AndroidHealthClinic

Injecteerbare vitamine b12 / b-12 faq

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 558
  • Weergaven 116K
  • Volgers 58

Bezoekers in dit topic

Hi Leonneke,

Helder, dat maakt je reactie een stuk genuanceerder.
Wat betreft die bloedwaardes en de "toegevoegde waarde" van B12, daar was mijn huisarts kort over. Die vind supplementeren sowieso onzin, en de bloedwaarde die ik had was genoeg "voorraad voor de komende twee jaar".

Persoonlijk cycle ik B12 niet, ik heb geen merkbare verbeteringen. Dus doe ik een keer of drie per jaar een "aanvulling" van de reserves door een dag of 10 elke dag een injectie te zetten onder het motto "baat het niet, dan schaad het niet".

Grappig dat je Pregnyl noemt. Prima natuurlijk in passende dosering als nakuur om je gekrompen testis weer op gang en op volume te krijgen (of tijdens de kuur te houden), maar om dat nou te zetten om je eigen productie op te schroeven is inderdaad onzin. Je levels krijg je er niet lekker hoog genoeg mee, en bij te langdurig of te hooggedoseerd gebruik loop je serieus risico je Leydigcellen te beschadigen zodat je permanent een veel lagere eigen productie hebt. Schijnt niet iedereen te begrijpen.

En ja, de dominoketen is een mooie metafoor voor al het napraten van elkaar. Gelukkig is er ook een goede groep ervaren gebruikers op dit forum die wel weten wat werkt. Ik maak zelf ook wel eens een veronderstellingsfoutje maar weet dat gelukkig wel qua bronnen het kaf van het koren te scheiden.

Succes!
 
woorden.
- voorkeur gaat uit naar hydroxocobalamine ( tragere afgifte )???


Ik was van de week wat opzoekwerk aan het doen naar vitamine B12(cobalamine) en ik kwam met een paar linkjes tegen waar in het kort wat word uitgelegd over b12. En waarvan ik sommige dingen nog niet wist, dus misschien goed om te weten.



Methylcobalamin is een vorm van co-enzym Vitamine B12 die biologisch actief zijn. Dit betekent dat je lichaam kunt het als is, en vereist geen metabole stappen om het lichaam vriendelijk. Het product wordt geleverd in een tablet sublinguaal (lost onder je tong), omdat uw spijsvertering wijzigt het molecuul. De sublinguaal methode maakt het mogelijk om direct de vitamine geef uw bloedbaan, die snelle prestaties.

cyanocobalamine is een synthetische en niet-werkenden, vorm van vitamine B12 dat vereist een aantal metabole processen te krijgen een voordeel. Dit kan problemen opleveren bij mensen met bepaalde tekortkomingen en gezondheid op het werk. Helaas, dit is de meest voorkomende vorm van vitamine B12 op de markt en is gevonden in de meeste Vitamine B-Complex's.

Hydroxycobalamin is een niet-actieve vorm van vitamine B12 en wordt algemeen als een injecteerbare vorm. Het heeft een aantal voordelen, afhankelijk van uw conditie. Het wordt aanbevolen voor degenen die hebben cyanide gevoeligheid. Hydroxycobalamin helpt het lichaam binden vrij cyanide, door te reageren met het molecuul te vormen cyanocobalamine, die vervolgens kunnen worden uitgescheiden uit het lichaam. De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat cyanide is zeer giftig, maar het lichaam regelmatig gebruikt in zeer kleine hoeveelheden voor metabole processen.

Adenosylcobalamin is de andere vorm van co-enzym Vitamine B12 en is biologisch actief zijn. Dit formulier is meestal verkocht als een injecteerbare vorm en alleen op recept verkrijgbaar.

en;

Vitamine B12 staat ook wel bekend als cobalamine. Cobalamines komen met name voor in vier vormen: cyanocobalamine, hydroxycobalamine, deoxy adenosylcobalamine (co enzym B12) en dimethylbenzimidazol cobamide co enzym (dibencozide co enzym = DBC). Deze laatstgenoemde vorm wordt ‘dibencozide’ genoemd. Onderzoek uit de jaren zestig doet vermoeden dat weliswaar de opname snelheid van de verschillende vormen gelijk is, maar dat de opslag van deze stoffen van elkaar verschilt: buiten de directe stofwisseling om circulerend hydroxycobalamine en DBC zouden in de lever worden opgeslagen, maar cyanocobalamine (de meest gebruikelijke vorm in vitaminepreparaten) zou binnen enkele uren weer door de nieren worden uitgescheiden. DBC zou nog driemaal beter in de lever worden opgeslagen dan hydroxycobalamine.
Dibencozide complex wordt aangeboden in de vorm van zuigtabletten, zodat de opname via het speeksel plaatsvindt en niet wordt geremd door de zogenaamde intrinsieke factor (een stof die in de maag wordt gevormd en onmisbaar is om vitamine B12 uit de voeding te kunnen opnemen). Omdat de biologische activiteit niet afhankelijk is van verdere stofwisselingsprocessen in de lever, levert dit preparaat een vorm van vitamine B12 op die bij juiste toepassing en dosering volwaardig kan wedijveren met de injecteerbare toe te dienen vorm van deze vitamine.
Door het gelijktijdige aanbod van foliumzuur in Dibencozide complex blijft de belangrijke balans tussen vitamine B12 en foliumzuur gehandhaafd.

