AndroidHealthClinic

Inmiddels 31, van fit naar overgewicht en geen motivatie voor voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DavidSjalo

Novice
Lid geworden
2 mei 2021
Berichten
13
Waardering
13
Lengte
1m78
Massa
55kg
Vetpercentage
25%
Hi,

Ik ben al jaren een bezoeker van dit forum, maar weinig actief.

Vroeger (jaar of 10 geleden), was ik op mijn fitst, toen ging ik 4 a 5 keer per week naar de gym, had een uitgekiend voedingsschema en had op gegeven moment 8% vet met een goede spiersmassa.
Nu, 10 jaar later ben ik fysiek totaal uit vorm, best veel overgewicht, spiermassa nog enigzins aanwezig, maar veel te zwaar, te puffy, ongezond en niet lekker in mijn vel.

Misschien komt het deels doordat ik ouder ben geworden en iets minder energie heb dan een begin 20-er. Maar mijn voeding is echt een drama. Veel te veel junkfood, slecht eten, afhaalmaaltijden, niet houden aan het plan begin van de dag. Het is misschien ook iets psychologisch geworden. Een negtief spiraal.

Huidige stats:

Lengte: 1,78m
Leeftijd: 31 (bijna 32)
gewicht vanochtend: 93,8 kg.
vetpercentage: 26%
BMI: 29,6

Ik moet weer in het goede ritme komen. De gyms zijn helaas nog dicht, dus tot die tijd vooral de focus op lichaamsgewicht oefeningen en cardio.

Voeding wil ik naar 2000 Kcal per dag terugschalen (ik tel nu niet, maar zal mij niet verbazen als het gemiddeld 3500- 4000 is met al die junkfood die ik bestel. Ik heb een kantoorbaan, rijd sochtends naar werk met de auto en beweeg weinig.

Voeding wil ik dus naar 2000 kcal terugbrengen, sporten naar 4x in de week. Alcohol ga ik komende maand even laten staan. Vroeger kon ik door een goed voedingsschema en sportschema ongeveer 1kg vet per week verliezen, kan dat nu 10 jaar later nog steeds?

Ik schat dat ik minimaal 10kg puur vet moet verliezen voordat ik mij iets beter in mijn vel ga voelen. Eens? En ook een belangrijke vraag, hoe houd ik het vol? Mijn motivatie is echt heel laag.

Tips en adviezen?
 
Duidelijk verhaal. Je weet wat je fout doet, waar je naartoe wilt en hoe je het moet doen.

Wat betreft tips en adviezen. Het is een dooddoener, maar meneer Coleman zei het altijd mooi: Ain't nothing to it but to do it.

Gewoon beginnen. Iets doen is beter dan niets doen.
 
Dat de gyms nog steeds niet mogen opengaan helpt inderdaad niet, maar dat is voor iedereen zo. Je kan wel beginnen met al wat BW oefeningen thuis te doen, kan je lichaam al wat wennen.

Waarom eet je afhaalmaaltijden/junk? Omdat het gemakkelijk is? Geen tijd om te koken? Pas als je die vraag kunt beantwoorden kan je ook werken aan een oplossing.

Wat voor mij persoonlijk goed gaat is mij niet aan een strikt voedingsschema houden dat ik op voorhand maak maar gewoon doorheen de dag alles wat ik naar binnenspeel tracken en tegen de avond weet ik dan of ik eventjes moet remmen of nog een snack kan eten. Ook gewoon omdat het niet altijd even simpel is om voor een heel gezin te koken en daar enkel je eigen bord van moet tracken. Soms krijg je wat extra van je kinderen hun bord, en soms is het omgekeerd :rolleyes:Ik geloof dat deze methode IIFYM heet.

Alvast veel succes man, je weet van waar je komt, dus zo moeilijk is het niet! ;)
 
Ik begin steeds de week vol goede voornemens, maar om allerlei redenen lukt het niet.

Een paar valkuilen:

- smiddags rond 15.00 krijg ik trek en eet ik relatief gezond volgens schema.
- op weg van kantoor naar huis heb ik zo'n trek en vermoeidheid dat ik langs de MAC rijdt.
Of als ik niet langs de MAC rij, dan eet ik veel te veel voordat ik een gezonde maaltijd heb gekocht.

- ik sla regelmatig trainingen over omdat ik geen zin heb.

Kortom, motivatie en het onderbewuste is niet goed, waardoor ik mijn doelen niet haal. Simpele dingen voer ik niet uit.
 
Ik begin steeds de week vol goede voornemens, maar om allerlei redenen lukt het niet.

