MuscleMeat

Indrukwekkend filmpje over Obesitas.

Bezoekers in dit topic

Toch wel sterk filmpje ... had iets anders verwacht dus bij deze toch bedankt/karma.
 
Sterk filmpje!
 
ik heb het filmpje ff naar "Johnny Quid" op geenstijl.nl gestuurd en tadaa :D

GeenStijl: Voorlichting: Hey, dikzak, ga eens afvallen - http://bit.ly/1uoq48G


Haha, geweldig. Ikzelf vind het persoonlijk ook geen ziekte, ik vind het walgelijk hoe mensen Obesitas defineren als een ziekte, dit komt omdat ik vind dat een ziekte een aaandoening is waar je zelf niets aan kunt doen.
 
Haha, geweldig. Ikzelf vind het persoonlijk ook geen ziekte, ik vind het walgelijk hoe mensen Obesitas defineren als een ziekte, dit komt omdat ik vind dat een ziekte een aaandoening is waar je zelf niets aan kunt doen.

Tja..jouw mening verandert niks aan de definitie ''ziekte/aandoening''.
Obesitas is een ziekte (die voorkomen had kunnen worden).
Net zoals dat psychische ziektes ook ziektes zijn, ook die kunnen vaak voorkomen worden.
AIDS is ook een ziekte, kan ook voorkomen worden.

Ja, zo hou je wel weinig ziektes over waar je niks aan kan doen..

Vaag trouwens hoe je dit filmpje post, maar alsnog kan zeggen dat je er iets aan kon doen. Het filmpje laat duidelijk zien dat deze persoon zo slecht opgevoed is, dat deze bij elke emotie denkt aan eten en verslaafd raakt eraan.
Een verslaving is een ziekte.
De ouders hebben de schuld en dáár gaat het filmpje dan ook over. Dus ''je had er iets aan kunnen doen'' is kort door de bocht.
Veelal mensen die nooit dik zijn geweest zeggen dit, die nooit een eetverslaving hebben gehad.
 
Ik snap niet waarom er als het over overgewicht of ongezonde lifestyle gaat altijd geroepen wordt 'dat velen er niks aan kunnen doen want ze zijn nou eenmaal zo (opgevoed)', dat geldt toch voor praktische elke vorm van menselijk gedrag.

Ik vind het wel belangrijk dat ouders hun kinderen goed opvoeden natuurlijk en als daar nog zo veel te winnen valt als dit filmpje zegt dan is dat mooi en moeten we dat zeker doen, maar er bestaat ook nog zoiets als vrije wil.

Samengevat: ik vind het een raar idee om menselijk gedrag als 100% bepaald door aanleg en opvoeding te zien.
 
Ik snap niet waarom er als het over overgewicht of ongezonde lifestyle gaat altijd geroepen wordt 'dat velen er niks aan kunnen doen want ze zijn nou eenmaal zo (opgevoed)', dat geldt toch voor praktische elke vorm van menselijk gedrag.

Ik vind het wel belangrijk dat ouders hun kinderen goed opvoeden natuurlijk en als daar nog zo veel te winnen valt als dit filmpje zegt dan is dat mooi en moeten we dat zeker doen, maar er bestaat ook nog zoiets als vrij wil.

Samengevat: ik vind het een raar idee om menselijk gedrag als 100% bepaald door aanleg en opvoeding te zien.

Het is een combinatie van beiden.
Het is niet: ze konden er niks aan doen.
Het is ook niet: eigen schuld.

Ze konden er later wat aan doen toen ze door hadden dat het niet juist was en niet gezond was (al is het dan lastig ivm verslaving, maar hulp kon worden ingeschakeld), maar het is niet hun eigen schuld.

Zo bedoelde ik mijn vorige post eigenlijk ook.
 
Goed filmpje!
Het is misschien niet heel netjes gezegd bij GeenStijl (dat zijn we ook wel gewend) maar er wordt wel de waarheid gezegd. Mensen met obesitas missen simpelweg de discipline om hun levensstijl aan te passen.
 
Alle dikke mensen terug naar Obestisanie
 
Het is een combinatie van beiden.
Het is niet: ze konden er niks aan doen.
Het is ook niet: eigen schuld.

Ze konden er later wat aan doen toen ze door hadden dat het niet juist was en niet gezond was (al is het dan lastig ivm verslaving, maar hulp kon worden ingeschakeld), maar het is niet hun eigen schuld.

Zo bedoelde ik mijn vorige post eigenlijk ook.

als ik even terug denk naar mijn jeugd, ik ben vanaf me 10de te zwaar geweest denk ik. kwam puur en alleen door het snoepen. me ouders hebben zichzelf nooit afgevraagd hoe ik te dik kon worden (fietste toch nog uurtje per dag toen ik naar het middelbaar ging). ALS ze dit wel hadden gevraagd en er achter waren gekomen dat ik teveel snoepte had het misschien voorkomen kunnen worden.

