XXL Nutrition

Ironborn's beyond 5/3/1

Bezoekers in dit topic

Wat irriteert er dan, weer je piriformis?

Ja, irriteren is ms veel gezegd. Ik voel me nog niet comfortabel genoeg om uit die positie te liften.
Waar ik bij squats niks voel, voel ik bij rows dat ik daar niet gek moet doen.
 
Bijzonder kijkend naar de functie van die spier. Kan goed zijn dat het een andere spier is welke in dat gebied een afgeleide pijn creëert.
 
Bijzonder kijkend naar de functie van die spier. Kan goed zijn dat het een andere spier is welke in dat gebied een afgeleide pijn creëert.

TFL ms? Die is wel overbelast geweest.
 
Nee want een TFL is ook een heup rotator. Zit dan eerder te denken aan de QL die een relatie heeft met de gluteus. Bij een BOR kan de QL echt flink in de stress schieten en dat kun je zeker voelen rond de iliac crest, het gebied rondom de piriformis. Ik weet nog uit ervaring toen ik ook kampte met deze problemen dat er zoveel spanning in dat gebied zat dat alles daar in de stess zat. Met een brei aan spanning is het lastig te zeggen dat het een specifieke spier is, ze beïnvloeden elkaar.

Zeker wanneer je zegt dat je geen last hebt tijdens de squat sluit dat de piri en de TFL voor mij uit.
 
Nee want een TFL is ook een heup rotator. Zit dan eerder te denken aan de QL die een relatie heeft met de gluteus. Bij een BOR kan de QL echt flink in de stress schieten en dat kun je zeker voelen rond de iliac crest, het gebied rondom de piriformis. Ik weet nog uit ervaring toen ik ook kampte met deze problemen dat er zoveel spanning in dat gebied zat dat alles daar in de stess zat. Met een brei aan spanning is het lastig te zeggen dat het een specifieke spier is, ze beïnvloeden elkaar.

Zeker wanneer je zegt dat je geen last hebt tijdens de squat sluit dat de piri en de TFL voor mij uit.

Dat zou idd kunnen. M'n QL is in dit verhaal inderdaad ook betrokken. Alhoewel ik vooral moest focussen op het stretchen van m'n heupflexoren (vooral m'n psoas is een probleem). En activatie van m'n TFL en glutes om m'n interne rotatie te herstellen. Maar de QL is een extensor als ik me niet vergis, dus lijkt me dan dat deze ook tight is omdat hij tegengewicht probeert te geven aan de flexoren (of andersom)? M'n fysio heeft er verder niet echt iets over gezegd behalve wat licht te stretchen en niet op m'n zij proberen te slapen.
 
De QL is een is een dunne / platte spier en daardoor niet erg krachtig. De spier ligt zeer diep, de external en internal abdominal oblique en de TVA (welke ik onder de core spieren schaar) liggen op deze spier. Vandaar dat ik de QL ook eerder zie als een stabilisator dan als een global mover, zeg maar een buikspier aan de achterzijde.
Deze spier zal overbelast worden bij bekkenkanteling en zwakke buikspieren of buikspieren die niet op het juiste moment geactiveerd worden.

Daarnaast ben ik een groot tegenstander van rekken omdat het niet werkt. Ik heb nog nooit stijfheid uit een spier weten te krijgen door rekken. Enige functie van rekken is imo de pijnstilling die dit met zich mee kan brengen op de korte termijn maar functioneel is het niet. Alleen het afbreken van spanning op de juiste delen zoals de psoas en andere heup en knie buigers en het versterken van de zwakke spieren zoals de billen, de romp rotators en lage/midden trapezius.
 
De QL is een is een dunne / platte spier en daardoor niet erg krachtig. De spier ligt zeer diep, de external en internal abdominal oblique en de TVA (welke ik onder de core spieren schaar) liggen op deze spier. Vandaar dat ik de QL ook eerder zie als een stabilisator dan als een global mover, zeg maar een buikspier aan de achterzijde.
Deze spier zal overbelast worden bij bekkenkanteling en zwakke buikspieren of buikspieren die niet op het juiste moment geactiveerd worden.

Daarnaast ben ik een groot tegenstander van rekken omdat het niet werkt. Ik heb nog nooit stijfheid uit een spier weten te krijgen door rekken. Enige functie van rekken is imo de pijnstilling die dit met zich mee kan brengen op de korte termijn maar functioneel is het niet. Alleen het afbreken van spanning op de juiste delen zoals de psoas en andere heup en knie buigers en het versterken van de zwakke spieren zoals de billen, de romp rotators en lage/midden trapezius.

