Fitness Seller

Ironmaster QuickLock 54kg (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Toen ik tien jaar geleden met een homegym begon heb ik olympische dumbbell halterstangen aangeschaft waarmee je zelf dumbbells kan maken maar dat is verre van ideaal. Zo kun je deze niet op je benen zetten voor een setje en zijn ze eigenlijk veel te lang waardoor je niet goed de volledige beweging kunt maken. Een volledige set dumbbells van 5-50kg gaat niet passen in mijn kleine homegym.

Hier op het Bodybuilding forum zag ik verschillende reviews over verstelbare dumbbells (zie bijvoorbeeld https://forum.bodybuilding.nl/topics/ironmaster-quick-lock-dumbbells-review-120lb-add-on-kit.334328/). Je vindt eigenlijk steeds dezelfde namen terugkomen van verstelbare dumbbells: Ironmaster, Powerblock en Bowflex. Na veel reviews te hebben gelezen en gezien (er staat genoeg op YouTube) heb ik gekozen voor de Ironmaster dumbbells. Hieronder beschrijf ik hoe deze bevallen. Ik heb geen ervaring met de alternatieven, behalve dan de losse stangen. Ik heb de 34 kg dumbbells, 54 kg uitbreiding set en het rack besteld, in 2020 kost dit 1200 euro inclusief verzending op ironmaster.nl

Kwaliteit
Als je kijkt naar de plaatjes op de IM website dan lijkt het allemaal wat gammel spul. In het echt is dit absoluut niet zo gelukkig.

De dumbbells voelen massief en hard aan. Alles wordt geleverd in dubbele dozen, zodra je het open maakt zie je gelijk dat het kwaliteitsmateriaal is. Ik verwacht dat dit jaren mee kan gaan.

Het enige deel dat kan bewegen zijn de massief stalen pinnen. De dumbbells wegen bij mij 54.7 en 54.8 kg, afwijking in gewichten is dus minimaal. Ook met zware gewichten boven je hoofd voelt het mechanisme betrouwbaar en veilig. Dit is een belangrijk punt voor mij, de andere merken hebben veel verstelbare of kunstof onderdelen, IM heeft gewoon staal en gietijzer wat onverwoestbaar is. In de bijgeleverde documenten staat dat je de dumbbells rustig kan laten vallen na een setje. Ik was het niet van plan maar het wekt natuurlijk wel vertrouwen!

im.package.jpg


im.package.2.jpg


im.quality.jpg


Handigheidjes
Ironmaster heeft naast de goede kwaliteit wat handige dingen bedacht die voor mij de doorslag gaven om voor de IM te kiezen ipv alternatieven.
  • De schijven hebben allemaal een logo en je moet ze plaatsen met het logo naar buiten. Hierdoor vallen ze als een malletje in elkaar en zitten ze muurvast. Het rammelt niet zoals ik wel heb met mijn olypmische dumbbell stangen.
  • Het mechanisme heet quick lock en komt omdat de pins die je in de dumbbells draait maar een klein stukje schoefdraad hebben. Hierdoor gaat het verstellen een stuk sneller, vast draaien is meestal iets van 180 graden ipv meerdere rondjes totdat het vast zit.
  • De schijven lopen iets af aan de zijkanten, meestal (soms wel helaas) vallen ze dus niet om als je gaat verstellen.
  • Er zijn veel uitbreidingen. Ik heb zelf de 54 kg/120lbs kit erbij gekocht maar je kunt nog zwaardere dumbbells maken, er zijn fat grip adapters (ik gebruik de blauwe rubberen fat grips die passen ook) en nog meer.
  • De dummbells blijven kort, groot nadeel van andere dumbbells is vaak dat ze te ver uitsteken, dat is hier geen probleem.
  • Je kunt ze comfortabel op je benen neerzetten voor een setje bankdrukken omdat de buitenkanten plat zijn.
  • De dikte van de halterstangen en de knurling is voor mij precies goed. De knurling is wel agressiever dan op een gemiddelde halterstang, zelf vind ik dat wel fijn.

Ruimte
Niet onbelangrijk in een homegym is de hoeveelheid ruimte die de apparatuur inneemt. Dat zit bij alle verstelbare dumbbells wel goed. Met het "officiele" IM dumbbell rack heb je een set van 5-54 kg dumbbells op nog geen halve vierkante meter, wat natuurlijk geweldig is.

im.dumbbell.stand.jpg


Nadelen
Er zijn wat nadelen aan de IM dumbbells maar het zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes:
  • De dumbbells hebben snel optische schade. Een 10kg schijf miste een stukje terwijl deze nog ongeopend in de doos zat. Ook de lange pins hebben twee foute plekken bij het openen. Na een week gebruik is van een aantal schijven al verf af omdat de pins niet helemaal glad zijn. Niet heel schokkend maar je vraagt je af hoe het er over een jaar aan toe is.
  • Verstellen kost tijd. Niet heel veel maar je moet elke keer vier keer de pin eruit draaien, gewichten eraf of erbij doen, pin er weer op en dat duurt even. Omdat het een Amerikaans product is krijg je 5 pond schijven, oftewel 2.2kg. Dat rekent wat lastiger als je berekent wat de dumbbell in totaal weegt.
  • De dumbbells zijn niet goedkoop en erg moeilijk verkrijgbaar, wat ze binnen krijgen wordt gelijk verkocht. Eigenlijk ook wel weer een goed teken.

Beschadigingen
Het productieproces van IM lijkt niet helemaal foutloos, onderstaande beschadigingen komen zo nieuw uit de doos:
im.cast.iron.fail.jpg

im.damaged.jpg

im.pins.damaged.jpg


Conclusie
Heb je de ruimte en het geld voor een volledige dummbell set dan kan ik dat zeker aanraden. Voor iedereen die dat niet heeft zijn de IM het beste alternatief. Ze voelen als "echte" dumbbells uit de gym en op een halve vierkante meter heb je een volledige set van 5-54 kg. Omdat het allemaal staal en gietijzer is verwacht ik dat dit vele jaren mee zal gaan. Het verstellen kost wat tijd maar eigenlijk nooit meer dan een minuut. Het is jammer dat sommige onderdelen nieuw uit de doos al beschadigd zijn.

im.37.kg.jpg

37 kg dumbbells

Cijfer
8.5/10
 
Update: nieuwe pins ontvangen binnen twee dagen. De schijven krijgen nu geen krassen meer, prima service dus.
 
Wanneer heb je deze besteld? Want ze zijn overal al een eeuwigheid uitverkocht 😫.
 
Rond 10 september was het even op voorraad. Gelijk besteld en een paar dagen later was het alweer uitverkocht. Je moet dus elke dagen even kijken op de site of een berichtje sturen naar IronMaster.
 
Net weer een mail gekregen van Ironmaster dat ze begin november pas weer voorraad krijgen...
 
Heb ze al enige jaren in bezit en eens met jouw review! Voor home gym perfect
 
Back
Naar boven