Is natuurlijk makkelijk om de schuld bij je ouders te leggen, maar als kind heb je nog geen besef van wat je jezelf aandoet, voor dat soort beslissingen heb je een volwassenen nodig.

Weet ook al zeker dat als ik ooit kinderen krijg dat ik misschien iets te obsessief ga worden met betrekking tot de voeding, omdat ik niet wil dat hun hetzelfde worden als mij.:o
 
als ik even terug denk naar mijn jeugd, ik ben vanaf me 10de te zwaar geweest denk ik. kwam puur en alleen door het snoepen. me ouders hebben zichzelf nooit afgevraagd hoe ik te dik kon worden (fietste toch nog uurtje per dag toen ik naar het middelbaar ging). ALS ze dit wel hadden gevraagd en er achter waren gekomen dat ik teveel snoepte had het misschien voorkomen kunnen worden.

Is natuurlijk makkelijk om de schuld bij je ouders te leggen, maar als kind heb je nog geen besef van wat je jezelf aandoet, voor dat soort beslissingen heb je een volwassenen nodig.

Weet ook al zeker dat als ik ooit kinderen krijg dat ik misschien iets te obsessief ga worden met betrekking tot de voeding, omdat ik niet wil dat hun hetzelfde worden als mij.:o

Ja precies, zo werkt het ook vaak. Gelukkig heb je het besef wel gekregen en ben je nu goed bezig ;)
Obsessief bezig zijn kan ook weer een tegenwerking hebben, mijn moeder en tante zijn streng opgevoed wat betreft voeding, mochten nooit iets wat ongezond was en altijd strikt gezond. Beiden hebben veel overgewicht.

Met voeding gaat het al snel de verkeerde kant op wat betreft opvoeding, helaas.
 
Er zijn mijn inziens verschillende factoren die bijdragen aan het eindresultaat: obesitas. Dan denk ik bijvoorbeeld zowel aan opvoeding, als aan vrije wil, psychische gesteldheid, verdere sociale omstandigheden, etc.
Heb zelf (morbide) obesitas gehad (120+ kg) en ben nog altijd bezig te verwerken hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. Als ik dan voor mij persoonlijk spreek, denk ik dat dezelfde vlieger voor veel andere mensen opgaat. Ik heb qua opvoeding nooit iets meegekregen over gezonde voeding (denk aan vanaf kinds af aan bijvoorbeeld altijd saus bij groenten en vlees, dat soort dingen), heb in mijn tienerjaren nogal wat meegemaakt waardoor ik psychisch instabiel werd en dat probeerde ik dan achter gezien "weg" te eten. Vervolgens werd mijn leven stabieler maar had ik last van enorme eetbuien. Daarnaast geraakte ik werkloos, verveelde ik me kapot en wat deed ik dan? Juist, eten, want dat was er altijd..

Ik vind het jammer dat veel mensen met obesitas in een soort slachtofferrol kruipen. Dat men dan spreekt over "aanleg", er niets aan kunnen doen, etc..
Overigens heb ik toch ook wel een allergie gekregen voor mensen met een maagband (heb er zelf geen). Ik krijg dan ook standaard te vraag hoe lang geleden ik mijn maagband heb laten zetten en hoe dat was. Heb voor iedere kilo die er af ging zelf getraind en zelf mijn voeding geregeld. Dan kijken ze je aan alsof dat helemaal niet mogelijk is. Alsof het niet mogelijk is om zelf controle over je geest en lichaam te nemen, de schouders eronder te zetten er voor te gaan. Vorige week daar nog lichtelijk ruzie over gehad met een andere vrouw, ze vertelde mij dat zij toch ook wel heel veel had moeten doen om af te vallen, naast het laten zetten van haar maagband. Bij het vragen naar wát ze dan moest doen vertelde ze dat ze in de kliniek zeiden dat de band 80% doet, en je zelf de overige 20% moest doen. Ze was nu wel tevreden met de 80% en is niet van plan verder meer wat te ondernemen, maar ze is wel ont-zet-tend trots op zichzelf :|.

Bottomline: obesitas hangt van verschillende factoren af. Opvoeding, psychische gesteldheid, economische en sociale omstandigheden, gooi alles op een hoop en mix verschillende facetten op een bepaalde manier en tadaaa: obesitas. Zou alleen eens willen dat mensen die obees zijn eens uit die frustrerende slachtofferrol stappen. Het gaat erom dat je de verantwoordelijkheid zelf neemt voor hoe je nu bent.
 
Laatst bewerkt:
Obesitas is dan wel een ziekte, maar die dikkerds verdienen evenveel medelijden als iemand die Aids krijgt doordat hij zich met opzet vrijwillig door 20 HIV besmette Ghanezen droog in zn reet laat nken 'omdat ie het lekker vindt'.
 
SanneF, wat knap van je zeg dat je zo'n lange en zware weg helemaal zelf hebt gedaan! Echt respect daarvoor. Jammer dat er zoveel mensen zijn die een maagband zien als een oplossing voor hun problemen, het kan best helpen, maar dan moeten ze die 20% (eigenlijk nog 100% van zichzelf) inzetten om het door te zetten naar een gezonde levensstijl.

Ikzelf heb ook niet echt een perfecte opvoeding gehad met eten, daarbij door ziekte veel ongezonde dingen gaan eten (heel apart, bij ongezond eten voelde ik me minder ziek (darmaandoening) dan bij gezond eten). Uiteindelijk heb ik me door de pijn toch kunnen doorzetten met het gezonde eten en ik ben zo 15 kg afgevallen.
Door de levensstijl die ik nu heb, zie ik in wat gezond eten inhoud en hoe kcal en macro's in elkaar zitten.

Toen ik jonger was en in de tijd dat ik veel at, wist ik daar totaal niks van. Het is dus ook een groot stuk onwetendheid, niet weten waar te beginnen, waardoor de onzekerheid weer resulteert in: meer eten.

Het hangt zeker van meerdere factoren af, zoals je al zei. Meeste denken dat er niks aan valt te doen, dat ze al verloren zijn, waardoor ze in die slachtofferrol vallen.
 
Weet ook al zeker dat als ik ooit kinderen krijg dat ik misschien iets te obsessief ga worden met betrekking tot de voeding, omdat ik niet wil dat hun hetzelfde worden als mij.:o

Dat is wel iets waar je voor moet oppassen, dat het geen obsessie wordt voor jou.
Ik denk dat je er vooral voor moet zorgen dat ze de macro's goed binnenkrijgen uit "gezonde" producten, af en toe chips, snoep, frisdrank kan allemaal best. Als ze maar genoeg bewegen.

Een van de grootste problemen zit tegenwoordig denk ik meer in de tijd. Ouders maken niet genoeg tijd om met hun kind te bewegen en te eten. En zetten het daarom maar achter de playstation met een zak chips en een blikje golden power.

---------- Toegevoegd om 12:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:28 ----------

bottomline: Obesitas hangt van verschillende factoren af. Opvoeding, psychische gesteldheid, economische en sociale omstandigheden, gooi alles op een hoop en mix verschillende facetten op een bepaalde manier en tadaaa: Obesitas. Zou alleen eens willen dat mensen die obees zijn eens uit die frustrerende slachtofferrol stappen. Het gaat erom dat je de verantwoordelijkheid zelf neemt voor hoe je nu bent.

+1
 
SanneF, wat knap van je zeg dat je zo'n lange en zware weg helemaal zelf hebt gedaan! Echt respect daarvoor. Jammer dat er zoveel mensen zijn die een maagband zien als een oplossing voor hun problemen, het kan best helpen, maar dan moeten ze die 20% (eigenlijk nog 100% van zichzelf) inzetten om het door te zetten naar een gezonde levensstijl.

Ikzelf heb ook niet echt een perfecte opvoeding gehad met eten, daarbij door ziekte veel ongezonde dingen gaan eten (heel apart, bij ongezond eten voelde ik me minder ziek (darmaandoening) dan bij gezond eten). Uiteindelijk heb ik me door de pijn toch kunnen doorzetten met het gezonde eten en ik ben zo 15 kg afgevallen.
Door de levensstijl die ik nu heb, zie ik in wat gezond eten inhoud en hoe kcal en macro's in elkaar zitten.

Toen ik jonger was en in de tijd dat ik veel at, wist ik daar totaal niks van. Het is dus ook een groot stuk onwetendheid, niet weten waar te beginnen, waardoor de onzekerheid weer resulteert in: meer eten.

Het hangt zeker van meerdere factoren af, zoals je al zei. Meeste denken dat er niks aan valt te doen, dat ze al verloren zijn, waardoor ze in die slachtofferrol vallen.

Thanks voor het compliment!
Dat is precies wat ik bedoel, je kunt wel een maagband laten zetten, maar daarmee weet je nog niet hoe je een gezonde levensstijl kunt aannemen. Dan nog maar niet te spreken over de mogelijke complicaties die de operatie met zich mee brengt..

Wat mij, en ik denk dus ook jou, erg heeft geholpen is inderdaad verdiepen in hoe een lichaam in elkaar steekt en wat nu eigenlijk gezond is en ongezond. Het bewust aanpassen van je levensstijl heeft jouw 15 kg gewichtsverlies opgeleverd, dat doe je dus helemaal zelf, wat mij betreft is er geen betere manier! Heb dan ook nooit een specifiek dieet gevolgd, maar zo veel mogelijk kennis opgedaan over voeding. Weten wát je eet en waaróm je eet (met wat mij betreft als doel je lichaam precies geven wat het nodig heeft, niets meer en niets minder, af en toe een cheat daargelaten natuurlijk).
Dus ja, precies: onwetendheid, dat kan op lange termijn toch echt tot obesitas eindigen. Jammer genoeg denk ik niet dat het haalbaar is om zodanige voorlichting omtrent voeding en beweging te geven om het percentage aan mensen met obesitas terug te dringen..
 
Back
Naar boven