XXL Nutrition

Is 5mg creatine per dag schadelijk voor mijn 1e nier?

Bezoekers in dit topic

rubenjansen

Novice
Waardering
6
Lengte
1m83
Massa
68kg
Hi Community, Ik ben nieuw hier en heb vandaag Creatine monohydraat, en whey protein besteld bij XXL nutrition. Nu heb ik toen ik erg jong was nierkanker gehad waardoor een nier is weggehaald en ik er dus nog maar één over heb. Ik ben 17 jaar bijna 18, 183cm en 68kg. Ik drink sowieso al 2/3 liter water per dag meestal. Aangezien dit belangrijk is als ik 1 nier heb. Nu vroeg ik me af of het schadelijk is voor mijn ene nier om 5 gram creatine te nemen per dag, en 4x per week 30g proteine poeder in een shake. Ik sport zelf sinds kort veel, ik ga 4x per week naar de sportschool en voetbal 3x per week. Wellicht onnodige info, maar misschien toch handig. Ik hoor graag mensen hun mening hierover en of dit slim is om te nemen, of niet.

Alvast bedankt community!!

• Like
Waarderingen: RookworstXL
Hi Community, Ik ben nieuw hier en heb vandaag Creatine monohydraat, en whey protein besteld bij XXL nutrition. Nu heb ik toen ik erg jong was nierkanker gehad waardoor een nier is weggehaald en ik er dus nog maar één over heb. Ik ben 17 jaar bijna 18, 183cm en 68kg. Ik drink sowieso al 2/3 liter water per dag meestal. Aangezien dit belangrijk is als ik 1 nier heb. Nu vroeg ik me af of het schadelijk is voor mijn ene nier om 5 gram creatine te nemen per dag, en 4x per week 30g proteine poeder in een shake. Ik sport zelf sinds kort veel, ik ga 4x per week naar de sportschool en voetbal 3x per week. Wellicht onnodige info, maar misschien toch handig. Ik hoor graag mensen hun mening hierover en of dit slim is om te nemen, of niet.

Alvast bedankt community!!
Volgens internet zou dit geen probleem moeten zijn als die ene nier verder gezond is, maar volgens internet zou je sporten als voetbal ook moeten mijden met 1 nier.

Conclusie, overleg het met je huisarts/dokter.

• Like
Waarderingen: Legally Ripped en Mentat
  • Topic Starter Topic Starter
Volgens internet zou dit geen probleem moeten zijn als die ene nier verder gezond is, maar volgens internet zou je sporten als voetbal ook moeten mijden met 1 nier.

Conclusie, overleg het met je huisarts/dokter.
Ooh echt? Nog nooit geweten. Voetbal al 11 jaar lang, sinds klein. Dokter heeft daar nooit iets over gezegd, ik ben alleen bang dat mn huisarts zonder logische mening creatine gaat afraden, heb veel mensen horen zeggen dat huisartsen dat doen. Maar wie weet. Ik ga het even navragen!

Mischien heb je dan maar 2.5g nodig?

:trollfacex:

• Haha
Waarderingen: bodybuilding.nl
Bwa, het is het enige natty middel dat je kracht omhoog krijgt, als ik bijvoorbeeld nu 70kg incline benchpress voor 8 reps weet ik dat ik met een creatine kuurtje 10kg erbij neem, en met wat hormonale veranderingen 15-20kg.
Alleen jammer van dat plofhoofd, daarom gebruik ik het niet meer.
Creatine werkt ook gewoon evengoed op 2.5g ED dan 5 of 10g

Bwa, het is het enige natty middel dat je kracht omhoog krijgt, als ik bijvoorbeeld nu 70kg incline benchpress voor 8 reps weet ik dat ik met een creatine kuurtje 10kg erbij neem, en met wat hormonale veranderingen 15-20kg.
🤣🤣🤣🤣

Noem je het echt een kuurtje ja? Kut dan ben ik niet meer naturel….

• Haha
Het is meer een mentale illusie. ;)
Creatine is de meest bewezen supplement die er is man. Ik ben er zelf ook flink sterker door geworden, sterker worden = meer spiermassa.

Nee het is geen wondermiddel maar dat zijn anabolen ook niet. Zolang je niet je voeding slaap ect op orde hebt.

• Like
Als je er zelf over twijfelt of geen goed gevoel over hebt, gewoon niet gebruiken. Zoals @Steks al zegt, het is geen wondermiddel.
Dit is wat ChatGPT er over zegt: https://chatgpt.com/share/67a1ceda-edc4-8013-bc6d-0b48b3abe7e1
Ja begrijpelijk. Ik heb een afspraak gemaakt met mn arts die me al sinds de ziekte helpt, die kan me het beste antwoord geven denk ik. Neem sowieso proteine shakes en denk dat dat op zich zelf al prima is. Ik ga het zien. Sowieso bedankt voor de info

• Like
Waarderingen: Steks en imnewhere
Ik denk sowieso dat dit soort adviezen het best gedaan kunnen worden door artsen die betrokken zijn bij het ziektebeeld en jouw dossier kennen. Wellicht zijn er bepaalde uitslagen of andere zaken die hier niet staan waardoor het gegeven advies en eventuele aannames incorrect is/zijn. Jouw afwegingen en eventuele kunnen zijn anders dan van iemand die die medische historie niet heeft.

• Like
Waarderingen: Legally Ripped, Mentat, Galen en 4 andere personen
Ik denk sowieso dat dit soort adviezen het best gedaan kunnen worden door artsen die betrokken zijn bij het ziektebeeld en jouw dossier kennen. Wellicht zijn er bepaalde uitslagen of andere zaken die hier niet staan waardoor het gegeven advies en eventuele aannames incorrect is/zijn. Jouw afwegingen en eventuele kunnen zijn anders dan van iemand die die medische historie niet heeft.
Zeker waar, over 2 weken spreek ik mn dokter/arts, nog eve wachten dus.

• Like
Waarderingen: Legally Ripped en Steks
Creatine is de meest bewezen supplement die er is man. Ik ben er zelf ook flink sterker door geworden, sterker worden = meer spiermassa.

Nee het is geen wondermiddel maar dat zijn anabolen ook niet. Zolang je niet je voeding slaap ect op orde hebt.
Waarom zou je dat zo willen verkondigen aan een jong persoon die relatief licht is en door een medische aandoening wellicht wat meer op zijn voeding moet letten, zeker wat de inname van eiwitten en creatine betreft.

Waarom zou je dat zo willen verkondigen aan een jong persoon die relatief licht is en door een medische aandoening wellicht wat meer op zijn voeding moet letten, zeker wat de inname van eiwitten en creatine betreft.
Hij moet sowieso naar dokter gaan om te overleggen of hij het mag gebruiken.

Er zijn hier en daar non responders, maar Steks is eerder het type dat na een halve strip xanax nog steeds zegt 'ik voel niets'.
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan en je lichaam kennen.

B12 injecties zijn ook wel leuk als natty heuheuheu

Er zijn hier en daar non responders, maar Steks is eerder het type dat na een halve strip xanax nog steeds zegt 'ik voel niets'.
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan en je lichaam kennen.
Ik ben eerder iemand die probeert te luisteren naar de vraagsteller en dan een passende reactie te geven ipv gewoon ongenuanceerde tekst te tikken wat hij ook had kunnen vinden met google.

• Like
Waarderingen: Mentat, Jaap ja, Vitus en 1 andere persoon
Terug
Naar boven