MuscleMeat

Sticky Indian clubs, Persian Meels, Clubbells, Gada/Maces & Bulgarian Bags

Bezoekers in dit topic


Was best lekker zo buiten.
Wel heel wat anders dan met een mace draaien, veel lastiger.
 
Ik zal eens kijken of ik het goed kan filmen.
 
Ik heb vandaag al wat schroeven in een afgebroken bezemsteel gezet, volgende week eens kijken of ik op het werk nog een zakje gietmortel heb staan. Of best beton gebruiken?
 
Ik zal eens kijken of ik het goed kan filmen.
:thumbup:
Ik heb vandaag al wat schroeven in een afgebroken bezemsteel gezet, volgende week eens kijken of ik op het werk nog een zakje gietmortel heb staan. Of best beton gebruiken?
Zou voor beton gaan. Dat weegt meer en is sterker. Zou voor een gewicht van 4 a 5 kg gaan.
Als je 2 liter water in de mal giet dan weet je hoeveel beton je moet gieten voor een gada van ongeveer 5kg. Volume gelijk aan 1 liter water is 2,4kg aan beton. Wel goed de lucht eruit kloppen.
 
:thumbup:
Zou voor beton gaan. Dat weegt meer en is sterker. Zou voor een gewicht van 4 a 5 kg gaan.
Als je 2 liter water in de mal giet dan weet je hoeveel beton je moet gieten voor een gada van ongeveer 5kg. Volume gelijk aan 1 liter water is 2,4kg aan beton. Wel goed de lucht eruit kloppen.
Thanks maar ik meng gewoon wat betongrind/kiezel met cement en water, vul de mal en zie wel wat eruit komt :D
 
Mijn gada weegt 8 kg, prima te doen, wil een zwaardere gaan maken.
 
Mijn gada weegt 8 kg, prima te doen, wil een zwaardere gaan maken.
Hoeveel jaar train je met de gada en wat deed je voor de gada? Hoeveel jaren vechtsport en trainen met chi ishi?

Ik heb hier trouwens een 10kg, 12,5kg en 15,5kg gada staan mocht je zwaarder willen proberen. Zelf maken is natuurlijk nog beter. :D
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerste echt met mijn gada getraind en verga van de spierpijn aan voornamelijk mijn lats en triceps. Ik wilde nu toch eens precies weten hoeveel verschil in kracht er zit in het trainen met een gada en een mace want het gewicht tussen beiden is maar 1kg verschil.

Eerst eens het zwaartepunt bepaald van mijn maces en gada's en de arm opgemeten tot het begin van het handvat.
Mij viel meteen op dat bij de maces het zwaartepunt een heel eind van de bol af ligt en dat bij de lichte gada deze aan de bovenkant van het beton zit maar bij de zwaardere bijna precies in het midden ligt. Naast dat de gada meer lengte heeft maakt dit dat het zwaartepunt verder van je handen komt te liggen.

- Arm zwaartepunt 4kg mace is 86cm (lengte mace = 102,5cm)
- Arm zwaartepunt 6kg mace is 94cm (lengte mace = 105cm)
- Arm zwaartepunt 5kg gada is 125cm (lengte mace = 140cm)
- Arm zwaartepunt 10kg gada is 130cm (lengte mace = 140cm)
- Arm zwaartepunt 15,5kg gada is 130cm (lengte mace = 140cm)

Ik heb wat filmpjes bekeken van mace en gada swings en de snelheden waarmee gedraaid wordt zijn vrijwel gelijk maar de krachten die daarbij komen kijken zien we niet maar voelen we wel natuurlijk. Maar wat zijn deze krachten nu precies? Om de berekeningen niet te complex te maken ben ik van een halve cirkel uit gegaan daar de mace / gada in dit deel van de swing de meeste versnelling krijgt met onderin een piek. Een halve cirkel duurt ongeveer 0,75 sec.

