AndroidHealthClinic

Inmiddels 31, van fit naar overgewicht en geen motivatie voor voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het punt is, omdat ik 10 jaar geleden zo fanatiek was, heb ik een bepaald verwachtingspatroon. Alleen was ik toen wel 3 jaar lang 5x per week naar de gym. Top schema, trainingsmaatje, geen vaste kantoorbaan dus veel meer tijd.

Nu ben ik 10 jaar ouder, kantoorbaan, meer verplichtingen, andere prioriteiten. Is geen excuus, maar wel realiteit.

Maar goed, met 3x in de week knallen in de gym en goed eten kom je al een heel eind. In ieder geval geen overgewicht weer.

Contreet, mijn doelen:

Spiermassa zoveel mogelijk behouden
10kg vet verliezen
Mijn gym ritme weer oppakken
Voeding weer op orde krijgen

vamos
 
Woon je in Nederland? Want dan is er waarschijnlijk al wel wat te vinden in je omgeving

Ik woon in NL, maar alle gyms zijn dicht bij mijn weten. Ben zelf lid van FitForFree, die is sowieso dicht
 
Grow a pair.
Nou zullen er vast lieden zijn die denken dat is geen advies, maar dat is nou net waar het uiteindelijk allemaal mee begint en op neerkomt. Doen. Niet gaan blijven proberen, kijken of het lukt, misschien dat je tijd hebt als de planning klopt, of als enzovoorts. Maak een plan, voer het uit en ga doen. Niet over een week, over een maand of wanneer je voelt dat je klaar bent. Je had al kunnen beginnen toen je dit topic schreef.

Succes met jouw voornemens en ik hoop dat je willen kunt ombuigen naar doen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar dit topic helpt mij in mijn motivatie. Ik heb even dit soort opmerkingen nodig
 
Ben ik helemaal met je eens. Maar dit topic helpt mij in mijn motivatie. Ik heb even dit soort opmerkingen nodig
Daarom post ik ook.

Ik heb het idee dat je van een heel fanatieke sporter naar het andere uiterste bent gegaan. Met andere verantwoordelijkheden en verplichtingen is het zaak dat tijd beter moet worden ingedeeld. Sta jezelf ook toe dat je niet zo fanatiek hoeft te zijn als 10 jaar geleden. Drie keer per week 35 minuten is naar alle waarschijnlijkheid niet zo fanatiek als 10 jaar terug, maar wel fijner voor jezelf dan de de huidige situatie. Een keer niet trainen is ook helemaal niet erg, zaak is dat je een volgende training doet.
 
Ik woon in NL, maar alle gyms zijn dicht bij mijn weten. Ben zelf lid van FitForFree, die is sowieso dicht
Nee joh, er zijn zat gyms die een tent buiten hebben staan.

Fitforfree zover ik weet niet. Maar die hebben er niet eens belang bij om open te gaan
 
Ik woon in NL, maar alle gyms zijn dicht bij mijn weten. Ben zelf lid van FitForFree, die is sowieso dicht
Das misschien helemaal geen probleem. Begin met die 10kg vet te verliezen, wandelen, joggen, fietsen, zwemmen, of welke vorm van cardio dan ook, gecombineerd met net iets te weinig eten, Will do the trick.
Dan zie je straks de spieren ook beter.
 
Ow... leeftijd is geen excuus.
Gebrek aan motivatie ook niet. Een beetje motivatie brengt altijd nog een beetje verbetering. Veel motivatie brengt veel verbetering, tis maar net wat je kiest. En niet meer van keuze veranderen en niet meer achteruit maar alleen vooruit kijken. Blik op je doel. Punt.
 
Contreet, mijn doelen:

1. Spiermassa zoveel mogelijk behouden
2. 10kg vet verliezen
3. Mijn gym ritme weer oppakken
4. Voeding weer op orde krijgen
Klinken als goede doelen. Genoeg tips in dit topic gelezen. Misschien nog iets concreter maken?

Die eerste twee doelen vallen naar mijn inziens te combineren door voldoende eiwitten binnen te krijgen. En als je punt 4 duidelijk hebt voor jezelf volgen die twee vanzelf.

