MuscleMeat

IronMaster Quick Lock Dumbbells Review + 120LB Add-on Kit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

IronMaster Quick Lock Dumbbell Review + 120LB Add-on Kit


Dit is mijn review van de IronMaster Dumbbells met de 120lb uitbreiding. Ik heb ze nu circa één week en ik ben er dik tevreden over. In de review geef ik mijn ervaring weer met de leverancier en benoem ik de kwaliteit van de dumbbells, de prijs-kwaliteit verhouding, het gebruikte design, de functionaliteit, en uiteindelijk de vergelijking met 2 andere populaire verstelbare dumbbells huidig op de markt, de BowFlex Sellecttech 1090 en de PowerBlock Sport Stage II, waar ik meer dan een jaar ervaring mee heb.



Service van ValleyFitness.co.uk:



Een dikke plus! Al mijn e-mails en vragen werden binnen 1 dag beantwoord. Verzendkosten kwamen neer op circa 150 pond (€175,-) wat voor mij meer dan redelijk was. Tevens bij import uit Engeland hoefde ik geen btw af te dragen, wat wel het geval zou zijn bij import uit de USA.
Levering door DPD:
James van ValleyFitness gaf aan dat het pakket donderdag verstuurd zou worden, vrijdagmiddag werden 5 van de 8 pakketten al afgeleverd, een ongelooflijk snelle levering! Ik had pech en geluk, want in de 5 pakketten zat alles wat ik nodig had om rug en schouders mee te kunnen trainen, alleen voor een borst of armtraining had ik de andere 3 pakketten nodig waar de overige schijven in zaten. Waarom ze niet in 1x heel de set afgeleverd hebben blijft mij een raadsel.




First impression:


Het eerste wat ik uitpakte waren de schroeven voor de 120lb add-on kit. Man, wat een kwaliteit dingen zijn dat. Super zwaar en dik verchroomd staal, geen enkel geweld zal deze pennen ooit breken of buigen. Ik snapte gelijk waarom ze hier levenslange garantie op durven te geven. (Zie foto)
Het tweede wat ik in mijn handen kreeg waren de handles. Wederom van uitstekende kwaliteit. Dik, zwaar en verchroomd staal. Gelast door een professional. Het handvat is breed en grof gekarteld, speciaal gemaakt voor de handen van de oermens. Zelfs de dumbbells in de verschillende Gym’s (MyLife, Fit4Free, Hardcore Sportschool De Straatweg) waar ik ben geweest hebben niet zo’n goede grip als deze. Verder niets negatiefs op aan te merken.

De kettlebell. Wat een aangename verassing was dit! Ik heb werkelijk 0.0 ervaring met kettlebells maar ik wil dit in de toekomst zeker gaan proberen, vandaar dat ik de kettlebell erbij heb besteld voor circa 100 pond (€115,-). Dit ding weegt op zichzelf al 11kg. Ik heb de kettlebell gebruikt om bent over rows mee te doen met en kwam uiteindelijk op een bruikbare 38kg uit. Meer gewicht zou ik niet aanraden, ook al heb je levenslange garantie op deze dingen, je wilt niet dat het schroefdraad kapot gaat doordat er 45kg op 1 of 2 stukjes schroefdraad hangt, dan zou je gewoon stom bezig zijn.

De schijven pakte ik als laatst uit. Zoals ik had verwacht, gewoon gegoten staal met een zwarte verflaag eroverheen. Thuis liggen ook van dit soort schijven, die al meer dan 40 jaar oud zijn en afgezien van een paar verflaag beschadigingen nog steeds gebruikt worden voor trainingen. Ik verwacht dat deze schijven nog door mijn gespierde kleinkinderen gebruikt worden, mocht ik dat ooit nog meemaken. Het gewicht is wel minder dan IronMaster aangeeft. Het gewogen gewicht is 53kg per dumbbell i.p.v. het opgegeven 54.5kg. Ook is aan de schijven op te merken dat ze niet allemaal geheel identiek zijn in dikte en grootte. Het verschil is miniem maar ik moest wel even rangschikken links en rechts dat ze een beetje in grootte bij elkaar pasten (het oog wil ook wat), ik geloof niet dat ik hier verder nog problemen mee zal ondervinden. Voorlopig kan ik mijn komende trainingsjaren vooruit met 53kg per dumbbell. Ik geloof niet ooit nog meer nodig te hebben.

De stand/ het rack, waar je de dumbbells op zet. De stand is gemakkelijk in elkaar te zetten en is van geperst en geverfd staal. Dik genoeg om niet mee te bewegen of in te deuken bij een verkeerde beweging. Wat mij opviel was dat de stand redelijk laag bleek te zijn. Gewicht schijven pakken kost dus wel enig vooroverbuig werk. Ik heb wel gemerkt dat bij hogere gewichten dat deze hoogte noodzakelijk is, 53kg dumbbells op de stand zetten is nu al een kunstje op zich, laat staan als het rack 15cm hoger zou zijn. Wellicht dat ik in de toekomst experimenteer met de hoogte door er een dik stuk hout onder te plaatsen, zodat ik minder voorover hoef te bukken bij het reiken naar schijven. Ook zit ik eraan te denken om 2 uitstekende pennen te maken om de 4x 1.1kg schijven aan te hangen, ik heb gemerkt dat deze schijven snel zoek raken tussen de stapel gewichten bij het trainen, ik bewaar ze daarom tot nu toe apart (op de grond), maar dat werkt niet echt fijn.



Prijs kwaliteit verhouding:


Ook al verklaart iedereen rondom je voor gek dat je 1100 euro voor een dumbbell set neerlegt, je weet, zodra je alles uitpakt, waar dat geld zit. De degelijkheid, de dikke zwaar uitgevoerde verchroomde pennen, de handvaten en de schijven. Ik heb nog geen seconde spijt van mijn aanschaf gehad. Het is en het blijft een persoonlijke investering. Het helpt wel enorm dat je levenslange garantie op deze dingen krijgt, iets wat tegenwoordig uniek is om te krijgen op een product. Vergeleken met de bowflex en de powerblocks is de prijs-kwaliteit verhouding van de ironmasters naar mijn mening meer waard. Hierover meer in de vergelijking aan het einde.



Het gebruikte design:


Hier is echt goed over nagedacht. Door het gebruikte design voelen de dumbbells gebalanceerd en als commerciële gym dumbbells aan. De schijven gaan door de hoekvorm niet onderling schuiven. De dumbbells zijn in zekere zin totaal niet te vergelijken met olympische dumbbells. Ongeacht het gebruikte gewicht kan je de ironmaster dumbbells gewoon comfortabel op je benen plaatsen voor of na een set, wat bij olympische dumbbells vrijwel onmogelijk lijkt gezien de uitstekende pen en/of het locking mechanisme. Ik heb voor de grap even het maximale gewicht van 53kg per dumbbell erop gegooid (voelt echt mega zwaar!) en op mijn beentjes gezet. Door het grote oppervlak van de pen is dit zeer comfortabel. Aan de andere kant doe je niet aan krachtsport om het comfortabel te hebben, of in zekere zin toch wel…?



De functionaliteit:



Tegenwoordig zie je steeds meer verstelbare dumbbells op de markt waarbij je binnen 1 seconde het gewenste gewicht kan bepalen. Deze hype van tijdbesparing is bij IronMaster gelukkig niet in grote mate aan bod gekomen zoals bij andere merken wel het geval is. Ironmaster heeft uiteraard gekeken naar mogelijkheden om in mindere tijd van gewicht te verwisselen, maar heeft dit niet als nummer één prioriteit staan. Ik hoop dat IronMaster altijd de kwaliteit, stevigheid en duurzaamheid van hun dumbbells op prioriteit nummer één blijven zetten. De extra tijd ten opzichte van andere verstelbare dumbbells ben ik bereid op te offeren voor deze kwaliteit en betrouwbaarheid. Drop sets zijn moeilijk uit te voeren met deze dumbbells, gezien je toch per dumbbell ongeveer 20 seconden kwijt ben om van gewicht te verwisselen bij het verminderen of vermeerderen in kleine hoeveelheden (2.2kg/4.4kg per dumbbell) en tot aan 1 minuut aan toe per dumbbell bij het wisselen van grotere gewichten (10-40kg per dumbbell).



