MuscleMeat

Ingescheurde borstspier (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ron-T

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
18
Waardering
0
Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk nog wel weten van het oude board heb ik 2,5 maand geleden mijn borstspier ingescheurd en is het schouderkapsel beschadigd. Dit is gebeurd tijdens een RM op de bank.

Ik moet zeggen dat het herstel vrij voorspoedig gaat en ik langzaam de belasting tijdens het trainen aan het opvoeren ben.

Waar de zowel de orthopedisch chirurg als de fysiotherapeut geen duidelijk antwoord op konden geven is of de inscheuring altijd een zwakke plek zal blijven.

Na ben ik het toppen wel afgeleerd.
Maar wat ik me toch afvraag of ik na loop van tijd weer setjes kan draaien met bijv. 180 kg.

Ik weet van Henk Visser dat deze max 140 kg durft te drukken.

Is er iemand die hier meer over kan zeggen of zoiets persoonlijk heeft meegemaakt.
 
Dit is gebeurd tijdens een RM op de bank.
Na ben ik het toppen wel afgeleerd.

aha!!!
hier had ik een kleine maand een discussie over op dit forum en iedereen boorde mij de grond in omdat ik geen 1RM deed en die personen zouden er "stringy" uitzien!!

Als ik me goed herinner raakten de volgende personen geblesseerd tijdens hun 1RM-tjes: Rich Gaspari, Berry DeMey, Dorian Yates en je weet hoe het met hum is afgelopen.
Niet lang erna was de carriere afgelopen, doordat ze nooit meer het verschil met de andere kant recht konden trekken of het resultaat eindigde in niet genoeg massa.

Milos Sarcev en JP Fux zijn de volgende op het lijstje.
Alhoewel ik niet weet of Milos geblesseerd was bij een 1RM.
JPFux wel.

Ronnie en Bertil Fox bijv doen zelden een 1RM, doordat zij er teveel blessures aan overhielden in hun 1RM tijden als ik de verhalen mag geloven.
Ze gaan elke set zwaarder en proberen elke set hetzelfde aantal reps te halen of zelfs te overschrijden met het zwaardere gewicht.

Ik denk dat je scheur altijd een zwakke plek zal blijven.
Afhankelijk of de scheur dicht bij de pees zat of midden in de spier zal je weer terug kunnen komen op je oude 6-8 rep gewicht, na erg lang opwarm setjes te doen.

Je hoeft natuurlijk niet dezelfde oefening meer te doen.
Ik doe al 8 jaar geen bankdrukken meer nadat ik van een scooter op mijn schouder ben gedonderd.
Kracht in drukoefeningen is daarom sterk achteruit gegaan en tot op vandaag niet meer hetzelfde, maar ik zie er niet erg assymetrich uit daardoor.
Gewoon vanuit een andere hoek aanvallen die spieren.

Ik ken je totaal niet aangezien ik niet in nederland woon en ik ken je dus alleen van dit forum, maar je foto's zijn indrukwekkend
Succes Ron T, hoop dat je er wat aan had en hoop je snel weer terug te zien op het podium. ;)
 
Fux heeft z'n blessure opgelopen tijdens een fotosessie, met een gewicht waar hij normaal reps mee draait, geen 1RM gewicht

Berrie de Mey scheurde z,n borstspier tijdens de eerste rep van een normaal setje met een gewicht waar hij normaal reps mee draaide.

Dorian Yates heeft z'n blessures opgelopen tijdens HIT sets, niet tijdens een 1RM's.

Toen Bertil Fox nog trainde (voordat hij z'n vriendin en schoonmoeder neerschoot) deed hij regelmatig 1RM's.

Ronnie Coleman zegt in sommige bladen geen 1RM's te doen, terwijl hij bij andere zegt ze wel te doen.

Maw de meeste blessures komen niet door 1RM's maar juist tijdens de standaard sets. Wat ze wel overeenkomstig hebben is dat ze allemaal in wedstrijd voorbereiding waren, of net een wedstrijd gedraaid hadden. (ook Rich Gaspari)
Ze waren dus in een conditie waarin je lichaam niet optimaal functioneerd.

Mischien dat Ron ook wel op een niet optimaal moment een 1RM geprobeerd heeft, en ik kan me goed indenken dat je na een nare ervaring zoals een spierscheuring er geen behoefte meer aan heb om ze te blijven doen.
Voor mijzelf doe ik als 23jaar met regelmaat 1RM's maar altijd op de piek van een bulk/krachtfase, nooit op de piek van een cutfase.

Ik denk dat je na goede revalidatie, best wel weer aan 1RM's kan beginnen. De plaats van de scheuring zal eerder sterker geworden zijn na heling als zwakker. Als de spier afgescheurd is geweest en daarna weer bevestigd moet je wel uitkijken omdat de bevestiging nooit op de orginele plaats zit en er hierdoor een andere kracht overbrenging onstaan is, bij bilaterale oefeningen is er dus een disbalans tussen de beide kanten.
 
Laatst bewerkt:
Idd 1rm's moet je doen op een moment dat je sterk staat, liefst beetje ervaring hebt, ofwel een goede begeleiding krijgt.
Zeggen dat je met 1RM zoiezo een blessure oploopt is onzin, hangt allemaal van jezelf af.
 
Originally posted by admin
Idd 1rm's moet je doen op een moment dat je sterk staat, liefst beetje ervaring hebt, ofwel een goede begeleiding krijgt.
Zeggen dat je met 1RM zoiezo een blessure oploopt is onzin, hangt allemaal van jezelf af.

Ik ben het dit keer niet met je eens T.

Ik train nu zo'n 16 jaar en heb in deze periode ook regelmatig 1 rm's gedaan en nooit geen last gehad.

Ook op het moment van de blessure was ik goed opgewarmd en is het gebeurd met een gewicht wat ik vaker had gedrukt (215 kg)
Wat ook vreemd is dat de inscheuring bij de 2e rep gebeurde.

Groet

Ron-T
 
Als het bij de 2 de rep gebeurde is het toch geen 1 Rm? Maar bij zulke hoge gewichten loop je wel meer kans veronderstel ik.
 
Originally posted by admin
Als het bij de 2 de rep gebeurde is het toch geen 1 Rm? Maar bij zulke hoge gewichten loop je wel meer kans veronderstel ik.

Het was bedoeld als 1 RM, alleen de eerste ging zo makkelijk dat ik er nog een paar probeerde uit te krijgen.

Je tweede punt is wel interresant.
Toen het gebeurde zeiden verschillende mensen" train dan ook niet zo zwaar".

Ik weet niet of je bij dit soort gewichten meer risico loopt, je drukt dit gewicht ook niet binnen 2 weken en je spieren/aanhechtingen zouden hier toch ook geleidelijk aan moeten wennen.
 
Ja, en wie zeiden dat, de lamzakken van de gym, **** them.
Je trainde al langer met gewichten boven de 200kg.
 
Originally posted by Ron-T


Het was bedoeld als 1 RM, alleen de eerste ging zo makkelijk dat ik er nog een paar probeerde uit te krijgen.
Misschien was dat het probleem: een geforceerde rep en had je het beter bij een 1Rm gehouden, is maar veronderstelling hoor.
Over dat te hard trainen denk ik niet, je moet altijd alles geven maar ook soms luisteren naar je lichaam maar dat hoef ik jou niet te vertellen!
 
Idd en vermijd forced reps of beperk ze.
 
IK heb vorige week me borstbeen aanhechting me me rechter borstspier gescheurd.
Nu komt het debiele dit door Preachercurl. Hoe dit ooit zo heeft kunnen gebeuren is me een raadsel.
Ow wacht eens ik ging nu wel heel erg diep misschien heeft dat er mee te maken.
In iedergeval is het zwaar klote want ik kan nu bijna NIKS meer TRAINEN :(
 
Door preacher? Dan zat je idd fout in de uitvoering.
Let er vooral op dat je je lichaam absoluut niet gebruikt om het gewicht omhoog te krijgen, enkel de armen mogen krachte zetten en bewegen.
Het helpt ook om je oksel tegen de bank te drukken. Je moet dan wel het bankje hoger zetten.
 
Ik was net begonnen met preacher , ik deed hem normaal nooit.
Ik denk ook dat ik te hoog zat, want me borst werd bijna fijn geperst LoL maar. ja nu zit ik wel met de gebakken peren :(
Kan ik nu gewoon langzaam door trainen of helemaal niet?
Het enige wat de dokter me zei was dat ik rust moest hebben.
 
Dokters zeggen altijd dat je moet rusten :rolleyes:
Maar in dit geval hebben ze gelijk als het echt van het borstbeen is gescheurd.
Begin over 2 weken weer heel licht en doe dat dan lichte rekkingen waar geen pijn bij gevoeld mag worden
 
Welk gedeelte is afgescheurd.?

Lijkt me sterk dat hij over de volle lengte is afgescheurd
 
Bij trainen beschadig je altijd wat spierweefsel (miniscule scheurtjes) maar als je op je top zit en dan nog een 2de herhaling doet kan het zijn dat op de plek waar scheurtjes ontstaan is de spier te zwak is geworden en verder scheurt.
Maar dat is alleen maar wat roeren in de pot van wat mogelijk de oorzaak geweest kan zijn.
Het vervelende is dat het zo onverwacht komt en niet zoals die schouderblessure die al een tijdje kraakt en waar je toch mee door gaat. Dan weet je wel wat er kan komen.
Denk dat je op een gegeven moment toch weer gewoon kunt gaan toppen.
 
Eerst kon ik amper me rechterarm bewegen. En had het benouwd. Kreeg wat moeilijk lucht. Na een weekje rust kan ik nu al weer heel goed me arm bewegen maar doet nog wel zeer.
Het was niet helemaal er af gescheurd, maar gewoon gescheurd (Scheur :D) Ik ben gistere in de sport school geweest om benen te trainen en heb stiekem even wat andere oefeningen geprobeerd, maar deze waren te pijnlijk om uit te voeren :(
Dit gedeeldte heb je bijna overal nodig. In het begin was het zelf pijnlijk als ik me hoofd draaide :rolleyes:
 
Back
Naar boven