XXL Nutrition

IP adres - naam veranderen (werkgever)?

Bezoekers in dit topic

Woekkes

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
13 mei 2010
Berichten
821
Waardering
25
Lengte
1m50
Massa
160kg
Vetpercentage
1%
Hallo iedereen,

Hopelijk zit hier iemand met verstand van zaken want ik heb het al proberen op te zoeken maar helaas niet echt een antwoord gevonden... Het zit zo: ik heb een tijdje geleden bij bedrijf X gewerkt. Toen we tijdens Corona veel aan het thuiswerken waren, hebben ze op een bepaald moment ons IP-adres opgevraagd (dit heb ik toen gewoon gegeven en verder niets achter gezocht). Nu werk ik ondertussen elders maar ik merkte wel dat als ik thuis ben en sites bezoek ik dit nog steeds onder bedrijf X doe (voorbeeld: soms krijg ik een pop-up met vermelding "Hallo X, kunnen we jou ergens mee helpen?").

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen naar mijn naam of gewoon zelfs geen naam (ik werk met een Macbook indien dit belangrijk zou zijn om te weten)?

Alvast bedankt iedereen!
 
Software van je pc halen waarmee jij in verbinding stond met je oude werkgever?
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Uhm het kan inderdaad dat je nog een VPN verbinding hebt lopen via je oude werk :o

Maar ik ben wel benieuwd welke naam je precies op sites krijgt te zien? En waar ze die dan vandaan zouden hebben. Is het niet gewoon de naam van je macbook gebruiker ofzo? Wat niks met IP te maken heeft.

En nadat ze die naam hebben gekregen kan dat ook via cookies op die sites worden bijgehouden. Probeer eens de privemodus van je browser, daarmee zou je dan niet 'herkend' moeten worden. Als dat het geval is kan dat opgelost worden door cookies in je browser te verwijderen. Doe dit voor je je IP wijzigt anders wordt je nieuwe IP mogelijk alsnog weer herkend en aan dat profiel gehangen.

Ik weet gezien al het bovenstaande niet of IP uit gaat maken hoor. Maar je kunt van je internetprovider een nieuw IP krijgen. Dit kan een kwestie zijn van je modem uit en aan zetten, maar afhankelijk van wat je precies hebt en hoe je provider dat aanpakt moet je die daarvoor misschien (ik denk tegenwoordig zelfs meestal) zelfs even bellen voor een reset.
 
Uhm het kan inderdaad dat je nog een VPN verbinding hebt lopen via je oude werk :o

Maar ik ben wel benieuwd welke naam je precies op sites krijgt te zien? En waar ze die dan vandaan zouden hebben. Is het niet gewoon de naam van je macbook gebruiker ofzo? Wat niks met IP te maken heeft.

En nadat ze die naam hebben gekregen kan dat ook via cookies op die sites worden bijgehouden. Probeer eens de privemodus van je browser, daarmee zou je dan niet 'herkend' moeten worden. Als dat het geval is kan dat opgelost worden door cookies in je browser te verwijderen. Doe dit voor je je IP wijzigt anders wordt je nieuwe IP mogelijk alsnog weer herkend en aan dat profiel gehangen.

Ik weet gezien al het bovenstaande niet of IP uit gaat maken hoor. Maar je kunt van je internetprovider een nieuw IP krijgen. Dit kan een kwestie zijn van je modem uit en aan zetten, maar afhankelijk van wat je precies hebt en hoe je provider dat aanpakt moet je die daarvoor misschien (ik denk tegenwoordig zelfs meestal) zelfs even bellen voor een reset.
Software van je pc halen waarmee jij in verbinding stond met je oude werkgever?

Ik heb een nieuwe laptop gekocht toen ik daar vertrokken ben (heb ook hun laptop terug moeten inleveren natuurlijk). Dus alles van software, programma's etc die ik bij hen gebruikte, staat niet op de nieuwe.

Bij de pop-ups zie ik echt de volledige bedrijfsnaam (zelfs de telefoon nummer) staan dus het lijkt me dat iemand van hun IT team het zo ingesteld heeft op één of andere manier..
 
