XXL Nutrition

Intermittent fasting (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
Lid geworden
2 mei 2003
Berichten
34.296
Waardering
1.445
Lengte
1m89
Aardige blog in opbouw over intermittent fasting (16 uur per dag niet eten, en dan 8 uur wel).

Intermittent Fasting for lean gains and fat loss

Nu niet meteen blind staren op zijn eigen gehaalde resultaat:

gse_multipart23214.jpg


maar het blijft een interessant idee.

Links:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3587831
http://www.precisionnutrition.com/all-about-intermittent-fasting
http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting
[Link niet meer beschikbaar]

FAQ: http://examine.com/leangains-faq/
Calculator: http://www.1percentedge.com/ifcalc/ of http://rippedbody.jp/2011/10/23/how-to-calculate-leangains-macros/
Cardio: http://rippedbody.jp/2012/08/25/when-is-cardio-a-valid-tool-for-fat-loss-intermittent-fasting/
en nog wat vraagjes: http://rippedbody.jp/2012/11/28/can-i-lengthen-my-fasting-window/
Een kritische blik naar IF voor vrouwen: http://www.kropblog.dk/en/intermittent-fasting-for-women/
via impruvism: [Link niet meer beschikbaar]


Stukje in het Nederlands: Intermittent fasting aka leangains, het ideale fitnessdieet?
en nog eentje: http://www.guydroog.com/2012/10/25/intermittent-fasting-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/

Over RPT training... http://rippedbody.jp/reverse-pyramid-training/ (en ook wat stuff over leangains)
 
Beetje hetzelfde idee als vasten en zodra de zon ondergaat, lekker gaan eten :) Denk dat je lichaam dan wel supergoed gebruik maakt van alles wat dan binnenkomt.
 
Een ding snap ik danwel niet. Is dit voor cutten of voor bulken? Of voor cleanbulken met een beetje cutten?:S

Ik vind het er voor de rest een beetje te mooi klinken om waar te zijn, maar ik wil het best uittesten puur om uit te testen of dit inderdaad werkt.
Eigenlijk ben ik stiekem er al mee begonnen..:P
Maar wat als je nu 's avonds die 8 uur schranzen hebt? Gaat je lichaam dan 's nachts niet al die kcal omzetten in vet?

Ik heb nu mezelf een 6 uur de tijd gegeven om me vol te stouwen met min of meer 3000 kcal, tussen 2 uur 's middags en 8 uur 's avonds waarbij m'n laatste maaltijd 150gram tonijn+500gram kwark+750ml magere melk is.
 
Je kan het voor alle doeleinden gebruiken: cutten, bulken en onderhoud.

't Idee erachter is een tijd terug ook al gepromoot in de vorm van Warrior Die(e)t. De hernieuwde interesse kwam na onderzoek bij moslims die de Ramadan deden.
In plaats van dat hun gezodheid achteruit ging, bleken ze er gezonder van te worden, zoals o.a. een verhoogde insuline gevoeligheid.
Nu is het sinds een jaar oid ook 'fashionable' onder fitnessers, te beginnen bij Paleo-georiënteerde crossfitnessers maar nu dus ook bij de hippere bodybuilders.

Doe het zelf als cut in de vorm van 2 maaltijden per dag op rustdagen afgewisseld met 5-6 maaltijden op trainingsdagen. 't Bevalt meer dan uitstekend o.a. omdat je er relatief iets meer KH door kan eten dan je normaal aankan (oa wegens verhoogde insulinegevoeligheid). Al komt dat laatste ook vooral dankzij Fortega.

Degene van de blog doet het als een high carb lowfat variant, maar dat is dus totaal geen wet van Meden en Perzen. Zei al dat mensen die een Paleodieet volgen het al wat langer doen en dan uiteraard met geheel andere KEV-ratio's.
 
Mark Rippetoe raad z'n puppilen aan 4 grote maaltijden te eten, waarvan het ontbijt de grootste moet zijn. Het is een beetje tegenstrijdig wat je allemaal leest; 8x per dag eten, 6x per dag eten, 4x per dag eten en nu weer 16 uur per dag niet eten, en dan 8 uur wel :D

Zou bij de methode van '16 uur per dag niet eten, en dan 8 uur wel' in de tijd dat je eigenlijk niet zou moeten eten wel groente nemen ivm vitamines, mineralen en vezels.
 
En dat doe ik dus ook niet, ik volg de 'Ramadan' methode, dwz. ontbijt en late avondmaaltijd. Heb wel even de 'Fast till 5pm' methode gevolgd, maar dan vries ik voor mijn gevoel 'dood', zo koud krijg ik het dan. Honger is geen punt, heb ook eerder wel eens 2 dagen niet gegeten zonder dat ik er echt veel last van had. Kou is veel lastiger en wijst ook op een vertraagde stofwisseling.
 
Mark Rippetoe raad z'n puppilen aan 4 grote maaltijden te eten, waarvan het ontbijt de grootste moet zijn. Het is een beetje tegenstrijdig wat je allemaal leest; 8x per dag eten, 6x per dag eten, 4x per dag eten en nu weer 16 uur per dag niet eten, en dan 8 uur wel :D

Niet tegenstrijdig, gewoon verschillende wegen naar hetzelfde doel. Als je via de A9 of de A10 om Amsterdam rijdt... de een is langer, de ander is drukker.

Zou bij de methode van '16 uur per dag niet eten, en dan 8 uur wel' in de tijd dat je eigenlijk niet zou moeten eten wel groente nemen ivm vitamines, mineralen en vezels.

Sommige mensen zeggen dat je wat eiwit (en wellicht groente) zou moeten nemen, maar dat was vooral een aanbeveling voor mensen die al behoorlijk laag in hun vetpercentage zaten en wat meer angst voor spierverlies hadden. Maar het lijkt me persoonlijk dat als je eiwit en groente eet je niet echt meer aan het vasten bent.
 
Wat is jouw ervaring ermee Wazzup?

Ik heb er nog geen ervaring mee.. dat wil zeggen, ik heb 2 keer nu al niks gegeten na mijn avondmaaltijd (18:00), tot aan de lunch de volgende dag. Om eerlijk te zijn had ik om 20:00 al trek, dus ik dacht dat het zwaar zou worden, maar dat viel reuze mee. De trek bleef wel, maar ik vind dat niet een onaangenaam gevoel (beetje zuiverend wel). Om 11:00 heb ik wat gegeten omdat ik om 12:00 ging trainen. Zo met een nacht erbij is het een stuk makkelijker vasten in ieder geval.

Qua bulk/cut heb ik er totaal geen ervaring mee, maar ik volge het een en ander met grote interesse en wei weet ga ik het wel op de een of andere manier toepassen (ik zat zo te denken om de dag, alleen voor de training zeg maar, niet op rustdagen)


"leuk" is niet het goede woord, interessant wel ... om eerlijk te zijn snap ik er vrij weinig van... wat is niu weer het "thrifty gene concept" en iets als "intermittent fasting increases insulin mediated glucose uptake rates" moe ik ook 6 keer lezen voordat ik het snap. (en om eerlijk te zijn dan nog niet)
 
Dat laatste is niet zo moeiljk: "zorgt voor een versnelde opname van glucose voorzover daar insuline bij betrokken is". Met andere woorden: vasten maakt insuline gevoeliger.

Hier een paar leuke vergelijkingen tussen domweg calorierestrictie en vasten zonder calorierestrictie (dus gewoon op onderhoud eten)

The original impetus for utilizing an IF fasting protocol for body recomposition efforts and general health came from Ori Hofmekler and his "Warrior Diet". It worked OK for some. (Oh, sorry, it came from Animal and his Animalbolics diet, which was remarkably similar to Hofmekler's stuff, and it was a much more "moderate" plan, which then morphed into Swolecat's diet for cutting)

After a few years, some research came up regarding CR and IF and coupled with some basic overviews of health markers, and how they change in Muslims during Ramadan, some people affiliated with Crossfit decided to try it out, only, rather than just having one meal, they would have a fasting time period and a feasting time period.

This was all starting in late 2004, early 2005 IIRC.

Some started with the 24 on/24 off protocol, and others started with a 14-20 hour period of fasting every day. The one thing that they did do was to make sure they ate at least maintenance levels of calories during their feasting periods. In addition, most of them were paleo or zone adherents and would also follow those principles during their feasts.

Anecdotal results came in...the fatter people trying this lost fat, most noticably in the belly. The leaner people maintained or increased their performances in their crossfit benchmark workouts.

Over the last few years, one of the Crossfitters, has gained ~5-8# of lean muscle whereas before, when he wasn't IFing, he'd maintained his lean mass relatively steadily over a decade. He wasn't eating more, he didn't really change his macros either.

That's an N=1.

However, like training programs, a diet is much more likely to be successful and be followed if there is a significant buy in.

A nice comparison between CR and IF was done by Robb Wolf, of Norcal S&C, in his "Performance Menu" ezine.

(-) = a reduction in the parameter
(+) = and increase in the parameter

Note: Some of these were taken from data collected during Ramadan, and others from date involving mice/rats.

Blood [Glucose]
CR: -
IF: ---
Blood [Insulin]
CR: -
IF: ---
Betahydroxybutyrate
CR: +
IF: +++
[IGF]
CR: --
IF: +++
Body Weight
CR: ---
IF: No Change
Neuroprotection
CR: +
IF: +++
Neuroendocrine Response
CR: ++
IF: +++

Just from a health standpoint, IF looks very, very good. Even with the shorter fasting periods.
 
Klinkt allemaal heel interessant... :)
 
En vooral, supereenvoudig toe te passen.
 
welke 16 uur niks eten dan? van 's ochtends 06.00 ontbijten en dan niks eten tot 20.00? en dan van 20.00 tot 4.00 eten eten eten? of welke 16 uren van de dag moet je dan juist niks eten?
 
gewoon lang door slapen :P dan ben je 8 uur per dag wakker en dan eet je je vol :D
 
De meest toegepaste vorm is : laat op de middag eten dus vanaf 5 uur t/m 10-11 uur en dan vasten tot de volgende namiddag.

Die vorm bevalt me allerminst en gezien het onderzoek bij moslims die de Ramadan volgen, waar ze 2x per dag eten = voor zonsopgang en na zonsondergang ook onnodig. Vandaar mijn variant : ontbijt in de ochtend (plm 40% van de kcals) en dan 1 uur voor het slapen gaan opnieuw. Dit dan alleen op rustdagen. Reden heb ik al aangegeven: lichaamstemperatuur zakt te veel bij overslaan van het ontbijt. Blijkt ook wel uit bloedonderzoek.. mijn T3 is van nature erg laag.

Er zijn grofweg evenveel mensen, die dit dagelijks doen, ongeacht of het een trainingsdag is of niet en anderen die dit alleen op rustdagen doen.
 
Ik heb het nu zelf ook 2 dagen geprobeerd. Donderdagavond om 21.00 uur voor het laatst gegeten(kwark en groente) en vrijdag om 12.30 weer begonnen met eten. Dit gedaan tot 21.00 en zaterdag om 12.30 weer gestart met eten. Iedere ochtend water met een capsule groene thee extract genomen en bij mn eerste maaltijd een originele stacker.
Flink hongergevoel gehad natuurlijk, maar wel te doen. Verder heb ik super getraind vrijdagmiddag om 15.00 terwijl ik gedacht had dat het misschien wel tegen zou vallen. Verder een enorme blijvende eetlust tijdens de periode dat je weer mag eten.

Ik kan me wel vinden in het verhaal dat we hoe wij nu eten 3-6 keer per dag niet geschikt is voor het menselijke lichaam. Waarom zou het lichaam anders voorraden energie opslaan? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
 
Wat ik vooral interessant vind is dat je ondanks dat je aan het cutten bent, toch voor een bepaalde periode, en dan doel ik met name op de post-workout veel meer eet dan je nodig hebt. Dus eigenlijk binnen 24 uur zowel cut als bulkt. Of binnen 48 uur.
 
Dat laatste is niet zo moeiljk: "zorgt voor een versnelde opname van glucose voorzover daar insuline bij betrokken is". Met andere woorden: vasten maakt insuline gevoeliger.

Lekker slim om daarna suikerfeest te gaan houden dan :rolleyes: Vandaar dat al die dikke moslimkindjes suikerziekte hebben.
 
Ik heb het nu zelf ook 2 dagen geprobeerd. Donderdagavond om 21.00 uur voor het laatst gegeten(kwark en groente) en vrijdag om 12.30 weer begonnen met eten. Dit gedaan tot 21.00 en zaterdag om 12.30 weer gestart met eten. Iedere ochtend water met een capsule groene thee extract genomen en bij mn eerste maaltijd een originele stacker.
Flink hongergevoel gehad natuurlijk, maar wel te doen. Verder heb ik super getraind vrijdagmiddag om 15.00 terwijl ik gedacht had dat het misschien wel tegen zou vallen. Verder een enorme blijvende eetlust tijdens de periode dat je weer mag eten.

Ik kan me wel vinden in het verhaal dat we hoe wij nu eten 3-6 keer per dag niet geschikt is voor het menselijke lichaam. Waarom zou het lichaam anders voorraden energie opslaan? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Ik hoor juist van mensen dat honger juist onderdrukt wordt door helemaal niet te eten in die periode. Mensen die wel wat eten krijgen juist nog meer honger. (en volgens mij heb ik die "hunger supression" ook wel in wetenschappelijke publicaties gelezen.)

Ik train ook altijd wel goed op een lege maag ... dat wil zeggen wel wat eten anders val ik om met gewicht en al, maar niet al te veel.
 
Back
Naar boven