Een paar valkuilen:

- smiddags rond 15.00 krijg ik trek en eet ik relatief gezond volgens schema.
- op weg van kantoor naar huis heb ik zo'n trek en vermoeidheid dat ik langs de MAC rijdt.
Of als ik niet langs de MAC rij, dan eet ik veel te veel voordat ik een gezonde maaltijd heb gekocht.

- ik sla regelmatig trainingen over omdat ik geen zin heb.

Kortom, motivatie en het onderbewuste is niet goed, waardoor ik mijn doelen niet haal. Simpele dingen voer ik niet uit.
Je wilt teveel te samen doen, begin met 1 ding en niet met 2 of 3 dinge te samen.

Start met sporten of start met gezond eten geen kcal tellen, je kunt beter 5 appels eten dan 1 mcdonald doen .. .

Dus wat ik aanraad is het volgende

Begin met 2 of 3 keer sporten en/of wandelen
Verander je voeding niet door naar kcal te kijken.. eet gezond ! zoals hierboven vermeld eet zoveel groenten en fruit als je wilt maar laat die mcdonald liggen
eens dat je het ritme van sporten en wat gezonden voeding terug hebt kan je beginnen tellen of meer trainen ga stap per stap
 
Eens, eerst moet die basis weer op orde.

Ritme, structuur en herhaling is de key. Het wordt tijd dat ik weer eens verantwoordelijkheid neem.

Ik wil iets graag, maar doe bijna het tegenovergestelde. Dan kan ik ook geen resultaten verwachten.

Is die 1kg per week nog haalbaar? Of ga ik dan teveel spiermassa verliezen aangezien echte krachttraining er voorlopig nog niet inzit.

Ik zal mijn voedingsschema vandaag even delen.
 
Eens, eerst moet die basis weer op orde.

Ritme, structuur en herhaling is de key. Het wordt tijd dat ik weer eens verantwoordelijkheid neem.

Ik wil iets graag, maar doe bijna het tegenovergestelde. Dan kan ik ook geen resultaten verwachten.

Is die 1kg per week nog haalbaar? Of ga ik dan teveel spiermassa verliezen aangezien echte krachttraining er voorlopig nog niet inzit.

Ik zal mijn voedingsschema vandaag even delen.
In jouw geval zal het lichaam met een vp van 26% eerst vet gaan verbranden. Of dat 1kg per week zal zijn is van veel factoren afhankelijk en geen idee of dat nog het geval is. Als je gemotiveerd wilt blijven kan je eventueel hier een log openen waar je progressie, trainingen en voeding monitort voor jezelf.
 
Eens, eerst moet die basis weer op orde.

Ritme, structuur en herhaling is de key. Het wordt tijd dat ik weer eens verantwoordelijkheid neem.

Ik wil iets graag, maar doe bijna het tegenovergestelde. Dan kan ik ook geen resultaten verwachten.

Is die 1kg per week nog haalbaar? Of ga ik dan teveel spiermassa verliezen aangezien echte krachttraining er voorlopig nog niet inzit.

Ik zal mijn voedingsschema vandaag even delen.
Normaals staar je niet blind op dat cijfer, begin met gezond eten, haal dien juni eruit en je valt automatisch die eerste kilos af derna ga je tracken en meten
 
Wat Jelleggg grotendeels zegt, je weet alles al, maar de drempel is steeds te hoog of het doel te groot waardoor je faalt. Zorgt dat je dus dingen doet die je nu kunt halen en je geen ongemak opleveren die ten koste gaan van je sociale leven.

Paar voorbeelden;
- Je laat misschien liever de MAC aan je voorbij schieten als je dat biertje met die buurman wel kunt doen
- Je kunt misschien geen 5x in de week 1 uur sporten, maar begin dan met ma, wo, vr x 10 min (consistent) iets doen en elke week 5 min erbij (progressie) op hetzelfde moment van de dag (ritme)
- Je bent misschien 19.00u futloos en kost het je heel veel moeite. Misschien is 's ochtends wel wat voor je!
- Je krijgt vanaf de namiddag tot de avond honger, je kunt dus in de ochtend je ontbijt overslaan en pas om 12.00 beginnen met eten. Na een paar dagen heb je die hongerklop in de ochtend niet meer, tenzij je veel koolhydraten eet/drinkt net voor het slapen gaan.

Ik at niet zoveel junkfood, maar kom van eenzelfde punt en wat ik vooral merkte was dat je niet hoeft af te zien of helemaal compleet in het zweet hoeft om die 1e 10 kilo eraf te krijgen.