Hallo iedereen,

Hopelijk zit hier iemand met verstand van zaken want ik heb het al proberen op te zoeken maar helaas niet echt een antwoord gevonden... Het zit zo: ik heb een tijdje geleden bij bedrijf X gewerkt. Toen we tijdens Corona veel aan het thuiswerken waren, hebben ze op een bepaald moment ons IP-adres opgevraagd (dit heb ik toen gewoon gegeven en verder niets achter gezocht). Nu werk ik ondertussen elders maar ik merkte wel dat als ik thuis ben en sites bezoek ik dit nog steeds onder bedrijf X doe (voorbeeld: soms krijg ik een pop-up met vermelding "Hallo X, kunnen we jou ergens mee helpen?").

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen naar mijn naam of gewoon zelfs geen naam (ik werk met een Macbook indien dit belangrijk zou zijn om te weten)?

Alvast bedankt iedereen!

Het hangt er vanaf om welk IP adres het gaat, die van je PC/laptop zelf of die van de router van je ISP.

Om een onderbouwd antwoord te kunnen geven, heb ik eigenlijk een gedetailleerde schets van de netwerksituatie bij jou thuis nodig.
Maar dat is natuurlijk lastig als je niet deskundig genoeg bent en ook privacy gevoelig.

Daarom speculeer ik op basis van waarschijnlijkheid, dan gaat het om het publieke IP adres van je router/modem.
Bepaalde tracking activiteiten zijn hier blijkbaar aan gekoppeld in het verleden.
Ook neem ik aan dat de router IPv4 gebaseerd is en in kwestie NAT routing uitvoert.
IP adressen van intern aangesloten apparaten krijgen dan een IP adres middels DHCP vanuit een privacy class zoals 192.168.1.x of iets dergelijks.

D.w.z.: Daarmee zijn deze apparaten niet direct zichtbaar op het internet, dus ook niet de oorzaak van het probleem.

Het is het publieke IP van de router, dat verbindt direct aan het internet, waar het dus meestal om gaat.
Het is ook het aanknopingspunt van jouw thuisnetwerkje, waar tracking ooit op is afgestemd.

Een dergelijk IP adres is door je ISP toegewezen aan de internet-interface van de router.
Je kunt dit IP adres zelf normaliter NIET veranderen, dat moet je ISP doen.
OF je wisselt je router bij je ISP in voor een andere die ook een ander publiek IP adres zal hebben.

Het zou zo simpel kunnen zijn..
 
Laatst bewerkt:
Uhm het kan inderdaad dat je nog een VPN verbinding hebt lopen via je oude werk :o
Dat zou dan wel een kwestie zijn van wel zeer -schaamtevol- slecht ICT beveiligingsbeleid van zijn ex werkgever :eek:
Ik weet gezien al het bovenstaande niet of IP uit gaat maken hoor. Maar je kunt van je internetprovider een nieuw IP krijgen. Dit kan een kwestie zijn van je modem uit en aan zetten, maar afhankelijk van wat je precies hebt en hoe je provider dat aanpakt moet je die daarvoor misschien (ik denk tegenwoordig zelfs meestal) zelfs even bellen voor een reset.
Dit soort tracking problemen zijn meestal gerelateerd aan het publiek IP van de externe router interface.
Deze wordt meestal "hard" statisch toegewezen en kan niet zomaar worden verandert, omdat dit IP conflicten kan geven met andere apparaten.
Vandaar ook mijn suggestie om de router in te ruilen voor een ander, want die heeft automatisch een ander publiek IP adres.
 
(voorbeeld: soms krijg ik een pop-up met vermelding "Hallo X, kunnen we jou ergens mee helpen?").

Niet die pop ups; “single moeders wachten op je in de buurt”?

1B6B77D4-64FF-44D6-8B8A-52F5B425E619.jpeg
 
Hallo iedereen,

Hopelijk zit hier iemand met verstand van zaken want ik heb het al proberen op te zoeken maar helaas niet echt een antwoord gevonden... Het zit zo: ik heb een tijdje geleden bij bedrijf X gewerkt. Toen we tijdens Corona veel aan het thuiswerken waren, hebben ze op een bepaald moment ons IP-adres opgevraagd (dit heb ik toen gewoon gegeven en verder niets achter gezocht). Nu werk ik ondertussen elders maar ik merkte wel dat als ik thuis ben en sites bezoek ik dit nog steeds onder bedrijf X doe (voorbeeld: soms krijg ik een pop-up met vermelding "Hallo X, kunnen we jou ergens mee helpen?").