Met de formule v = s / t kun je de snelheid berekenen.
De gemiddelde snelheid van de 4kg mace in deze swing is 3,6m/s (13km/u)
6kg mace is deze 3,94m/s (14,2km/u)
5kg gada is deze 5,23m/s (18,8km/u)
10kg gada is deze 5,44m/s (19,6km/u)
15,5kg gada is deze 5,44m/s (19,6km/u)

Als je die snelheden ziet dan kun je inschatten dat het niet fijn zal zijn als je dit gewicht tegen je aan krijgt, dus let op omstanders en je knieën. :lol:

Met de formule Fr = m * (v2 / R) kun je nu de krachten berekenen. Om de kracht weer om te rekenen naar gewicht moet je dit getal hier op aarde delen door de zwaartekracht (9,8 m/s2).
Fr 4kg mace = 60N (6,1kg)
Fr 6kg mace = 99N (10,1kg)
Fr 5kg gada = 110N (11,2kg)
Fr 10kg gada = 296N (30,2kg)
Fr 15,5kg gada = 460N (46,9kg)


Zo zie je dus dat een toename in gewicht (van de gada / mace) de krachten op je lichaam exponentieel doen toenemen. Een 15,5kg gada neemt omgerekend gemiddeld ruim 3x in gewicht toe terwijl een 4kg mace maar 1,5 keer toeneemt. Omdat ik niet de exacte versnelling kan uitrekenen (dit omdat de tijdsmeting van de swing met mijn huidige software niet exact is te bepalen) weet ik niet hoe groot de kracht precies onderin de swing is waarin de versnelling het grootste is. Ik kan me voorstellen dat deze krachten wellicht 2 a 3 keer groter zijn op dit punt en dan zou een 5kg gada op dat punt 20kg a 30kg wegen.

Wanneer een mace of gada onderin zit krijgen je triceps een maximale extensie. Het is dan ook voor de gezondheid van je ellebogen belangrijk om je handen maximaal omlaag te brengen zodat je onderarmen in het verlengde liggen van de gada / mace want elke hoek die je hierin maakt vergroot de kracht die op dit gewricht komt te staan. Dus als je ellebogen zeer doen dan weet je dat je je handen niet voldoende laat zakken en rustig opbouwen zodat je gewrichten en zachte weefsels aan de deze krachten kunnen wennen.

IMG_9160.JPG
IMG_9161.JPG
IMG_9162.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel jaar train je met de gada en wat deed je voor de gada? Hoeveel jaren vechtsport en trainen met chi ishi?

Ik heb hier trouwens een 10kg, 12,5kg en 15,5kg gada staan mocht je zwaarder willen proberen. Zelf maken is natuurlijk nog beter. :D

Met de gada train ik zo nu en dan, niet echt structuur in, ik heb veel mijn fysiek nog te danken met mijn 18 jarige leeftijd het korps in gaan, en die defensie tijd heeft een basis gebouwd. Vechtsport op en af vanaf dat ik kon lopen 4 jaar, eerst judo, toen jiujitsu, karate, kickboksen mma, shooto , en nu geef ik les in pencak. Chi ishi is een ondereel van goju karate en functionele krachttraining genaamd Hojo undo.
Ik kreeg meer interesse in andere trainingsvormen door te kijken hoe ze in andere landen kracht trainen. Zelf heb ik weinig met een opgepompt lichaam hebben waar ik verder niets mee kan. Zo kwam ik uit op die gada, en die kegels, Die gada kon ik makkelijk zelf maken, maar die kegels zijn er nooit van gekomen.

Ik denk dat ik nu een jaar of 5 af en toe eens met dat ding draai, dan meestal 20 keer links en 20 keer rechts, en dat 3 setjes.
 
Pff dit zijn pas complexe patronen, op dit niveau hoop ik ooit eens te komen.


Zelf heb ik weinig met een opgepompt lichaam hebben waar ik verder niets mee kan.
Whut, heiligschennis op dit forum!!! :p
 
Oh ik bedoelde het meer op mijzelf gericht. Er zijn vele boksers en MMA , turners sprinters die veel baat hebben bij kracht training en bodybuilding. En ik heb veel respect voor Bodybuilders die er alles voor over hebben om alles uit hun fysiek te halen. Ieder zijn passie, En het spijt mij als iemand er aanstoot aan nam. Was niet zo bedoeld. Zelf merk ik dat teveel spier tenkoste gaat van mijn snelheid. Ik spreek puur voor mijzelf.
 
Was niet serieus (vandaar smiley), er zitten hier trouwens niet alleen maar bodybuilders en ze kunnen wel tegen een stootje. ;)
 
Er zitten hier alleen maar dikke powerlifters. :D
 
Back
Naar boven