De IronMaster dumbbells kunnen bij uitstek niet tegen de concurrentie op als bowflex of powerblocks in mate van tijdsbesparing. Mocht je tijdsbesparing een belangrijk onderdeel vinden dan ben je bij de ironmasters niet aan het juiste adres. Ik heb zelf hier geen moeite mee. Ik heb zelf nog nooit dropsets in mijn schema opgenomen en ik ben ook niet van plan dat in de toekomst te doen. Ik zal altijd kwaliteit en degelijkheid zwaarder wegen dan tijdsbesparing, je moet toch wat te doen hebben tijdens je rust? Bij mij blijft de focus er dan in ieder geval lekker in.



Vergelijking:



BOWFLEX SELECTTECH 1090 ADJUSTABLE DUMBBELLS:

Ik heb zelf de bowflex 3 jaar in bezit gehad en zojuist de deur uit gedaan, werkelijk ontevreden met de kwaliteit van de dumbbells. De gewichten vielen er plotseling uit na 2 jaartjes ermee getraind te hebben. Ik heb werkelijk nooit de dumbbells laten vallen of iets dergelijks. Bowflex geeft maximaal 2 jaar garantie, ik zat dus net buiten de garantie periode. Heb uiteindelijk dit kunnen repareren door een laagje glasvezel hars op het gewichtdragen systeem te smeren, maar mijn vertrouwen in de dumbbells is hierna altijd 0.0 geweest. Naar mijn mening is bowflex de fout in gegaan dat ze precies hetzelfde plastic systeem hebben gebruikt als bij de 24kg versie.


Plussen en minnen:

+ Tijdbesparend systeem
+ Stand is zeer stevig en van hoge kwaliteit
+ Prijs nieuw, met stand, in NL met verzenden circa €740,-
+ Voelt goed gebalanceerd aan
+ Komt in de buurt van het natuurlijke gevoel van een dumbbell

- Garantieperiode van 2 jaar
- Slechte service BowFlex
- Systeem dat de gewichten vasthoud kan zeer snel kapot gaan, valt te repareren
- Totaal niet bestendig om vallen te kunnen weerstaan
- Draaisysteem kan kapot gaan en dan ben je de klos



POWERBLOCK SPORT STAGE II:

Ik heb dit systeem één jaar mogen gebruiken in de sportschool bij mij om de hoek. Ik ben er niet helemaal ontevreden over. Het is en het blijft wel een deels (stevig) plastic systeem, waardoor de kans op het laten vallen van de dumbbells kan resulteren in het bij elkaar rapen van stukjes. Ik vind echter het systeem wel een stuk veiliger dan de BowFlex en aangezien het al jaren in de sportschool gebruikt wordt en nog steeds werkt zeg toch iets over de kwaliteit ervan. Bij zorgvuldig thuisgebruik kan dit systeem jaren meegaan. Echter is het gevoel van een “Dumbbell” ver te zoeken. Het moeten plaatsen van je handen in het systeem is naar mijn mening werkelijk 3 keer niks. De powerblocks voelen hierdoor niet aan als een dumbbell en komen qua gevoel daarom niet in de buurt van de BowFlex of de IronMasters. Het pinsysteem is wennen maar werkt goed.


Plussen en minnen:

+ Betrouwbaar en veilig systeem
+ Garantieperiode van 10-15 jaar
+ Gaat niet kapot bij normaal gebruik
+ Tijdbesparend systeem, pin-gebruik is wel erg wennen

- Niet bestand tegen het laten vallen
- Vallen kan resulteren in het bij elkaar rapen van stukjes materiaal
- Vaak ratelend geluid van de gewichten bij gebruik
- Kosten inclusief verzenden, met stand, in NL circa €1450,-



IronMaster Quick Lock Dumbbells:

Deze dumbbells komen naar mijn mening qua prijs-kwaliteit verhouding ver boven de hierboven beschreven concurrenten. Levenslange garantie voor de koper is niet voor niets. Wordt standaard geleverd met de stand. Hoogste uitbreiding gewicht mogelijk in vergelijking met de concurrentie (120LB en 165LB add-on kits). Alles is gemaakt van verchroomd of geverfd staal, hier kan je niet de mis mee ingaan. Wel lever je voor deze kwaliteit tijd in, voor sommigen kostbare tijd.


