XXL Nutrition

Imbalance boven/onder lichaam door knie blessure

Bezoekers in dit topic

thijmen0503

Novice
Lid sinds
8 apr 2023
Berichten
3
Waardering
3
Lengte
2m04
Massa
102kg
Hoi,
Ik zit met een enorm dilemma

Ik ben 20 jaar ong 2 jaar geleden begonnen met krachttrainen omdat ik toch wel onzeker was over mn dunheid, ik ben zelf over de 2 meter met lange benen. Ik heb altijd ontzettend dunne benen gehad en daar zat/zit ik echt mee. Heb altijd geprobeerd 2 keer legday te hebben in de week en dat ging allemaal goed. Ik bouwde een beetje beenspieren op, maar echt volle benen moet ik jaren voor trainen met mn lengte. Alles ging goed en ik vond benen oprecht leuk om te trainen. Totdat ik met de voetbal mijn knie verdraaide, de fysio dacht eerst dat mn meniscus gescheurd was, maar de pijn hield maar niet op.

Na 8 maand toch besloten om een foto van de knie te laten maken. En daaruit bleek dat mijn kraakbeenbeschadigd was. Sinds dien 6 maand naar de fysio geweest voor deze beschadeging. Maar het wil maar niet beter worden, daarom twijfel ik toch wel aan een operatie (atroscopie).

Maar ik ben ondertussen wel vol mn boven lichaam gaan trainen en mn benen dus niet. Dus ik heb nu hele erge imbalance qua bouw. Ik zou het perfecte voorbeeld zijn voor “never skip legday”. En hier baal ik toch wel van. En ik ben bang dat krachtraining niet goed is na de operatie (tenminste zwaar gewicht niet).

Moet ik gewoon doorgaan met mijn boven lichaam trainen? want ik wil er eigenlijk ook niet mee stoppen omdat het echt wel mn hobby is geworden.

En heeft iemand ervaring met deze operatie voor het kraakbeen.

(misschien een beetje onduidelijk verhaal maar ik vind het lastig om uit te leggen)
 
Klote man, goed dat je toch blijft trainen.
Het beste advies is denk ik om op zoek te gaan naar een goede fysio/sportarts die samen met jou kijkt naar wat mogelijk is en hoe dat te bereiken. Je hebt maar een lichaam (kunstgewrichten daargelaten).
Je kunt -bijna- altijd squatten (miljoen variaties), deadliften etc ook met slechte knieën, rug.. Uiteraard is techniek/form dan wel belangrijker dan kg's op de bar. Hoe sterker het geheel, hoe minder je knieën belast worden.
Voetbal, tennis, hardlopen..tja voor je knieën niet de gezondste sporten. Je kunt geluk hebben en nooit ergens last van krijgen, maar op latere leeftijd eisen dit soort sporten vaak hun tol. Je bent nog jong dus zorg goed voor jezelf!
 
Je had op z n minst 50% van je benen kunnen trainen.
Doe dus op z n minst wat wel kan, je andere been, kuiten, hamstrings :thumb:
 
En ik ben bang dat krachtraining niet goed is na de operatie (tenminste zwaar gewicht niet).
Dit moet je dus niet aannemen, maar navragen. En niet aan ons vragen, maar aan de specialisten die je behandelen. Ik heb zelf kraakbeenschade aan beide knieën sinds 2011 en train alleen nog maar lichtjes in de legpress (200kg max) en als ik al eens squat dan is dat nooit met meer dan 80kg. Ik heb vanaf 2004 tot 2011 wel benen kunnen trainen en kan ze met dit minimale gewicht toch nog goed in vorm houden. Het kan dus best zijn dat je helemaal niet zoveel gewicht nodig hebt om jouw benen als beginner flink te laten groeien. Het slechtste voor kraakbeenschade is juist je benen niet trainen is mij verteld door de specialisten die naar mijn knieën hebben gekeken. Het is beter om met 40kg bijv 20 reps te squatten dan helemaal je benen niet te trainen. Wel moet het altijd binnen de pijngrens blijven. Trainen door de pijn heen, of met pijnstillers is nooit een goed idee.

Kortom, vraag het bij de mensen die je behandelen na. Waarschijnlijk zal er een periode na je operatie zijn waarbij je helemaal niet mag trainen, en vervolgens mag je dat langzaam opbouwen binnen de grenzen van dat het pijn doet. Ik kan alleen maar aanraden om LANGZAAM op te bouwen en niet als een dolle hond het gewicht te verhogen. Je bent pas 20 en hebt nog héél veel tijd om fatsoenlijke benen te bouwen.
 
navragen. En niet aan ons vragen, maar aan de specialisten die je behandelen
Meh, meeste 'specialisten' weten niks, of het boeit ze niet zolang ze genoeg pieken verdienen. Er zijn uiteraard goede, maar die moet je maar net vinden.
Ik ben blij dat ik gestopt ben met naar specialisten luisteren. Luister liever naar ervaringsdeskundigen en trek mijn eigen plan. Dat heeft mij geholpen na jarenlang naar 'specialisten' luisteren.
 
Meh, meeste 'specialisten' weten niks, of het boeit ze niet zolang ze genoeg pieken verdienen. Er zijn uiteraard goede, maar die moet je maar net vinden.
Ik ben blij dat ik gestopt ben met naar specialisten luisteren. Luister liever naar ervaringsdeskundigen en trek mijn eigen plan. Dat heeft mij geholpen na jarenlang naar 'specialisten' luisteren.
Is ook niks mis mee om naar verhalen te luisteren van ervaringsdeskundigen, maar vergeet niet dat er enorm veel verschil zit tussen kraakbeenschade bij Pietje en kraakbeenschade bij Jantje. Wij hebben geen foto's gezien van thijmen0503 en wij weten niet hoe ernstig het is. Dan zou ik als ik hem was meer vertrouwen op de uitspraken van de specialisten dan die van ons.