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen naar mijn naam of gewoon zelfs geen naam (ik werk met een Macbook indien dit belangrijk zou zijn om te weten)?

Alvast bedankt iedereen!
En? Nog verder gekomen?
 
En? Nog verder gekomen?
Momenteel nog aan het zoeken... Heb ondertussen ook al een mail gestuurd naar de service provider om te kijken of zij dit eventueel kunnen oplossen.
Ik heb nog rond zitten neuzen in mijn 'systeemvoorkeuren' maar nog altijd niet gevonden hoe ik dit kan aanpassen. Misschien dat de router inruilen zoals hierboven aangegeven wordt inderdaad een oplossing kan bieden maar dan moet ik dit nog eens opzoeken in mijn contract of dit eventueel gratis kan.
 
Wat je voorstelt gaat nogal ver en als het echt zo is dat je op een gloednieuwe laptop hetzelfde probleem hebt, dan is het onmogelijk dat bedrijf X dit zonder tussenkomst van de provider die jouw internet verzorgt, voor elkaar zou kunnen krijgen. Sterker nog, als de provider erbij betrokken is, dan is of bedrijf X de bewuste provider, of heb je een document ondertekend (kon ook in je contract staan, personeelshandboek, whatever) waarbij je goedkeuring geeft voor zulks. Het kan namelijk ook een dienst zijn die een provider kan aanbieden aan bedrijf X, maar dat zullen ze alleen doen onder bepaalde voorwaarden.

Het is dit of je bedrijf X is een veiligheidsdienst van de Nederlandse overheid, andere mogelijkheden zie ik niet op basis van de informatie die je ons geeft.

Eventueel zou het nog een plugin in de browser kunnen zijn die je onbewust activeert door in te loggen op de browser met hetzelfde account als op de vorige laptop. (dit kan ook prima jouw eigen privé account zijn).
 
Wat je voorstelt gaat nogal ver en als het echt zo is dat je op een gloednieuwe laptop hetzelfde probleem hebt, dan is het onmogelijk dat bedrijf X dit zonder tussenkomst van de provider die jouw internet verzorgt, voor elkaar zou kunnen krijgen. Sterker nog, als de provider erbij betrokken is, dan is of bedrijf X de bewuste provider, of heb je een document ondertekend (kon ook in je contract staan, personeelshandboek, whatever) waarbij je goedkeuring geeft voor zulks. Het kan namelijk ook een dienst zijn die een provider kan aanbieden aan bedrijf X, maar dat zullen ze alleen doen onder bepaalde voorwaarden.

Het is dit of je bedrijf X is een veiligheidsdienst van de Nederlandse overheid, andere mogelijkheden zie ik niet op basis van de informatie die je ons geeft.

Eventueel zou het nog een plugin in de browser kunnen zijn die je onbewust activeert door in te loggen op de browser met hetzelfde account als op de vorige laptop. (dit kan ook prima jouw eigen privé account zijn).

Ik heb ondertussen een ex-collega hierover gesproken en hij zei dat ons IT/marketing team toen onze IP adressen heeft opgevraagd omdat de werkgever gebruik ging maken van lead generation software op de website (telkens een prospect de site bezocht kregen we hiervan een melding en het was natuurlijk vervelend als we telkens een melding kregen als een werknemer de site bezocht). Misschien dat dit voor sommige mensen het duidelijker kan maken en hierdoor een oplossing kunnen aanreiken? Bedankt alvast om mee te denken!
 
Ik heb ondertussen een ex-collega hierover gesproken en hij zei dat ons IT/marketing team toen onze IP adressen heeft opgevraagd omdat de werkgever gebruik ging maken van lead generation software op de website (telkens een prospect de site bezocht kregen we hiervan een melding en het was natuurlijk vervelend als we telkens een melding kregen als een werknemer de site bezocht). Misschien dat dit voor sommige mensen het duidelijker kan maken en hierdoor een oplossing kunnen aanreiken? Bedankt alvast om mee te denken!

