig koolhydraten, vandaar dat ik het vroeg!

Haha ben je effe gaan snuffelen🤣🤣
Amoniak is te weinig koolhydraten, vandaar dat ik het vroeg!
ik ben nog onzeker over mijn voeding, maar probeer niet te veel te stressen. Mijn koolhydraten en vet zitten vaak veel lager dan eiwitten over de hele dag. Ik moet nog zien wat dit me wel of niet gaat opleveren. (Energie-tekort? Slaperigheid?)

Net voor het trainen eet ik wel 3 gekookte eiwitten en 50 gr havermout met 200 ml melk, 10 gr lijnzaad en een flinke hand bosbessen of een gesneden banaan. Ik drink er ook minimaal een halve liter water bij want dit is rond 06:00 s’ochtends.
Dat vind ik wel een prettige standaard ontbijt om genoeg energie/koolhydraten te hebben voor de training. Of het genoeg is weet ik niet, maar ik zit vol genoeg om pas na de training weer honger te hebben

En ik heb wel mijn twijfels en zorgen over de eiwitten die ik neem, want mijn zweet stinkt best wel erg als ik aan mn kleren ruik en anders dan normaal.. 😅 dacht dat dit eraan lag dat ik net uit bed kom als ik naar de gym ga en daarna pas douche.. mijn slaapzweet ofzo.
Er zijn meerdere oorzaken waarom het lichaam eiwitten als primaire energiebron kan gaan verbruiken.

De meest voor de hand liggende reden is een chronisch koolhydraat-tekort.
Hetzij veroorzaakt door een groot calorie-deficit (=minder dan verbruikt) en/of een zeer koolhydraat-arm dieet.

Het kan ook veroorzaakt worden door een groot eiwit-overschot, in combinatie met een vetarm dieet.

Hoe dan ook, je zweet moet echt nadrukkelijk naar ammoniak ruiken, wil een van bovenstaande zaken van toepassing zijn.
Twijfel je, of ben je niet genoeg bekend met deze geur? Ruik dan een keer aan een fles ammoniak, dan weet je zeker wat ik bedoel. :)

ik train zo hard ik kan, minimaal een uur kracht per dag en neem 2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, dit leek me wel oke voor zo ver ik heb kunnen lezen..
Het is een redelijke accurate vuistregel ja.

Met een inname zo tussen de 1,5 -2 gram per kg lichaamsgewicht zit je doorgaans goed.
Let op! Genoeg is genoeg, meer is niet beter, maar eerder slechter.

ik neem geen shakes en haal alles uit voeding, zou dit ook nog uitmaken?
Nee, zo lang het maar hoogwaardig eiwit is. (eiwit dat de 8 essentiële aminozuren bevat)
Vlees, kip, vis, eieren en zuivelproducten voorzien hier prima in.

Er zijn meerdere oorzaken waarom het lichaam eiwitten als primaire energiebron kan gaan verbruiken.

De meest voor de hand liggende reden is een chronisch koolhydraat-tekort.
Hetzij veroorzaakt door een groot calorie-deficit (=minder dan verbruikt) en/of een zeer koolhydraat-arm dieet.

Het kan ook veroorzaakt worden door een groot eiwit-overschot, in combinatie met een vetarm dieet.

Hoe dan ook, je zweet moet echt nadrukkelijk naar ammoniak ruiken, wil een van bovenstaande zaken van toepassing zijn.
Twijfel je, of ben je niet genoeg bekend met deze geur? Ruik dan een keer aan een fles ammoniak, dan weet je zeker wat ik bedoel. :)

Het is een redelijke accurate vuistregel ja.

Met een inname zo tussen de 1,5 -2 gram per kg lichaamsgewicht zit je doorgaans goed.
Let op! Genoeg is genoeg, meer is niet beter, maar eerder slechter.

Nee, zo lang het maar hoogwaardig eiwit is. (eiwit dat de 8 essentiële aminozuren bevat)
Vlees, kip, vis, eieren en zuivelproducten voorzien hier prima in.
Nice! Dankje voor dit antwoord, hier kan ik wat mee! 😊

Ik denk dat ik toch wat meer koolhydraten moet eten dan, dit is vandaag:
IMG_4120.jpeg

Dus even een goede nieuwe balans zoeken in eten 😊 dan hoef ik ook niet te blijven ruiken.
Verder komen mijn eiwitten op een dag uit zo’n beetje alle productgroepen dus dat zit wel goed! 😁

Nice! Dankje voor dit antwoord, hier kan ik wat mee! 😊

Ik denk dat ik toch wat meer koolhydraten moet eten dan, dit is vandaag:
IMG_4120.jpeg

Dus even een goede nieuwe balans zoeken in eten 😊 dan hoef ik ook niet te blijven ruiken.
Verder komen mijn eiwitten op een dag uit zo’n beetje alle productgroepen dus dat zit wel goed! 😁

Hoe je zweet ruikt/stinkt is van veel factoren afhankelijk:
1. Geslacht, mannen stinken doorgaans harder dan vrouwen
2. Hormoonspiegel/peil, door veel testosteron maken je huidklieren overuren en dan ga je ook lekker meuren.
3. Leefstijl, drugsgebruik, alcohol, roken.
4. Voedingspatroon en vooral ook WAT je eet.
5. Leeftijd, als je ouder wordt vlakken de sterke penetrante geurtjes wat af, ook weer door -verandering- hormonen.

