MuscleMeat

Interval timer voor rust tussen sets

Bezoekers in dit topic

Dan zou je ook gewoon je wekker op je telefoon in kunnen stellen en als je 4 sets doet de snooze functie op 4 minuten en 4x herhalen kunnen zetten :o
 
Jaar later toch nog een nuttige toevoeging!
TLDR: Doe maar niet, rust tussen sets timen.

 
Dit is weer zon vb wat voor persoon a werkt wilt niet zeggen dat dit ook voor persoon b werkt. Alles met “optimaal” of “wetenschappelijk bewezen” is leuk voor kijkcijfers, maar totaal zinloos.
Elk lichaam is anders en reageert totaal anders op verschillende methodes/ prikkels.
 
Jaar later toch nog een nuttige toevoeging!
TLDR: Doe maar niet, rust tussen sets timen.

Mooi filmpje, maar je TLDR is wel erg kort door de bocht, hoewel dat het idee is van eem TLDR.
Dit is weer zon vb wat voor persoon a werkt wilt niet zeggen dat dit ook voor persoon b werkt. Alles met “optimaal” of “wetenschappelijk bewezen” is leuk voor kijkcijfers, maar totaal zinloos.
Elk lichaam is anders en reageert totaal anders op verschillende methodes/ prikkels.
Je hebt duidelijk helemaal niets van het filmpje gekeken en roept maar wat. Hij zegt dat er, in beginsel, 4 factoren zijn waar je beter naar kan kijken dan tijd.
 
Mooi filmpje, maar je TLDR is wel erg kort door de bocht, hoewel dat het idee is van eem TLDR.
Akkoord.
Rust tussen sets timen is in de meeste gevallen geen goed idee.
Zo beter?
 
Mooi filmpje, maar je TLDR is wel erg kort door de bocht, hoewel dat het idee is van eem TLDR.

Je hebt duidelijk helemaal niets van het filmpje gekeken en roept maar wat. Hij zegt dat er, in beginsel, 4 factoren zijn waar je beter naar kan kijken dan tijd.
Zeker goed filmpje. Ik vind sowieso RP wel leerzaam (soms wat over de top, maar goed).

Volgens mij is de essentie dat rust tussen sets iets is om de volgende set weer effectief te laten zijn. Als je een AMRAP zware deadlifts doet, heb je meer tijd nodig om bij te komen dan een 1e setje curls. Als je te weinig rust neemt is je volgende set niet effectief. Tijd is daarin niet de belangrijkste factor, maar je herstel. Maar tijd kun je prima gebruiken als indicator voor herstel, binnen 30 seconden ben je sowieso niet echt hersteld, na 3 minuten ben je waarschijnlijk een heel eind.

Voor mij is een timer meer iets om te gebruiken om mijn training niet te lang te laten duren door te veel rust op main lifts, maar ook om niet veel te snel weer aan de slag te gaan met wat minder zware oefeningen. Je kunt bij allerlei core oefeningen echt wel zonder 3 minuten rust tussen de sets... maar als je helemaal geen rust neemt kun je beter cardio gaan doen. Ik kan je vertellen dat hardlopen behoorlijk pittig kan zijn voor je core, op een heel andere manier dan leg raises of crunches (maar man wat een spierpijn kun je daar hebben van hardlopen).

Het bijhouden van de tijd en daar conclusies uit trekken is een ander verhaal en dat lijkt mij ook een beetje BS. Het is afhankelijk van de vorm van de dag, wat je nog meer hebt gedaan etc. Ik heb meer rust nodig bij BOR als ik daarvoor gedeadlift heb dan als ik gebencht had. Sterker nog, ik doe vaak na bor pull-ups en dan is mijn 3e setje minder zwaar dan de 1e... omdat ik dan dus eigenlijk te weinig rust heb genomen.

Anyway: bijhouden en analyseren heeft geen zin. Een timer hebben waarbij je denkt: tijd om weer te beginnen wel. Overigens bij cardio heeft dat juist wel zin - daar is het juist de bedoeling je lichaam te leren om te gaan met zuurstofbehoefte of het 'clearen' van melkzuur. Een rustpauze tussen twee harde intervals is dan juist wél belangrijk - want dat is dan hetgeen je traint, je lichaam leren zich klaar te maken voor de volgende interval.
 
P.S. Ik gebruik keylifts op mijn apple watch, daarin zit ook een rest-timer. Die track ik verder niet. Maar gebruik hem wel. Als ik verder wil annuleer ik hem ern soms heb ik wat langer nodig. Maar het is op zich prima om jezelf wat tijd te geven voor rust.

Ik had ooit strong, die heeft ook een timer. Overigens zijn er eigenlijk geen goedegratis fitness/lifting apps. Dus ik betaalgewoon.
 
Neem de rust die je nodig hebt adhv je training
 
Back
Naar boven