Ritme moet je zelf maken. Als bewogen/gesport in de ochtend/avond? Weet je wat al je voorkeur heeft?

Hoe krijg je je voeding op orde? Door een eetschema? Heb je al een schema voor jezelf gemaakt? Zie je jezelf de bakjes meenemen met voeding? Wil je liever iets kant en klaars wat je direct kan eten? Heb je in de avond tijd om eten te maken?
 
Klinken als goede doelen. Genoeg tips in dit topic gelezen. Misschien nog iets concreter maken?

Die eerste twee doelen vallen naar mijn inziens te combineren door voldoende eiwitten binnen te krijgen. En als je punt 4 duidelijk hebt voor jezelf volgen die twee vanzelf.

Ritme moet je zelf maken. Als bewogen/gesport in de ochtend/avond? Weet je wat al je voorkeur heeft?

Hoe krijg je je voeding op orde? Door een eetschema? Heb je al een schema voor jezelf gemaakt? Zie je jezelf de bakjes meenemen met voeding? Wil je liever iets kant en klaars wat je direct kan eten? Heb je in de avond tijd om eten te maken?

Qua ritme heb ik besloten om vaste sportmomenten in mijn agenda te zetten vooraf aan de week, en die gewoon op te volgen.

Qua voeding heb ik nog geen vast schema, maar ik wil het volgende doen:

4 vaste eetmomenten op een dag, alleen maar gezonde dingen. Mijn probleem was dat ik bijna nooit inspiratie en energie had om gezond, lekker en gevarieerd te koken. Vandaar soms wel 4 of 5 afhaalmaaltijden in de week

Ik heb nu gekozen voor hello fresh. Dan krijg ik 4 gevarieerde en relatief gezonde maaltijden bezorgd. Met instructies en snel klaar te maken.

Zijn geen body building maaltijden, maar wel gevarieerd, lekker en relatief gezond. Past in de macro's.

Verder overdag gewoon ontbijt, lunch en fruit als tussendoor.

Met deze strategie ben ik al 80% beter bezig dan nu en verwacht ik die 10kg vet wel kwijt te kunnen raken.

Als ik daarna verder wil en het basis ritme is op orde, dan gaat hello fresh eruit en komen er serieuze gym maaltijden.

Maar nu eerst de basis op orde krijgen
 
Qua ritme heb ik besloten om vaste sportmomenten in mijn agenda te zetten vooraf aan de week, en die gewoon op te volgen.

Qua voeding heb ik nog geen vast schema, maar ik wil het volgende doen:

4 vaste eetmomenten op een dag, alleen maar gezonde dingen. Mijn probleem was dat ik bijna nooit inspiratie en energie had om gezond, lekker en gevarieerd te koken. Vandaar soms wel 4 of 5 afhaalmaaltijden in de week

Ik heb nu gekozen voor hello fresh. Dan krijg ik 4 gevarieerde en relatief gezonde maaltijden bezorgd. Met instructies en snel klaar te maken.

Zijn geen body building maaltijden, maar wel gevarieerd, lekker en relatief gezond. Past in de macro's.

Verder overdag gewoon ontbijt, lunch en fruit als tussendoor.

Met deze strategie ben ik al 80% beter bezig dan nu en verwacht ik die 10kg vet wel kwijt te kunnen raken.

Als ik daarna verder wil en het basis ritme is op orde, dan gaat hello fresh eruit en komen er serieuze gym maaltijden.

Maar nu eerst de basis op orde krijgen
in plaats van hello fresh moet je zeker ook eens op musclemeat kijken zal ook goedkoper zijn wss
 
Lijk te lezen alsof je niet lekker in je vel zit.
Qua causaliteit hoop ik dat je door weer goed te gaan sporten en resultaat te zien dit ombuigen.
Hopelijk moet je niet eerst lekker in je vel komen om te kunnen gaan sporten. Dat is lastiger :).

Vaag verhaal maar hoop dat je het snapt.

