XXL Nutrition

Is a carb a carb? (Artikel van Menno Henselmans)

Bezoekers in dit topic

FabulaActaEst

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
18 nov 2011
Berichten
3.524
Waardering
633
Lengte
1m84
Massa
87kg
Opnieuw een interessant artikel dat aangeeft dat het uiteindelijk enkel draait om hoeveel kcal je op het einde van de dag hebt gegeten.

Simpele of complexe koolhydraten maakt niet uit, glycemische index maakt niet uit,... Zolang je maar aan dezelfde macro-hoeveelheden komt. En natuurlijk micro, want veel micronutriënten komen niet voor in voedingsmiddelen met hoofdzakelijk simpele koolhydraten.

http://www.simplyshredded.com/the-science-of-nutrition-is-a-carb-a-carb.html

Hoe komt het dan dat in de voedingssectie toch nog heel veel posts draaien om het binnenkrijgen van de "juiste" kcal?
 
Ik denk dat wanneer je alleen suiker pakt voor je carbs het niet gezond zal zijn..

Althans, niet wanneer je het in 1x naar binnen werkt.. als je het goed verspreid over de dag zou er inderdaad niets mis mee zijn, tenslotte worden zowel complexe als simpele afgebroken tot dezelfde stof.

Maar zou je uiteindelijk als je alleen simpele neemt niet minder nodig hebben? Omdat je lichaam minder energie nodig heeft om het af te breken?
 
wat denk je van insuline pieken en hongergevoel? Moet er niet aan denken al mn energie uit vitargo te moeten halen, zou echt verhongeren.
 
wat denk je van insuline pieken en hongergevoel? Moet er niet aan denken al mn energie uit vitargo te moeten halen, zou echt verhongeren.

"Moreover, the glycemic load of the diets didn’t affect appetite as measured by perceived hunger, fullness, compliance and ad libitum food intake. Even markers of health were unaffected, including blood pressure, heart rate, fecal patterns (yes, they measured this), glucose and insulin metabolism (!) and blood lipids."


Maar dan nog, tijdens bulk zou het dan totaal niet uitmaken. Als ik boven de 3000 kcal zit heb ik geen honger tijdens de dag. Dan is het makkelijker om extra kcal binnen te krijgen door snel wat koeken te eten ipv een kom havermout.



Ik denk dat wanneer je alleen suiker pakt voor je carbs het niet gezond zal zijn..

Natuurlijk niet, en dat was ook niet mijn bedoeling. Maar als je bij bulk even 500 extra kcal nodig hebt (aanvullend op je normale, gezonde voeding), is het wel makkelijker/lekkerder om die 500 kcal binnen te krijgen met simpele suikers.
 
Is fructose hetzelfde als sucrose?

Nope, fructose is een monosacharide en sucrose een disacharide van fructose en glucose (tafelsuiker).


Ik denk dat wanneer je alleen suiker pakt voor je carbs het niet gezond zal zijn..

Althans, niet wanneer je het in 1x naar binnen werkt.. als je het goed verspreid over de dag zou er inderdaad niets mis mee zijn, tenslotte worden zowel complexe als simpele afgebroken tot dezelfde stof.

Maar zou je uiteindelijk als je alleen simpele neemt niet minder nodig hebben? Omdat je lichaam minder energie nodig heeft om het af te breken?

Daar dacht ik dus ook aan, het thermisch effect van voeding. Tom Venuto zegt in Burn The Fat Feed The Muscle dat simpele koolhydraten en vetten heel weinig energie kosten (zo'n 3% van energie van de voeding zelf) om op te nemen in vergelijking met eiwitten (30%) en graanproducten/groenten (20%) (correct me if i'm wrong). Dus dan zou je van een snack toch netto meer energie binnen krijgen dan van sla bijvoorbeeld? Vreemd dat dat dan niet gemeten wordt in die studies.
 
Laatst bewerkt:
Nope, fructose is een monosacharide en sucrose een disacharide van fructose en glucose (tafelsuiker).

Ok. Dus een ''carb''. Je weet neem ik aan, wat de gevolgen zijn van teveel fructose?
 
Ok. Dus een ''carb''. Je weet neem ik aan, wat de gevolgen zijn van teveel fructose?

Ik heb er wat over gelezen, maar heb jij hier goede studies over? Volgens mij zijn er heel veel gevolgen van teveel fructose.
 
Goed artikeltje. Het mag ook wel eens duidelijk worden bij iedereen gezien hoe vaak hierover wordt geschreven.

You can get shredded without limiting yourself to rice as your only carb source. ... And you certainly shouldn’t avoid eating fruit or dairy because too much fructose or lactose will make you fat.
That’s exactly the kind of broscience that drives bodybuilders into following obsessive and monotone diets that aren’t healthy in psychological or nutritional terms.
Precies!!!!

Before you go tell everyone I said it’s ok to stuff yourself with candy, please remember that this article only deals with carb sources at the level of macronutrients. Different carb sources contain not only different macros and different types of carbs, but lots of other stuff as well, notably micronutrients. I cannot stress this enough.
+++
 
Laatst bewerkt:
Erg goed artikel en inderdaad ook wat ik zelf al vermoedde.

Toch denkt 90% van DBB nog steeds dat je van 4000kcal "dirty-bulk" meer vet aanzet dan van 4000kcal "clean-bulk" lol.
 
Erg goed artikel en inderdaad ook wat ik zelf al vermoedde.