Ik heb problemen met het activeren van m'n buikspieren. Maar zwakte is niet echt gebleken uit wat testen van de fysio. Ik kan overigens behoorlijk gevorderde core oefeningen doen.
Het probleem zit hem denk ik mede in m'n werkschoenen, want na een hele dag wandelen op die kisten kan ik een duidelijk minder harde contractie voelen bij het aanspannen van m'n buikspieren. Tijdens weekends heb ik daar geen last van.
Een duidelijk verschil dat me al lang is opgevallen en zelfs na orthopedische zolen niet echt verholpen is. Bij alle dikke zolen of verhoogde zolen krijg ik trouwens bijna instant last.

Ik denk dat veel gymnasten het daar niet eens mee zullen zijn. Ik denk niet dat zich ooit iemand al in een frontsplit heeft weten rollen met een foamroller (zonder stretchen).
Ik combineer beide overigens.


Woensdag

Squats

3x10x105 kg

Grippers
10x5xIM 2 R
10x2IM 2 L

Revolving handle
5x5x50 kg


Vrijdag

Pull ups

5x10xbw

Rows
5x20x60 kg

Landminder press
5x20

Goblet carry
100 m x 44 kg


Zaterdag

Belt squat

5x20

Lunges
3x15

Ghr
3x10

Grippers
3x8x IM 2 R
1x6xIM 2 R
4x3xIM 2 L

One arm hangs
5xF
 
Rekken plaats ik hier in de juiste context. Gymnasten trainen op geheel andere wijze en belasten / beschadigen hun weefsels op andere wijze.

Uiteindelijk zoeken we altijd verklaringen die ons passen. Wanneer jij progressie boekt dan is het goed.
 
Rekken plaats ik hier in de juiste context. Gymnasten trainen op geheel andere wijze en belasten / beschadigen hun weefsels op andere wijze.

Uiteindelijk zoeken we altijd verklaringen die ons passen. Wanneer jij progressie boekt dan is het goed.

Kan je dat ms toelichten?


Gisteren

Pull ups

5x10xbw

Dips
3x20xbw
2x10xbw+24 kg

Grippers
5x1xIM 2.5 niks dicht, poten waren echt gaar van het werk weer
3x3xIM 2
20xIM 1.5 R
10xIM 1.5 L

Kettlebell pinch farmers
3x20mx12 kg

Kettlebell BU press
3x15x12 kg

Ab rollouts
3x15


Nog een beurt bij de fysio gehad, sta weer wat rechter. M'n heupflexoren hebben bijna normale lengte nu, interne rotatie heup is nu normaal maar mag nog beter.
Er zit ook niets meer gekneld. Volgende stap is nu zorgen dat m'n onderrug niet meer zo overbelast is. Dus nog wat naar de drykneedling gaan. Het is me ook afgeraden al met squats te beginnen dus ik zal het maar even laten voor wat het is.
Idem alles wat m'n rug zwaarder belast.
 
Zoals ik aangeef kun je rekken bij gymnasten niet vergelijken met krachtsporters. Wij belasten ons lichaam totaal anders waardoor wij onze myofascia anders manipuleren. Simpelweg zeggen dat het werkt voor een groep en die stelling dan toepassen op een totaal andere groep is wat kort door de bocht.
Een gymnast zal niet dezelfde trauma aan zijn myofascia creëren als een krachtsporter. Triggerpoints en fascia verkleving is niet los te rekken, iets wat wetenschapelijk bewezen is. Dus een spier moet vrij zijn van deze restricties om daadwerkelijk permanente verlenging te realiseren. Iets wat bij een gymnast realiseerbaar is gezien zijn/haar trainingen maar wat heel lastig te realiseren is bij een krachtsporter.

Het is verder vrij eenvoudig om na te gaan of rekken bij je werkt daar het resultaat relatief snel (binnen enkele weken) en blijvend is. Ben je maanden aan het sukkelen om flexibiliteit te bevorderen dan weet je dat het niet werkt. Daarnaast ben ik van mening dat verbeteren van flexibiliteit ondergeschikt is aan verbeteren van mobiliteit. Vaak denken mensen dat dit hetzelfde is, ik werk alleen aan het verbeteren van mijn mobiliteit.
 