En besides; je kan ook echt LEKKER gezond eten hoor. Een feestje van een bak brinta maken, banaan/whey pannekoeken, kwark met choco nibs en whey erin.. Op termijn ga je dat even lekker vinden als de mac ;).
Daarnaast, als je al ooit fanatiek hebt gesport heb je een paar grote voordelen. Je weet hoe het werkt, je voert de oefeningen vanaf dag 1 goed uit. En daarnaast heb je ook wel iets als muscle memory (vast zelfs na 10 jaar). Je zult waarschijnlijk sneller in je oude fysiek komen dan dat je denkt.
 
Inmiddels is de donderdag al voorbij.

Deze week tot nu toe goed aan het voedingsschema gehouden en 4x gesport. Denk dat ik niet boven de 2300 kcal per dag gekomen ben. Dus afgelopen 4 dagen zeker een kcal tekort gecreëerd, zonder te weinig te eten .

De weegschaal geeft ook al 91.8 aan, terwijl dit maandagochtend nog 93.8 was. Zal ook wat vocht bijzitten, maar ben wel op de goede weg.

Nu zaak om deze week goed door te zetten, zeker in het weekend.

Belangrijkste is dat de mentaliteit er weer is en ik opeens wel weer motivatie heb. Raar is dat.

Thanks voor de tips zover
 
Inmiddels is de donderdag al voorbij.

Deze week tot nu toe goed aan het voedingsschema gehouden en 4x gesport. Denk dat ik niet boven de 2300 kcal per dag gekomen ben. Dus afgelopen 4 dagen zeker een kcal tekort gecreëerd, zonder te weinig te eten .

De weegschaal geeft ook al 91.8 aan, terwijl dit maandagochtend nog 93.8 was. Zal ook wat vocht bijzitten, maar ben wel op de goede weg.

Nu zaak om deze week goed door te zetten, zeker in het weekend.

Belangrijkste is dat de mentaliteit er weer is en ik opeens wel weer motivatie heb. Raar is dat.

Thanks voor de tips zover
Mooi om te lezen dat je al goed op weg bent!! Ben benieuwd hoe je je gewicht bijhoudt. Weeg je elke dag en hou je het gemiddelde bij of anders?

Op zich is dat niet zo raar, ik had van de week een cursus time-management (zijn van die online cursussen die de werkgever aanbiedt en die je elk moment kan doen). Daar zeiden ze ook dat je uitstelgedrag kan verbreken door het gewoon te gaan doen. Als je er aan begint dat de rest meer vanzelf gaat. En zeker zoals jij als je al meteen verschil ziet op de weegschaal en misschien ook al mentaal wat lekkerder voelt door te bewegen dat de motivatie alleen maar groter wordt.

Keep up the good work!
 
Goed bezig. En tip met kantoorbanen die voor mij goed werkt: Je kunt stiekem best wat beweging meepakken door bijvoorbeeld op kantoor nooit de lift te nemen, tussen de middag even een stukje te gaan wandelen. Niet mailen maar even bij een collega langs lopen. Zeker in het begin gaan die kleine dingen erg helpen - want door kcal tekort gaat je neat omlaag. Door structureel te kiezen voor beeeging kun je dat een beetje opvangen.

En voor de cravings op het werk neem ik vaak groenten mee, een zak wortels, snoep tomaatjes etc. Dat vult iig en helpt je het zwakke ‘chocomel’ moment te voorkomen.
 
Goed bezig. En tip met kantoorbanen die voor mij goed werkt: Je kunt stiekem best wat beweging meepakken door bijvoorbeeld op kantoor nooit de lift te nemen, tussen de middag even een stukje te gaan wandelen. Niet mailen maar even bij een collega langs lopen. Zeker in het begin gaan die kleine dingen erg helpen - want door kcal tekort gaat je neat omlaag. Door structureel te kiezen voor beeeging kun je dat een beetje opvangen.

En voor de cravings op het werk neem ik vaak groenten mee, een zak wortels, snoep tomaatjes etc. Dat vult iig en helpt je het zwakke ‘chocomel’ moment te voorkomen.

Tijdje geprobeerd rauwe wortel, maar het komt er bij mij niet lekker uit, 1x vegen zit er dan niet bij. Misschien door de kwantiteit. Ook collega's werden helemaal gek van het geknak. Ze zijn lekker, maar ik kook ze tegenwoordig gewoon als maaltijd haha. Ook een tijdje Cola Zero gedronken, maar dat is ook ter vervanging en symptoom bestrijding in the end en sowieso minder lekker :D

Chocomel en Cola snapte mijn hoofd al snel dat dat liquid carbs waren en niet standaard gedronken moet worden, alleen een colatje hier en daar is gewoon lekker. Voor mij werkt het om dan om zodra ik besluit er 1 te nemen, 30 min te gaan wandelen die dag of de dag erna. Zelfde met al het andere ongeplande voedsel wat op mijn pad komt en er lekker uit ziet. Soms zo erg dat je de volgende dag een extra wieler ronde moet inplannen, maar je moet wat als bourgondiër. Een ex-coke addict kan coke wegbannen, maar eten gaat je niet lukken. Beste om het dan maar in goede banen te leiden haha.
 
Tijdje geprobeerd rauwe wortel, maar het komt er bij mij niet lekker uit, 1x vegen zit er dan niet bij. Misschien door de kwantiteit. Ook collega's werden helemaal gek van het geknak. Ze zijn lekker, maar ik kook ze tegenwoordig gewoon als maaltijd haha. Ook een tijdje Cola Zero gedronken, maar dat is ook ter vervanging en symptoom bestrijding in the end en sowieso minder lekker :D

Chocomel en Cola snapte mijn hoofd al snel dat dat liquid carbs waren en niet standaard gedronken moet worden, alleen een colatje hier en daar is gewoon lekker. Voor mij werkt het om dan om zodra ik besluit er 1 te nemen, 30 min te gaan wandelen die dag of de dag erna. Zelfde met al het andere ongeplande voedsel wat op mijn pad komt en er lekker uit ziet. Soms zo erg dat je de volgende dag een extra wieler ronde moet inplannen, maar je moet wat als bourgondiër. Een ex-coke addict kan coke wegbannen, maar eten gaat je niet lukken. Beste om het dan maar in goede banen te leiden haha.
Ieder zijn manier - die wortelen zijn bij mij echt een uitkomst. maar kan me wel iets voorstellen bij de ergernis van je collega's :D . Snoeptomaatjes, komkommer, paprika, kan ook allemaal. Of zelfs salade mee (restje van de dag ervoor bijv). Het haalt wel net even het scherpe randje van de honger af rond 15-16u en daarmee maakt het mij veel makkelijker tot het avondeten.

En die cola zero - ja, het is toch wat minder maar vloeibare kcals is echt het makkelijkste om uit je voeding te schrappen zonder honger te krijgen.

Ik deed dat trouwens andersom - ik ging eerst de kcal verbranden en dan mocht ik daarna soms iets extra nemen van mezelf (minder dan ik het verbrand). Dus na een uur wandelen at ik een banaan ofzo... En sowieso is deze periode rood fruit een uitkomst. Low kcal en extreem lekker. Ik geef een klein fortuin uit aan aardbeien, frambozen, bramen, blauwe bessen, die eet ik het liefst met lindahsl kvarg (veel eiwit, geen suiker) en als je daar een flinke portie van hebt als toetje, dan zit je aardig vol en kun je echt een hoop carbs schrappen zonder honger te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te lezen dat je al goed op weg bent!! Ben benieuwd hoe je je gewicht bijhoudt. Weeg je elke dag en hou je het gemiddelde bij of anders?

Op zich is dat niet zo raar, ik had van de week een cursus time-management (zijn van die online cursussen die de werkgever aanbiedt en die je elk moment kan doen). Daar zeiden ze ook dat je uitstelgedrag kan verbreken door het gewoon te gaan doen. Als je er aan begint dat de rest meer vanzelf gaat. En zeker zoals jij als je al meteen verschil ziet op de weegschaal en misschien ook al mentaal wat lekkerder voelt door te bewegen dat de motivatie alleen maar groter wordt.

Keep up the good work!
Ik weeg elke ochtend op de Garmin weegschaal.

Krijg ik automatisch alle data naar mijn horloge en app gestuurd.

Is meer om de trend te kunnen zien. Ik snap dat er per dag fluctuaties in zitten, maar op een week tijd krijg je een goed beeld
 
Back
Naar boven