Steeds kleine verbeteringen toepassen aan je leefstijl. Voor mij is het op het moment leren door die afterdinner dip heen te komen, dat is nu direct na het eten een bakje koffie en wandelen/tuinieren of maar iets actiefs doen. Dus bij elk dip niet gaan chillen, maar wat gaan doen :D
 
Ik begin steeds de week vol goede voornemens, maar om allerlei redenen lukt het niet.

Een paar valkuilen:

- smiddags rond 15.00 krijg ik trek en eet ik relatief gezond volgens schema.
- op weg van kantoor naar huis heb ik zo'n trek en vermoeidheid dat ik langs de MAC rijdt.
Of als ik niet langs de MAC rij, dan eet ik veel te veel voordat ik een gezonde maaltijd heb gekocht.

- ik sla regelmatig trainingen over omdat ik geen zin heb.

Kortom, motivatie en het onderbewuste is niet goed, waardoor ik mijn doelen niet haal. Simpele dingen voer ik niet uit.
Wat eet je tussen de middag? Dat kunnen dusdanig veel kcals of carbs zijn dat het geen wonder is dat je rond 15:00 trek krijgt. Je bloedsuiker steeg teveel en dat veroorzaakt trek.
 
Wat eet je tussen de middag? Dat kunnen dusdanig veel kcals of carbs zijn dat het geen wonder is dat je rond 15:00 trek krijgt. Je bloedsuiker steeg teveel en dat veroorzaakt trek.
Op kantoor meestal een lunch met broodjes. Broodje kaas of ham ofso, wordt verzorgd door het bedrijf.

Waar het denk ik ook vaak misgaat, is dat ik te weinig heb gegeten tot 15.00 en dan een paar chocomels uit de koffiemachine haal. Dat zijn pure suikerbommen.

Dit forum motiveert mij nu al weer om de draad op te pakken. Stap voor stap inderdaad.
 
Op kantoor meestal een lunch met broodjes. Broodje kaas of ham ofso, wordt verzorgd door het bedrijf.

Waar het denk ik ook vaak misgaat, is dat ik te weinig heb gegeten tot 15.00 en dan een paar chocomels uit de koffiemachine haal. Dat zijn pure suikerbommen.

Dit forum motiveert mij nu al weer om de draad op te pakken. Stap voor stap inderdaad.
Broodjes? Zijn dat zachte bolletjes? Harde bolletjes? Italiaanse bollen? En hoeveel zijn het er?

Boven de 80 gram carbs in 1 zitting tijdens lunch en ik pleur binnen een half uur in slaap en later in de middag heb ik trek in allerlei shit.
 
Broodjes? Zijn dat zachte bolletjes? Harde bolletjes? Italiaanse bollen? En hoeveel zijn het er?

Boven de 80 gram carbs in 1 zitting tijdens lunch en ik pleur binnen een half uur in slaap en later in de middag heb ik trek in allerlei shit.
Dit zijn wijze woorden imo, die sugar rushes, dips klooien met je 'honger en gemoed'
 
Meestal zijn het zachte bolletjes wit of bruin met beleg.

Weinig voedingswaarde en veel carbs denk ik. Maar het zijn vaak maar 2 broodjes, dus qua Kcal zal het niet meer dan 600 kcal zijn vermoed ik.
 
Dat de gyms nog steeds niet mogen opengaan helpt inderdaad niet, maar dat is voor iedereen zo. Je kan wel beginnen met al wat BW oefeningen thuis te doen, kan je lichaam al wat wennen.

Waarom eet je afhaalmaaltijden/junk? Omdat het gemakkelijk is? Geen tijd om te koken? Pas als je die vraag kunt beantwoorden kan je ook werken aan een oplossing.

Wat voor mij persoonlijk goed gaat is mij niet aan een strikt voedingsschema houden dat ik op voorhand maak maar gewoon doorheen de dag alles wat ik naar binnenspeel tracken en tegen de avond weet ik dan of ik eventjes moet remmen of nog een snack kan eten. Ook gewoon omdat het niet altijd even simpel is om voor een heel gezin te koken en daar enkel je eigen bord van moet tracken. Soms krijg je wat extra van je kinderen hun bord, en soms is het omgekeerd :rolleyes:Ik geloof dat deze methode IIFYM heet.

Alvast veel succes man, je weet van waar je komt, dus zo moeilijk is het niet! ;)
Grappig, bij mij werkt het juist andersom. Alhoewel ik wel, net zoals bij jou, volgens het IIFYM principe eet en geen strikt voedingsschema aanhou plan ik mijn maaltijden wel van te voren. Meestal vul ik het zelfs al de avond ervoor in in MFP en maak ik ook het eea klaar om mee te nemen als ik naar kantoor ga.

