AndroidHealthClinic

Indiase bloemkoolrijst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ouwe snoepert

Cool Novice
Lid geworden
22 feb 2015
Berichten
131
Waardering
91
Lengte
1m88
WP_20170304_002.jpg WP_20170304_005.jpg WP_20170304_007.jpg
WP_20170304_009.jpg
Voor iedereen die eens wat anders wil dan droge witte rijst.
Ik snap dat dit recept voor veel mensen te veel werk is en dat niet iedereen alle spullen in huis heeft. Maar toch...

Het is één van mijn prep maaltijden en verveeld niet snel. Prima met de kip van muscle meat.
WP_20170304_002.jpg
WP_20170304_005.jpg


Indiase bloemkoolrijst

Ingrediënten

· 250 gram basmati-rijst, ongekookt

· 1 medium bloemkool, in roosjes

· 75 gram spaanse peper, ontzaad

· 50 gram cashewnoten

· 40 gram citroensap

· 10 gram suiker

· 2 + 1 theelepel kurkuma

· 1 theelepel chilivlokken

· 1 eetlepel bruin mosterdzaad

· 3 gram fenegriekzaad, geroosterd en gemalen

· 1 theelepel asafoetida/duivelsdrek

· 10 currybladeren, vers

· 30 gram korianderzaad, geroosterd en gemalen

· 2 theelepels garam marsala

· 12 + 1 gram zout

· 2 + 3 eetlepels olie

Bereidingswijze:

** meng eerst in een kom 40 gram citroensap, 12 gram zout en 10 gram suiker. Roer het goed en laat staan.

Voor de rijst

1. Spoel de rijst en kook deze 8 á 9 minuten in ruim kokend water.

2. Giet de rijst af en doe deze terug in de pan. Leg een theedoek over de pan en daarna een deksel; laat de rijst nog 10 minuten nageren (roer af en toe los met een vork).

3. Plaats de rijst in een brede schaal zodat deze volledig kan afkoelen; roer af en toe los met een vork.

Voor de bloemkool

4. Zet de oven op 200 ᵒC

5. Snijdt de bloemkool in roosjes, doe ze in een grote kom en besprenkel dit met 2 eetlepels olie, 2 theelepels kurkuma en 2 theelepels garam marsala; meng het geheel door.

6. Plaats de bloemkoolroosjes op een met papier beklede bakplaat en bak dit 20 á 25 minuten in de oven. Controleer halverwege de baktijd of je moet shudden/roeren.

7. Laat de bloemkoolroosjes hierna afkoelen op de bakplaat en strooi hier 1 gram zout over.

voor de kruidenpasta

8. Doe de spaanse pepers, het korianderzaad, 1 theelepel kurkuma, de cashewnoten en 50 tot 75 ml. water in een foodprocessor en maal het geheel tot een pasta. Het geheel dient iets smeuïger te zijn dan pindakaas.



Het samenbrengen van alles

9. Zet een koekenpan met anti aanbaklaag op een medium-hoog vuur en voeg 3 eetlepels olie toe. Laat het goed warm worden.

10. Voeg de currybladeren toe en ‘frituur’ deze 1 minuut. Draai het nu vuur laag.

11. Voeg de eetlepel mosterdzaadjes toe en laat deze hoorbaar springen; deksel erop!!

12. Voeg de asafoetida en fenegriekpoeder toe en bak dit 30 seconden mee.

13. Voeg de kruidenpasta toe en bak het mengsel nu 5 minuten op een medium vuur.

14. Draai het vuur uit en voeg het citroensapmengsel met zout en suiker toe en roer dit goed door.

15. Roer de kruidenpasta door de afgekoelde rijst en voeg daarna de bloemkool toe.


Zoals één van mijn leermeester zei tijdens mijn koksopleiding:

De meeste koks kunnen wél koken, máár zij kunnen niet lezen.

Ofwel wil je dit maken, lees het dan eerst goed door.

WP_20170304_007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waar haal jij die curry bladeren? Heb ze droog maar wil eigenlijk wel een boompje... soort van unobtainium..
 
Waar haal jij die curry bladeren? Heb ze droog maar wil eigenlijk wel een boompje... soort van unobtainium..


Het plantje (kerriebladboom) heb ik bij Vreeken in Dordrecht gehaald. Het is wel een plant wat van oktober tot mei binnen moet staan. Je kan bij een toko gedroogde curryleaves halen, maar daar zit bijna geen smaak aan.

WP_20170304_010.jpg


WP_20170304_011.jpg
 
Back
Naar boven