Overigens, vergeet niet dat heel erg veel krachtsporters een verkeerd beeld hebben bij wat zwaar of licht is. Toen ik nog serieus kon trainen vond ik 200kg deadlift, of een 140kg squat of 120kg bank ook niet zó heel zwaar. Maar voor de gewone boerenlul is dat echt een hoop gewicht. Als je dat ook nog eens meerdere dagen in de week doet, járen achtereen dan wordt dat een gewoonte, maar het blijft een flinke lading gewicht voor je gewrichten. Beetje genetisch pech en je houdt er op den duur chronische schade aan over. Zeg maar in de categorie "mijn oma rookte een pakje per dag en werd 92". Sommigen hebben genetisch mazzel, de ander verneukt zijn gewrichten permanent binnen 10 jaar zwaar krachttrainen met dezelfde trainingsmethode als alle andere, maar alleen maar door genetische pech.
 
Is ook niks mis mee om naar verhalen te luisteren van ervaringsdeskundigen, maar vergeet niet dat er enorm veel verschil zit tussen kraakbeenschade bij Pietje en kraakbeenschade bij Jantje. Wij hebben geen foto's gezien van thijmen0503 en wij weten niet hoe ernstig het is. Dan zou ik als ik hem was meer vertrouwen op de uitspraken van de specialisten dan die van ons.

Overigens, vergeet niet dat heel erg veel krachtsporters een verkeerd beeld hebben bij wat zwaar of licht is. Toen ik nog serieus kon trainen vond ik 200kg deadlift, of een 140kg squat of 120kg bank ook niet zó heel zwaar. Maar voor de gewone boerenlul is dat echt een hoop gewicht. Als je dat ook nog eens meerdere dagen in de week doet, járen achtereen dan wordt dat een gewoonte, maar het blijft een flinke lading gewicht voor je gewrichten. Beetje genetisch pech en je houdt er op den duur chronische schade aan over. Zeg maar in de categorie "mijn oma rookte een pakje per dag en werd 92". Sommigen hebben genetisch mazzel, de ander verneukt zijn gewrichten permanent binnen 10 jaar zwaar krachttrainen met dezelfde trainingsmethode als alle andere, maar alleen maar door genetische pech.
Leuk verhaal, grotendeels ook mee eens, maar ik zie geen reden waarom specialisten beter kunnen helpen dan 'amateurs'.
enorm veel verschil zit tussen kraakbeenschade bij Pietje en kraakbeenschade bij Jantje. Wij hebben geen foto's gezien van thijmen0503 en wij weten niet hoe ernstig het is. Dan zou ik als ik hem was meer vertrouwen op de uitspraken van de specialisten dan die van ons.
Dan zou ik concluderen dat de standaard methodes van specialisten minderwaardig zijn. Tenzij je zelf een specialist kunt inhuren.
 
Dit moet je dus niet aannemen, maar navragen. En niet aan ons vragen, maar aan de specialisten die je behandelen. Ik heb zelf kraakbeenschade aan beide knieën sinds 2011 en train alleen nog maar lichtjes in de legpress (200kg max) en als ik al eens squat dan is dat nooit met meer dan 80kg. Ik heb vanaf 2004 tot 2011 wel benen kunnen trainen en kan ze met dit minimale gewicht toch nog goed in vorm houden. Het kan dus best zijn dat je helemaal niet zoveel gewicht nodig hebt om jouw benen als beginner flink te laten groeien. Het slechtste voor kraakbeenschade is juist je benen niet trainen is mij verteld door de specialisten die naar mijn knieën hebben gekeken. Het is beter om met 40kg bijv 20 reps te squatten dan helemaal je benen niet te trainen. Wel moet het altijd binnen de pijngrens blijven. Trainen door de pijn heen, of met pijnstillers is nooit een goed idee.

Kortom, vraag het bij de mensen die je behandelen na. Waarschijnlijk zal er een periode na je operatie zijn waarbij je helemaal niet mag trainen, en vervolgens mag je dat langzaam opbouwen binnen de grenzen van dat het pijn doet. Ik kan alleen maar aanraden om LANGZAAM op te bouwen en niet als een dolle hond het gewicht te verhogen. Je bent pas 20 en hebt nog héél veel tijd om fatsoenlijke benen te bouwen.
Ik heb het gevraagd aan de specialist, en die wist niks zeker. Het was een beetje een bezonder geval wat ie bij mij zag. Hij wist ook niet hoe de operation zal uitpakken qua risico op artrose etc.
 
Je had op z n minst 50% van je benen kunnen trainen.
Doe dus op z n minst wat wel kan, je andere been, kuiten, hamstrings :thumb:
Ja dit heb ik ook zeker gedaan, ik heb geprobeert 3x in de week een calf raise van 4x 15 a 20 reps te doen. Hierdoor zijn mn kuiten 38 cm omtrek naar 43,5 cm omtrek gegaan. En hamstrings trainen is ook zeer gevoelig voor mn knie, rdl en leg curls vindt me knie niet echt fijn ofzo. Soms als het een beetje mee zit dan kan ik met lichtgewicht wel een paar setjes leg curls doen.
 
Back
Naar boven