Zoals ik aangeef kun je rekken bij gymnasten niet vergelijken met krachtsporters. Wij belasten ons lichaam totaal anders waardoor wij onze myofascia anders manipuleren. Simpelweg zeggen dat het werkt voor een groep en die stelling dan toepassen op een totaal andere groep is wat kort door de bocht.
Een gymnast zal niet dezelfde trauma aan zijn myofascia creëren als een krachtsporter. Triggerpoints en fascia verkleving is niet los te rekken, iets wat wetenschapelijk bewezen is. Dus een spier moet vrij zijn van deze restricties om daadwerkelijk permanente verlenging te realiseren. Iets wat bij een gymnast realiseerbaar is gezien zijn/haar trainingen maar wat heel lastig te realiseren is bij een krachtsporter.

Het is verder vrij eenvoudig om na te gaan of rekken bij je werkt daar het resultaat relatief snel (binnen enkele weken) en blijvend is. Ben je maanden aan het sukkelen om flexibiliteit te bevorderen dan weet je dat het niet werkt. Daarnaast ben ik van mening dat verbeteren van flexibiliteit ondergeschikt is aan verbeteren van mobiliteit. Vaak denken mensen dat dit hetzelfde is, ik werk alleen aan het verbeteren van mijn mobiliteit.

Oké, ik ben het met je eens.

Flexibiliteit en mobiliteit zijn 2 zijden van dezelfde munt imo.
Wat niet wilt zeggen dat ze hetzelfde zijn.
 
Donderdag

Grippers

8xIM 1
8xIM 1.5
8xIM 2
5x1xIM 2.5 holds
3x5xIM 2
22/12xIM 1.5 R/L

Kettlebell pinch farmers
2x20mx12 kg
2x10mx12+2.5 kg R

Nog wat imtugs en hub holds


Vrijdag

Pull ups
5x10xbw

Dips
5x20

Assault bike 20 min @ 150 bpm

Vandaag

Grippers

8xIM 1
8xIM 1.5
3xIM 2
5x1xIM 2.5 (3 keer dicht R)
2x8xIM 2 R
2x3xIM 2 L

Kettlebell pinch farmers
3x20mx12 kg

ub pompen ...
 
Laatst bewerkt:
Niet veel tijd gehad om te trainen deze week. Tussen de plooien wat gedaan.

Di
Grippers

8xIM 1
8xIM 1.5
5xIM 2
3xIM 2.5 holds
2x15xIM 1.5

Kettlebell pinch holds
3xFx12 kg


Do
Grippers

8xIM 1
8xIM 1.5
5xMI 2
3x1xIM 2.5 (1x dicht, met veel moeite)
20sec x IM 2 hold R
10sec x IM 2 hold L

Revolving handle
tot 60

Kettlebell pinch farmers
3x10x12 kg


Vandaag
Pull ups

3x10xbw

Stradle planche
3xF

One arm pull up hold+negative
5x1xbw

nog wat verschillende carry's ...


Vandaag komt m'n IM 3 binnen, eens kijken of ik die in de toekomst gesloten krijg. Ik weet nog niet of ik me er direct op ga toeleggen want ik begin de grippers wat beu te worden.
Wil nog even doorgaan tot ik verlof heb over 4 weken zodat m'n handen even een break krijgen en dan testen, dat scheelt meestal veel. Daarna ms wat toeleggen op revolving handle. Ik zuig daar echt in.
 
1ste tren van het jaar. Paar weken niets gedaan door verbouwingswerken. Weinig gegeten ook bleek op de weegschaal. bw 70.5
M'n heup voelt veel beter en m'n heupmobiliteit is ook normaal nu. Komende 3 maanden mag ik terug opbouwen naar volwaardige lb trainingen. Als alles goed gaat natuurlijk.
Ik hoop op het einde van die 3 maanden terug 3xpw fullbody te doen zonder te hervallen. Deadlifts moeten sumo en squats ook breder dan ik vroeger deed. Om geen knelling meer te veroorzaken.

Strict press
5x60 kg
5x70 kg
2x8x60 kg

Pull ups
10xbw
3x8xbw+12 kg

Grippers
5x1xIM 2.5 R (3xdicht)
5x2xIM 2 L
10xIM 2 R
10xIM 1.5 L
3x5xImtug 5 pink/ring

Revolving handle
2x15x45 kg

Turkish get up
3x3x12 kg
ss
Kneeling BU kettlebell press
3x20x12 kg


Ging aardig na een kleine 5 weken niks doen. Conditie zit echter onder 0 momenteel.
Het hoofddoel is dit jaar pijnvrij blijven.
 
Donderdag

Box squat

5x10x60 kg

Goblet squat
3x20

Lunges
3x20

activatie en rehab ...


