Fitness Seller

Info ivm benchpress

Bezoekers in dit topic

hoje

Novice
Lid geworden
15 aug 2019
Berichten
10
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
64kg
Vetpercentage
15%
Hallo

Ik ben beginner hierin en vroeg mij het volgende af;
Ik train nu in sets van 8 met beginnend 10 reps en zo per set +2
helemaal op het laatste van m'n training om af te sluiten doet ik nog eens 20 reps (niet met gemak maar het lukt wel aardig)
Ik vroeg mij dus af of ik met te weinig gewicht train omdat ik vaak andere dingen lees dat je echt bekaf moet zijn achter bv paar sets met 10-12 reps
Ik doet dit ook wel alleen thuis dus daarom ivm met veiligheid wil ik niet meteen teveel doen omdat ik geen spotter heb, maar toch graag jullie gedachten hierover!

thanks
 
Ik train nu in sets van 8 met beginnend 10 reps en zo per set +2
helemaal op het laatste van m'n training om af te sluiten doet ik nog eens 20 reps
Erg vaag verhaal. Schrijf eens voor elke set uit hoeveel herhalingen je doet en met welk gewicht.
 
Erg vaag verhaal. Schrijf eens voor elke set uit hoeveel herhalingen je doet en met welk gewicht.
thanks voor je antw
ben beginner dus zit nu aan 30kg (+3kg staaf), 1-2 set 10 reps, 3-4 set 12 reps, 5-6 14 reps, 7-8 16 reps
 
thanks voor je antw
ben beginner dus zit nu aan 30kg (+3kg staaf), 1-2 set 10 reps, 3-4 set 12 reps, 5-6 14 reps, 7-8 16 reps
OK. Dit is verre van optimaal. Na een warming up kun je het beter simpel houden met 3 of 4 sets met hetzelfde aantal herhalingen, waarbij je nog 1-3 reps in reserve houdt. Je eerste sets van 10 reps hebben nu vrijwel geen trainingseffect, omdat je met dat gewicht meer dan 16 reps kunt maken.
 
OK. Dit is verre van optimaal. Na een warming up kun je het beter simpel houden met 3 of 4 sets met hetzelfde aantal herhalingen, waarbij je nog 1-3 reps in reserve houdt. Je eerste sets van 10 reps hebben nu vrijwel geen trainingseffect, omdat je met dat gewicht meer dan 16 reps kunt maken.
Aight thanks ga eens kijken hoeveel ik erbij opkrijg, doe liever niet te zwaar omdat ik het alleen doe, stel dat ik wat teveel hooi op mn vork neem dat het niet misloopt dan
 
doe liever niet te zwaar omdat ik het alleen doe, stel dat ik wat teveel hooi op mn vork neem dat het niet misloopt dan

Mocht je falen gewoon barbell op je borst laten zakken en hem naar beneden rollen .. dus richting je heup , niets aan de hand
 
Mocht je falen gewoon barbell op je borst laten zakken en hem naar beneden rollen .. dus richting je heup , niets aan de hand

Inderdaad. Overkomt mij ook wel eens met 10+ kg
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon verkeerd inschatten of een misgrip?
 
omdat ik vaak andere dingen lees dat je echt bekaf moet zijn achter bv paar sets met 10-12 reps
Nee hoor. Voor iemand die nog niet zo lang bezig is zou ik eerder willen adviseren om uit de buurt van falen te blijven en wat adem overhouden nadat je klaar bent. De eerste jaren toen ik begon met trainen heb ik nooit falen gekend. En nog steeds doe ik het zelden, wanneer ik het doe dan plan ik het echt in en meestal met "pomp oefeningen". Met "1 rep in de tank laten" bedoelt men hetzelfde maar dit is wat lastig uit te leggen aan iemand die nog niet zo lang bezig is.
 
Nee hoor. Voor iemand die nog niet zo lang bezig is zou ik eerder willen adviseren om uit de buurt van falen te blijven en wat adem overhouden nadat je klaar bent. Met "1 rep in de tank laten" bedoelt men hetzelfde maar dit is wat lastig uit te leggen aan iemand die nog niet zo lang bezig is.
thanks voor de info!
 
Hoe ben je uberhaupt aan deze reps/sets gekomen
 
Hoe ben je uberhaupt aan deze reps/sets gekomen
zoals ik al zei ben ik maar beginner dus ik doe maar maat, ik heb zo 4 sets van oefeningen (elke set doe ik 2x, en per nieuwe set doe ik klein aantal reps bij om zo alles meer gewend te geraken). En ik hoop zo dan in de komende maanden dat ik iedere keer hoger in gewicht en in reps kan gaan
 
zoals ik al zei ben ik maar beginner dus ik doe maar maat, ik heb zo 4 sets van oefeningen (elke set doe ik 2x, en per nieuwe set doe ik klein aantal reps bij om zo alles meer gewend te geraken). En ik hoop zo dan in de komende maanden dat ik iedere keer hoger in gewicht en in reps kan gaan
Ik zou het omdraaien. Beginnen met 12, dan 10 en naar 8. Zo kan je elke set wat gewicht toevoegen en werkt het als een taper, ook qua opwarmen. Uiteindelijk zijn rep/set protocollen niets meer dan een richtlijn.
En negeer de mensen die forced reps/ myo reps of pauze-rep protocollen gebruiken. Daar ben jij nog helemaal niet aan toe.
 
Ik zou het omdraaien. Beginnen met 12, dan 10 en naar 8. Zo kan je elke set wat gewicht toevoegen en werkt het als een taper, ook qua opwarmen. Uiteindelijk zijn rep/set protocollen niets meer dan een richtlijn.
En negeer de mensen die forced reps/ myo reps of pauze-rep protocollen gebruiken. Daar ben jij nog helemaal niet aan toe.
aah oke, will give it a go, thanks voor de info
 
Ik zou het omdraaien. Beginnen met 12, dan 10 en naar 8. Zo kan je elke set wat gewicht toevoegen en werkt het als een taper, ook qua opwarmen. Uiteindelijk zijn rep/set protocollen niets meer dan een richtlijn.
En negeer de mensen die forced reps/ myo reps of pauze-rep protocollen gebruiken. Daar ben jij nog helemaal niet aan toe.
en zou je hetzelfde hanteren voor dumbbell oefeningen? eerste hogere sets me lage gewichten en dan naar lagere sets gaan met meer gewicht?
 
en zou je hetzelfde hanteren voor dumbbell oefeningen? eerste hogere sets me lage gewichten en dan naar lagere sets gaan met meer gewicht?
Heeft mijn voorkeur wel idd. Kies los van het aantal herhalingen een gewicht wat je goed kunt controleren en waarbij je de aandacht goed kan verdelen om de techniek aan te leren. Probeer een beetje te experimenteren met welke gewichten jij dit goed kunt.

Heeft weinig zin om een gewicht te pakken voor een set van 10 herhalingen waarmee je er 20 kunt maken, en vice-versa. Laatste 2 herhalingen van een betreffende set mogen best meer uitdaging vragen zonder dat je het idee hebt te zullen gaan falen of dermate technisch afwijkend te zijn dat het niet meer op de oefening lijkt.

Dit alles geldt, voor mij althans, doorgaans voor de meeste reguliere werksets m.i./ 60-90% 1RM. 1RM is een gewicht dat je 1 keer kunt herhalen met behoud van technische controle.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven