MuscleMeat

Inname van Vitamine C Tabletten van 500 en 1000mg overbodig! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lesane

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2006
Berichten
388
Waardering
4
Lengte
1m78
Massa
76kg
Wisten jullie dat het lichaam maar 250 mg vitamine C per keer kan opnemen?

Dus inname van een 1000 mg vitamine c tablet heeft gewoon geen zin, het restant wordt simpelweg uitgescheiden.

Vitamine c 100mg cutten in 4 delen of vitamine c 500mg in 2 delen en over de dag verdelen.

Bron boek: Superfood (wetenschappelijk onderbouwd)
 
Ja wist ik. Er zijn trouwens al genoeg studies die aantonen dat hoge dosis vitamine c niets doet.
 
Ja wist ik. Er zijn trouwens al genoeg studies die aantonen dat hoge dosis vitamine c niets doet.

Ik wist dit niet, iemand verwijzingen naar gehele onderzoeken?

En hoe zit het met time released vitamine c?
 
BS, er zijn ook genoeg studies die wel tonen dat het wat doet in hoge doseringen
 
Ik wist dit niet, iemand verwijzingen naar gehele onderzoeken?

En hoe zit het met time released vitamine c?
Ik heb me er lang geleden eens in verdiept maar heb niet direct het topic bij de hand waarin deze samenvattingen staan. Zal eens kijken of het nog terug te vinden is. Er is wel wat onderzoek naar gedaan, je kan altijd pubmed eens doornemen.

BS, er zijn ook genoeg studies die wel tonen dat het wat doet in hoge doseringen
Die zijn er inderdaad, maar die zijn lang niet zo overtuigend als dat ze op het eerste gezicht lijken. Lang heb ik ook gelooft in vitamine C als supplement, maar als je alle onderzoek bij elkaar neemt stel je vast dat het geen bewezen werking heeft boven de aanbevolen dagdosis.
 
250 mg per keer ... hoezo ... zijn de vitamine-c receptoren dan vol ofzo ?
 
Vitamine C als supplement is complete onzin. Ik heb het al meerdere malen geschreven;
Het is praktisch onmogelijk om een tekort aan vitamine C te krijgen. Het wordt in zo veel producten als conserveringsmiddel en als anti-oxidant gebruikt. Dus een 'redelijk' normaal dieet bevat meer dan genoeg vitamine C. Teveel vitamine C is alleen maar meer belasting voor de nieren en kan leiden tot nierstenen.
 
Dat vitamine C nierstenen veroorzaakt is een broodje aap verhaal dat maar niet de wereld uit te krijgen is. Het was de uitkomst van een onderzoek van Chalmers (1975) en die was foutief bleek achteraf. De mens maakte voorheen zelf vitamine C aan.

Ook in een document van de nierstichting kan je lezen dat de nierstenen-bangmakerij niet juist is.

http://www.nierstichting.nl/pdf/1folder8.pdf
 
Dat vitamine C nierstenen veroorzaakt is een broodje aap verhaal dat maar niet de wereld uit te krijgen is. Het was de uitkomst van een onderzoek van Chalmers (1975) en die was foutief bleek achteraf. De mens maakte voorheen zelf vitamine C aan.

Ook in een document van de nierstichting kan je lezen dat de nierstenen-bangmakerij niet juist is.

http://www.nierstichting.nl/pdf/1folder8.pdf

Gelukkig maar... ;)

Ik heb de laatste tijd al zoveel gelezen over voeding, en dus ook supplementen, dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie... :o
De éne keer is Vit.C weer goed in (redelijke) hoge doseringen, dan is het weer onzin.
Dan moet je het weer 's ochtends nemen, dan weer over de dag verspreid.
Na de training schijnt ook goed te zijn... :rolleyes:
Ik neem 's ochtends bij het ontbijt eentje van 1000mg, en na de training nog eentje... :D
Het is toch nog steeds wel zo dat een evt overschot uitgepist word éh..? :eek:
 
Wisten jullie dat het lichaam maar 250 mg vitamine C per keer kan opnemen?

Het is waar dat een overschot van vitamine c wordt uitgescheiden via de nieren, maar dan is het al door het lichaam opgenomen geweest ;-)

Verder is het natuurlijk niet zo zwart-wit dat het exact 250mg is. De time released tabletten hebben niet zo veel nut omdat vitamine C in de maag en dunne darm opgenomen wordt. Zo'n time released tablet komt dan uiteindelijk in de dikke darm terecht en wordt niet meer opgenomen: dan ben je uiteindelijk vitamine C aan het downloaden. Het wordt dan inderdaad niet opgenomen, maar het wordt soms wel op die manier therapeutisch gebruikt bij patienten met darmkanker.
 
Yep, was op de hoogte;)...bepaalde studies gaan zelfs uit van max 180 mg m.b.t. aantoonbare opname.
 
Vitamine C als supplement is complete onzin. Ik heb het al meerdere malen geschreven;
Het is praktisch onmogelijk om een tekort aan vitamine C te krijgen. Het wordt in zo veel producten als conserveringsmiddel en als anti-oxidant gebruikt. Dus een 'redelijk' normaal dieet bevat meer dan genoeg vitamine C. Teveel vitamine C is alleen maar meer belasting voor de nieren en kan leiden tot nierstenen.


Bij extra inname van vitamine C gaat het er ook helemaal niet over of je een tekort hebt aan deze vitamine. Dat is namelijk praktisch onmogelijk zoals jij al aangeeft. Echter gaat het er om of een hogere dosering vitamine C positieve eigenschappen meebrengt ten opzichte van de normale dagelijkse hoeveelheid.

Mijn mening is dat elk gezond mens, én gezonde sporters dus ook, heel geen behoefte heeft aan extra vitaminen zolang je voeding voldoende groenten en fruit bevat. Bij ziekte of verkoudheid echter heeft extra hoge inname van vitamines, met name vitamine C, echter wel een positief effect.
 
klopt dat in steeds meer producten vitamine c is te vinden. Echter, (volgens het boek) het lichaam raakt vitamine c snel kwijt. Daarom adviseert hij dagelijkse dosis van 350milligram voor een 'optimale' gezondheid.

De auteur geeft aan dat er tegenwoordig veel mensen een marginaal of zelfs te laag vitamine-c-gehalte in hun bloed hebben. Een van de redenen volgens hem zou kunnen zijn dat veel mensen zijn overgestapt van vers geperst sinaasappelsap op kantenklaar sap uit pakken. Hij zegt zelfs dat volwassenen die vijf porties fruit en groente per dag eten vaak minder dan 100 milligram vitamine c binnen krijgen.

Persoonlijk denk ik dat diegene die bewust bezig zijn met hun voeding, dat zij voldoende vitamine c binnenkrijgen.
 
Tegenwoordig duwen ze overal vitamine C in. Zelf heb ik capsules waar de vitc in van die bolletjes zit, die lossen langzaam en ongelijkmatig op en zo komt de vitC gedurende langere periode vrij (gewoon bij de lidl).

Teveel pies je toch weer uit en je bent pas dood bij om en nabij de 1kg vitamine C in 1 keer, dus dat gaat je sowieso niet lukken.
 
Wisten jullie dat het lichaam maar 250 mg vitamine C per keer kan opnemen?

Dus inname van een 1000 mg vitamine c tablet heeft gewoon geen zin, het restant wordt simpelweg uitgescheiden.

Vitamine c 100mg cutten in 4 delen of vitamine c 500mg in 2 delen en over de dag verdelen.

Bron boek: Superfood (wetenschappelijk onderbouwd)

met andere woorden die pillen van 1000mg gewoon door vieren delen?
 
Vitamine C als supplement is complete onzin. Ik heb het al meerdere malen geschreven;
Het is praktisch onmogelijk om een tekort aan vitamine C te krijgen. Het wordt in zo veel producten als conserveringsmiddel en als anti-oxidant gebruikt. Dus een 'redelijk' normaal dieet bevat meer dan genoeg vitamine C. Teveel vitamine C is alleen maar meer belasting voor de nieren en kan leiden tot nierstenen.

Een wetenschapper op Radio 1 vertelde ook dat een teveel aan vit.C niet meteen schadelijk is, maar ook niet meteen nuttig.
 
Koop dan gewoon tabletten van 60/ 100mg ps
 
eet gewoon 1 sinaasappel is ook nog veel lekkerder akkoord
 
En de vezels/vruchtvlees zorgen er ook nog voor dat je een voller gevoel heb, en dat je makkelijker kakt.
 
Back
Naar boven