Juist door het van te voren al te bedenken hoef ik er op de dag zelf minder over na te denken (lees keuzes te maken) en kan ik me beter aan mijn caloriebudget houden. Als ik de hele dag moet nadenken over wat ik ga eten en dus ook rekening moet houden met wat er voor handen is heb ik gedurende de dag te veel momenten die verleidelijk kunnen zijn om wat te pakken dat ik vaak aan het einde van de dag er aan toegeef.
Ik denk ook dat juist van te voren invullen er voor zorgt dat je niet dat hapje neemt wat over is bij de kinderen, gewoon stick to the plan op dat moment.

Aan TO, tof dat je weer wat wilt gaan doen, alle begin is moeilijk, maak kleine haalbare doelen ipv ineens hele grote. Kleine stapjes zijn ook stapjes en zo kom je er ook. Het belangrijkste is denk ik om vooralsnog niet te focussen op 1kg per week vetverlies maar verandering in werking te zetten zodat vetverlies optreedt.

Meestal zijn het zachte bolletjes wit of bruin met beleg.

Weinig voedingswaarde en veel carbs denk ik. Maar het zijn vaak maar 2 broodjes, dus qua Kcal zal het niet meer dan 600 kcal zijn vermoed ik.
Je moet het niet eten he, nou weet ik niet wat voor werk je doet (ik lees kantoorbaan, maar weet niet of eten op andere momenten mogelijk is) maar je zou ook kunnen kiezen voor 1 bolletje en zelf nog wat mee te nemen, 2 gekookte eieren, reepjes paprika, een appel. Om te eten tijdens de lunch of misschien om 15.00 als je trek krijgt... En ook voor de terugweg. Neem een appel of een banaan mee oid. Of misschien iets van een lolly of een zuurtje om tijdens de reis te eten.

Ik werk zelf op een kantoor waar lunch wordt verzorgd maar dat heeft mij er nooit van weerhouden om anders te eten. In de keukenla op werk heb ik een weegschaal neergelegd en daar weeg ik soms het eea af, andere keren neem ik zelf eten mee. De eerste keren kreeg ik opmerkingen. Maar dat boeide me niet zoveel 😂
 
Laatst bewerkt:
Mijn tips. Investeer in een paar goede lekvrije bakjes. Vul ze met iets gezonds. Yoghurt , fruit , rauwkost of kipfilet rolletjes met augurk en neem mee. Komt het niet op dan dient het als late night snack voor bij de tv.

Leg in je bureaulade of auto een paar lang houdbare repen doe niet barsten van de suiker. Ik heb meestal tasty basic repen liggen. Dat is de zilveren verpakking . Zie foto voor voedingswaarde. Toevallig nu een bolletje reep maar soms ook wel barebells of fulfil eiwitreep. Niet de super gezonde optie maar wel een mooie tussenstap om snaaizin op te lossen. Vaak heeft het even nodig om weer een gezond ritme te vinden. Mocht je meer van hartig zijn zou je ook kleine zakjes noten kunnen doen ipv zoete repen.
 

Bijlagen

  • 16200512302461599564915.jpg
    16200512302461599564915.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 91
  • 16200512817941912005204.jpg
    16200512817941912005204.jpg
    151,5 KB · Weergaven: 91
  • 16200516872251269074788.jpg
    16200516872251269074788.jpg
    219,8 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
Thanks voor alle goede adviezen.

Gisteren zowaar een keer aan mijn doelen gehouden en geen rotzooi naar binnen gewerkt. Netjes op 2000 Kcal en met goede macro's. Ook nog ff een cardio sessie van 45 min gedaan s'avonds.

Als eenmaal die mindset goed is, dan is het allemaal een stuk makkelijker.

Nu volhouden en ik zal hier iedereen op de hoogte houden.
Laten we hopen dat we deze maand weer naar de gym kunnen.
 
Tips en adviezen?
Grow a pair.
Nou zullen er vast lieden zijn die denken dat is geen advies, maar dat is nou net waar het uiteindelijk allemaal mee begint en op neerkomt. Doen. Niet gaan blijven proberen, kijken of het lukt, misschien dat je tijd hebt als de planning klopt, of als enzovoorts. Maak een plan, voer het uit en ga doen. Niet over een week, over een maand of wanneer je voelt dat je klaar bent. Je had al kunnen beginnen toen je dit topic schreef.

Succes met jouw voornemens en ik hoop dat je willen kunt ombuigen naar doen.
 
Tip

Kijk niet op naar die insta/ youtube fysieken
.
 
Back
Naar boven