Toch denkt 90% van DBB nog steeds dat je van 4000kcal "dirty-bulk" meer vet aanzet dan van 4000kcal "clean-bulk" lol.

Maar ja, hoe komt dat... Als iemand als Ray Simon blijft verkondigen dat je minstens x maaltijden per dag moet eten, dat er goede carbs en slechte carbs zijn, dat je geen 200 gram havermout in 1 keer mag eten omdat je lichaam dat zogezegd niet kan verwerken (slechts 760 kcal, een gewone maaltijd dus),... dan gaan mensen daar natuurlijk in blijven geloven hé.
 
Natuurlijk niet, en dat was ook niet mijn bedoeling. Maar als je bij bulk even 500 extra kcal nodig hebt (aanvullend op je normale, gezonde voeding), is het wel makkelijker/lekkerder om die 500 kcal binnen te krijgen met simpele suikers.

Zelf drink ik ook gewoon chocomelk omdat het lekker is en veel kcal bevat.. 's ochtends bij het ontbijt en na de training meestal omdat je dan wel wat extra suiker kan gebruiken.

Fruit zit ook bom vol simpele suikers en dat is ook niet slecht.. Gewoon verspreiden over de dag en het kan prima lijkt mij. Liter chocolademelk in 1x slaat wel in als een bom op je insuline spiegel denk ik.
 
Maar ja, hoe komt dat... Als iemand als Ray Simon blijft verkondigen dat je minstens x maaltijden per dag moet eten, dat er goede carbs en slechte carbs zijn, dat je geen 200 gram havermout in 1 keer mag eten omdat je lichaam dat zogezegd niet kan verwerken (slechts 760 kcal, een gewone maaltijd dus),... dan gaan mensen daar natuurlijk in blijven geloven hé.
Omdat Raysimon graag commercieel blijft en gesponsord wilt blijven
 
De enige die ervan profiteren zijn de rijstboeren hoor...

Het is gewoon bijgeloof en orthorexia, en de angst dat voeding die niet "clean" is ze opeens vet maakt en hun spiermassa laat verdwijnen betekent dat ze nooit de andere kant van het verhaal uit testen.

Verder hebben dingen zoals GI en GL wel effect. Geen onmiddelijk effect, maar deze voeding veranderd insulinegevoeligheid en bij verwerkte koolhydraten (en trouwens ook rijst/brood/pasta, zelfs volkoren belandt gewoon veel te snel als glucose in het bloed) zal de partitie van kcals veranderen en meer naar vetmassa ipv spiermassa gaan.

De gezondheid van fruit wordt in de mainstream ook overdreven, het meeste fruit lijkt niet eens op wat we tegenwoordig in de winkel kunnen kopen. Wilde bananen hebben veel meer vezels, grote pitten en een fractie van de suikers die de chiquita bananen in de AH hebben. Fruit zoals aardbeien hebben nog lage kcals en relatief hoge voedingswaarde en bessen zijn vaak ook niet zo ver verwijderd van hun oorspronkelijke wilde variant.

Het is belangrijk om fruit te zien voor wat het is (het ene fruit is het andere niet) ipv er magische waarden aan te hechten en gezond te noemen omdat het onder de noemer "fruit" valt.
 
Nadeel van fruit zijn de pesticiden, net als de e-nummers en vulmiddelen en weet ik het wat voor troep in de rest van ons eten. Maar blijf je vooral doodstaren op zuikers.
 
Altijd dit soort onzin artikelen.
 
Leuk artikel, ondersteunt op een wetenschappelijke wijze in zekere zin mijn visie omtrent eten.

Er zitten alleen wel wat haken en ogen aan dit soort artikelen.

Neem fructose. Fructose kan, in geval van een energieoverschot, gemetaboliseerd worden naar leverglycogeen of triglyceriden. Het kan dus nooit dienen ter aanvulling van spierglycogeen. Dus om en nabij je Total Metabolic Rate (TMR) eten met veel fruit (makkelijk en lekker) zal je in een status kunnen brengen waarbij je spierglycogeen niet verzadigd raakt maar toch vet aanzet (je hebt dan uiteraard liever volledig verzadigde spieren en vet aanzetten).

Nou hebben krachtsporters daar niet zo veel last van als duursporters, maar enfin.

Ik zie ook wel quotes van onderzoeken en referenties onderaan, maar niet welke referentie bij welke claim hoort. Dat is wel een vrij essentiële tip voor een auteur die een wetenschappelijke stijl poneert.

"n a 6 month study of 390 participants, one group ate a diet high in complex carbs and another group ate a diet high in simple carbs."

Wat is hoog, en wat aten deze personen dan precies? Wie zijn de proefpersonen?

So, for bodybuilding purposes, it doesn’t matter if the carbs in your diet come from simple or complex sources as long as the total amount is the same.

Is een te snelle en sterke inferentie aangezien we geen informatie hebben gekregen over de geteste personen. Trainen ze uberhaupt?
 
Neem fructose. Fructose kan, in geval van een energieoverschot, gemetaboliseerd worden naar leverglycogeen of triglyceriden.
Hoe werkt dit? Op het moment dat ik een appel eet berekent/voorspelt m'n lichaam of ik die dag een kcal overschot of niet ga krijgen om te bepalen wat er met die appel moet gebeuren?

Nou hebben krachtsporters daar niet zo veel last van als duursporters, maar enfin.
Ah ja precies, maar kan nog wel erg afhangen van je manier van krachttraining?


Ik ben nu juist wel benieuwd naar alle details die buiten de scope van dit artikel vallen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven