AndroidHealthClinic

Interval hardlopen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

FraGGo

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
8 dec 2002
Berichten
936
Waardering
0
Mijn conditie is op het moment naar mijn zin niet goed genoeg. Hier ga ik dus wat aan doen. Na veel lezen ben ik erachter gekomen dat interval training de beste manier is om je conditie te verbeteren. Mijn plan was dus om te gaan interval hardlopen, alleen met welke intervallen???

Mijn vraag is dus: Hoe lang en hoe intensief moeten de intervallen en de totale hardloop training zijn om je conditie zo snel mogelijk te verbeteren?

P.s. Overige tips zijn natuurlijk ook altijd welkom :)
 
Daar ben ik ook benieuwd naar.
En dan ook hoe je het het beste aan kan pakken dat je geen ( of zo min mogelijk ) spiermassa verliest.
 
Je kan het beste voor jezelf een schema maken, ik kan je wel vertellen wat voor schema ik doe maar ik doe het al een paar jaar dus daar schiet je niet veel mee op als je net begint.

Als je gewoon stappen van 1 en 2 minuten houd kan je het aan je zelf merken of het werkt. Begin bijv. met 2 minuten joggen dan 1 minuut hardlopen, dan 1 min. joggen, 2 min. hard, 1 min. joggen, 2 min. hard, 1 min. joggen, 1 min hard, 2 min joggen.

Dan ben je ongeveer een kwartier bezig en je bent echt wel moe, anders loop je niet hard genoeg, als je op een loopband loopt moet je ongeveer 8 tot 10 km voor joggen aanhouden en 13 tot 16 km voor hardlopen.

Als je op je spiermassa wilt letten moet je proberen dit niet langer dan een halfuur te doen.

Maar dat duurt nog wel even voordat je zover bent:D

Succes
 
Klinkt goed inderdaad. Heb je dit zelf verzonnen of heb je het ergens vandaan?
Ik wil namelijk graag zo effectief mogelijk trainen dus ik wil graag een onderzoek oid die bevestigt dat die bepaalde manier de beste is.
 
Nee, dit heb ik gewoon verzonnen, maar bij interval training kan je geen schema maken, je moet jezelf overtreffen.

Ik kijk meestal hoe de groep (ik train voetballers) reageert, als ik denk dat ze meer kunnen hebben lopen ze vaker hard en minder joggen.

Als ze nou nog eens minder zouden zuipen hadden ze een top-conditie:D
 
Volgens mij kan je toch wel een schema maken. Ik heb ooit eens gelezen dat je een bepaalde tijd met een bepaalde hartslag moest lopen en dan weer een bepaalde tijd met een hogere hartslag. Dit moest je dan een paar keer herhalen zodat je in totaal op een half uur kwam. Ik ben alleen al de cijfers vergeten :(
Iemand die het weet?
 
Alleen, als je het een maand doet, hoe ga je dat dan doen met je hartslag? Als je conditie verbeterd slaat je hart minder vaak met hetzelfde looptempo
 
Dus dan ga je harder lopen :D Daarom wil ik het dus weten in hartslagen en geen km/h
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
Hartslag is ook maar een gemiddelde. En zo snel ga je echt niet harder lopen hoor, dat duurt maanden voordat je een sneller tempo gewend bent. En zoals ik al zei voel je het aan jezelf, als je niet moe bent heb je niet hard genoeg gelopen
 
Originally posted by Ar Double u
Hartslag is ook maar een gemiddelde. En zo snel ga je echt niet harder lopen hoor, dat duurt maanden voordat je een sneller tempo gewend bent. En zoals ik al zei voel je het aan jezelf, als je niet moe bent heb je niet hard genoeg gelopen

Ik bedoel dus de hartslag met een hartslagmeter die je onder het rennen aan kan houden, die laat toch perfect de intensiteit zien? Met die methode kan je dus precies zo hard lopen als je op dat moment aankan. Wat er voor zorgt dat je op het eind altijd moe bent omdat je precies doet wat je zou moeten doen op jouw niveau. Duidelijk?

Btw. Thanx 3XL
 
hey 3xl,
ik heb net het hele artikel gelezen en het hoofddoel lijkt eigenlijk veel meer 'vet verbranden' te zijn dan 'conditie verbeteren'. Denk je dat het dan toch slim is dat HIIT programma te volgen of kan ik beter ies anders doen?
 
Het simpelste is intensieve duurtraining.
Tot maximaal 30 minuten lopen (i.v.m. je glycogeenvoorraad)
en tussen de 70-90% van je maximale hartslag.
Maximale hartslag= 220-leeftijd in jaren
Dus als je 20 bent is je max. 200 en daar bv. 70% van= 140
Dit is wel laag, maar hier kun je wel mee beginnen. Eerst 1x per week en opbouwen tot maximaal 3x (ook weer i.v.m. je glycogeenvoorraad).
Je hebt gelijk dat intervaltraining het beste is om je conditie snel op te bouwen, maar int. duurtraining is wat eenvoudiger.
Waar ga je trouwens lopen en heb je een hartslagmeter? Als je intervallen wilt gaan lopen dan is het wel makkelijk afstanden te weten, zoals op een atletiekbaan.
Je loopt dan in bv. een minuut een bepaalde afstand, je neemt je rust en loopt de volgende serie weer dezelfde afstand.
Zo doe je 4 series ,neemt een langere pauze en doet weer 4 series. Je kunt tussen elke serie bv. rusten tot je hartslag 130 is.
 
thanx maniac :D
 
Originally posted by FraGGo


Ik bedoel dus de hartslag met een hartslagmeter die je onder het rennen aan kan houden, die laat toch perfect de intensiteit zien? Met die methode kan je dus precies zo hard lopen als je op dat moment aankan. Wat er voor zorgt dat je op het eind altijd moe bent omdat je precies doet wat je zou moeten doen op jouw niveau. Duidelijk?

Sorry, ik wist niet dat je met een hartslagmeter wil gaan lopen, ik dacht dat je het gewoon met de hand opnam. Daarom vond ik het niet echt logisch maar nu snap ik het.
Ik ben niet zo gewend aan al die techniek, ben en blijf een simpele boer die lekker naar zijn eigen lichaam luistert en niet naar schema's en tabellen kijkt.
 
Als je op een sportschool traint dan kan je op een fiets ook goed intervaltrainingen doen.
 
Het is mischien persoonlijk maar ik vind dat je van hardlopen een voldaner gevoel krijgt dan van fietsen, is dit puur psychologisch of is dit echt zo? Als ik een halfuur op de fiets ga, ben ik ook kapot als ik ervan stap hoor, maar als ik gelopen heb en ik zit aan de bar met m'n shake heb ik een lekkerder gevoel, een soort gevoel dat ik meer bereikt hebt, als dat ik gefietst heb.
 
Dit heb ik ook, waarschijnlijk komt het omdat hardlopen toch zwaarder is voor je lichaam door o.a. het heen en weer schudden van je lichaam bij elke stap. Als je dat achter de rug hebt heb je meer 'gevoeld' dan op een fiets.
 
Ik doe zelf korte HIT sessies tijdens mijn krachttraining (tussen de setjes). Is dit goed?
 
Back
Naar boven