Fitness Seller

In hoeverre zijn buikspieren van belang bij bodybuilding?

Bezoekers in dit topic

Hyperventilatie is klote. Meer mensen hebben hier last van zonder het te beseffen. Zuurtegraad in het lichaam verandert door te veel zuurstof te happen en Co2 uit te ademen. Neus-buikademhaling onder de knie proberen te krijgen is het belangrijkste evenals de paniekaanvallen maar dat is makkelijker gezegd als gedaan. Is moeilijk de vicieuze cirkel te doorbreken maar het loont de moeite. Verder zou ik toch proberen je lichaamshouding te verbeteren dan kan je energie beter stromen en versterken je rugspieren en buikspieren. Heb hier zeker niet de wijsheid in pacht en als je dit allemaal al wist, negeer dit dan maar. Moet zelf toegeven dat ik dit zelf ook niet altijd onder de knie heb. Groeten.
 
Hallo lezers,

bedankt voor het nemen van je tijd. Ik leg graag even kort mijn probleemsituatie uit.

Al Ruim 3 jaar foe ik aan fitness in vrij intensieve vorm (4 a 5x per week). Sinds 2,5 jaar heb ik vaak last van paniekaanvallen en hyperventilatieklachten. Ik heb hiervoor verschillende psychologen bezocht & boeken gelezen. Tot op heden heb ik het niet/ nauwelijks kunnen 'oplossen'.

Nu stuitte ik afgelopen week op de ingeving dat het wellicht geen psychische oorzaak heeft, maar een lichamelijke. Ik ben van mezelf best lang (1,96) en heb vrijwel altijd een gebogen houding gehad. Ik heb vrijwel alle spiergroepen altijd goedgetraind, behalve de buikspieren. Nu dacht ik het volgende: zou het kunnen dat mijn hyperventilatieklachten komen doordat ik nooit buikspieroefeningen doe en dus er veel belasting komt te liggen op mijn buik (door de gebogen houding en geen buikspieren)? Of is dit te ver gezocht? En hebben jullie hier misschien ervaringen mee/ tips?

bedankt!

Je gebogen houding heeft waarschijnlijk ook een (gedeeltelijke) psychische oorzaak. Ik heb een flink aantal lange mannen meegemaakt die zich "klein hielden" zoals ze het zelf uitdrukten.

Maar buikspier- en erector spinae-oefeningen kunnen nooit kwaad.
 


Probably the most shocking result of this entire experiment was the level of rectus abdominis activity elicited by a bodyweight chin-up! It beat out any other abdominal exercise, weighted exercises and all, in mean and peak rectus abdominis activity.


Chin-ups are ultimate "anti-extension" exercise for the low back. Some lifters let their lower back arch excessively, which is not only unsafe, but sub-optimal. If they brace their lower back and keep a straight line from their shoulders to knees, the core musculature has to work very hard to prevent the low back from extending.
Ik ben niet overtuigd.
 
Getrainde buikspieren helpen tegen een opgezette buik, hebben wel degelijk een functie. Ik zie echter de correlatie met hyperventilatie of paniekaanvallen niet.
 
Zolang jij blijft sporten zou je adrenaline in balans moeten zijn en dat betekent geen trigger voor een paniekaanval tenzij het probleem mentaal van aard is, pilletjes gaan niets oplossen kan ik je wel meegeven.
 
Back
Naar boven