Vandaag

Dips
3x10xbw+24 kg

Planche tuck holds
5xF
ss
L sit
5xF

Grippers
8xIM 1
8xIM 1.5
15xIM 2 R
15xIM 1.5 L
10xIM 2 R
10xIM 1.5 L
3x5xImtug 5

Revolving handle
3x15x45 kg

Band pull apparts, sledge levering en wat rows ...


Hopelijk gaat m'n ironmind 3 er dit jaar aan. Vanuit parallel set toch. Credit card set gaat nog lang duren denk ik.
2.5 zou ik ook graag met links sluiten, ik denk dat dat een grotere uitdaging wordt.
 
Zondag

Rehab en activatie oefeningen lb


Vandaag

Strict press

5x50 kg
5x60 kg
10x65 kg

Grippers
5x1xIM 2.5 R (niets dicht, rotdagje)
5x2xIM 2 L
3x5xImtug 5 pink/ring

Pull ups
20xbw
12xbw

Revolving handle
3x12x45 kg

Knees to bar
3x10

Turkish get up
3x3
ss
Kneeling BU kettlebell press
3x15

Sledge levering
3x20
 
Paused squat from pins (@ parallel)
10x60 kg
10x90 kg
5x110 kg
5x120 kg
ss
Glute ham raise
4x10

Revolving handle
25x50 kg R
8x50 kg L

Strict press
5x50 kg
5x60 kg
5x70 kg
ss
Pull ups
3x10xbw
ss
Sledge levering
3x20

L sit - stradle planche - L sit
5xF

Barbell sleeve wirstrolls
2x24 kg

Kettlebell swings
3x20
ss
Kettlebell lunges
3x20,20


Lb trainingen beginnen terug beter te gaan. Squat gaat nu al een tijdje pijnvrij, al durf ik niet echt zwaar gaan. Deadliften zoals vroeger is zoiezo een no-go. Sumo gaat dan weer wel.
 
Trainingen weer wat bijhouden om meer overzicht te krijgen in m'n progressie. Alles is vrij random tegenwoordig.
Frontsquats gaan ondertussen weer zonder blokkades, highbar squats willen accuut wel eens irriteren. Die hou ik er dan voorlopig zo veel mogelijk uit en zeker geen full retard lifts.
Deadlifts zouden moeten gaan maar hou ik er voorlopig ook nog even uit.

Momenteel doe ik vrij veel conditie omdat de gewichten toch nog niet geweldig zijn en omdat ik me dan beter voel. Doe nu 2-3xpw krachttraining, 3x steady state conditie en wat metcons.
bw 73.5 kg, normaal wou ik hier al wat zwaarder wegen maar met al m'n conditietraining niet abnormaal dat het niet zo snel gaat. Ik eet ook niet erg ver boven onderhoud omdat ik niet graag veel eet.

Ma
Olympic squat (
no belt)
5x80 kg
5x100 kg
3x120 kg
2x135 kg
2x150 kg
8x130 kg
8x100 kg
EMOM 12 min
3 handstand push up
6 pull ups
12 cossack squats

Di
40 min airbike@140 bpm

woe
Hang powerclean

5x5x65 kg
Strict press
5x50 kg
5x60 kg
5x70 kg
Pull ups
5xbw+15 kg
5xbw+20 kg
5xbw+25 kg
Backlever
1 min total in full lever
Glute ham raise
5x10xbw+5 kg

Vrij
30 min airbike@140 bpm

Za
Hang power clean

5x60 kg
5x70 kg
3x80 kg
2x5x60 kg
Frontsquat
5x60 kg
5x80 kg
5x90 kg
3x110 kg
Frontlever
negatives+1 min one leg out frontlever
Kettlebell swing + gobletsquat ladder 24 kg (3.35 min)
10-10
9-9
...
1-1

Zo
40 min airbike@140bpm


Verder actief rehabben van m'n heup, vooral m'n linker tfl/piriformis/glute medius. Grip training is momenteel minder omdat ik tijdens m'n werk m'n pols heb geblesseerd.
 
Benchpress
5x80 kg
3x100 kg
3x110 kg
2x115 kg
2x120 kg
1x125 kg
1x130 kg
AMRAP 5 min
burpee-box jump-burpee

abs en upperback...


Eerste x in zeker 2.5 jaar dat ik nog een benchpress heb gedaan. Ging eigenlijk beter dan verwacht.
Blijkbaar is enkel overheadpressen genoeg om m'n bench grotendeels te conserveren.
 
Di
40 min airbike@140 bpm

Woe
Frontsquat

3x5x90 kg
Strict press
3x8x50 kg
Pull ups
20xbw

Paar dagen kut geslapen en voel me ook niet 100%. M'n pols begint stilaan beter te wezen.
 
Back
Naar boven