Plussen en minnen:

+ Meest betrouwbaarste en veiligste systeem huidig op de markt
+ Bestand tegen het laten vallen van de dumbbells
+ Levenslange garantie!
+ Voelt aan als de beste en stevigste dumbbell die je ooit in je handen hebt gehad
+ Uitbreidingen goedkoop in aanschaf, alsook de verstelbare kettlebell
+ Alles is gemaakt van verchroomd of geverfd staal, onverwoestbaar!

- Traag systeem in vergelijking met de BowFlex en PowerBlocks
- Bij 120LB uitbreiding het gevoel dat je ruimte mist om de gewichten te verwisselen
- Wegen 1.5kg per dumbbell minder dan IronMaster aangeeft (53kg i.p.v. 54.5kg)
- Prijs is bij import vanuit Engeland, met stand en verstelbare kettlebell, €1090,-


Foto’s:


124bpdj.jpg


jgjpea.jpg



2e3pf1w.jpg


2qnchol.jpg


2nhno6v.jpg


fcp340.jpg


2iaq3hd.jpg


161jam8.jpg

 
Laatst bewerkt:
Mooie set man! Kwaliteit straalt er gewoon vanaf. Mocht ik ook minder ruimte ter beschikking hebben had ik ook zo'n set gekocht, is echt een ideale oplossing. Eigenlijk totaal niet te vergelijken met BowFlex als je het mij vraagt.

En zoals gewoonlijk weer complimenten voor je perfect beschreven review!
 
Mooie set! Mooie review! Veel plezier ermee, zien er top uit die dingen!
 
leuke review!

vraag me alleen af wat de daadwerkelijke meerwaarde is van deze dumbbells t.o.v. normale plate-loaded dumbbells... die kosten ongeveer de helft en als ik het zo zie is het verstellen van de DBs ongeveer net zo snel?
 
Zat er bij deze dumbbells niet een uitsparing in de schijven om ze ertussen uit te trekken zodra je het lock systeem opendraaid? Of was dat weer een andere set?
 
leuke review!

vraag me alleen af wat de daadwerkelijke meerwaarde is van deze dumbbells t.o.v. normale plate-loaded dumbbells... die kosten ongeveer de helft en als ik het zo zie is het verstellen van de DBs ongeveer net zo snel?

dit inderdaad

Had toch verwacht dat het op en af laden van plates wat makkelijker zou gaan
 
dit inderdaad

Had toch verwacht dat het op en af laden van plates wat makkelijker zou gaan

Had op U-tube ook al een review gezien dat het op en afdoen idd "lastig" was, tevens moet je het locking systeem verder draaien dan wat Ironmaster adviseerd.

Het is een mooi systeem maar niet voo rmijn home gym, ben ik inmiddels achter... dan leg ik wel bij en dan heb ik losse dumbbells!

Voor de rest een prachtig diep inhoudelijk review.. heel veel suc6 ermee...!
 
Mooie review! Ik zit echt te twijfelen om deze ook aan te schaffen of niet.
Ideaal voor een homegym met beperkte ruimte en dumbbells op je knieën leggen of biceps trainen zonder iets in je benen te steken :)
Maar voor mij is snelheid ook erg belangrijk, dat is enige wat me nu weerhoud om deze te bestellen (en de prijs natuurlijk).
Want volgens mij is deze niet veel sneller dan wisselen van schijven met olympische dumbbells.
 
Zat er bij deze dumbbells niet een uitsparing in de schijven om ze ertussen uit te trekken zodra je het lock systeem opendraaid? Of was dat weer een andere set?

Dat was bij het oude model van de IronMaster dumbbells het geval!
 
Dat was bij het oude model van de IronMaster dumbbells het geval!

Lijkt me wel sneller met laden dat oude systeem?
Ook weet ik mij te herinneren dat er pinnen aan het opberg rack waren bevestigd om die losse plates aan op te bergen. Weet je waarom ze voor dit nieuwe systeem hebben gekozen?
 
Voel je je veilig bij overhead oefeningen bij de 120lbs uitbreiding?

Hoe zit het met de kettlebell, voor swings bv. je raad aan om niet boven 38kg te gaan, is dat een voorzorg of denk je dat het het niet zou houden?