[Link niet meer beschikbaar]
http://www.aov.nl/producten/vitamines/dibencozide_complex_/

(helaas staan er in deze links geen links naar officiele onderzoeken)
 
Wat is jullie reden om b12 te gebruiken?

(wat heeft een 'doorsnee' persoon zoals ik aan b12 suppletie?)
 
Wat is jullie reden om b12 te gebruiken?
(wat heeft een 'doorsnee' persoon zoals ik aan b12 suppletie?)


Dag Jumperke;

Kijk, dat zijn nou nog eens gerichte open vragen die de kern raken.
Uiteraard kan ik hier slechts voor mezelf spreken.
Een aantal jaren geleden, zo rond mijn 29e levensjaar, kreeg ik "last" van een aantal zaken waar ik van tevoren geen "last" van had.

- Steeds meer moeite met eten ( slechte eetlust )
- gebrek aan energie
- teruglopende prestaties ( in de zin van de trainingen )
- concentratieproblemen

Mijn bloed werd geprikt. Ik bleek Pfeiffer te hebben, erger nog eigenlijk, gehad te hebben ( men ziet aan bepaalde waarden dat het virus actief is geweest ). Mijn lever bleek overuren gemaakt te hebben. De huisarts adviseerde mij om een B complex te gaan slikken.

Ik besloot zelf destijd om B12 te gaan injecteren. Dit dus NIET op advies van de arts maar op advies van mezelf.

Ik herstelde zeer goed. Of dit aan de B12 heeft gelegen is natuurlijk nog maar de vraag. Een vijftal jaren daarna, rond mijn 35e, heb ik nogmaals een "kuur" van B12 genomen. Mijn drijfveer was destijds gebrek aan eetlust.
De eetlust kwam terug. Of dit aan de B12 heeft gelegen ????? Blijft natuurlijk altijd de vraag.

Momenteel ben ik 44. Ik ben kortgeleden weer begonnen met B12. Mijn energieniveau is momenteel laag. Aangezien ik goede ervaringen heb met de suppletie van B12, kwam ik tot dit besluit.

Tot zover dus mijn redenen om B12 te supplementeren. Overigens zijn er 10-tallen en mogelijk 100-tallen andere oorzaken die verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor het gebrek aan eetlust, minder energie, enzovoorts.
Ook bij mij !!!!!!!!!!!!!!

Je vraagt verder wat een "doorsnee" persoon heeft aan de suppletie van B12
Als je het mij vraagt: "Helemaal niks" !!!!!!!!!!!!!

Wat in principe redelijk eenvoudig is, is het volgende:

- Laat je bloed 1 maal per jaar nakijken via de huisarts. Preventief. Desnoods via een sportmedische keuring ( tegenwoordig deels vergoed ).
B12 wordt meestal meegenomen in een standaard bloedtest. Eventueel kun je expliciet vragen naar B12 waarden.

Velen van ons ( B.B.ers ) dienen extra B12 toe om stevig te kunnen eten. Spiermassa vraagt om extra voeding en extra voeding vraagt om meer eetlust. Dit KAN dus een reden zijn om B12 toe te dienen.

Dus classeer je jezelf als "doorsnee" stel jezelf dan de vraag:
"Heb ik extra B12 nodig en zo ja, WAAROM DAN ????????? "
 
Wat is jullie reden om b12 te gebruiken?
(wat heeft een 'doorsnee' persoon zoals ik aan b12 suppletie?)

Kleine aanvulling voor Jumperke:

Ik lees net je log en je eerste stappen in deze wereld ............
Daarom wil ik je graag nog iets verder helpen:

- Leer eerst ALLES over voeding.
- Leer ETEN, dus minstens 6 maaltijden per dag.
- Leer HOE je een goede maaltijd samenstelt.
- Houd een dagboek bij m.b.t. te je voeding
- Leer technisch 100 % correct te trainen
- Blijf juist WEL squatten bij knieklachten en vergeet de extensions
- Zorg dat iemand je de squat correct aanleert
- 1 goed samengestelde multi-vitamine per dag

Heb je al deze zaken onder de "pijnlijke" knie, dat duurt enkele jaren, begin je dan eens af te vragen of B12 eventueel een meerwaarde heeft.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen ..................
 
