XXL Nutrition

Is de kans groot dat er mogelijke knie/rug klachten onstaan op latere leeftijd van krachttraining in het verleden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

StealxX_

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
25 feb 2020
Berichten
612
Waardering
432
Lengte
1m76
Massa
70kg
Vetpercentage
16%
De titel zegt het al.
 
Opgeschoond, houdt een beetje beschaafd, aub.
 
Wat heb je er zelf al aan gedaan om hier achter te komen?
 
Zou juist minder moeten zijn dan niet trainen en minder dan andere sporten, omdat de gewrichten en alle omringende musculatuur sterker worden.

Bij goede uitvoering en geen gekke acties.

Op late leeftijd ook zeer waardevol om zelfredzaamheid in stand te houden en bijvoorbeeld minder te vallen en er minder letsel aan over te houden.
 
Ligt er aan hoe zwaar je traint?
En welke oefeningen je doet?
En of je techniek goed is?

Lijkt mij
 
Hangt er vanaf wat je met "latere leeftijd" bedoelt, maar ook in hoeverre de krachtrraining roofbouw op je heeft gepleegd en hoe lang dit aan heeft gehouden.

Als er altijd een goede balans is geweest tussen belasting, herstel, dosering en uitvoering van de oefening, dan denk ik dat je eerder beter beschermd bent tegen allerlei kwetsuren

Zelf ben ik 50+ en train meer dan 35 jaar, maar als ik om heen kijk zie ik vooral pijntjes en gewrichtsklachten bij leeftijdsgenoten die altijd inactief zijn geweest.
 
Hangt er vanaf wat je met "latere leeftijd" bedoelt, maar ook in hoeverre de krachtrraining roofbouw op je heeft gepleegd en hoe lang dit aan heeft gehouden.

Als er altijd een goede balans is geweest tussen belasting, herstel, dosering en uitvoering van de oefening, dan denk ik dat je eerder beter beschermd bent tegen allerlei kwetsuren

Zelf ben ik 50+ en train meer dan 35 jaar, maar als ik om heen kijk zie ik vooral pijntjes en gewrichtsklachten bij leeftijdsgenoten die altijd inactief zijn geweest.
Hier heb ik wat aan.
 
Artrose / slijtage zijn ouderdomsklachten idd. Maar dat kan net zo goed door overgewicht en/of verkeerde belasting komen. Juiste techniek en (stabilisatie)oefeningen maken de kans juist wat kleiner.

Vanwaar je vraag?
 
De titel zegt het al.
De kans dat je klachten krijgt als je alles 100% correct uitvoert is klein. De kans dat je alles 100% correct uitvoert is echter nog veel kleiner.

Als je ouder wordt krijg je altijd klachten, linksom of rechtsom. Dat heet ouder worden.
 
Ja toch wel eigenlijk. Rug van verkeerd te squatten vroeger en nek van overdreven shrugs. Maar dat ligt meer aan mijn jeugdige enthousiasme van vroeger. Slim trainen en niet overdrijven is de boodschap.
 
Artrose / slijtage zijn ouderdomsklachten idd. Maar dat kan net zo goed door overgewicht en/of verkeerde belasting komen. Juiste techniek en (stabilisatie)oefeningen maken de kans juist wat kleiner.

Vanwaar je vraag?
Dat eerste is een misvatting, ben zelf een voorbeeld. Met artrose echter kun je goed trainen, je moet er wel mee leren trainen/leven. Rest mee eens:o
 
De kans is er, of die groot is??????

Om me heen kijkend denk ik trouwens dat de kans op schouderproblemen groter is
 
Voor ts: dat is van (te) veel factoren afhankelijk om een eenduidig antwoord te geven. Je genen pakket, voeding, belasting door werk, houding door de jaren, ongelukken etc. Hoe hoger/intensiever het niveau waarop je sport, hoe meer KANS op schade. Ik ken gepensioneerde bouwvakkers die nergens last van hebben maar ook mensen die altijd gesport hebben en gezond gegeten maar met 60 jaar allerlei aandoeningen hebben.
Algemene richtlijn is dat je tegen je 40e toch je training en voeding langzaam moet aanpassen.
 
In mijn omgeving hebben de stilzitters ook meer klachten dan de actieve personen. Of powerlifting op het toppen van je kunnen met 2 wedstrijden per jaar goed is betwijfel ik, maar hetzelfde is te stellen voor te fanatieke andere sporten als hardlopen tot aan tennis voor bijv. de enkels en knieën.

Aan de andere kant lijkt me het onwaarschijnlijk dat een fysio tegen iemand met knie slijtage adviseert maar helemaal niks meer te doen. Die moeten juist trainen.
 
Dat eerste is een misvatting, ben zelf een voorbeeld. Met artrose echter kun je goed trainen, je moet er wel mee leren trainen/leven. Rest mee eens:o
Vervelend dat je dat hebt!!

Maar wat is de misvatting, ouderdomsklachten / welvaartsziekten? Of de aanname dat je dat alleen op latere leeftijd kan krijgen?

Aan de andere kant lijkt me het onwaarschijnlijk dat een fysio tegen iemand met knie slijtage adviseert maar helemaal niks meer te doen. Die moeten juist trainen.
Ja, specifieke oefeningen en vrolijke kinesiotape?
 
Laatst bewerkt:
Vervelend dat je dat hebt!!

Maar wat is de misvatting, ouderdomsklachten / welvaartsziekten? Of de aanname dat je dat alleen op latere leeftijd kan krijgen?


Ja, specifieke oefeningen en vrolijke kinesiotape?
Artrose is niet per definitie slijtage en geen ouderdomsaandoening. Beide geven er wel meer kans op. Maar het kan ook gewoon erfelijk zijn, of door trauma veroorzaakt. Leeftijd speelt hierin geen rol.
Correct uitgevoerde squats zijn goed voor je knieeën.
 
Back
Naar boven