MuscleMeat

INTERVIEW met LARRY BROCK wereldkampioen Steenstoten en hamerslingeren 2007 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Stahmixson

dutchhighlander.nl
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
25 apr 2006
Berichten
9.579
Waardering
133
Lengte
1m95
Massa
138kg
INTERVIEW met LARRY BROCK
wereldkampioen Steenstoten en hamerslingeren 2007

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Hoe ben je met de sport in aanraking gekomen ?
LB: Ik zat op high school toen ik voor het eerst van de games hoorde. Een neef van me liet me zijn medailles zien, die hij had gewonnen tijdens de Schotse Highland Games. Ik was niet meteen geïnteresseerd omdat ik mezelf volledig op het discuswerpen had gericht. Uiteindelijk was het mijn coach op de Appalachian State University die mij aanraadde om eens met de highlands games mee te doen. Een kilt leende ik van mijn neef, deed mee en won meteen het steenstoten! Met de zware WFD bleef ik echter op 3,66 meter steken….

Welke sporten deed je nog meer op Highschool en op welk niveau ?
LB: Ik deed American Football, zat in het atletiekteam en deed een jaar aan worstelen. Bij het Football was ik offensive lineman en was captain van het All-star team in North Carolina. Met discuswerpen ben ik juniorenkampioen van de Staat geweest en in mijn senior jaar werd ik tweede bij het indoor kogelstoten en discuswerpen. Verder heb ik nog met de speer geworpen.

Naar welk College ben je gegaan en welke sporten deed je daar ?
LB: IK zat op Appalachian State met een beurs voor Full football. Zij gaven me toestemming om ook aan atletiek te doen. Zowel met het Football als met de gooionderdelen heb ik vele prijzen gewonnen! Het was wel een zware combinatie en kostte me een hoop lichaamsgewicht. Ik verloor zoveel gewicht dat mijn trainingsmaatjes soms dachten dat ik me had ingeschreven bij een modellenbureau voor ondergoed ! Een standaard dagindeling zag er als volgt uit: Opstaan om 5:30 uur om dan twee te trainen met het Footballteam. Vervolgens naar school om zo rond 2:00 - 3:30 uur de atletiektraining te doen. Daarna van 4:00 - 5:00 uur gewichttraining, om vervolgens na het eten weer in slaap te vallen. De volgende dag zag er weer hetzelfde uit ! Wel werd ik tweevoudig conferencekampioen met de discus, werd twee keer tweede bij het speerwerpen en meervoudig kampioen met de kogel ! Het Footballteam won gemiddeld 10 wedstrijden per seizoen en speelde de halve finale in de 1-AA Championships, waar we van de University Of Montana verloren in Overtime. Ik speelde 5 jaar lang Football als basisspeler.

Wat is je huidige lengte en gewicht ?
LB: ik weeg zo’n 130 kg bij 1,92 m.

Wat zijn je huidige PR’s ?
16# Stone: 16,79 m Standing Stone Highland Games, Tazwell TN, 2003
56# Weight Throw: 14,90 m Cumberland Gap Highland Games, Harrogate TN, 2005
28# Weight Throw: 27,69 m US National Championships, Bethlehem, PA 2006
22# Hammer : 36,47 m Woodland Scottish Festival, Woodland, CA 2007
16# Hammer: 44,09 m Loch Norman Highland Games, Huntersville,NC 2007
20# Sheaf Toss: 9,75 m Lo ch Norman Highland Games, Huntersville, NC 2007
56# Weight Toss: 5,65 m Uwharrie Scottish Festival, Albemarle, NC 2007

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat zijn je beste resultaten op je squats, benchpress, cleans, snatch, deadlift ?
LB: Ik zou je het echt niet kunnen vertellen aangezien ik nooit een maximale lift uitvoer! Als ik moet gokken dan zou mijn beste bank zo’n 180 kg zijn, squat ik meer dan 230 kg. Ik zou meer dan 140 kg kunnen voorslaan en snatch ruim 100 kg. Deadlift is een oefening die ik nooit doe.

Wat is jouw filosofie achter krachttraining?
LB: Ik lift om verder te kunnen gooien, niet om zwaarder te kunnen liften. In de winter train ik 4 tot 5 keer in de sportschool, squat ik twee keer per week en sla ik twee keer per week voor. Ik gooi daarnaast 3 tot 5 keer per week. Ik train zwaar en gooi veel, maar ik zal nooit een powerlifter of iets dergelijks worden. Ik ben een gooier en daarop wil ik me 100% op focussen. Uiteraard wil ik sterker worden, maar ik zal nooit mijn uiteindelijke doel vergeten en dat is verder gooien! Ik zal niet hoeven op te scheppen “hee, ik heb vandaag 300 kg gesquat of met 250 gebankdrukt….”. Mijn resultaten zal je op het veld zien !

Wat doe je verder naast de Highland games?
LB: Ik ben leraar lichamelijke opvoeding op Myers Park High School en daarnaast coach ik zowel het Footballteam als de atleten (kogelstoten en discus). Deze trainingen bestaan voornamelijk uit de gewichtentraining zodat ik zelf ook wel dagelijks hiermee bezig ben.

Welke sponsors heb je ?
LB: Ik wordt gesponsord door een paar geweldige bedrijven. De Highland Brewing company in Asheville is één van mijn grootste sponsors, samen met Powerbar. Dit jaar is daar IRN-BRU USA bijgekomen. PowerBar: The right energy for any challenge. , Highland Brewing Company - Asheville's Best Ales/Beers - Distributors , Irn Bru USA .

