XXL Nutrition

iminozuur profiel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Er zijn 20 verschillende soorten aminozuren aanwezig in de proteinen uit je voeding, de onderlinge verhoudingen van deze aminozuren bepalen het aminozuurprofiel, waarbij de EAA's (de Essential Amino Acids, waaronder dus ook de BCAA's) het belangrijkste zijn voor het menselijk lichaam.

Dierlijk eiwit bevat altijd van alle 20 een goede hoeveelheid en onderlinge verhouding, waar dit bij plantaardig eiwit niet het geval is.

Verder heeft dit niks te maken met biologische beschikbaarheid van een bepaalde bron van proteinen.
 
Er zijn 20 verschillende soorten aminozuren aanwezig in de proteinen uit je voeding, de onderlinge verhoudingen van deze aminozuren bepalen het aminozuurprofiel, waarbij de EAA's (de Essential Amino Acids, waaronder dus ook de BCAA's) het belangrijkste zijn voor het menselijk lichaam.

Dierlijk eiwit bevat altijd van alle 20 een goede hoeveelheid en onderlinge verhouding, waar dit bij plantaardig eiwit niet het geval is.

Verder heeft dit niks te maken met biologische beschikbaarheid van een bepaalde bron van proteinen.

xxl,

dus bij dierlijke bronnen ben je altijd verzekerd van bruikbare eiwitten.

bij plantaardig moet je ze dus samen met dierlijk eten, of heel nauweurig plantaardige bronnen combineren.

betekend dit dat je alle benodigde eiwitten voor de dag uit dierlijke bronnen moet halen?

gr.
 
xxl,

dus bij dierlijke bronnen ben je altijd verzekerd van bruikbare eiwitten.

bij plantaardig moet je ze dus samen met dierlijk eten, of heel nauweurig plantaardige bronnen combineren.

betekend dit dat je alle benodigde eiwitten voor de dag uit dierlijke bronnen moet halen?

gr.
Nee.
Als je maar genoeg dierlijk eet, gewoon bij elke maaltijd wel wat dierlijk, 100g vlees ofzo voldoet, maar ook ei en andere zuivel zijn dierlijke eiwitten.
Dus gewoon de eiwitten uit je groentes erbij tellen, en lekker gevarieerd eten.
 
Plantaardige eiwitten beslaan altijd een klein deel van het totaal aantal eiwitten. Zoals met heel veel in deze sport is ook het totaal aantal eiwitten een indicatie van wat je binnen zou 'moeten' krijgen. Het maakt dus qua totaal plaatje vrijwel niks uit. Zorg gewoon dat je voldoende eiwit totaal binnenkrijgt, en dan zit je goed hoor. :)

En wat jiep zegt, gevarieerd eten.

Dit niveau van detail is onnodig om je mee bezig te houden in mijn ogen :)
 
Laatst bewerkt:
Plantaardige eiwitten beslaan altijd een klein deel van het totaal aantal eiwitten. Zoals met heel veel in deze sport is ook het totaal aantal eiwitten een indicatie van wat je binnen zou 'moeten' krijgen. Het maakt dus qua totaal plaatje vrijwel niks uit. Zorg gewoon dat je voldoende eiwit totaal binnenkrijgt, en dan zit je goed hoor. :)

En wat jiep zegt, gevarieerd eten.

Dit niveau van detail is onnodig om je mee bezig te houden in mijn ogen :)


ok thnx voor je input

---------- Post toegevoegd Mon 25 Jul 2011 om 21:04 ----------

Nee.
Als je maar genoeg dierlijk eet, gewoon bij elke maaltijd wel wat dierlijk, 100g vlees ofzo voldoet, maar ook ei en andere zuivel zijn dierlijke eiwitten.
Dus gewoon de eiwitten uit je groentes erbij tellen, en lekker gevarieerd eten.

thnx jiep, gwoon proberen zoveel mogelijk uit dier te halen dus.

:)
 
Jup, maar vergeet niet veel groente te eten ook!
 
Jup, maar vergeet niet veel groente te eten ook!

oke dan..

wat vind jij trouwens van het ekv 30-50-20 % verhaal van the ace?

goed om het zo te verdelen, of kan ik beter x lichaamsgewicht uitrekenen?

richard
 
oke dan..

wat vind jij trouwens van het ekv 30-50-20 % verhaal van the ace?

goed om het zo te verdelen, of kan ik beter x lichaamsgewicht uitrekenen?

richard
ja kan allebei, ik denk dat 2-2,5 x lichaamsgewicht genoeg is om te groeien, en je moeilijk/duur gaat doen extra eiwitten gaat eten om aan de 30% te komen. Als je prima aan die 30% komt kan je natuurlijk die gewoon aanhouden, anders ff kijken, als je groeit is het goed.
 
ja kan allebei, ik denk dat 2-2,5 x lichaamsgewicht genoeg is om te groeien, en je moeilijk/duur gaat doen extra eiwitten gaat eten om aan de 30% te komen. Als je prima aan die 30% komt kan je natuurlijk die gewoon aanhouden, anders ff kijken, als je groeit is het goed.

2 gr x bw is voor mij 170 gr. eiwitten.

het probleem is als ik dit doe, dat ik dan erg veel carbs en vetten moet nemen om aan mijn onderhoud van 3500 kcal te raken.

ik denk dat 2 gr ook genoeg is maar dit maakt het wel lastig...
 
2 gr x bw is voor mij 170 gr. eiwitten.

het probleem is als ik dit doe, dat ik dan erg veel carbs en vetten moet nemen om aan mijn onderhoud van 3500 kcal te raken.

ik denk dat 2 gr ook genoeg is maar dit maakt het wel lastig...
als je het lastig vindt meer carbs te eten, dan moet je natuurlijk gewoon die extra eiwitten pakken, geen probleem. Zoals ik al eerder zie: doe wat uit komt!
 
oke duidelijk! maar die 170 gram ( lichaamsgewicht x 2 gr. ) is wel het minimum voor eiwitten voor spiergroei??

gr richard
 
Als je zegt dat je liever niet teveel koolhydraten en vetten eet om aan je calorieen te komen is het misschien een goed idee toch wat meer eiwitten dan 170 gram te gaan innemen?
 
oke duidelijk! maar die 170 gram ( lichaamsgewicht x 2 gr. ) is wel het minimum voor eiwitten voor spiergroei??

gr richard
ja zou die iig nemen, en dan als je het fjin vindt neem je er wat meer.
 
Nuttige info allemaal. Ik krijg er honger van
 
Laatst bewerkt:
Nee joh, teveel kan geen kwaad, beter dan te weinig.

Een "eiwitrijk dieet" kan het lichaam aantasten door:
  • de zuurtegraad van het bloed te verhogen, wat mogelijk kan leiden tot bepaalde degeneratieve en auto-immuunziekten, en wat negatieve gevolgen heeft voor de celstofwisseling, zoals een verlaagde energieproductie, vochtophoping en oedemen en een mogelijke verhoging van de productie van vrije radicalen.
  • toxische residuen op te stapelen in het lichaam. In tegenstelling tot sommige vitamines die ons lichaam kan stockeren voor later gebruik, kan overtollig eiwit (d.w.z. niet goed verteerd eiwit of teveel aan eiwit) niet gestockeerd worden. Het afval dat geproduceerd wordt samen met hun afbraak eist veel van de lever en de nieren. Vermoeidheid, overbelasting van het spijsverteringsstelsel en grotere gevoeligheid voor allergieën zijn mogelijke effecten.
  • de accumulatie van urinezuur dat gevormd wordt in de gewrichten, bij het verteren van eiwitten. Dit verhoogt het risico op ontstekingen zoals jicht en artrose.
  • een groter verlies aan mineralen uit het lichaam, zoals magnesium, zink, ijzer en calcium.
http://www.vegetarisme.be/index.php...e-minder-zijn&catid=56:nutritioneel&Itemid=90


Wel weet ik niet of het allemaal correct is.
 
Vegetarisme.be, lekker objectieve site hehe. 'Referenties op aanvraag', ja want je wil ze natuurlijk niet gelijk op je site neerzetten :rolleyes:
 
Back
Naar boven