Uit je ervaring met de 120 lbs, zou de uitbreiding van 160 lbs ook ok zijn, of is er ergens toch een notie van hoe zwaarder hoe minder degelijk of zo? (Ik had dit bij de bowflex dumbbells)
 
Lijkt me wel sneller met laden dat oude systeem?
Ook weet ik mij te herinneren dat er pinnen aan het opberg rack waren bevestigd om die losse plates aan op te bergen. Weet je waarom ze voor dit nieuwe systeem hebben gekozen?

Ik denk dat dit een stukje veiligheid betreft, maar zeker weten doe ik dat niet. Wellicht dat dit op het web te vinden is.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 19:44 ----------

Voel je je veilig bij overhead oefeningen bij de 120lbs uitbreiding?

Hoe zit het met de kettlebell, voor swings bv. je raad aan om niet boven 38kg te gaan, is dat een voorzorg of denk je dat het het niet zou houden?

Uit je ervaring met de 120 lbs, zou de uitbreiding van 160 lbs ook ok zijn, of is er ergens toch een notie van hoe zwaarder hoe minder degelijk of zo? (Ik had dit bij de bowflex dumbbells)

De bowflex gaan maar tot 41kg. De ironmasters gaan tot 53kg met gebruik van het quick lock syteem. Ik weet niet of jij van plan bent om 53kg shoulder press te doen per dumbbell, zo ja wil ik dat wel eens zien op video!!

Ik kan werkelijk nog niet geloven dat ik ooit de 165lb uitvoering nodig heb. Dit zou toch resulteren in dumbbells van zo'n 75kg per stuk. Ik geloof dat dit geen problemen moet opleveren, aangezien de pinnen van de 165lb versie van volledig schroefdraad zijn, waardoor dus in feite het systeem zelfs meer geweld moeten aankunnen dan de quick lock pennen die deels schroefdraad zijn. Echter geeft ironmaster geen volledige garantie op het laten vallen van de dumbbells bij gebruik van deze gewichten, omdat het syteem origineel is ontwikkeld om 53kg per dumbbell aan te kunnen. Dit is tevens het geval bij de kettlebell. Tot circa 34-38kg kettlebell ben je verzekerd tegen schade, maar gebruik van gewichten hierboven is op eigen risico. Zoals ik ook al aangaf in de review is het gewoon verstandig om niet boven deze aanbevolen gewichten te komen.
 
Laatst bewerkt:
Tevens heb ik al 42,5kg aan de kettlebell gehangen om te kijken of het systeem dit zou houden, het systeem houdt het dus met gemak, maar bij het laten vallen komt er een ander krachtenspel bij kijken. Het systeem van bowflex kan ook 41kg aan bij normaal gebruik (en je de dumbbells een beetje behandeld als een pasgeborene), tot je de dumbbell een keer laat vallen.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 19:50 ----------

Mooie review! Ik zit echt te twijfelen om deze ook aan te schaffen of niet.
Ideaal voor een homegym met beperkte ruimte en dumbbells op je knieën leggen of biceps trainen zonder iets in je benen te steken :)
Maar voor mij is snelheid ook erg belangrijk, dat is enige wat me nu weerhoud om deze te bestellen (en de prijs natuurlijk).
Want volgens mij is deze niet veel sneller dan wisselen van schijven met olympische dumbbells.

De wisseltijd mag misschien vrijwel hetzelfde zijn, Olympische dumbbells hebben weer andere nadelen. Ten eerste zijn ze groot, waardoor sommige oefeningen knudde gaan. Ten tweede wil je die uitstekende pennen niet op je benen hebben.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 19:52 ----------

Had op U-tube ook al een review gezien dat het op en afdoen idd "lastig" was, tevens moet je het locking systeem verder draaien dan wat Ironmaster adviseerd.

Het is een mooi systeem maar niet voo rmijn home gym, ben ik inmiddels achter... dan leg ik wel bij en dan heb ik losse dumbbells!

Voor de rest een prachtig diep inhoudelijk review.. heel veel suc6 ermee...!

Graag gedaan! Als je de ruimte hebt voor een volledig rack aan dumbbells zou ik dat zeker doen!
 
Ondertussen alweer een week en 5 trainingen later! Super blij met de set, de degelijkheid blijft ervan af stralen en het gebruik is fijn.

Ik merk dat het verwisselen van schijven steeds sneller gaat. In het begin vond ik het maar langzaam, zeker in vergelijking met de bowflex of powerblocks, maar merk dat het nu toch stukken sneller gaat. Bij het toevoegen van gewicht met een beetje snelheid erachter kom ik nu al onder de 15 seconden per dumbbell. Ik denk dat dit steeds sneller kan en naar de 10sec per dumbbell zal gaan.

Aan de andere kant, ik heb toch vaak boven de minuut rust tussen mijn sets, dan kan ik dus op mijn gemak de gewichten wisselen. Echter, train ik samen met mijn trainingsmaat, dan moet ik er toch wel snelheid achter zetten bij het wisselen v.d. gewichten. Gelukkig kan mijn trainingsmaat aan de andere zijde tegelijkertijd het gewicht van de dumbbell wisselen, dus gaat het gelukkig alsnog snel genoeg.

Heb ook een aanpassing gedaan aan het rek: Een handig opberg vakje aan de achterkant om de 4x 1.1kg schijfjes te plaatsen, bij het verwisselen van deze kleine gewichten gaat het daarom nu ook een stuk sneller. Eerst plaatste ik deze op de grond, zal binnenkort is hier een foto ervan plaatsen.
 
Ondertussen alweer een week en 5 trainingen later! Super blij met de set, de degelijkheid blijft ervan af stralen en het gebruik is fijn.

Ik merk dat het verwisselen van schijven steeds sneller gaat. In het begin vond ik het maar langzaam, zeker in vergelijking met de bowflex of powerblocks, maar merk dat het nu toch stukken sneller gaat. Bij het toevoegen van gewicht met een beetje snelheid erachter kom ik nu al onder de 15 seconden per dumbbell. Ik denk dat dit steeds sneller kan en naar de 10sec per dumbbell zal gaan.

Aan de andere kant, ik heb toch vaak boven de minuut rust tussen mijn sets, dan kan ik dus op mijn gemak de gewichten wisselen. Echter, train ik samen met mijn trainingsmaat, dan moet ik er toch wel snelheid achter zetten bij het wisselen v.d. gewichten. Gelukkig kan mijn trainingsmaat aan de andere zijde tegelijkertijd het gewicht van de dumbbell wisselen, dus gaat het gelukkig alsnog snel genoeg.

Heb ook een aanpassing gedaan aan het rek: Een handig opberg vakje aan de achterkant om de 4x 1.1kg schijfjes te plaatsen, bij het verwisselen van deze kleine gewichten gaat het daarom nu ook een stuk sneller. Eerst plaatste ik deze op de grond, zal binnenkort is hier een foto ervan plaatsen.

Hey,

En nog eventuele opmerkingen?

Mvg
 
Hey, wat een goeie review!
Ben ook opzoek naar verstelbare
Dumbells en voor mij is dit de enigste optie.
Mag ik vragen wat je betaald hebt voor de dumbells +
Verzendkosten zonder de kettlebell?
Grtz Bart
 
Hey, wat een goeie review!
Ben ook opzoek naar verstelbare
Dumbells en voor mij is dit de enigste optie.
Mag ik vragen wat je betaald hebt voor de dumbells +
Verzendkosten zonder de kettlebell?
Grtz Bart
dit inderdaad ben wel benieuwd
 
Hey, wat een goeie review!
Ben ook opzoek naar verstelbare
Dumbells en voor mij is dit de enigste optie.
Mag ik vragen wat je betaald hebt voor de dumbells +
Verzendkosten zonder de kettlebell?
Grtz Bart

De kettlebell eraf en je kom op ongeveer €970 uit!
 
Toch een hoop geld man! :rolleyes:

Ik vind van niet. Ik heb geen ruimte voor een hele reeks dumbbells van 2 tot 50kg. Ik zou niet thuis gymen als ik geen dumbbells had. Bespaart in mijn geval 600€ per jaar aan sportschool abbonnement. Heb dus sinds deze dumbbells al zo'n 400€ bespaart. Plus train al jaren thuis (hiervoor bowflex dumbbells) waarmee ik op een totaal van zo'n kleine 3000€ kom. Dat bedrag zit ondertussen in mijn apparatuur, fit for free 100% :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven