MuscleMeat

In hoeverre zijn buikspieren van belang bij bodybuilding? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mikee_1998

Novice
Lid geworden
5 aug 2020
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m96
Massa
94kg
Vetpercentage
9%
Hallo lezers,

bedankt voor het nemen van je tijd. Ik leg graag even kort mijn probleemsituatie uit.

Al Ruim 3 jaar foe ik aan fitness in vrij intensieve vorm (4 a 5x per week). Sinds 2,5 jaar heb ik vaak last van paniekaanvallen en hyperventilatieklachten. Ik heb hiervoor verschillende psychologen bezocht & boeken gelezen. Tot op heden heb ik het niet/ nauwelijks kunnen 'oplossen'.

Nu stuitte ik afgelopen week op de ingeving dat het wellicht geen psychische oorzaak heeft, maar een lichamelijke. Ik ben van mezelf best lang (1,96) en heb vrijwel altijd een gebogen houding gehad. Ik heb vrijwel alle spiergroepen altijd goedgetraind, behalve de buikspieren. Nu dacht ik het volgende: zou het kunnen dat mijn hyperventilatieklachten komen doordat ik nooit buikspieroefeningen doe en dus er veel belasting komt te liggen op mijn buik (door de gebogen houding en geen buikspieren)? Of is dit te ver gezocht? En hebben jullie hier misschien ervaringen mee/ tips?

bedankt!
 
Als je squat en deadlift pak je volgens mij altijd al je buikspieren vrij goed mee.

Waarom pak je niet gewoon 2x in de week je buikspieren erbij? Misschien werk het en kun je je ervaring hier opschrijven voor de volgende lezer.

Voor de rest kunnen denk alleen psychologen en online self-made psychologen :D je verder helpen denk ik. Ik kan wel vragen gaan stellen zoals 'doe je niet alles TE intensief en pak je nooit rust?' of 'denk eens terug aan de tijd dat je je nog wel lekker voelde, wat was er anders?', maar dat zal de psycholoog denk ik 100x beter kunnen. Succes en sterkte!
 
Is er al eens medicatie voorgeschreven? Kan zeer behulpzaam zijn in deze.
 
Ja, oxazepam. werkt wel maar er blijft een soort 'blokkade' in mijn rug/longen zitten. Het is moeilijk uit te leggen, maar wat in ieder geval niet helpt is het rustiger aan doen etc etc. Zodra die blokkade zich voordoet, heb ik direct ook overal spiertrekkingen in me gehele lichaam.

Chris1989 ik ga jouw advies opvolgen en eventueel mijn bevindingen delen
 
Succes met je zoektocht! Blijft elke keer klote.

oxazepam is uiteraard prettig als een aanval zich voordoet. Heb je een SSRI op dagelijkse basis zoals citalopram al eens overwogen?
 
Hallo lezers,

bedankt voor het nemen van je tijd. Ik leg graag even kort mijn probleemsituatie uit.

Al Ruim 3 jaar foe ik aan fitness in vrij intensieve vorm (4 a 5x per week). Sinds 2,5 jaar heb ik vaak last van paniekaanvallen en hyperventilatieklachten. Ik heb hiervoor verschillende psychologen bezocht & boeken gelezen. Tot op heden heb ik het niet/ nauwelijks kunnen 'oplossen'.

Nu stuitte ik afgelopen week op de ingeving dat het wellicht geen psychische oorzaak heeft, maar een lichamelijke. Ik ben van mezelf best lang (1,96) en heb vrijwel altijd een gebogen houding gehad. Ik heb vrijwel alle spiergroepen altijd goedgetraind, behalve de buikspieren. Nu dacht ik het volgende: zou het kunnen dat mijn hyperventilatieklachten komen doordat ik nooit buikspieroefeningen doe en dus er veel belasting komt te liggen op mijn buik (door de gebogen houding en geen buikspieren)? Of is dit te ver gezocht? En hebben jullie hier misschien ervaringen mee/ tips?

bedankt!
Om je paniekaanvallen en hyperventilatieklachten te wijten aan slecht ontwikkelde buikspieren is misschien wel ver gezocht. Wat ik je wel kan vertellen is dat goed ontwikkelde buikspieren je houding echt aanzienlijk kan verbeteren, wat ademhalings- en (onder)rug klachten kan verminderen en het je diverse compound oefeningen ten goede komt zoals de Squat, Deadlift en BOR's, omdat je daar extreem veel spanning op je buikspieren moet zetten.
 
ik kan normaal iets van 15 hanging leg raises
maar na 1 set chinups kan ik er 0
dus ik geloof dat je de abs genoeg traint met chinups
 
ik kan normaal iets van 15 hanging leg raises
maar na 1 set chinups kan ik er 0
dus ik geloof dat je de abs genoeg traint met chinups

Ik wordt er zelf al moe van als ik een stel van die hanggroep figuren moedeloos onderuit gezakt zie zitten in de stad. Conclusie; extra cardio is niet nodig.
 
Zeker weten dat je een Chin-up doet?
Ik wordt er zelf al moe van als ik een stel van die hanggroep figuren moedeloos onderuit gezakt zie zitten in de stad. Conclusie; extra cardio is niet nodig.


Probably the most shocking result of this entire experiment was the level of rectus abdominis activity elicited by a bodyweight chin-up! It beat out any other abdominal exercise, weighted exercises and all, in mean and peak rectus abdominis activity.


Chin-ups are ultimate "anti-extension" exercise for the low back. Some lifters let their lower back arch excessively, which is not only unsafe, but sub-optimal. If they brace their lower back and keep a straight line from their shoulders to knees, the core musculature has to work very hard to prevent the low back from extending.
 

Bijlagen

  • rewerfw.png
    rewerfw.png
    40,9 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Heb je ook een verklaring waarom de chin up met 40kg minder ab activatie geeft?
 
Heb je ook een verklaring waarom de chin up met 40kg minder ab activatie geeft?
Weet ik niet, merkte altijd na chinups dat ik geen hanging leg raises meer kon doen.
Door de reacties heb ik dat opgezocht en heb ik dat artikel gevonden
 
Weet ik niet, merkte altijd na chinups dat ik geen hanging leg raises meer kon doen.
Door de reacties heb ik dat opgezocht en heb ik dat artikel gevonden
Ik denk niet dat het artikel erg goed is. EMG onderzoek is vrij lastig om correct uit te voeren en al helemaal met surface EMG (stickers op de huid). Grote kans dat de uitslag flink verschilt hiernaast wanneer hij hetzelfde experiment nogmaals uitvoert.
 
Ik denk niet dat het artikel erg goed is. EMG onderzoek is vrij lastig om correct uit te voeren en al helemaal met surface EMG (stickers op de huid). Grote kans dat de uitslag flink verschilt hiernaast wanneer hij hetzelfde experiment nogmaals uitvoert.
Ik denk wel dat het klopt. Normaal kan ik iets van 15 hanging leg raises voeten naar de stang en na 1 set chinups to failure kan ik er maar 0 of 1
Het ligt niet aan me grip ik kan met 1 arm 60 seconden hangen en CoC 2.5 sluiten
 
Ik denk wel dat het klopt. Normaal kan ik iets van 15 hanging leg raises voeten naar de stang en na 1 set chinups to failure kan ik er maar 0 of 1
Het ligt niet aan me grip ik kan met 1 arm 60 seconden hangen en COCK 2.5 sluiten
Dat kan ik ook! :windup:
 
Back
Naar boven