Je bent vaak te vinden bij buitenlandse wedstrijden. Hoe is het om bv in Schotland te gooien ?
LB: Ik geniet echt van het reizen naar verre oorden. Schotland is uiteraard de bakermat van onze sport, het kloppende hart, het is geweldig om daar aan wedstrijden te mogen deelnemen ! Ik ben in alle Staten van Amerika geweest, Ierland, Schotland en zelfs al in Indonesië, maar dat is een ander verhaal…. Ik hou ervan om me te moeten aanpassen aan de verschillende sTen van werpmaterialen. Ik heb de lichte Weight for Distance al gegooid met kettingen variërend van 55 tot 70 cm, en dat in één dezelfde week ! Ik geniet vooral van Schotland, de mensen, hun cultuur, het eten en hun manier van leven. Het verschilt enorm met het leven hier in Amerika.

Kan je ons meer vertellen over je reis naar Indonesië en wat daar is gebeurd ?
LB: Het reisje naar Indonesië zal ik niet zo snel vergeten. Ik ben daar verschrikkelijk ziek geworden en moest zelfs naar het ziekenhuis, maar het was leuk om een plek op de wereld te zien, waar ik anders nooit zou komen. Alleen het vliegticket kostte me al $ 2.000, en als ik had geweten dat ik dit zelf moest betalen….tja… dan had ik nooit gegaan. Eenmaal daar kreeg ik last van een parasiet, waarvan ik enorme diaree kreeg en constant moest overgeven. Gelukkig waarvan je niet dood gaat, daar wordt je alleen maar sterker van: Na deze trip ben ik uiteindelijk Sterkste Man van de Wereld geworden ! HAHAHA.

Je hebt zelfs afgelopen jaar een ernstige nek blessure gehad en bent daarvoor geopereerd. Kun je daar wat over vertellen ?
LB: In december 2005 was ik schuin aan het bankdrukken. Ik ging niet te zwaar, maar met een redelijk gewicht probeerde ik het aantal herhalingen te maken. Ik train nooit met een trainingspartner, aangezien bijna niemand een schema al die van mij hanteert. Tijdens de laatse herhaling voelde ik iets knappen in mijn schouder en had wat pijn. Het viel best mee en ik heb de training gewoon afgemaakt en verwachtte dat ik de volgende dag een beetje beurs zou zijn. De volgende tijdens het coachen van één van de kogelstoters kon ik zelfs niet met de dames-kogel gooien omdat ik enkele vingers niet kon gebruiken vanwege schade aan een zenuw. Ik ben toen naar het ziekenhuis gegaan voor een MRI scan, waar ze nekhernia constateerde. Ik moest meteen geopereerd worden. Na 8 weken daarna kon ik weer gooien. Het was een zwarte periode, maar gelukkig heeft de Goede Heer goed voor me gezorgd en ben ik weer op goede weg.

Afgelopen jaar ben je wereldkampioen Hamerslingeren geworden. Kun je ons iets vertellen over de techniek van de hamer ?
LB: De World Hammer Championship titel was er één die écht wilde hebben, en om te strijden tegen de beste van de wereld maakte het zelfs nog beter. Het was mijn eerste grote titel die ik in de highland games heb gewonnen en ik was er erg blij mee. Het maakte al het werk die ik er in had gestopt meer dan waard.
Techniek: Ik sta met mijn voeten op iets verder dan schouderbreedte. De hamer leg ik rechtsachter mij neer, net een beetje voor de balk. Dit helpt me om het laagste punt zo ver als mogelijk aan de rechterkant te houden. Als ik de hamer begin te draaien houdt ik mijn armen gestrekt en beweeg met mijn heupen in tegengestelde richting van de hamer. Bij de laatste draai blok ik hard met mijn linkervoet voordat ik de hamer loslaat.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Verder ben je dat jaar ook nog eens als World Stone Put Champion gekroond.
LB: Tja, ik ben niet echt een hele goede steenstoter, ik denk dat ik wat geluk heb gehad die dag. Ik heb inmiddels grote problemen met de steen. Ik ben onlangs geswitcht naar de volledige draai, omdat ik het gevoel had dat er zo meer in zit dan bij de Zuid Afrikaanse sT. Ik heb ook veel met Scott Ryder gesproken, die één van de beste stoters ter wereld is. Hij heeft me een aantal goede tips gegeven zodat ik ben overgehaald om van sT te veranderen. Het zal wat tijd kosten, maar ik ben overtuigd dat ik er beter van zal worden.

Hoe vergingen de wereldkampioenschappen ? Een derde plaats is helemaal niet zo slecht.
LB: Het weer was er slecht en ik was net ziek geweest, dus ik had niet verwacht om zo goed te presteren. Ik gooide onverwachts best redelijk, maar moest nog hard mijn best doen om derde te worden in deze groep van wereldklasse. Ik had graag gewonnen, maar ik heb er veel plezier aan gehad en weer een hoop geleerd.

Wat trekt je nu zo zeer aan bij de highland games?
LB: Ik houd van het unieke sfeertje. God heeft me het talent gegeven om hard te werken en dat blijkt te werken. Het is ook erg prettig om je geld te verdienen met iets te doen wat ik echt leuk vind. Alle jongen waarmee ik gooi zijn geweldig en we hebben een hoop lol samen. Ik hoop dit nog enkele jaren te mogen doen. Verder wil ik hierbij mijn familie bedanken voor hun steun en toeverlaat en uitaard mijn sponsors: Powerbar, Irn-Bru-USA, en de Highland Brewing Company.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bedankt Larry en veel sucses dit jaar !
 
Zelf vertaald en dergelijke! Vond het erg interessant bedankt!
 
Nee, ik heb zelf Larry geinterviewd.... :D
 
Tof om te lezen!
 
Leuk interview!
 
Back
Naar boven