Sinds ik 50+ ben geur ik naar bloemetjes en blue curacao na het trainen. ;)

Oh wacht, mijn reukvermogen neemt af, dus ik heb zelf niet meer door dat ik nog steeds stink als een bunzing. :sad:

Hoe je zweet ruikt/stinkt is van veel factoren afhankelijk:
1. Geslacht, mannen stinken doorgaans harder dan vrouwen
2. Hormoonspiegel/peil, door veel testosteron maken je huidklieren overuren en dan ga je ook lekker meuren.
3. Leefstijl, drugsgebruik, alcohol, roken.
4. Voedingspatroon en vooral ook WAT je eet.
5. Leeftijd, als je ouder wordt vlakken de sterke penetrante geurtjes wat af, ook weer door -verandering- hormonen.

Sinds ik 50+ ben geur ik naar bloemetjes en blue curacao na het trainen. ;)

Oh wacht, mijn reukvermogen neemt af, dus ik heb zelf niet meer door dat ik nog steeds stink als een bunzing. :sad:
Nou, afnemende reukvermogen kan een oplossing zijn!

Maar vanochtend rook ik toxh exht wel een beetje een ammoniakgeur! Maar goed ik had ook al de intentie om meer koolhydraten te nemen, dus vandaag zit dat meer in mijn voedselplanning! Zijn er producten bij uitstek die ik er ff bij kan eten om mijn koolhydraten wat omhoog te brengen zonder al te veel vet of eiwitten erbij te nemen?

Nou, afnemende reukvermogen kan een oplossing zijn!

Maar vanochtend rook ik toxh exht wel een beetje een ammoniakgeur! Maar goed ik had ook al de intentie om meer koolhydraten te nemen, dus vandaag zit dat meer in mijn voedselplanning! Zijn er producten bij uitstek die ik er ff bij kan eten om mijn koolhydraten wat omhoog te brengen zonder al te veel vet of eiwitten erbij te nemen?

Gekookte rijst , aardappelen, banaan, druiven en verder gewoon de voedingsmiddelentabel grondig bestuderen, kan geen kwaad, geloof me.

Gekookte rijst , aardappelen, banaan, druiven en verder gewoon de voedingsmiddelentabel grondig bestuderen, kan geen kwaad, geloof me.
Will do!

Wel lastig om de perfecte balans van vet/eiwit/koolhydraten te vinden zeg 😅

Is het oke om 4 bananen verdeeld over de dag te eten? Of moet ik meer variatie zoeken

Waarom 4 bananen?
Appels, peer, mango, meloen, pruimen. Perzik, nectarine, druiven.
Varieer!!
Ook qua koolhydraten.
Rijst, pasta, aardappel, bestaat, brood, crackers, rijstwafels, havermout, muesli zonde suiker, wraps, pitta etc.

En als je koolhydraten wil voor energie en klein volume...gedroogd fruit.

Zoete aardappels
In Love Hearts GIF by SpongeBob SquarePants

Waarom 4 bananen?
Appels, peer, mango, meloen, pruimen. Perzik, nectarine, druiven.
Varieer!!
Ook qua koolhydraten.
Rijst, pasta, aardappel, bestaat, brood, crackers, rijstwafels, havermout, muesli zonde suiker, wraps, pitta etc.

En als je koolhydraten wil voor energie en klein volume...gedroogd fruit.
Super! Dankje! 😊

Ik vind het soms allemaal veel om over na te denken, en 4 bananen eten was dan lekker makkelijk, volgens mij ook een van de hoogste kh score met fruit 😅

Gedroogd fruit had ik nog niet aan gedacht, dankje👍🏽 is ook lekker lang houdbaar

Thanks! Moet en zal ik nog even mee experimenteren, want ik ben niet een hele grote fan ervan! 😅 aardappel en zoet klopt niet in mijn systeem.. net als ananas op de pizza 🤔
Wees dan maar blij dat het een wannabe aardappel is :D

Je hebt zoveel keuze uit carbs. Cream of rice, boekweit, mais om zo nog wat meer dingen toetevoegen aan de lijst die de mede leden gegeven hebben.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de glykemische index om te zien welke er snel zijn en welke er langzaam zijn.

Je hebt zoveel keuze uit carbs. Cream of rice, boekweit, mais om zo nog wat meer dingen toetevoegen aan de lijst die de mede leden gegeven hebben.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de glykemische index om te zien welke er snel zijn en welke er langzaam zijn.
Thanks! Glykemische index… genoteerd! 😅 ik ga vanavond weer even verder met leeswerk 😉

Ik voel mezelf weer even teruggaan naar de koksopleiding.. dat ik nu een verantwoorde aanvulling krijg daarop 😁👍🏽

Back
Naar boven