Kleine aanvulling voor Jumperke:

Ik lees net je log en je eerste stappen in deze wereld ............
Daarom wil ik je graag nog iets verder helpen:

- Leer eerst ALLES over voeding.
- Leer ETEN, dus minstens 6 maaltijden per dag.
- Leer HOE je een goede maaltijd samenstelt.
- Houd een dagboek bij m.b.t. te je voeding
- Leer technisch 100 % correct te trainen
- Blijf juist WEL squatten bij knieklachten en vergeet de extensions
- Zorg dat iemand je de squat correct aanleert
- 1 goed samengestelde multi-vitamine per dag

Heb je al deze zaken onder de "pijnlijke" knie, dat duurt enkele jaren, begin je dan eens af te vragen of B12 eventueel een meerwaarde heeft.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen ..................


Alvast bedankt.
Ik maak dit jaar mijn eindwerk over ergogene middelen (zeer ruim dus) , vandaar dat het altijd handig is als ik wat meer info krijg over bepaalde dingen (zoals nu over B12).
En ik vroeg me natuurlijk ook af of IK er iets aan zou hebben.

Ik weet al heel wat over voeding (niet alles uiteraard, ik denk dat je op je 44 nog steeds dingen bijleert?) .
Ik eet dagelijks rond de 3000 kcal. Vorig jaar heb ik een 3-tal maanden op 3500+ gezeten, wat goed lukte, en dan heb ik mooie gains gemaakt.
Nu lukt het eten iets minder, maar ik denk dat het met 3000 ook zal lukken.

Met die 6 maaltijden per dag is het wat moeilijker.
Ik eet wel 3 vaste maaltijden (ontbijt, lunch, diner) maar tussendoor eet ik gewoon vanalles, en niet echt een 'vaste' maaltijd op een bepaald tijdstip.
(is ook niet echt haalbaar als student)

Ik houd geen dagboek bij over mijn voeding, enkel over mijn training.
Ik squat nu een tweetal weken, maar begin nu echt weer pijnlijke knieën te krijgen.
Ik zal toch proberen mijn (lichte) squats verder te zetten, maar de extensions houd ik er zeker in (die zijn namelijk goed voor mijn knie)

MVG,

Jonas.
 
Alvast bedankt.

Ik squat nu een tweetal weken, maar begin nu echt weer pijnlijke knieën te krijgen. Ik zal toch proberen mijn (lichte) squats verder te zetten, maar de extensions houd ik er zeker in (die zijn namelijk goed voor mijn knie)

Jumperke;
Jonas.

Eigenlijk niet slim van mij om dit te bespreken in het B 12 topic.
Dus reageer ik eventjes op je knie- squat- leg-extensions in je eigen logje.

Leonneke
 
Is het een idee om b12 injects te frontloaden ?
 
hmmmmm extensions goed voor je knie???
ben dus 30okt aan mijn knie geholpen(operatie), van de week een fysio bezocht en daarmee de oefeningen besproken die nog wel mogen.
oa legpress, squat, lounge, maar extensions mag ik dus niet meer.
 
hmmmmm extensions goed voor je knie???
ben dus 30okt aan mijn knie geholpen(operatie), van de week een fysio bezocht en daarmee de oefeningen besproken die nog wel mogen.
oa legpress, squat, lounge, maar extensions mag ik dus niet meer.

juist extensions mogen niet meer maar ook geen squat (ligt wel aan de operatie)die zou ik ook niet doen ...wel verkeerde topic eigenlijk....en nu verder met B 12 eod zetten en dan voor twee weken dus zeg 5 ampullen oterop twee weken wachten en weer zetten enz/.. enz..
 
oterop????Nog nooit van hoord,bedoelen jullie Sterop niet?
 
zou ook kunnen ik gebruik al een twee jaar geen b12 meer dus ik zou dan even naar de apotheek moeten om naar het merk te kijken dus zou ook sterop kunnen zijn...
 
Ik heb Vit B-12 vanuit de Apo. en die heet Sterop en volgens mij de enige die daar te verkrijgen is.
 
ik heb ook nog steeds 2 doosjes b12 liggen durf het alleen niet te zetten (I.M)
 
ik heb ook nog steeds 2 doosjes b12 liggen durf het alleen niet te zetten (I.M)
Anders stuur je ze maar op naar mij.
Ik durf dat wel.
Je krijgt er zeker een karmapuntje voor.
 
Bedoel sterop ja s lijkt een beetje O :D en prikken is zeker niet eng gewoon 2.5 cm bij 6mm in je bovenbeen zetten !
voel je niks van !!!

maar verder iemand over front loaden door elke dag 1 ml te zetten ?
 
ach dat kan gewoon met een slinspuitje ..
 
Back
Naar boven