Snijdt geen hout wat je zegt.
Maak eens een print screen van de melding die je krijgt, dat geeft vaak een vollediger beeld dan iemand die niet perse erg onderlegd is in automatisering iets laten omschrijven.
 
Kun je het modem niet herstellen naar fabrieksinstellingen of evt. om laten ruilen door je provider ?
gebruik je nog Microsoftlicenties of koppelingen via je oude werkgever ?
 
Snijdt geen hout wat je zegt.
Maak eens een print screen van de melding die je krijgt, dat geeft vaak een vollediger beeld dan iemand die niet perse erg onderlegd is in automatisering iets laten omschrijven.

Hieronder een voorbeeld. Als ik op een site kom, krijg ik een melding zoals hieronder waarbij ze me aanspreken als bedrijf X en zelfs de nummer die eraan gekoppeld is.

Schermafbeelding 2023-02-26 om 08.23.05.png



Op eenzelfde manier werkte mijn ex-werkgever ook: als een bedrijf hun site bezocht, kregen we als werknemer een automatische melding per mail met overzicht van bedrijf en telefoonnummer.
 
Kun je het modem niet herstellen naar fabrieksinstellingen of evt. om laten ruilen door je provider ?
gebruik je nog Microsoftlicenties of koppelingen via je oude werkgever ?
Wat ik weet is dat ik geen enkele koppeling meer heb met die werkgever.. Ik ga eens een mailtje sturen naar mijn provider om te kijken hoe ik dit het best kan resetten (of eventueel zelfs inruilen).
 
Denk dat je leadinfo even het beste kunt contacteren.
Het is vrij normaal dat je ip-adres achterhaald wordt op het moment dat een chat applicatie op een website (in deze leadinfo) en deze dan weergeeft. Dat maakt de gebruiker over het algemeen een beetje bewust van het feit dat ze normaal moeten doen tegen een mogelijke medewerker aan de andere kant van de chat.

Wat ik me zo voor kan stellen is dat elke website die leadinfo gebruikt op een bepaalde manier geconfigureerd wordt. De manier waarop dat gaat is mij niet bekend en daarmee is het voor mij lastig om antwoord te geven op de vraag of jouw ervaring met de pop-up van alle sites die dit gebruiken je misleid, waardoor jij denkt dat dit nog een persoonlijke koppeling is met jouw ip adres, of dat er wellicht bij leadinfo nog enige informatie geconfigureerd staat m.b.t. jouw ip adres en dat in dit geval dan ook foutief zou zijn geconfigureerd, want als je voor bedrijf X werkt, dan is het gek dat je bij bedrijf Y dan de pop-up in dezelfde context zou krijgen als bij bedrijf X.

Denk dat leadinfo hier jou het beste van informatie kan voorzien.
 
De eerste keer op zo'n site die leadinfo gebruikt zal je gebruikersnaam en ipadres onthouden zijn, en krijg je waarschijnlijk een cookie in je browser...

Zodat als je je ipadres wijzigt je ahv die cookie alsnog herkend kan worden en ook je nieuwe ipadres weer bij je profiel dat ze van je bijhouden onthouden kan worden.

Geen idee of leadinfo dat doet maar lijkt me wel zeer waarschijnlijk dus als je je cookies niet opschoont voordat je weer zo'n site bezoekt is er best een kans dat je je ipadres kunt veranderen tot je een ons weegt en ze je gewoon weer herkennen.
 
Met een nieuwe laptop en dus ook nieuw OS, zal er geen cookie actief zijn.
 
Met een nieuwe laptop en dus ook nieuw OS, zal er geen cookie actief zijn.

Tenzij hij inlogt op de browser en data synchroniseert, zoals historie, favorieten, wachtwoorden en cookies.
 
Tenzij hij inlogt op de browser en data synchroniseert, zoals historie, favorieten, wachtwoorden en cookies.
neem aan dat hij dat niet heeft gedaan, hij werkt immers elders nu.

Ik zou helemaal geen browser van Microsoft gebruiken alleen wanneer nodig. Liever Brave en daar instelingen wijzigen wat je wel of niet wilt
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven